Laste ned presentasjonen
Presentasjon lastes. Vennligst vent
PublisertRagna Tollefsen Endret for 9 år siden
1
Oslo og Omegn Bilbransjeforening Frokostmøte 19.november 2009 Prosess for endringer i leasingkontrakter – risiko restverdi/gjenkjøp - rett vs. plikt Med utgangspunkt i Bransjegruppe Internett og Oslo og Omegn Bilbransjeforening har vi initiert en prosess for endringer og justeringer av leasingkontrakter – parallelt med at vi ønsker å videreføre kompetanse og kunnskaper om fallgruber og risikovurdering ved restverdi / gjenkjøp Arbeidet gjøres i samarbeid med NBF – men det må nok fastslås at det så langt har vært mer til hinder enn til gagn for fremdrift Generell målsetning for arbeidet er å redusere bilforhandlers økonomiske risiko ved leieperiodens utløp og/eller partenes risiko ved avbrutt leieperiode Av områder det fokuseres på kan nevnes (uprioritert): Restverdigaranti / gjenkjøpsgaranti må kombineres med rett – ikke ensidig plikt Mislighold må også gjelde unnlatelse m.h.t. vedlikehold i henhold produsentens forskrifter i leieperioden (ikke ensidig manglende betaling av leie) – klarere avtaler (og restriksjoner) etableres vedr. brukers vedlikeholdsplikt i leieperioden Standardisering av bilforhandlers rutiner/praksis i alle faser/prosesser
2
Oslo og Omegn Bilbransjeforening Frokostmøte 19.november 2009 Prosess for endringer i leasingkontrakter – risiko restverdi/gjenkjøp - rett vs. plikt Gjensidig informasjonsplikt eier – bilforhandler (restverdigarantist) – bruker (for eksempel; ved betalingsmislighold informeres bilforhandler – ved vedlikeholdsmislighold informeres eier/leasingselskap – i tillegg til generell bedret informasjon til bruker – om både plikter og rettigheter) Unngå spekulasjon om å avvente tilbakelevering til etter utløp av leieperiode (for å overføre økonomisk ansvar til restverdigarantist) Risikodeling mellom bilforhandler (restverdigarantist) og eier (leasingselskap) for påkost oppstått i leieperioden (sikre at partene opptrer mer preventivt/forebyggende og oppfølgende i leieperioden – minimum årlig fremvisning og nødvendig vedlikehold / reparasjon) Kunnskap om utvidet risiko ved privatlease / privatleie (partenes plikter og juridiske ansvar – samt forbrukers rettigheter) Sikre økt standardisering av avtaleverk og kontrakter (sikre at vi får minimumskrav til avtaleinnhold / ordlyd) Større juridisk klarhet m.h.t. partenes ansvar og risiko (balanse) både i leieperioden samt ved avbrudd / avslutning Skape større forståelse for løpende risiko ved restverdigaranti/gjenkjøp knyttet til avgiftsendringer og/eller teknologisk utvikling
3
Oslo og Omegn Bilbransjeforening Frokostmøte 19.november 2009 Prosess for endringer i leasingkontrakter – risiko restverdi/gjenkjøp - rett vs. plikt Arbeidsgruppen vil ta direkte kontakt med Santander og DnB NOR Finans for å finne frem til en felles forståelse for justering av avtaleverk og kontraktenes innhold / minimumskrav samt i fellesskap arbeide for fremtidsrettet produkt- og tjenesteutvikling (strategisk bundling av produkter og tjenester) Deretter vil det tas initiativ versus FNH – enten direkte eller via de to ovennevnte selskap for etablering av ny bransjestandard Det vil arbeides for å skape større gjensidig forståelse for behovet for å redusere samlet risiko – og for å oppnå en akseptabel gjensidig balanse De selskaper som ikke vil tilpasse seg en revidert bransjestandard vil det aktivt arbeides for å unngå samarbeid med… Gjennom (merke)forhandlerforeninger, NBF, B.I.L. og de enkelte importører og forhandlerkjeder vil det arbeides målrettet for å øke kunnskaps- og kompetansenivået i bransjen på dette område – og at man heller ikke i fremtiden bruker gjenkjøpsnivåer og halsløs risiko som konkurranseparameter (som det til tider er tendenser til…)
Liknende presentasjoner
© 2024 SlidePlayer.no Inc.
All rights reserved.