Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

Support & Implementation Center | | +47 67 82 70 Søkemotoroptimalisering Innholdsworkshop - Oppsummering.

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "Support & Implementation Center | | +47 67 82 70 Søkemotoroptimalisering Innholdsworkshop - Oppsummering."— Utskrift av presentasjonen:

1 Support & Implementation Center | | Søkemotoroptimalisering Innholdsworkshop - Oppsummering

2 Hva er naturlig søkemotoroptimalisering? •Nettsiden din kan sammenlignes med et ISFJELL –bestående av titusener av ord – men hvor få ordkombinasjoner i dag er posisjonert i søkeresultatene. •Søkemotoroptimalisering –innebærer å sikre at flest mulig attraktive søkeord fra ditt eksister- ende innhold løftes opp over ”over- flaten” og sikres topp 10/20/30 plasseringer i søkeresultatene. •Med andre ord: –Vi ”hever isfjellet ditt høyere opp på søkemotorens radar”, og hjelper deg å gjøre en langt større del av ditt eksisterende innhold attraktivt og synlig for søkemotorene.

3 Fire grunnleggende elementer i naturlig søkemotor- optimalisering

4 3 alternativer for tilstedeværelse i søkemotorer •1. Organisk søkemotoroptimalisering (SEO) –Internett søk – bilde og tekst søk –Mobilt søk –Etc. •2. Betal-pr-Klikk annonsering –Direkte i AdWords, AdSense, Yahoo, etc –Via Bid Management systemer •3. Google Base –Retail bedrifter vil periodisk kunne eksportere automatiserte “feeds” av oppdatert produktinfo inn i “Google Base”. –Derved blir informasjonen også tilgjengelig i Google Product Search og i Google Onebox produktsøk resultatet. –Google Onebox vil displayes rett under sponsede linker og rett over naturlig søk resultater.

5 Universelt søk skaper en ”ytre ring” – flere steder å være synlige for søkemotoroptimaliserere Wiki- pedia Bilde søk Video søk Google Maps Nyhet søk Musikk søk Blogg søk

6 Findability – ”finnbarhet” Ekstern findability Intern findability Avstøtning Snitt ca 50% •Ekstern findability – å bli funnet på nett –synlighet i søkemotorer –synlighet i relevante kataloger og startsider –Via trafikkskapende linker fra autorative nettsider, blogger, etc •Avstøtning (bounce rate) –Andel som ikke klikker videre på nettsiden – dvs som forlater nettsiden - etter å ha besøkt kun 1 side •Intern findability – å finne det man leter etter –Brukeren finner den info han/hun er på utkikk etter på nettstedet •Avstøtning for din nettside •Siste måned: 48% •Målsetning

7 Hvordan vurdere ”avstøtning” (bounce rate) •Ekstern og intern findability hører tett sammen –Forbedringer av den ene fører automatisk til forbedringer av den andre og påfølgende lavere ”avstøtning” •Normalnivåer – avstøtning – % avstøtning ved høy ekstern findability – % ved lav ekstern findability •“It is really hard to get a bounce rate under 20%, anything over 35% is cause for concern, 50% (above) is worrying.“ –Avinash Kaushik, Analytics Evangelist, Google •Avstøtning er normalt høyest for de som ankommer til forsiden enn for de som ankommer til en underliggende side

8 Forstå din bruker - 2 typer •1. Linkorienterte – ”sniffer” etter informasjon –De link orienterte ”leser” ikke nettsider - de ”skanner” febrilsk for å finne linker å klikke på. –De skanner ikke til de finner det optimale – men klikker på det første som ser ut til å passe. •2. Søkorienterte –Ser etter ”Søk” boksen så snart de kommer til en nettside. –Tilsvarende går de rett til ekspeditøren når de kommer inn i en butikk De ”linkorienterte” utgjør langt flere enn de ”søkeorienterte”. Brukerne dine er derfor utålmodige –Konsekvensen av å ikke raskt finne det de søker etter er et klikk på ”Tilbake” knappen, og de forsvinner ut av ditt nettsted.

