Laste ned presentasjonen
Presentasjon lastes. Vennligst vent
PublisertEdith Hanssen Endret for 9 år siden
1
Trondheim – 16.10.02 Bruk av mobile enheter i DNV: erfaringer og strategi Erik Hansen – DNV Software
2
Slide 2 Utgangspunkt Løsninger Erfaringer Nye Muligheter Web-baserte Tjenester Innhold
3
Slide 3 Utgangspunkt Løsninger Erfaringer Nye Muligheter Web-baserte Tjenester Innhold
4
Slide 4 Forretningsrom Maritim 38% Industri 37% Olje, Gass & Prosess 22% Div. 3%
5
Slide 5 Blokk & blyant Lykt Hammer Nauticus Sjekklister Hansker & Hjelm Surveyor – uforandret i årtider... Mobiltelefon
6
Slide 6 Fakta.. 1200 inspektører utfører ca. 25000 inspeksjoner årlig 5000 skip er klassifisert av DNV (15,6% av verdens flåte) Skipsinspeksjoner er globale desentraliserte aktiviteter Tidsforbruk: noen timer -> 1-2 dager = Veldig distribuert & mobilt arbeid ! Nauticus driftes fra Høvik
7
Slide 7 Utgangspunkt Løsninger Erfaringer Nye Muligheter Web-baserte Tjenester Innhold
8
Slide 8 Status: Visjon…. ….eller virkelighet ?
9
Slide 9 Wearable Computer from IBM En komprimert ThinkPad 560X med headmounted display (Colour 1024x860 pix., 300 g, Win. 98)
10
Slide 10 Wearable PC tilpasset DNV bruksområder Tastatur Mus IBM Wearable PC Mouse Øyeskjerm Innebygget kamera Mikrofon
11
Slide 11 Utgangspunkt Løsninger Erfaringer Nye Muligheter Web-baserte Tjenester Innhold
12
Slide 12 Erfaringer med Wearable PC Uhåndterlig, kostbart Ikke robust nok til vårt bruk Ingen merkbar reduksjon på inspeksjonstiden Programvare ikke tilpasset GUI uten mus Manglende brukervennlighet Mangel på integrasjon, ingen ’Shared View’ God profilering av DNV Økt motivasjon
13
Slide 13 Utgangspunkt Løsninger Erfaringer Nye Muligheter Web-baserte Tjenester Innhold
14
Slide 14 Tradisjonelle Utfordringer Informasjonen på kontoret eller på papir - kopi på Laptop Sjekklister på papir - dobbeltarbeid - Mulighet for feilregistrering Nye inspeksjoner blir prioritert uten at tidligere arbeid blir ferdig - kundemisnøye - frustrasjon blant inspektører • Utilgjengelige informasjonskilder
15
Slide 15 Målsetning Servicekvalitet: Raskere leveranser Bedre kvalitet / mindre feil Forenklede arbeidsoperasjoner Bedre rådgivning basert på bedre informasjon Detention ratio
16
Slide 16 År 2001: DNV Regler & Instruksjoner på PDA
17
Slide 17 …interaksjon via PDA: Shared view (PC, PDA) Video konferanse via ‘PDA phone’ Automatisert posisjonering Nauticus tynne klienter on PDAs (.net for Win CE).
18
Slide 18 Utgangspunkt Løsninger Erfaringer Nye Muligheter Web-baserte Tjenester Innhold
19
Slide 19 Trender
20
Slide 20 Trender
21
Slide 21 Eksempel Web-basert Tjeneste Kredittsjekk som oppfyller disse kriterier: I.h.t. xyz standard Respons < 10ms Tilgjenglighet =>95% Lavest pris Standard = xyz Kost = 5 Response = 1ms Tilgjenglighet = 95% Standard = xyz Kost = 5 Respons = 4ms Tilgjenglighet = 98% Standard = xyz Kost = 3 Respons = 8ms Tilgjenglighet = 99.4% UDDI Katalog Kreditt Sjekk A Kreditt Sjekk B Kreditt Sjekk C
22
Slide 22 Web Services fra DNV
23
Slide 23 Life-cycle Approach to Hull Maintenance learning Plan Inspection To maintenance strategy Previous findings Maintenance history Operation Maintenance Strategy Define Acceptance Criteria Define Inspections Define Inspection Intervals Make Inspection Manual Planned maintenance Specification Repair templates Follow-up deficiencies Build repair specification Cost control Work order Maintenance execution Record coating appliance Blasting Steel Renewal Record new findings Documentation & report Inspection Coating Corrosion Anodes Cracks Sacrificial Anodes Assessment of pipings Report
24
http://research.dnv.com/hci For mer informasjon om mobile enheter besøk vår web side på:
Liknende presentasjoner
© 2024 SlidePlayer.no Inc.
All rights reserved.