Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

Hvilken rolle kan staten spille for å styrke Oslo som en sterk innovasjonsaktør internasjonalt? Internasjonalt Forum 18. november 2011 Toril Mølmen Direktør.

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "Hvilken rolle kan staten spille for å styrke Oslo som en sterk innovasjonsaktør internasjonalt? Internasjonalt Forum 18. november 2011 Toril Mølmen Direktør."— Utskrift av presentasjonen:

1 Hvilken rolle kan staten spille for å styrke Oslo som en sterk innovasjonsaktør internasjonalt? Internasjonalt Forum 18. november 2011 Toril Mølmen Direktør Oslo, Akershus og Østfold

2 2 2 Innovasjon Norge – her har du oss!

3 Om å vite hvor du står og hvor du skal… • FoU som kilde til innovasjon og vekst • Entreprenørskap som kilde til innovasjon og vekst • Markedsorientering som kilde til innovasjon og vekst

4 Prosentandel næringslivsfinansiering ved UoH-institusjoner i 2009 i forhold institusjonens totale FoU-budsjettet (totalbudsjettet i mill kr til hver enkelt institusjon i parentes) Kilde: NIFU/FoU-statistikk

5 Prosentandel kjøp av FoU fra forskningsinstitutter og UoH i forhold til næringslivets totale FoU innsats i ( Fylker med næringsliv som kjøper FoU på mer enn 50 millioner kr er tatt med.) 5

6 Norge er Europas nest mest entreprenørielle land! 6 Norske gründere ser store muligheter

7 Men.. norsk entreprenørskapskultur produserer bedrifter med lave vekstambisjoner 7

8 • Kun en prosent av norske oppstartsbedrifter uttrykker høye vekstambisjoner (GEM2010). • Tre prosent av norske nyetablerte bedrifter står for 60% av veksten • Avgjørende for norsk verdiskaping å lykkes med høyvekstforetak. Et lite antall vekstforetak står for det meste av av ny omsetning og nye arbeidsplasser. Vi trenger flere bedrifter med vekstambisjoner

9 NCE Subsea NCE Maritime NCE Instrumentation NCE Micro- and Nanotechnology NCE Raufoss NCE Oslo Cancer Cluster NCE Systems Engineering Kongsberg NCE Aquaculture NCE Culinology NCE NODE NCE Energy and Emissions Trading NCE Tourism Fjord Norway NCE-prosjekter 2010

10 Arena Beredskap Innovative opplevelser Omegaland Arena Offshorefartøy Arena Fritidsbåt akvARENA IKT Grenland Arena Magica MediArena Windcluster Mid-Norway Norwegian Offshore Wind Arena Eyde Oslo Medtech Arena-prosjekter juli 2011 Helse i Valdres Arena Frukt og bær Arena Usus Arena Helseinnovasjon Smart Water communities cluster Arena Smart Grid Services Lønnsomme Vinteropplevelser Arena Ocean of opportunities Vannklyngen Maritime Cleantech West Nye prosjekter 2011 Ingen nye prosjekter i Oslo i 2011!

11 Forskning viser at bedrifter ofte er bedre tjent med å samarbeide enn å konkurrere  Markedsorientering  Innovasjonsevne  Konkurranseposisjon  Lønnsomhet

12 Hvor penger blir investert Siste 10 år Kilde: Doblin analysis Kjerne- aktivitet Prosess. Støttepro -sesser Forretnings- modell Finans Nettverk/ allianser Produkt- forbedringer Tilbud Løsn.- system ServiceDistr. kanaler Leveranse MerkevareBruker- opplevelse Hva dette gir tilbake (ROI) Siste 10 år 12 Norske bedrifters investeringer i innovasjon

13 Vi trenger mer markedsorientering som ledestjerne for innovasjon Ill: Fete Typer • Markedsorienterte bedrifter • Har større suksess med FoUoI • Vokser mer • Høyere eksportandel • Flere ansatte • Bare 14 prosent av norske bedrifter er markedsorienterte

14 14 BusinessModelCanvas – fra boka BusinessModelGeneration skrevet av Alexander Osterwalder & Yves Pigneur, Wiley forlag 2010 Innovasjon i forretningsmodellen basert på hvordan skape og kapre verdier i bedriften!

15 T-VIPS har lykkes i å bli verdensledende innen distribusjon av video og bilder Økonomisk Rapport 7/2011

16 Hva kan Innovasjon Norge bidra med 1.Vi skal mobilisere næringslivet til vekst gjennom økt markedsorientering, og at vi dermed får mer ut av FoUoI. 2.Vi skal legge til rette for økt samarbeid mellom små og mellomstore bedrifter, med særskilt fokus på å utløse potensialet i de sterke næringsklyngene. 3.Vi skal mobilisere og bidra til vekst hos nye og etablerte bedrifter med store vekstambisjoner, særlig i klynger og prioriterte sektorer.

17 17 Vi vil sette sammen alle våre tjenester for de bedrifter som vil og har potensial Profilering Kompetanse Rådgivning Nettverk Finansiering - Wind Energy - Bio Energy - Offshore Wind - Energy trade Miljøteknologi- ordningen

18 Les mer i Innsats – også på iPad Innsats nr. 2 – 2011 Markedsorientering: Fra gode produkter til solide merkevarer Kan lastes ned på App Store


Laste ned ppt "Hvilken rolle kan staten spille for å styrke Oslo som en sterk innovasjonsaktør internasjonalt? Internasjonalt Forum 18. november 2011 Toril Mølmen Direktør."

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google