Laste ned presentasjonen
Presentasjon lastes. Vennligst vent
PublisertSvein-Erik Borge Endret for 9 år siden
1
1 Strategi og utfordringer for å internasjonalisere instituttsektoren Unni Steinsmo, SINTEF Materialer og kjemi IFE på Snorre og i Kina: ”Tracer injeksjon”.
2
2 Noen spørsmål: Hva karakteriserer den norske instituttsektoren? Hva menes med internasjonalisering? Hva er status når det gjelder internasjonalisering? Hva har vært strategien bak dette? Hva har vært forutsetningene for suksess? Hva er utfordringene fremover?
3
3 Instituttsektoren i Norge:
4
4 Instituttenes roller: 1.Kunnskapsproduksjon 2.Partner for etablert næringsliv. Nye produkter, prosesser og tjenester. Partner i internasjonalisering Nettverksbygger Tjenesteleverandør 3.Infrastruktur og kompetansebase for det "ufødte næringsliv" 4.Kunnskapsbase for politikk utforming.
5
5 Instituttene i verdikjeden forskning: FoU resultater Kunnskapsplattform (teori) Teknologiplattform Beslutningsunderlag/spesialtjenester Verktøy Simuleringsprogram Beregningsprogram Database Prototyper Teknologileverandør Standarder/retningslinjer ”Deepline” utviklet ved Marintek.
6
6 OLGA – ”Best Available Technology” Et verktøy for modellering av flerfase rørstrømning
7
7 ”Å internasjonalisere” = ”Å gjøre sektoren internasjonalt konkurransedyktig” ” Å posisjonere seg for et internasjonalt marked” Momenter: Å være en del av et internasjonalt akademisk nettverk Deltagelse i internasjonalt forskningssamarbeid Internasjonalt salg av ”produkter” & tjenester Internasjonale allianser/partnerskap FoU infrastruktur Etablering og oppkjøp Rekruttering av utenlandske forskere til norske institutter
8
8 Forskning har alltid vært internasjonalt orientert.
9
9 EU – ”Den viktigste kunnskapsarenaen”.
10
10 Hva er SINTEFs EU strategi? EU - en viktig arena for kunnskapsoppbygging. Områder der vi deltar sammen med våre kunder har høyeste prioritet. Vi legger stor vekt på samarbeidet med universitetene. Deltagelse på områder uten industri er å se på som en strategisk satsing. På enkelte områder er EU en forutsetning for å bygge opp og vedlikeholde kompetanse. EU har ikke like viktig for alle områdene i SINTEF.
11
11 Internasjonalt salg – instituttsektoren:
12
12 Internasjonalt salg - SINTEF:
13
13 Hva er SINTEFs strategi for internasjonalt salg: Vi ser internasjonal spisskompetanse som en forutsetning. Maritime, material, olje&gass og miljø. Vi vil prioritere noen geografiske områder. Vi ser vår egenart som en styrke i enkelte deler av verden. Vi legger stor vekt på å forankre vår internasjonale strategi hos våre kunder. Vi ønsker å være en støttespiller for norske bedrifter. Vi arbeider for økt profesjonalitet når det gjelder å ivareta våre interesser, - kulturell forståelse, økonomisk sikkerhet. Vi arbeider med å etablere nettverk lokalt og har etablert salgskontor i Houston.