9 Hva er triggerord/nøkkelord? •Nøkkelord/triggerord –De ord som man ønsker å få høy rangering på og brukeren lett skal finne inne på ditt nettsted •Søkeord/søkefraser –De ord nettstedbesøkende har søkt på

10 Triggerord/nøkkelord •Formål med triggerord/nøkkelord –Besøkende som ankommer via søkemotorer eller andre linker skanner nettstedet på leting etter de ”triggerord/nøkkelord” man har søkt etter •Triggerord/nøkkelord kjennetegnes ved –Enkle, konkrete –Beskrivende (ikke fiffige/morsomme/orginale) –Oftest substantiver –Beskriver løsning – ikke problem (virus kontra anti- virus) –Kommuniserer brukerens definisjon – ikke selgerens –Beskriver ikke brukeren selv - men det han er ute etter •Triggerord/nøkkelord skal inkluderes i –Hovednavigasjon (Samlebegreper og Detaljer) –Overskrifter –Brødtekst –Intern linking

11 Tenk på følgende •Triggerord blir lite synlige i brukerens skanneprosessen dersom man: –Bruker STORE BOKSTAVER –Bruker ”Fancy” fonttyper som endrer ordenes form i forhold til normal –Skaper bannerblindhet - besøkende overser bannerlignende info bokser.

12 Tips for valg av nøkkelord •Tenk ”nøkkelordskombinasjoner” –Gjennomsnittssøket er i dag 2.5 søkeord •Ikke benytt ”din bedrifts ord” –Forsøk å sette deg i brukerens sted –Spør deg selv: Vil brukerne virkelig søke på disse ordene? Søker for eksempel en potensiell charterturist på ”restplasser til syden” eller på ”turoperatør”? •Still deg selv følgende spørsmål: –Hva vil potensielle kunder kalle ditt produkt? –Hva gjør produktet ditt? –Hva er produktets egenskaper? –Hva er fordelene? –Hva annet er relatert til produktet? Ikke velg nøkkelordene du ønsker bli funnet på. Finn i stedet ordene dine potensielle kunder vil benytte for å finne deg og dine produkter

13 ”Google elsker godt innhold” •Søkemotorene har tatt nettstedbrukernes side –Hjelper brukerne å finne godt innhold (og unngå dårlig innhold) •Søkemotoroptimalisering innebærer ikke å skrive mer eller dårligere –Om du søkemotoroptimaliserer tekstene dine riktig skal ikke leserne merke at tekstene er optimalisert!! Skriver du godt for brukerne skriver du også bra for søkemotorene – du må bare ”tagge” innholdet slik at søkemotorene også kan forstå budskapet

14 Title tags og deres betydning •Hva er en Title tag? –En title tag finnes i html koden og kan sees av oss som den øverste blå linjen på ett nettsted – det er det siden eller dokumentet ”heter” (jfr tittelen på en bok) •Hvordan benytter søkemotorene title tags? –Title tag benyttes av søkemotorene som deres blå linketekst/heading i søkeresultatene (unntak er Msn – som viser de første 196 karakterene i brødteksten) •Title tags rolle i bokmerking –Title tag vises når bruker har bokmerket en nettside

15 Title tags - optimalisering •Hver side bør ha sin egen unike title tag –Som gjenspeiler innholdet på den konkrete siden •Automatgenerering av title tags –Title tag kan settes lik ”Hovedoverskrift + firmanavn”. –Title tag bør uansett kunne redigeres manuelt •Hvordan bør en title tag bygges –Title tag skal beskrive innholdet på siden i en setning med nøkkelordet først, så en fordel for brukeren og til slutt firmanavnet. –For eksempel: Planter – rask levering – Grønt Fokus AS

16 Title tags – smarte tips •Begrens title tag’ene - maks 7 ord/63 karakterer •Plasser de viktigste nøkkelordene først i setningen •Inkluder preposisjoner – gjør teksten mer lesevennlig •Benytt 1-2 av de viktigste ordkombinasjonene i title tag’en •Ren listing av nøkkelord kan bli betraktet som spam

