Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

Hvordan lykkes med annonsert rekruttering? - Målgrupper og mediekanaler Elin Ulset Nordseth MediaPlus AS.

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "Hvordan lykkes med annonsert rekruttering? - Målgrupper og mediekanaler Elin Ulset Nordseth MediaPlus AS."— Utskrift av presentasjonen:

1 Hvordan lykkes med annonsert rekruttering? - Målgrupper og mediekanaler Elin Ulset Nordseth MediaPlus AS

2

3 Hvorfor trenger vi en strategi? Sikre at Oslo kommune får gode og riktige søkere Oslo kommune har kontroll over hvordan søkerne opplever OK som arbeidsgiver Kostnadsbesparende Dra nytte av fellesannonsering der det er mulig Mulig å nå de passive søkerne

4 Strategi Muligheter Hvem Orientering Innsikt Veien dit

5 Briefe byrå Sette mål for kampanjen Budsjett Muligheter

6 Definere hvem vi skal snakke til Segmentere publikum Hvem

7 Hvordan definere målgruppen? HVA HVEM HVOR HVORDAN Hvem

8 HVA Arbeidsoppgaver Absolutte krav til stillingen Ønskede kvalifikasjoner eller personlige egenskaper HVEM HVOR HVORDAN Hvordan definere målgruppen? Hvem

9 HVA HVEM Kjønn, alder, interesser, familiestatus, inntekt, yrke, utdannelse, livsstil, samfunnsklasse, personlighet etc. HVOR HVORDAN Hvordan definere målgruppen? Hvem

10 HVA HVEM HVOR Geografisk nedslagsfelt, distrikt/by, handelsområde, befolkningstetthet, klima, villighet til å flytte etc. HVORDAN Hvordan definere målgruppen? Hvem

11 HVA HVEM HVOR HVORDAN Hvordan oppfører målgruppen seg? Hvordan definere målgruppen? Hvem

12 Hvordan finne ut dette? Intern kompetanse Erfaring/Kunnskap Spørre nye ansatte Spørre de som slutter Medarbeidertilfredshetsundersøkelser Eksterne undersøkelser: - Universum - Synovate - TNS Gallup Hvem

13 Eksempel på målgruppeanalyse målt mot medievalg Ingeniør: - kvinner og menn - 25 – 50 år - bosatt og ønsker å jobbe i Oslo/Akershus - 2-5 årig høyere utdannelse innen tekniske fag Hvem

14 Aviser MediumAntallEnhetsprisDekningDkn.%MGIKontaktpris 1Varingen1214502,5594,21 053,998 382,19 2Østkantavisen1199005,0298,3703,543 957,29 3Nordre Aker Budstikke1199001,4062,3498,0314 153,05 4Lokalavisen Frogner St.Hanshaugen1175001,913,2485,169 162,62 5Budstikka1392504,9098,1400,027 996,19 6Aftenposten aften17982123,62739,2388,643 378,31 8Romerikes Blad1438206,210,3364,747 067,48 9Østlandets Blad1366002,3643,9363,7815 482,53 11Dagsavisen1365006,44710,7313,725 661,34 12Aftenposten Søndag115018526,33843,7305,825 702,12 13Raumnes1215000,5720,9305,4537 611,16 14Lokalavisen Groruddalen1175001,9583,2297,518 937,00 15Ullern Avis/Akersposten1175000,9031,5289,6919 373,55 16Nordstrands Blad Torsdagsutgave1145002,5734,3288,895 636,17 17VG Oslo18500011,95419,8278,187 110,69 18Finansavisen Lørdag1530003,9966,6276,4713 263,67 19Aftenposten morgen (Alle utgaver)116687228,79747,8253,925 794,69 23Akers Avis/Groruddalen1215001,3242,2240,616 238,79 24Finansavisen (Alle utgaver)1550003,5785,9237,0915 373,09 26A-magasinet18687324,53940,7236,783 540,19 27Eidsvoll Ullensaker Blad1322400,8361,4214,7138 557,36 29Dagens Næringsliv (Alle utgaver)11262509,17315,2198,2113 763,52 32Morgenbladet1280002,1023,5177,113 320,06 34Akershus Amtstidende1265390,5160,9156,0551 450,39 35Dagbladet Søndag1939508,32713,8109,4611 282,43 Hvem

