Laste ned presentasjonen
Presentasjon lastes. Vennligst vent
PublisertAage Dahlen Endret for 9 år siden
1
Strategiske valg ved etablering av nettsteder •Lærefil fra www.nettredaktor.nowww.nettredaktor.no •© 2004 Nina Furu
2
De gode spørsmålene •Hvorfor er jeg på nett? •Hvordan bruker jeg mediet? •Hvem snakker jeg til? •Hva sier jeg til dem? •Hvorfor skal de høre?
3
Hvorfor er jeg på nett? •Hva er organisasjonens hensikt og målsetting med nettstedet?
4
Hvorfor er jeg på nett? •Hva er organisasjonens hensikt og målsetting med nettstedet? •Øke inntjening? •Distribuere informasjon? •Drive markedsføring? •Avlaste ekspedisjonen? …
5
Hvorfor er jeg på nett? •Hva er organisasjonens hensikt og målsetting med nettstedet? •Øke inntjening? •Distribuere informasjon? •Drive markedsføring? •Avlaste ekspedisjonen? … •Kvantifiser målene!
6
Hvordan bruker jeg mediet? •Hva slags web skal jeg lage for å oppnå målsettingen?
7
Hvordan bruker jeg mediet? •Hva slags web skal jeg lage for å oppnå målsettingen? •Informasjonsnettsted? •Nettbutikk? •IR-web? •Transaksjonsweb? …
8
Hvordan bruker jeg mediet? •Hva slags web skal jeg lage for å oppnå målsettingen? •Informasjonsnettsted? •Nettbutikk? •IR-web? •Transaksjonsweb? … •Lag et konsept!
9
Hvem snakker jeg til? •Hvilke brukere/brukergrupper vil nettstedet henvende seg til?
10
Hvem snakker jeg til? •Hvilke brukere/brukergrupper vil nettstedet henvende seg til? •Demografi? •B2B/B2C? •Mediale rammer? •Informasjonsbehov? …
11
Hvem snakker jeg til? •Hvilke brukere/brukergrupper vil nettstedet henvende seg til? •Demografi? •B2B/B2C? •Mediale rammer? •Informasjonsbehov? … •Vær bevisst på hvem brukerne er.
12
Hva sier jeg til dem? •Hva er innholdet som skal kommuniseres til mottager?
13
Hva sier jeg til dem? •Hva er innholdet som skal kommuniseres til mottager? •Faste elementer? •Tekstinformasjon? •Talldata? •Bilder/illustrasjoner?
14
Hva sier jeg til dem? •Hva er innholdet som skal kommuniseres til mottager? •Faste elementer? •Tekstinformasjon? •Talldata? •Bilder/illustrasjoner? •Lag en sitemap + konkrete innholds- oversikter for hver sidetype!
15
Hvorfor skal de høre? •Hva skal få brukeren til å benytte nettstedet?
16
Hvorfor skal de høre? •Hva skal få brukeren til å benytte nettstedet? •Første bruk/gjenbruk? •Søk og gjenfinning (eksternt/internt)? •Forventninger og innfrielse? •Markedsføring? …
17
Hvorfor skal de høre? •Hva skal få brukeren til å benytte nettstedet? •Første bruk/gjenbruk? •Søk og gjenfinning (eksternt/internt)? •Forventninger og innfrielse? •Markedsføring? … •Brukertest, brukertest, brukertest!
18
Hvorfor skal de foretrekke ditt nettsted? •Hva skal få brukeren til å foretrekke ditt nettsted framfor andre nettsteder og framfor andre måter å få den samme informasjonen?
19
Hvorfor skal de foretrekke ditt nettsted? •Hva skal få brukeren til å foretrekke ditt nettsted framfor andre nettsteder og framfor andre måter å få den samme informasjonen? •Er du raskere? •Har du bedre innhold? •Ser du bedre ut? •Er ditt nettsted mer forståelig?
20
Hvorfor skal de foretrekke ditt nettsted? •Hva skal få brukeren til å foretrekke ditt nettsted framfor andre nettsteder og framfor andre måter å få den samme informasjonen? •Er du raskere? •Har du bedre innhold? •Ser du bedre ut? •Er ditt nettsted mer forståelig? •Lag en konkurrentmatrise!
21
Konklusjon •Har du gjort dette strategiske tankearbeidet først, blir produksjonsfasen adskillig lettere, og nettstedet har langt større sjanser for å lykkes. •Med andre ord: Det er ingen unnskyldning for ikke å gjøre den strategiske ”hjemmeleksen” i et webutviklings-prosjekt.
Liknende presentasjoner
© 2024 SlidePlayer.no Inc.
All rights reserved.