17 •Eksempel: Plasma TV fra Data Shop –Nei: Plasma TVer, plasma TV, plasma skjerm TV fra DataShop –Ja: Plasma TV - kjøp rimelig fra DataShop •Eksempel: Oslo –Oslo – attraksjoner og aktiviteter i Oslo. VisitOslo •Dårlig eksempel: –”Velkommen til vårt nettsted” –”Velkommen til Microsofts norske webområde –Kamera/batteri/lader – Foto/video –Minne/CD/DVD/Tape –Drama/romantikk Eksempler på Title tags

18 Tekster – viktig for søkemotoroptimalisering •Benytt omvendte pyramider når du skriver –Si det viktigste først •Underbygg nedenfor med støttende fakta –Benytt gjerne kulepunkter eller og nummerer steg for steg beskrivelser •Plasser relevant bakgrunnsinfo nederst –Skriv korte avsnitt og setninger •Uthev relevante nøkkelord/triggerord –Uten å overdrive

19 Overskrifter •Hva er en god overskrift? –En god overskrift forteller brukeren hva teksten handler om og inkluderer viktige triggerord. •Utarbeid konsise og beskrivende overskrifter. •Overskrifter skal også kunne fungere som title tagger –ikke overstige 63 karakterer. •Lag meningsbærende overskrifter –Både av optimaliserings- og brukervennlighets- hensyn. •Benytt H1, H2, H3, etc. tagger i alle overskrifter.

20 Overskrifter - eksempler •Dårlige eksempler: –” Introduksjon” –” Våre tjenester” –” Historie” •Gode eksempler: –” Vindusrengjøring for nybegynnere” –” Gourmet pizza leveranse siden 1984” –” Pizza leveranse i Oslo – en spennende historie”

21 Ingresser – spiller en viktig rolle •Søkemotorene legger stor vekt på de 25 første ordene på siden. –Plasser konklusjonen/ oppsummeringen/det viktigste budskapet i de to første setningene –Ikke beskriv hva produktet ditt ”Er” men på ”Hva det gjør” •Inkluder nøkkelord/triggerord –Bland inn dine viktige nøkkelord/triggerord på en naturlig måte. •Andre tips –Bruk gjerne halvfet skrift for å skille den fra resten av teksten. –Søkemotorbrukere søker generelt på ord knyttet til ”løsningen” – ikke til ”problemet”. Bare når brukeren ikke vet hva løsningen er kan han/hun søke på problemet, for eksempel ”vannkopper”.

22 Tekster - skriveteknikker •Optimal sidestørrelse er ca 250 ord •Fokuser på 2-3 ordkombinasjoner på hver side •Benytt ordkombinasjoner snarere enn enkeltord –Skriv ”rimelig bilforsikring” snarere enn ”forsikring” •Benytt både entall og flertall for viktige søkeord –Google benytter ”stemming”; dvs at de reduserer engelske ord til ordets grunnstamme (hotel og hotels, run og running og runner og runners, osv) –Googles forståelse av det norske språket er mer mangelfull •Inkluder flere stavemåter for viktige søkeord –” ” og ” –Inkluder også sannsynlige feilstavingsvarianter i for eksempel meta keywords eller kjøp sponsede lenker på Google

23 Tekster - skriveteknikker •Vær spesifikk –Ikke skriv ”Våre filialer”, ”Våre tjenester”, osv. Skriv ”Våre hoteller i Oslo”, ”Våre bankfilialer”, våre guide tjenester” •Skriv beskrivende – ikke generisk –Generisk: ”For å kontakte oss – fyll ut dette formularet” –Beskrivende: For assistanse angående planlegging av din neste konferanse, vennligst fyll ut nedenstående møteforespørsel”

24 Tekster – litt brukervennlighet •Legg til rette for vertikal lesning •Virkemidler for vertikal lesning inkluderer –uthevede enkeltord –beskrivende overskrifter og mellomoverskrifter –Linker –kulepunkter og nummererte steg –korte paragrafer •Venstrestilte overskrifter er bedre enn midtstilte •Det er 25% tyngre å lese på skjerm enn på papir –Benytt 75 – 50% færre ord på web enn du ville gjøre på print –Linjer med mer enn ord blir tunge å lese »Kilde Jacob Nielsen Jakob Nielsen, har blitt kalt verdens ledende ekspert innen brukervennlighet.

