Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

Kjede: Kjedet bør vaskes og smøres fra tid til annen. Det finnes kjedevaskere på markedet som gjør dette til en enkel jobb, men det går også fint å bruke.

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "Kjede: Kjedet bør vaskes og smøres fra tid til annen. Det finnes kjedevaskere på markedet som gjør dette til en enkel jobb, men det går også fint å bruke."— Utskrift av presentasjonen:

1

2 Kjede: Kjedet bør vaskes og smøres fra tid til annen. Det finnes kjedevaskere på markedet som gjør dette til en enkel jobb, men det går også fint å bruke en fille med avfettingsmiddel på. Husk å tørke kjedet med en fille etter at det er vasket. Når du skal olje kjedet er det lurt å bruke en tyntflytende olje. Etter at du har smurt kjede tørker du av med en ren fille. Dette gjør vi for at det ikke skal ligge for mye olje på som binder til seg sand og smuss når du er ute å sykler. Kranksett: Vask med klut eller kost. Det kan bruke lampeolje, diesel eller parafin til å vaske med, men husk å legge noe under når du vasker slik at du ikke forurenser naturen! Vask med klut eller kost. Det er fint å bruke lampeolje, diesel eller parafin til å vaske med, men husk å legge noe under når du vasker slik at du ikke forurenser naturen!

3 Sadelpinne/setepinne: Pinnen har et merke (en strek) som forteller hvor høyt du maks kan heve pinnen. Skal du justere høyden så husk å skru den godt til igjen Bremser: Bremseklossene blir slitt etter hvert. Klossene bør justeres slik at de treffer felgen litt på skrå. Det bør vøre ca 1-2 med mer klaring i bakkant av klossen når den treffer felgen. Da unngår du også bremser som hyler. Nav: Vask navet forsiktig med børste eller klut. Salo og vann er gull! Høytrykkspyler eller skarp vannstråle er ikke bra. Kommer det slark i lagrene må dette justeres, eller bytte lagrene.

4 Gaffel: Gaffelbena (de blanke) bør smøres med litt olje av og til. Dette for at de ikke skal ruste og skade pakningene i demperen. Unngå å få skraper eller hakk i gaffelbeina da dette skader også skader pakningene. Har du fått lekkasje i dempergaffelen må pakningene/ simerringene byttes. Dette er som regel en jobb for de profesjonelle. Stem/ styrepinne: Her er det samme regelen som alle andre plasser det er lagre: Vaskes med rennende vannstråle. Samme grunnen her som ved alle plasser det er kulelagre med fett. Får vi vann inn i lagrene går de tørre og blir ødelagt NB: Styrepinnen må ikke stilles høyere en merket/streken på pinnen. Om man hever den over maksgrensen kan den brekke! Ramme: Krever ikke så mye vedlikehold, annet enn at man bør vaske den med såpe og vann når den er skitten. Om du i tillegg polerer den av og til forhindrer du at den ruster. Sjekk rammen for sprekker og brudd med jevne mellomrom. Det som mange ødelegger rammen på er at de hiver sykkelen i fra seg, i stedet for å bruke støtten eller sette den fint inntil en vegg.

5 Kranklager: Vask rundt kranken med klut eller kost Ikke vask med høytrykkspyler, da det kan trenge vann inn i lagrene og vaske vekk smøringen. Bakre gir: Vaskes med en gammel oppvaskbørste eller tannkost. Bruk gjerne salo og vann eller parafin/ lampeolje. Husk å smøre med en tynn olje etter at det er vasket. Giret er lett utsatt for skader om sykkelen velter. Bruk støtten og sørg for at den står stødig. Front gir: Vaskes og smøres som giret bak.

6 Felg: Når man skal vaske felgen er det fint å bruke en børste, for eksempel en oppvaskbørste som vi har nevnt tidligere. En skitten felg sliter mye på bremseklossene dine! Husk å tørke av felgen etter at du har vasket den slik at bremseklossene får godt feste når du bremser igjen. Eiker/ spiler: Slake spiler fører lettere til skeiv felg, men det er en noe utfordrende jobb å stramme disse. Strammer mann for lite eller for mye fører dette til at felgen blir skeiv. Her bør man prøve seg på et gammelt hjul eller oppsøke profesjonell hjelp. Dekk og slange: Riktig lufttrykk gjør at sykkelen triller letter

7 Girsjalter: Se i boka som fulgte med sykkelen for hva du skal smøre med. Det varierer litt fra type til type for hva du skal bruke. Bremsehendel: Vaieren er festet i hendelen med en kule. Denne trenger litt olje eller fett av og til. Drypp også litt olje inn i bolten hvor hendelen er festet (det bevegelige leddet) Ramme: Det er mange som glemmer at man må smøre vairene. Det er viktig at smøringen kommer inn i strømpa der vaieren vandrer frem og tilbake. Det bli lett kluss med gir og bremser om disse går tregt. Når vaieren går tregt kan også girhendelen ryke for de det blir for tungt for den!

8 Bruk en bøtte med vann og en passe stiv kost. En oppvaskkost til 10 kroner duger fint. Ha i litt oppvaskmiddel men ikke overdriv. Høytrykkspyling på sykkelen kan faktisk gjøre mer skade enn godt. Ved for høyt trykk kan du få vann inn i lagrene i de forskjellige delene, og det er ikke bra. Bruk gjerne avfettingsmiddel på felger, tannhjul, girarmer og kjeder. Etter rengjøring: Dusj på godt med sykkelolje på kjede og tannhjul og la det stå en stund før du tørker av overskuddet. Tørk godt av rammen og sett den gjerne inn med poleringsmiddel - for eksempel bilpolish.


Laste ned ppt "Kjede: Kjedet bør vaskes og smøres fra tid til annen. Det finnes kjedevaskere på markedet som gjør dette til en enkel jobb, men det går også fint å bruke."

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google