Laste ned presentasjonen
Presentasjon lastes. Vennligst vent
1
Fagbøker for barn Anne
2
I dag 14. november Kl 16.00 Søknader ut Kl 16.30 Praktisk norsk
Kl Skriveøkt med utgangspunkt i Fagbøker for barn Kl Fagboktekst/POS Kl Takk for i dag!
3
Innledning sakprosa Fiksjon <-> ikke-fiksjon/sakprosa
Sakprosa for voksne <-> sakprosa for barn
4
Sakprosabøker Lærebøker (primært til skolebruk)
Fagbøker (primært for fritid) (faktabøker/temabøker)
5
Teksttyper Teksttypene i fagbøker for barn kan ofte være mange:
Deskripsjoner (Beskrivelser, forklaringer, definisjoner, utgreiinger, presentasjoner ) Narrasjoner (fortellinger el. fortellingselement) Argumentasjoner (påstander og begrunnelser) Dialoger (direkte henvendelse til leseren, undrende spørsmål –hvem stiller spørsmålene?)
6
Mer om deskripsjon Hvordan organiseres en beskrivende, presenterende tekst for barn? Kategorisering (ovenfra og ned, utenfra og inn,) Konkretisering (eksempel <> generalisering) (kjent til ukjent) Sidestilling (a og b og c og d…) ”Hypertekstualitet”? Multimedialitet?
7
”Hypertekstualitet”? Hva gjør at man kan sammenlikne komposisjonen i enkelte fagbøker med hypertekststruktur? Mange ulike tekster/teksttyper på same side (faktabokser, bilder, småfortellinger, faktaruter) Ofte en ikke-lineær struktur Legger opp til fragmentert lesing, fritt veivalg
8
Mer om narrasjon Hvordan brukes fortellinga i fagbøker for barn?
Som en gjennomgående fortelling i hele boka (og der fagstoffet er innbakt i fortellinga) Som en gjennomgående fortelling i hele boka (der fortellinga blir brutt av noen sakprosabiter) Enkeltstående fortellinger som ikke henger sammen (annet enn tematisk)
9
Fortellingen Hva kjennetegner en fortelling?
10
Margaret Mallett Sakprosa for barn hos Mallet
Tradisjonelt: Fiction/non fiction Fortellinger hvor tidsprinsippet rår (fiction) Tekster som er ordnet etter emne/tema (non-fiction) Sakprosa for barn hos Mallet Fortellende (kunnskapsfortellende) Ikke-fortellende, men refererende, f eks oppslagsbøker Ikke-fortellende, men forklarende som ”kunnskapsbøker”
11
Fagboka –en blandingssjanger
Faksjon (Fakta + fiksjon = faksjon) Edutainment Kunnskapsfortellingen
12
Hva kjennetegner kunnskapsfortellingen?
Smalere fokus-ofte med konkretisering, analogier, anekdoter, ”tenk om”, identifikasjonsfigur gjennom teksten, handling i teksten, redundans, adaptasjon, rammefortellingen episke, dramatisk og lyriske elementer
13
Temaer Nøytrale og ikke-kontroversielle Konkrete temaer
Faktaorientert mer enn problematiserende og undrende (?) Temaer i forandring
14
Uviklingen av fagboka Ca 1900 –eget marked for fagboka pga utbygging av skoler og skolebibliotek Markedsutvikling fra 1970-tallet pga vekst i pedagogisk sektor, bl a barnehageutbygging Fagbøker i skyggen av skønnlitteratur 1996 innkjøpsordning:20 fagbøker i 1550 eks
15
Fagbok-serier Sakprosabøker for barn, - ofte i serier
Mine første oppdagelser Les og lær Vår utrolige verden Barnas faktabøker
16
Kunnskapsfortellingen
Hva slags ordning av stoffet har en bok som denne? Vi følger et barn – i en særskilt tidssekvens - på et særskilt sted – i en bestemt periode Fra det nære miljø til en større verden – deretter mer emneorientert mot perspektiv på geografi, historie og naturvitenskap Fortellingen brukes fordi den passer yngre lesere så godt, men det er samme krav til nøyaktighet
17
Skrivedag
Liknende presentasjoner
© 2023 SlidePlayer.no Inc.
All rights reserved.