25 Tekster – litt mer brukervennlighet •Ta hensyn til de fargeblinde –8% av menn og 0.5% av kvinner har en form for fargeblindhet. –Vansker med å skille grønn/rød er mest vanlige form for ordblindhet •Vær kritisk til bruk av PDF filer –PDFer er vanskelige å navigere – de er optimalisert for lesbarhet på et stykke papir •Tilby justerbar tekststørrelse –La brukerne justere størrelse ved behov •Benytt tilstrekkelig kontrast mellom tekst og bakgrunn –Benytt primært mørke tekstfarger - svart på hvit bakgrunn er optimalt

26 Alt tags – bildebeskrivelser – viktigere framover •Hva er en Alt tag? –Den lille boksen som dukker opp når du legger musa på ett bilde •Økt betydning i søkemotoroptimalisering pga bilder inkluderes i –Googles Universal Search –Yahoo’s Blended Search –Ask.coms 3D Search •Bildeoptimalisering inkluderer –Benytt om mulig nøkkelord/triggerord i bildenes filnavn (Benytt ”-” – ikke ”_” og mellomrom) –Inkluder viktige nøkkelord i bildenes alt tag når dette er naturlig –Optimaliser siden som inneholder bilder –Plasser om mulig bildet i nærheten av tekst som beskriver bildet og inneholder de samme nøkkelord/triggerord –Begrens antall bilder pr side –Sjekk at folderen for bilder du ønsker ”distribuert” ikke er blokkert for søkemotorrobotene med Robots.txt

27 Meta description – hva er det? •Hva er Meta description? –Meta description er en tag som ligger i html koden av en nettside •Hvor finner jeg den? –Den er ikke synlig for oss mennesker når vi ser på ett nettsted, vi må inn i kildekoden for å lese den –Gå på ”Vis” og velg ”Kilde” – ligger evt. høyt oppe på siden –Meta description benyttes av søkemotorene som deres beskrivelse i søkeresultatene

28 Meta description - optimalisering •Meta descriptions gir ikke bedre rangering, men er likevel viktige! –Om din meta description inneholder den søkeordkombinasjonen som er benyttet i søket, vil Google vise din ”Description” i søkeresultatet •Hvordan bør en meta description bygges? –Selgende - appellerer til målgruppene og reflektere sidens innhold –Hver side bør ha en unik meta description •Automatgenerering av meta description –Publiseringsløsningen (CMS) bør muliggjøre at sidens ingress (innledende ord/2 setninger) automatisk blir meta description. –Hvis ingress ikke benyttes bør bruker ha mulighet til manuelt å definere en meta description for hver side

29 Meta description - smarte tips •Begrens Meta Description –Maks. 160 karakterer (ca ord) •Plasser viktige nøkkelord tidligst mulig. •Inkluder en rekke nøkkelord/triggerord –benytt naturlige setninger med god lesbarhet •Bruk av firmanavn –Om firmanavn skal inkluderes i Meta Description bør vurderes individuelt – betyr lite for rangering. •Inkluder gjerne geografiske ord –Dersom dette er naturlige nøkkelord/triggerord for sidens målgruppe(r)

30 Meta keywords – hva er det? •Hva er Meta keywords? –I likhet med meta description ligger Meta keywords i html koden av en nettside •Hvor finner jeg den? –Den er ikke synlig for oss mennesker når vi ser på ett nettsted, vi må inn i kildekoden for å lese den –Gå på ”Vis” og velg ”Kilde” – ligger evt. høyt oppe på siden

31 Optimalisering av meta keywords •Meta keywords bidrar lite til bedre rangeringer, men bør likevel inkluderes! –Søkemotorene benytter primært meta keywords som en kvalitetssjekk på at de har forstått sidens innhold –Hver side eller seksjon bør derfor ideelt sett ha unike meta keywords •Hvordan separere meta keywords? –Komma separering er visuelt bra men spiller liten rolle siden de fleste søkemotorer betrakter komma bare som et mellomrom

32 Meta keywords - smarte tips •Benytt maks 200 karakterer (ca 15 ord) pr side –Unngå keyword stuffing – dvs for mange ord •Begrens gjentagelser –Søkemotorene misliker også om du gjentar ett ord mer enn 3 ganger •”Less is more” –Jo færre ord i keywords, jo mer vekt tillegges de •Gjenspeil sidens tekst/temaer –Benytt meta keywords her som du har skrevet om på den enkelte siden •Inkluder gjerne geografiske ord og produkt/ merkenavn •Kan inkludere ”feilstavingsmåter” •Ikke bruk ”stoppord” som og, med, i osv.

