Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

Bryllupsgaver 2011 Christine Warloe, forbrukerøkonom Nordea

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "Bryllupsgaver 2011 Christine Warloe, forbrukerøkonom Nordea"— Utskrift av presentasjonen:

1 Bryllupsgaver 2011 Christine Warloe, forbrukerøkonom Nordea 2011-3-31

2 Om undersøkelsen Synovate har gjennomført en undersøkelse i Norge, Finland, og Sverige ved hjelp av internettpaneler i hvert land. Undersøkelsen ble gjennomført i perioden februar 2011. Undersøkelsen ble gjennomført blant deltakerne i Internettpanelene i de respektive landene. Panelene er representative for det generelle "nettpublikumet" i hvert land. Gjennomførte intervjuer ble vektet etter alder, kjønn og region. I Norge ble det gjennomført 1165 intervjuer i aldersgruppen 18+. Det ble i alt gjennomført 4316 intervjuer i de fire nordiske landene. Resultatet gjenspeiler holdningene til norske innbyggere i aldersgruppen. Nordeas kontakt for undersøkelsen i Norge: Christine Warloe, forbrukerøkonom. 2 Gaver 2011

3 Bryllupsgaver 11 prosent av alt som brukes på gaver, går til bryllupsgaver NOK 3,3 milliarder blir brukt på bryllupsgaver, eller rundt 11 % av alt som brukes på gaver (eks julegaver). Fordeling på anledning i prosent 3 Kilde: Synovate Gaver 2011 Grunnlag: Alle (1165 av de spurte)

4 Foreldre står for den dyreste gaven til brudeparet.
4 Foreldre står for den dyreste gaven til brudeparet. Omtrent hvor mye vil du bruke på gaver til følgende anledninger? Gaver til bryllup – gjennomsnitt Bryllupsgave til eget barn (foreldrepar) kr. Bryllupsgave til eget barn, når man er singel: kr. Bryllupsgave til barnebarn: kr. Bryllupsgave til familiemedlemmer: kr. Bryllupsgave til nære venner: kr. Bryllupsgave til nære venner, singel: kr Bryllupsgave til andre venner: kr. Kilde: Synovate Gaver 2011 Grunnlag: Alle (1165 av de spurte)

5 Bryllupsgaver Kjøpegaver passer normalt best til brylluper. Foreldre og besteforeldre gir i større grad penger som gave. Hvor mange ganger har du kjøpt gaver til følgende anledninger de siste 12 månedene? Bryllup Profil på kjøper Gift eller samboer, 26-39, personer med høy inntekt (både husstandene og personlig), personer som ikke er i arbeid Hva slags gaver passer best til ulike anledninger? Bryllup Enslige, 16-39, husstander med én person, personer med lav inntekt og studenter foretrekker å kjøpe en gave. 54+, husstander med 2 personer og arbeidsledige foretrekker å gi penger. 5 Kilde: Synovate Gaver 2011

6 Et bryllup med 80 gjester gir en gavehaug verdt ca 70.000 kroner.
Gaver 2011

7 Råd til brudeparet Bryllupsgavene summerer seg opp til en stor sum – både mannen og kvinnen bør sette sitt preg på ønskelisten. Et tegn på at mannen har ”meldt seg på” er at sportsutstyr er kommet inn på flere ønskelister. Legg ut ønskeliste – gjør det lettere både for den som gir og får. For de som ønsker seg tilskudd til f.eks bryllupsreise: Oppgi et kontonummer hvor penger kan settes inn. Mange ønsker heller å gi en fysisk gave. La gjestene ha mulighet til å kjøpe fra en ønskeliste i tillegg. Gaver 2011

8 Råd til den som skal kjøpe
Budsjett: Klær, gave og kanskje reise i tillegg. Bryllupet kan fort bli en stor utgiftspost i budsjettet. Stikkordet er planlegging. Hva bør gaven koste? Fra tidligere har regler for skikk og bruk beskrevet at gaven skal dekke kuvert-prisen. Single kjøper forholdsmessig dyrere gaver enn par. Kjøp sammen med noen. Som regel er vi med på spleisegave for å få råd til en ”ordentlig” gave. For single er det også et poeng at de kan komme like godt ut av det som par. Bryllup er mer enn bare gave. Vi skal ha klær, kanskje må vi reise, og kanskje skal vi i flere bryllup. Naboen invitert i 8 bryllup – hvor ett var i utlandet. Da sier det seg selv at dette kan man ikke ta på sparket. Dette må vi planlegge inn i økonomien. Gaver 2011


Laste ned ppt "Bryllupsgaver 2011 Christine Warloe, forbrukerøkonom Nordea"

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google