Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

Webkommunikasjon •Folkehøgskolene •27. mai 2009 •Nina Furu.

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "Webkommunikasjon •Folkehøgskolene •27. mai 2009 •Nina Furu."— Utskrift av presentasjonen:

1 Webkommunikasjon •Folkehøgskolene •27. mai 2009 •Nina Furu

2 Nina Furu •Jobber med webkommunikasjon og webstrategi •Driver Nettredaktørskolen i Oslo •Styreleder i Webforum Norge •Styreleder i Webkvalitet AS •Kurs- og konsulentvirksomhet •www.nettredaktor.no •Mangeårig portalredaktør •Lærebokforfatter •Med mer

3 Agenda •Hvordan gjøre et godt inntrykk på 2 sekunder: •Umiddelbar webkommunikasjon •Teorien om lukten av informasjon og trigger-ord •Søkemotorer •Arbeid med egne sider

4

5 Tidsklemma (avstøting) •52% avstøtning er gjennomsnitt for 1200 norske nettsteder •Du har 2-3 sekunder på å overbevise brukeren om at han bør bli og kikke nærmere på ditt nettsted

6 Tidsklemma (avstøting) •52% avstøtning er gjennomsnitt for 1200 norske nettsteder •Du har 2-3 sekunder på å overbevise brukeren om at han bør bli og kikke nærmere på ditt nettsted •Hvordan kan dette gjøres?

7 Tidsklemma (avstøting) •52% avstøtning er gjennomsnitt for 1200 norske nettsteder •Du har 2-3 sekunder på å overbevise brukeren om at han bør bli og kikke nærmere på ditt nettsted •Hvordan kan dette gjøres?  Ved å forstå teorien om ”lukten av informasjon”  Ved bevisst bruk av trigger-ord

8 ”Lukten av informasjon”

9 •Teori om hvordan brukerne orienterer seg på web •Underbygd av flere tusen brukerobservasjoner •Jared Spool, Christine Perfetti og David Brittan •User Interface Engineering •www.uie.comwww.uie.com •”Designing for the scent of information”: •http://www.uie.com/reports/scent_of_information/http://www.uie.com/reports/scent_of_information/

10 Trigger-ord

11 •Trigger-ordet beskriver det brukeren leter etter på nettstedet. •Kommer brukeren fra en søkemotor, er trigger-ordet det han har søkt på der. •Trigger-ordet er ordet (eller ordene) i brukerens ”tankeboble”. •Trigger-ordet er altså brukerens eget ord (og ikke ditt!)

12 Sentralt prinsipp: •Når brukeren ser sitt trigger-ord i en link, så klikker han på det

13 Dette betyr •At du må prioritere å identifisere de sentrale trigger- ordene for din virksomhet (Hva er det din kunde kaller ditt produkt/din informasjon?) •At du bør bruke disse trigger-ordene i navigasjon. •At du bør bruke disse trigger-ordene i overskrifter og i tekster •(Og at navigasjon bør se ut som linker) •… bedre synlighet på søkemotorer får du da på kjøpet

14 Kjennetegn ved gode trigger-ord … •Fra ”Webkommunikasjon”, Nina Furu, IJ- forlaget/Høyskoleforlaget

15 1. Gode trigger-ord er enkle

16 •”Spade”, ikke ”graveredskap” •”Kart”, ikke ”geodata-diagram”

17 1. Gode trigger-ord er enkle •”Spade”, ikke ”graveredskap” •”Kart”, ikke ”geodata-diagram” •Unngå stammespråk! •Unngå TBF’er! •Unngå fremmedord! •Forståelighet på 7.-klasse nivå (ordvalg og setningskonstruksjon).

18 2. Gode trigger-ord er beskrivende

19 •”Anorexi”, ikke ”når maten blir et problem” •I navigasjon og i overskrifter på informasjonstekster er trigger-ordet en merkelapp, verken mer eller mindre

20 2. Gode trigger-ord er beskrivende •”Anorexi”, ikke ”når maten blir et problem” •I navigasjon og i overskrifter på informasjonstekster er trigger-ordet en merkelapp, verken mer eller mindre •Unngå kunstige ord. •Unngå omskrivninger (også de politisk korrekte).