33 Interne linker Eksempler på/betydning av interne linker •Viktighet av interne linker –De sidene på nettstedet ditt som har mange interne sider som linker til seg, betraktes av søkemotorene som viktigere enn en “begravet” side. •Intern linking – eksempler (Hvilke benytter din nettside?)  standard navigering  tekstlinker og fotnoter  dokument opplistinger  sitemaps  bildelinker  linker mellom flere siter innenfor samme nettstedfamilie/foretak •Benytt nøkkelord/triggerord i og rundt hyperlinker –Eksempel: Skriv ”Klikk for presentasjon av søkeord analyseverktøyet” og ikke ” ”Klikk her for teknisk spesifikasjon av søleordanalyseverktøyet”

34 Interne linker Eksempler på/betydning av interne linker •Benytt nøkkelord/triggerord i og rundt hyperlinker –Eksempel: Skriv ”Klikk for presentasjon av søkeord analyseverktøyet” og ikke ” ”Klikk her for teknisk spesifikasjon av søleordanalyseverktøyet” •Prioriter ”tekst linker” fremfor ”image linker” –Søkemotorer har generelt ingen problemer med å følge linker som inkludert i ”images” men har problem med å tildele relevanse til linken. Alt- tagger hjelper, men tekst baserte linker er å foretrekke •Lag link tilbake (hjem) til forside fra alle andre sider på nettstedet

35 Interne linker - Hvordan bygge ”klikkbarhet”? •Det skal fremgå tydelig hva som er klikkbart •Linkene bør følge etablerte konvensjoner –Standard er blå skrift som er understreket – men det er økende bruk av og aksept for avvikende fargevalg –Ikke bruk blå skrift på ikke klikkbar tekst, fordi blått fremdeles blir assosiert med klikkbarhet. •Farge bør endres på linker som allerede er klikket på •Begrens antallet linker til 3-5 pr prime site område

36 Inngående linker: Hva er Googles PageRank? •PageRank –PageRank er Google’s score (skala 0 – 10) for “Linkepopularitet” – dvs antallet og kvaliteten på inngående linker til en nettside. •Idealsituasjonen er: –En naturlig linkestruktur med innkommende linker fra populære, innholdsmessig like nettsteder med best mulig Page Rank og som har få andre utgående linker. •Hva innebærer dette for din website? –Noen få kvalitetslinker er bedre enn hundrevis av dårlige linker. –Deltagelse i såkalte “link farms” har liten verdi siden mange av linkene vil ha lav Page Rank og kan også gi “spam penalty” fra Google Google kombinerer PageRank med sofistikerte tekst-matching teknikker. Den anchor text som er benyttet for en link er generelt viktigere enn den linkende sidens PageRank

37 Intern linking, utgående linker, inngående linker •Intern linking –Benytt tekstlinker for viktige keywords – mellom ulike sider/seksjoner på nettsiden –Forteller søkemotorene hvilke sider du betrakter som viktige på nettsiden din •Utgående linker –Utgående linker har begrenset synlighetseffekt for ditt nettsted •Inngående linker –Se beskrivelse av linkepopularitet og Google PageRank på de neste sidene –Forteller søkemotorene hvilke sider på nettstedet ditt som utenforstående betrakter som viktige For søkemotorene er ”Inngående linker” viktigere enn ”Interne” og ”Utgående”, men de to sistnevnte er uansett av betydning

38 Hvordan identifisere mest attraktive linker? Studer ”SearchRank” – ikke ”PageRank”. Dvs at du sjekker de sider som har best plassering på søk for de konkrete frasene og evaluerer hvilke av disse som er mulig å skaffe linker fra.


Laste ned ppt "Support & Implementation Center | | +47 67 82 70 Søkemotoroptimalisering Innholdsworkshop - Oppsummering."

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google