14
14 1980: IFEs mandat endres fra atomenergi til energiteknologi. Etablert utstyr (strømningssløyfer) markedsføres mot norsk og internasjonal oljeindustri. 1982: Det første flerklientprosjektet. ”Goodwill” penger og store nasjonale forskningsprogrammer. 1982 – 2004: Økende aktivitet. Statoil finansierer nye strømningssløyfer. Unik metode for korrosjonskontroll utvikles. Metoden tas i bruk over store deler av verden. 2003- 2004: Utstyr oppgraderes. Egenfinansiering. Fakta: 18 ansatte, 24 mill. kr i omsetning 1, 65% internasjonalt salg Korrosjon i olje & gass. 1 2003
15
15 MARINTEK Vi har lykkes fordi vi har klart å omsette vår kompetanse i produkter og utstyr i verdensklasse: Dataprogram for spesialanalyser, testrigger for ulike formål. Et eksempel: Programvare (BFLEX) og testrigg for design og analyse av fleksible stigerør. Finansiering: Olje og ingeniørselskaper. Vår rolle i dag: I all hovedsak 3. parts verifikasjon Fakta: 18 ansatte, 28 mill. kr 1 i omsetning, 30% internasjonalt salg Konstruksjonsteknikk 1 2003
16
16 MARINTEK De hydrodynamiske laboratoriene Havlaboratoriet 115 mill.kr. i 1980 100% statlig finansiert Skipsmodelltanken ca 2 mill.kr. i 1939 ca ca 50% statlig finansiert Konstruksjonslaboratorium og utdanningssenter 75 mill.kr. i 1978 ca 90% statlig finansiert Fakta: 100 ansatte, 100 mill. kr i omsetning, 70% internasjonalt salg
17
17 SINTEF Kjemi 1996: SINTEF Kjemi patenterer multiautoklav for kombinatoriske studier. Kombinatorikk = Metodikk for parallell fremstilling og utprøving av et stort antall kjemikalier. 1997: Miljøet inngår samarbeidsavtale med UOP i USA, som får enerett til bruk av teknologien innen katalyse. Forutsetning for salg: Unik patentert teknologi 1997 – 2003: Bygging og leveranse av teknologi. Forutsetning for leveranse: Høy kompetanse innen både kjemi, elektronikk og kybernetikk. Olje og gass foredling Fakta: 22 ansatte, 23 mill. kr i omsetning, 50% internasjonalt salg
18
18 ”Internasjonale kunnskapsbedrifter” Dette er forutsetningene: Teoretisk og praktisk spisskompetanse Olje, materialer, maritime og miljø er sentrale områder Internasjonalt attraktiv FoU infrastruktur Unike modellerings- og beslutningsverktøy Unike databaser Unik og patentert teknologi Unik metodikk Allianser, nettverk, internasjonalt faglig anerkjent etc. Profesjonalitet i forhold til kundehåndtering og leveranse
19
19 ”Den nasjonale FoU infrastrukturen”
20
20 ”Andel offentlig finansiering”
21
21 Offentlig finansiering av instituttsektoren: FoU infrastruktur ÅrFinansieringAndel intern. oppdrag (%) Strømningssløyfer IFE 19511951: Statlig 1991: Statoil 2003: Egen finansiering 65 Flerfaseanlegget Tiller 1983Esso75 Skipsmodelltanken193950% statlig 50-70 Havlaboratoriet1980100% statlig Konstruksjonslab.197890% statlig30 Mikroteknologibyg get SINTEF 200333% egen finansiering 67% statlig Ikke relevant
22
22 Land, ”vi liker å sammenligne oss med”, handler strategisk : De bygger nasjonal FoU infrastruktur for en internasjonal konkurransearena. Sverige: Ångstrømlaboratoriet Nederland: Marine (500 mill. kr) Finland: Technopolis De restrukturerer. De etablerer ”Shared Cost Programmes”.
23
23 Konklusjon – vi (Norge) trenger: En strategi for FoU infrastruktur der vi har som mål å ha: Internasjonalt unike laboratorier på utvalgte områder. Laboratorier nasjonen trenger for å ta del i den internasjonale kunnskapsutviklingen. Konkurransedyktige rammevilkår. Marine i Nederland
24
24 Konklusjon – vi (sektoren) må sørge for å: Hold høy vitenskapelig kvalitet. Øke verdien av FoU resultatene og databaser ved utvikling av unike modellerings og beslutningsverktøy. Etablere et nasjonalt kompetansenettverk for patentering og kommersialisering. Restrukturere slik at enhetene blir internasjonalt konkurransedyktig der dette er nødvendig. Etablere nasjonale og internasjonale allianser. Etablere lokal tilstedeværelse i de landene vi satser på. Takk for oppmerksomheten!
Liknende presentasjoner
© 2023 SlidePlayer.no Inc.
All rights reserved.