Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

Simulatortrening og utfordringer med å få ut data/informasjon fra deltakere, samt bruk av video som hjelpemiddel Kjell Ivar Øvergård, Professor i Psykologi.

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "Simulatortrening og utfordringer med å få ut data/informasjon fra deltakere, samt bruk av video som hjelpemiddel Kjell Ivar Øvergård, Professor i Psykologi."— Utskrift av presentasjonen:

1 Simulatortrening og utfordringer med å få ut data/informasjon fra deltakere, samt bruk av video som hjelpemiddel Kjell Ivar Øvergård, Professor i Psykologi (Human Factors) Høgskolen i Vestfold

2 Simulation and training • «In critical situations you do not rise to the level of excellence, you rather fall to the level of your training». • Simulatortrening tillater – Trening på farlige oppdrag/scenarier – Trening og testing av fremtidige arbeidsoppgaver – Gjentatt trening på enkeltoppgaver 2

3 Simulering: Integrerte operasjoner • Ny simuleringsteknologi tillater nå at flere simulatorer kobles sammen for å kjøre integrerte operasjoner. 3 Bridge Machine room On deck Land

4 Bra simulatortrening (1) • For å lage gode simulerte scenarier så må vi vite: • Hva skal vi trene på (hva skal læres) • Må ha definerte læringsmål 4

5 Bra simulatortrening (2) • Utfordring: Klart definerte læringsmål er lettest å trene på i enkle scenarier – Att 1: av læring til komplekse og real-life scenarier er ikke garantert. – Att 2: I kritiske situasjoner har folk en tendens til å falle tilbake til rutinepreget arbeid. 5

6 Bra simulatortrening (3) • Bør evaluere for overføring til komplekse og kritiske scenarier 1.Tren ferdighet 1 (redusert scenario) 2.Tren ferdighet 2 (redusert scenario) 3.Test i komplekst og krevende scenario • Mål på atferdsmarkører for ferdighet 1 og 2 • Forekommer ferdighet 1 og 2 i scenarioet • JA? – bestått • Nei?- fail… 6

7 Bra simulatortrening (3) • Utfordring: – Noviser/nybegynnere trenger høyere grad av ‘fidelitet’ enn eksperter. – Eksperter ‘lever seg inn i’ scenarier fortere og ved lavere grad av fidelitet i simulatoren. 7

8 Utfordring: Opplevd fare og atferd i simulatortrening vs real-life Øvergård et al (2005) found that there was a relation between ‘sense of danger’ and task complexity when comparing real and simulated military high- speed navigation. Complex scenarios led to more careful behaviour in RL vs. Sim while the opposite was true in easy scenarios. 8

9 Utfordring: Å få informasjon fra deltagere: Metoder real-time • ‘Snakk om hva du gjør’ – Utfordring: Folk er stille når situasjonen blir presset – mindre informasjon når det skjer noe interessant. • ‘Ha en annen ekspert forklare hva som skjer’ – Utfordring: Du får ikke vite hva operatøren tenker/ser på. • Psykofysiske målinger (HR, BT, GSR, Pupillometry) – Dette er bare indikatorer på stress/mental belastning, gir ikke informasjon om hva og hvorfor folk gjør som de gjør. 9

10 Utfordring: Å få informasjon fra deltagere: Metoder etter trening • Debriefintervju – Utfordring: Begrenset av hukommelse-> sårbart for biases folk rasjonaliserer i etterkant -> får ikke reell informasjon. • Debrief videoopptak – Utfordring: Video av person gir ikke ‘the whole picture’ Men… kan bedre hukommelse for hva som skjedde • Simulator-debrief + video – Utfordring Teknisk meget krevende – Fordeler Ser både informasjon fra scenarier og videoopptak av egen atferd 10

11 Spørsmål? ? 11


Laste ned ppt "Simulatortrening og utfordringer med å få ut data/informasjon fra deltakere, samt bruk av video som hjelpemiddel Kjell Ivar Øvergård, Professor i Psykologi."

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google