21 3. Gode trigger-ord er konkrete

22 •”Kjole”; ikke ”plagg” eller ”eiendeler” •Tenk på konkretiseringsstigen •Plasser ordet så lavt på stigen som mulig!

23 3. Gode trigger-ord er konkrete •”Kjole”; ikke ”plagg” eller ”eiendeler” •Tenk på konkretiseringsstigen •Plasser ordet så lavt på stigen som mulig! •Lukten av informasjon stiger ikke særlig godt oppover i hierarkier.

24 4. Gode trigger-ord er substantiver

25 •”Utdanning”, ikke ”studere” •”Lån”, ikke ”låne”

26 4. Gode trigger-ord er substantiver •”Utdanning”, ikke ”studere” •”Lån”, ikke ”låne” •Unngå omskrivninger med verb •97% av verdens 1000 mest påsøkte søkeord er substantiver

27

28 5. Gode trigger-ord er ikke problemer, men løsninger

29 •”Kontakt”, ikke ”ensom” •”Anti-virus”, ikke ”virus” •(Unntak for medisinske diagnoser)

30 5. Gode trigger-ord er ikke problemer, men løsninger •”Kontakt”, ikke ”ensom” •”Anti-virus”, ikke ”virus” •(Unntak for medisinske diagnoser) •Fokuser på løsningene dine (i brukerens ord!), ikke på problemområdene

31 6. Gode trigger-ord beskriver brukerens behov slik brukeren selv definererer det

32 •Hvis brukeren tror det er briller han trenger, så er det ”briller” og ikke ”kontaktlinser” som er trigger-ordet, selv om du heller vil selge kontaktlinser.

33 6. Gode trigger-ord beskriver brukerens behov slik brukeren selv definererer det •Hvis brukeren tror det er briller han trenger, så er det ”briller” og ikke ”kontaktlinser” som er trigger-ordet, selv om du heller vil selge kontaktlinser. •Husk igjen også på at den løsningen brukeren tror at han trenger må formuleres slik brukeren selv ville formulert den (”briller”; ikke ”synshjelpemidler”)

34 7. Gode trigger-ord beskriver ikke brukeren selv

35 •Unngå inndelinger som ”firmakunde”/”personkunde” eller ”jobbsøker”/”arbeidsgiver” og lignende. Bruker er utelukkende orientert mot produkter/emner/ tjenester.

36 7. Gode trigger-ord beskriver ikke brukeren selv •Unngå inndelinger som ”firmakunde”/”personkunde” eller ”jobbsøker”/”arbeidsgiver” og lignende. Bruker er utelukkende orientert mot produkter/emner/ tjenester. •Navigasjonen din skal IKKE være et ”speil” for brukeren, den skal i stedet gi brukeren ”briller” til å oppfatte og forstå ditt innhold.

37 8. Du kan ikke introdusere nye trigger-ord

38 •”Findability” fungerer ikke. •”Kunnskapstorget” fungerer ikke.

39 8. Du kan ikke introdusere nye trigger-ord •”Findability” fungerer ikke. •”Kunnskapstorget” fungerer ikke. •Selv om du har funnet på et glimrende ord som beskriver nøyaktig hva du driver med, så fungerer det ikke som trigger-ord så lenge det ikke allerede er i vanlig bruk.

