Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

Båthåndtering & Mannskapsorganisering Erling B. Skallerud Fortitude www.first407.org.

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "Båthåndtering & Mannskapsorganisering Erling B. Skallerud Fortitude www.first407.org."— Utskrift av presentasjonen:

1 Båthåndtering & Mannskapsorganisering Erling B. Skallerud Fortitude

2 Intro •Posisjoner ombord •Manøvre –Start –Slag –Sette spinnaker/runding –Jibbe –Spinnaker ned/runding –Uforutsette hendelser •Systematisering Fortitude

3 Posisjoner Tre grupper: 1.Fordekk, mast, luke –Viktig for båthåndtering 2.Gen3, gen2, gen1 –Viktig for fart 3.Storseil, ror, taktiker –Viktig å fortelle de andre hva som skjer Fortitude

4 Gruppe 1 - Fordekk •Fordekk –Har ansvar for alt foran masten. Den beste fordekkern er den som tilbringer minst mulig tid på fordekk. Er gjerne lett og smidig •Mast –Fordekks hjelper. Heise seil fra mast. Muskler og/eller teknikk. •Luke –Bindeledd mellom fordekk og cockpit. Må ha oversikt og erfaring. Meget viktig for at fordekk skal fungere. Fortitude

5 Fordekk

6 Fortitude Fordekk – hvem gjør ikke jobben sin her???

7 Gruppe 2 - Trim •Gen1 - trim –Trimmer genua på kryss, skjøte eller bras på lens •Gen2 - tailer –Haler genuaskjøte på kryss, bras eller skjøte på lens •Gen3 - reserve –Kaster gammelt skjøte på kryss, gammel bras i jibb Fortitude

8 Gruppe 3 - Cockpit •Storseil –Trimmer storseil hele tiden. Like viktig på lens som på kryss. •Ror –Styrer båten for maks fart. Prater med storseiltrimmer på kryssen, med spinnakertrimmer på lens. •Taktiker –Taktikeren bestemmer hvor det skal seiles. Må kunne lese vindforhold på banen •(Navigatør) Fortitude

9 Manøvre - start •Fordekk –i baugen, viser båt- lengder igjen til linje •Mast, gen3, luke –ri •Gen2 –styrbord vinsj •Gen1 –babord vinsj •Taktikker/Ror –Fortell hva planen er •Pass på å ha maks båtfart når startskuddet går Fortitude

10 Manøvre - slag •Fordekk –passe skjørtet om nødvendig •Gen3/luke –først ned i le for å ta av skjøtet •Gen2 –hale nytt skjøte på vei mot lo •Gen1 –vinsje hele tiden •Storseil –trimme gjennom og ut av slaget •Ror –gjør slaget lett for genua trimmere •ALLE –ri ordentlig etter slaget •Rulleslag i lett vind Fortitude

11 Manøvre – toppmerket/sette spinnaker Fortitude •Generelt –Spinnaker settes fra fordekksluke eller langt frem bak genua –Hold posisjon på ripa så lenge som mulig –Ha noen båtlengder på styrbord halser før merket for å gjøre klart •Fordekk –spinnfall på siste babord legg –opp med bom –trekk brasen frem –Hjelpe spinnaker opp bak genua –Ned med genua •Mast –Holde seg på ripa så lenge som mulig –heise spinnaker fra masten •Luke –heise bom fra ripa –Genua fall klart –Heise spinnaker –Slippe genua fall (1-2 meter uansett) –Slippe cunningham og uthal –Justere spinnaker bom –Rydde tau i cockpit

12 Manøvre – toppmerket/sette spinnaker Fortitude •Gen3 –Hold posisjon på ripa •Gen2 –Gjøre brasen klar (fra ripa) –Ikke bras før spinnaker er oppe •Gen1 –Trim genua mot merket –Spinnakerskjøtet klart på vinsj –Slipp maks 50 cm på genua- skjøtet ved runding •Storseil –Slippe ut for å ta presset av roret/hjelpe å fall av •Ror / taktiker –Hva er neste trekk?

13 Manøvre - jibbe •Generelt –Hold spinnaker i ro i forhold til vindvinkel –Bruk barber/tweaker/suggan for å stabilisere spinnaker –Rolige rorbevegelser •Tren på å seile uten spinnaker bom –Gammel skjøt og bras må av vinsjer –Balanse i båten!! Fortitude

14 Manøvre - dippjibb Fortitude •Fordekk –Ta med ny bras i baugen –Klipse ny bras i bommen – riktig vei –KLAR! •Mast –Løfte spinnakerbom på masten så den kan gå bak forstaget –Løse ut gammel bras –Bom på plass •Luke –Senke spinnakerbom så den passerer forstaget –Bom opp når fordekk roper klar –Gjøre klart nytt skjøte

15 Manøvre - dippjibb •Gen3 –Gjøre klar ny bras (ikke for stram!) –Stramme etter nytt skjøte •Gen2 –Brase opp –Kjøre ny bras •Gen1 –Kjøre skjøte –overta nytt skjøte fra gen3 •Storseil –Dra over storseil •Ror –Holde kontroll over båten –Svinge båten under spinnaker Fortitude

16 Manøvre – bunnmerket/spinnaker ned •Generelt –Tidlig ned med spinnaker bom, da er man fri til å jibbe –Opp med genua (før bom ned) –Spinnaker ned på fordekk babord side i luka, da er alt det klart for heising på toppmerket –Pass på å trekke spinnakeren bakover på dekk for å unngå å seile over den Fortitude

17 Manøvre – bunnmerket/spinnaker ned •Fordekk –Spinnaker ned i luke –Opprydding •Mast –Husk å få bort spinnbom opphal –Være spinnaker bom –Spinnaker ned •Luke –Uthal, cunningham, genuafall. Husk skala! –Slipp spinnfall ut 1/3 umiddelbart, resten etter behov Fortitude

18 Manøvre – bunnmerket/spinnaker ned •Gen3 –I forpigg •Gen2 –Kjøre bras –Taile genuaskjøtet •Gen1 –Ikke slipp skjøtet for langt, da er det lett å seile over spinnaker –Trim genua •Storseil –Mye skjøte skal inn! •Ror –Tenk kurs ut av rundingen •ALLE: –Fortest mulig på ripa og RI Fortitude

19 Uforutsette hendelser •Det er de uforutsette hendelsene som tar mye tid i båthåndtering •Gå gjennom hva som skal gjøres ved ”vanlige” uforutsette hendelser (broach, seilskift pga ødeleggelser etc) •Fokus på egen båt når andre har trøbbel •Vær forberedt, tenk flere trekk fremover, da unngår man som oftest de uforutsette hendelsene Fortitude

20 Uforutsette hendelser Fortitude

21 Systematisering •Jobb målrettet med enkle ting –Ta tiden på manøvre, dvs til du er oppe i farten du hadde før manøver begynte; slag, jibb –Ta en ekstra runde etter målgang en onsdag for å trene jibbing og slag. Man får lett kjørt 10 jibber og slag på en ekstra time •Debriefing •Video –Video1Video1 –Video2Video2 •Rekruttering –Sats på de som er keene! Fortitude


Laste ned ppt "Båthåndtering & Mannskapsorganisering Erling B. Skallerud Fortitude www.first407.org."

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google