15 Tidsskrifter/Magasiner (000)%Cov%CompIndexCPM 1. Auto Motor og Sport57,64,92656791,45 2. Mamma33,84,624812390,5 3. Mann57,64,52437322,31 4. Gjør Det Selv79,74,32323381,78 5. Bil1217,53,82063321,75 6. Mat & Helse56,83,82066348,02 7. Hus & Bolig912,73,72003734,24 8. Autofil811,63,71985420,55 9. Rocky23,23,61978930,09 10. Kapital1014,83,61965598,91 11. Alt om Fiske45,43,61956103,46 12. A-Magasinet2231,23,41863994,92 13. Interiørmag Maison45,23,21747397,34 14. Vi Menn Bil811,63,21736060,65 15. Båtmagasinet45,72,91585626,8 16. Teknisk Ukeblad710,42,81546878,59 17. Elle Interiør45,52,815311543,56 18. Norsk Golf45,42,815010935,46 19. Reis23,32,714812951,18 20. Vi Menn1622,32,71443829,92 21. Båtliv342,61418282,77 22. PC World Norge34,32,614120963,85 23. Bonytt913,42,61405650,4 24. Interiør Magasinet57,22,31278751,04 25. Se og Hør Weekend1521,52,31223665,12 26. D!34,92,21228000,42 27. Dine Penger912,92,21186400,67 28. SportMagasinet(Dagb)79,82,211711678,74 29. Motor2029,12,21173566,46 30. Det Nye79,62,11148752,67 31. Magasinet (Dagbl.)1622,82,11146425,95 32. Se og Hør Tirsdag2232,22,11134231,16 33. Illustrert Vitenskap1318,521114097,11 34. National Geographic56,921107513,9 35. FHM57,21,910510809,35 36. Fjell og Vidde69,11,91056426,35 37. Eva22,61,910421482,38 38. Vi Menn Båt56,81,91035800,77 39. KK68,51,81008427,15 40. VG Helg1826,41,81008366,88 Hvem

16 Eksempel på målgruppeanalyse målt mot medievalg Sykepleier - Kvinner - 25 – 50 år - Bor i Oslo/Akershus - Utdannelse innen helse- og sosialfag Hvem

17 Aviser Hvem

18 Magasiner/Tidsskrifter Hvem

19 Forstå målgruppens medievaner og deres inntrykk av Oslo kommune, medielandskapet og konkurrentens aktiviteter. Innsikt

20 Generasjon C Content Krever i større grad hverandres innhold fremfor innhold laget av store aktører Communication Kontinuerlig kommunikasjon Collaboration Vant til samarbeid og kreativitet Cash Vi forventer at nettbrukere vil kreve en andel av annonseinntektene de selv genererer ved innhold. (eks. You Tube) Innsikt

21 Medietrender I går I dag I morgen Elite Få bestemte for mange Mainstream Tilpasset felles referanser My Stream Individuelt tilpassede medier Informasjon Nyheter og kunnskap Underholdning Avslapping og drømmer Interaksjon Sosialt, involvering og påvirkning Dette påvirker både medievalg og tekstvalg. Innsikt

22 Flere trender Åtte av ti elleveåringer har mobiltelefon Innen 2010 vil ungdom bruke 80 % av sin medietid på digitale medier De unge bruker i dag 4,5 time på medieaktiviteter som ikke eksisterte i 1960 Ungdom bruker nå for første gang mer tid på internett enn på TV en gjennomsnittsdag. Innsikt

23 Konkurrentforståelse Hvilke andre arbeidsgivere konkurrerer vi med? Hva kan de tilby som vi ikke presenterer tilfredsstillende? Innsikt

24 Orientering Veien dit

25 Kommunikasjonsvalg Når Hvor Hvordan

26 Hvor - mediekanal Avis Internett Magasiner Fagblader Radio Andre

27 Alternative medier Internett: - Målgrupperettet (søkeord) - Fleksible presentasjonsformer - Rom for kreative løsninger - Direkte dialog med brukeren

28 Alternative medier Magasiner: - Høy grad av segmentering - Lang lese- og levetid - Positiv lesersituasjon - Kreative muligheter

29 Alternative medier Fagpresse: - Selektiv mot spesielle målgrupper/ yrkesgrupper - Interesserte lesere - Relativt lav annonsestøy - Gir mulighet for å nå målgrupper som er vanskelige å nå gjennom andre kanaler

30 Hvordan - kommunikasjonsalternativer: Hjerte, hode, hånd FølelserRasjonell Handling

31 Evaluering Oppnådd ønsket effekt Hva kan vi lære til neste kampanje

32 Takk for oss Elin Ulset Nordseth elin@mediaplus.no 90 50 74 19


Laste ned ppt "Hvordan lykkes med annonsert rekruttering? - Målgrupper og mediekanaler Elin Ulset Nordseth MediaPlus AS."

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google