40 Oppsummering, trigger-ord

41 Gode trigger-ord bør være: 1.Enkle 2.Beskrivende 3.Konkrete 4.Substantiver 5.Løsninger 6.Brukerdefinerte 7.Ikke beskrive bruker selv 8.Ikke nye ord

42 Hvordan identifisere trigger-ord? •Se på sideinterne søk •Se på eksterne websøk (http://www.google.com/insights/search)http://www.google.com/insights/search •Spør brukerne direkte •Gjennomfør bruker-workshops •Gjennomfør elektroniske undersøkelser •Gjør split-testing •Gjør papir-prototyping •Spør sentralbordet

43 Søkemotorer

44 Søkemotorer – noen nøkkeltall •Det gjøres ca 20 millioner søkemotorsøk hver dag bare i Norge •Google alene står for over 85% av all søkemotortrafikk i Norge •91,7% av brukerne benytter søkemotorer – AC Nielsen •52 % av alle søk etter varer og tjenester gjøres i søkemotorer (mot 30% i papirkataloger) – Gallup •66% av all trafikk inn til norske nettstedene kommer fra søkemotorer

45 Søkemotorer •Å få plassering på første side av Google’s søketreff på søkeord og fraser som er viktige for deg, er verd svært mye penger •Å få en slik plassering er fullt mulig, selv om man ikke er et stort, multinasjonalt selskap

46 Søkemotorer •Å få plassering på første side av Google’s søketreff på søkeord og fraser som er viktige for deg, er verd svært mye penger •Å få en slik plassering er fullt mulig, selv om man ikke er et stort, multinasjonalt selskap •Det krever bare at du vet hva du gjør

47

48 Annonse Organisk søketreff

49 Kan kjøpes Kan ikke kjøpes - må fortjenes

50 Får du nok klikk her …

51 … havner du her

52 Hvor ser brukeren..?

53

54 Organisk søk •80 % av klikkene på en søketreffside går til det organiske søket •Inntil 40% av klikkene går til den første organiske oppføringen –Kilde: Kjartan Bjørkevold/SEMBlogg

55 Synlighet på Google •Annonse kan kjøpes (pris fra 5 cent per klikk) •http://adwords.google.comhttp://adwords.google.com •Oppføring i organisk søketreff kan ikke kjøpes, men må fortjenes

56

57 Hva styrer rangeringen?

58 Hva styrer rangeringen? •Relevans! •Målt i et vektet antall forekomster av søkeord- og fraser; justert for inngående linker, page rank og klikkrate.

59 Forutsetning: At sidene er indeksert Hva kan hindre indeksering? A.Søkemotordreperteknologi B.Dårlig teknisk kvalitet C.Dårlig strukturering av sider D.Dårlig intern linking E.Dårlig domenestrategi

60 A. Søkemotordreperteknologi

61

62

63 •Unngå alltid frames •Unngå menyer i flash eller java-script •Unngå løsninger som lager unike URL’er for hvert besøk •Unngå løsninger som lager URL’er med mer enn 2 variabler (se etter ? og & i URL’en) •Unngå kalenderfunksjoner •Omgå eventuelt flash- og java-script menyer med en sitemap (men du går glipp av en del linkrelevans)

64 B. Dårlig teknisk kvalitet

65

66

67 •Sjekk egne sider på http://validator.w3.orghttp://validator.w3.org •Skriv alltid i kravspekk at sidene skal validere •Verifiser før akseptanse at sidene validerer

68 C. Dårlig strukturering av sider •Google vil ikke indeksere alt for dypt i tjenesten. •Mål: Alle sider bør være tilgjengelige på maks 3 nivåer. •Lag eventuelt en site-map

69

70 D. Dårlig intern linking

71

72

73 •Tekst laget som bilde kan ikke leses •Menypunkter MÅ lages i tekst •Menypunktene MÅ være meningsbærende •Linker MÅ være meningsbærende •”Klikk her” forteller Google at siden linken fører til handler om ”Klikk her” (Dessuten er det dårlig WAI)

74 E. Domenestrategi •Når norske brukere søker på Google, favoriserer Google sider på.no domene •Når brukere i Sverige søker på Google, favoriserer Google sider på.se-domene •Når brukere i USA søker på Google, favoriserer Google sider på.com-domene

75 Prinsipper for domenestrategi •Samle sidene på ett domene •Bruk 301-redirect fra de nasjonale domenene over til.com-domenet •Bruk ISAPI-filtre til å lage gode URL’er •Innholdsbaserte salgsstrategier kan gi grunner til å gjøre andre valg, for eksempel lage egne innholdsnettsteder (flerdomenestrategi) •Da bør dette følges opp med handlingsutløsende lenkestruktur

76 301 vs 302 •302 redirect = midlertidig flytting av sider = dårligere indeksering •301 redirect = permanent flytting av sider = en forutsetning for å flytte •302 = Feil, unntatt for kriseweb •301 = Riktig når bruker flyttes fra ett domene til et annet •Internt på eget nettsted skal ingen av disse brukes, (da skal det stå 200 OK)

77

78 Page rank •Et tall som vekter rekkefølgen av søkeforekomster •Tallet beskriver faglig tyngde og autoritet •Tallet går fra 1 til 10 der 10 er best •Google selv har 10, Universitetet i Oslo har 8, Oslo Kommune har 6 •Sjekk selv på http://www.checkpagerank.net/http://www.checkpagerank.net/

79 Når det tekniske er ute av veien •… er det INNHOLDET det kommer an på •Du MÅ faktisk skrive om de ordene du vil bli synlig på •I tillegg bør du sette opp malverket smart, slik at du signaliserer at de viktigste ordene er de viktigste

80

81 Google vekter forekomster av ord •Forekomst i TITLE-tag vekter tyngst •Deretter forekomst i overskrift •Deretter forekomster i linker •Deretter forekomster i brødtekst •Antallet forekomster tidlig i teksten har også en viss betydning •Bruk Meta Keywords og Meta Description riktig

82 Sett opp malverket riktig •Ha differensierte TITLE-tagger •Gjør TITLE-tag = Overskrift •Gjør META Description = Ingress •Ha 2-10 sentrale ord i META Keywords •Kall overskriftsfonten H1 og mellomoverskrifter H2 •Ha linker på overskrifter på teasere •Ha en tekstbasert, venstrestilt meny

83 Tips for søkemotoroptimalisering •Unngå søkemotordreper-teknologi •Sørg for at sidene validerer •Sett opp malverket riktig •Skriv gode tekster •Sørg for at andre linker til deg

84 Noen nyttige ressurser om søkemotorer •www.seoforum.nowww.seoforum.no •www.google.com/webmasterswww.google.com/webmasters •Sjekklister: •http://www.nettredaktor.no/Sjekklister/Sokemotor- optimalisering/ (enkel og gratis)http://www.nettredaktor.no/Sjekklister/Sokemotor- optimalisering/ •http://www.webkvalitet.no/Rapporter/Sjekkliste_for_s okemotorer/ (omfattende og koster penger)http://www.webkvalitet.no/Rapporter/Sjekkliste_for_s okemotorer/

85 Praktisk arbeid med egne sider

86 Scenarieworkshop •Hva er det brukere kommer til din side for å gjøre? •(Dette er scenariene) •Hva er det brukerne kaller det de kommer for å finne? •(Dette er trigger-ordene)

87 Hvordan er scenariene adressert? •Finner bruker enkelt fram til de tingene han leter etter? •Finner bruker sine trigger-ord i menyene? •Hvilke forbedringspunkter har du?

88 De gode søkemotorspørsmålene •Hva er de viktige søkeordene som burde føre til treff på dine sider? •Har du disse ordene i menyer, lenker og tekster? •Hva ser søkemotoren på din side? (”klipp-og-lim- testen”) •Ser du de viktige søkeordene når du tar klipp-og-lim- testen? •Hvilke forbedringspunkter har du?

89 Lykke til, og takk for meg! Nina Furu www.nettredaktor.no Mobil 92208015 nina@nettredaktorene.no


Laste ned ppt "Webkommunikasjon •Folkehøgskolene •27. mai 2009 •Nina Furu."

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google