Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

Samarbeidsgruppemøte 5. november 2015

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "Samarbeidsgruppemøte 5. november 2015"— Utskrift av presentasjonen:

1 Samarbeidsgruppemøte 5. november 2015
SAK 5: Skate – Styring og Koordinering Av Tjenester i E-forvaltningen Veikartarbeidet Samarbeidsgruppemøte 5. november 2015 Bakgrunn Hva jobbes det med / tidligere leveranser Leveranse november 2015

2 Bakgrunn Skate er et strategisk samarbeidsråd sammensatt av toppledere på virksomhetsnivå. Skate skal fremme aktuelle saker relatert til digitalisering av offentlig sektor. Skate skal blant annet gi råd om tiltak og investeringer på IKT-området sikre tjenesteeiermedvirkning knyttet til digitalisering og utvikling av nasjonale IT-løsninger utarbeide anbefalinger Aktuelle tema finansiering, styring og organisering av fellesløsninger felleskomponenter IKT-standarder og arkitektur Skate – Styring og koordinering av tjenester i e-forvaltning – er et strategisk samarbeidsråd for topplederne i utvalgte offentlige virksomheter. Det ble opprettet i 2009, men ble i 2012 formalisert og styrket. Rådet skal bidra til at den offentlige IT-utviklingen blir mer samordnet, og være en viktig premissleverandør i vurderingen av hvilke IKT-tiltak som bør gjennomføres og hvordan de skal finansieres. Politidirektøren deltar nå i gruppen. Det er viktig i lys av 22. juli-kommisjonens analyse av IT-utfordringene for politiet. Men det er også viktig er at kommunesektoren nå er representert i Skate, gjennom nyetableringen KommIT.

3 Felleskomponentforvalterne Difi Brønnøysundregistrene
Styring og koordinering av tjenester i e-forvaltning Felleskomponentforvalterne Difi Brønnøysundregistrene Skattedirektoratet Statens kartverk Andre medlemmer (tjenesteeiere) KS/KommIT  NAV Helsedirektoratet Riksarkivet/Arkivverket Statistisk sentralbyrå Lånekassen Skate – Styring og koordinering av tjenester i e-forvaltning – er et strategisk samarbeidsråd for topplederne i utvalgte offentlige virksomheter. Det ble opprettet i 2009, men ble i 2012 formalisert og styrket. Rådet skal bidra til at den offentlige IT-utviklingen blir mer samordnet, og være en viktig premissleverandør i vurderingen av hvilke IKT-tiltak som bør gjennomføres og hvordan de skal finansieres. Politidirektøren deltar nå i gruppen. Det er viktig i lys av 22. juli-kommisjonens analyse av IT-utfordringene for politiet. Men det er også viktig er at kommunesektoren nå er representert i Skate, gjennom nyetableringen KommIT.

4 Felles oppfølging og prioritering
Veikartarbeidet September 2014 – november Felles planer og felles arbeid Følge opp prioriterte behov Av felleskomponentforvalterne, eventuelt felles foranalyser Forvalte og følge opp utviklingsplaner mot behov, og felles prioritering av nye behov og tiltak Skates styringssystem Konkretisere hvor vi skal og hvordan vi skal komme dit Strategi og handlingsplan for fellesløsninger i offentlig sektor Felles oppfølging og prioritering av nye behov

5 Samarbeidsgruppemøtet Skate – Styring og Koordinering Av Tjenester i E-forvaltningen Veikart arbeidet 5. November 2015 Bakgrunn Hva jobbes det med / tidligere leveranser Leveranse november 2015

6 Hva jobbes det med / tidligere leveranser
Premisser Visjon og overordnete målbilder Funksjonelle målbilder Arkitekturmålbilder Strategier

7 Helhetlig tilnærming Behovskatalog

8 Brukerreisene synliggjør behovene

9 Samhandling Interoperabilitets rammeverk

10 Arkititekturrammeverk
Togaf - Arkitektur - Metode

11 Styringsmodell

12 Funksjonsområder

13 Samarbeidsgruppemøtet Skate – Styring og Koordinering Av Tjenester i E-forvaltningen Veikart arbeidet 5. November 2015 Bakgrunn Hva jobbes det med / tidligere leveranser Leveranse november 2015

14 Kort om behovsområdet Informasjonsforvaltning og –utveksling
November-leveransen Kort om behovsområdet Informasjonsforvaltning og –utveksling Behovene omfatter Finne data Finne tjenester Definere standarder og metadata som muliggjør enkel utveksling Bedre løsninger for bruk og uthenting av data fra registre Bedre løsninger for system-system-integrasjon Bedre løsninger for utveksling av ustrukturerte data, inkl arkiv Andre tilgrensende behov som sikkerhet, mv Analysen ble gjort på 8 tema Direktoratet for forvaltning og IKT

15 Kort om behovsområdet Kontaktinformasjon og fullmakter for virksomheter
Behovene omfatter Felles oversikter og tilgang til kontakt- og adresseringsinfo til døren: adresseinformasjon innenfor døren: roller og varslingsinformasjon Felles prinsipper og løsninger for håndtering av fullmakter alle aspekter av «på vegne av virksomheten» også virksomhets- sertifikater

16 Kort om behovsområdet Fullmakter for innbyggere
Behovene omfatter Innbyggeren må vite hvilke fullmakter som er avgitt Samtykke Fullmakt Vergemål Fullmektigen må ha tilgang til de systemer som er nødvendig for å kunne gjøre sine oppgaver Forvaltningen må ha oversikt over alle fullmaktsforhold rundt en gitt innbygger

17 Visjon Strategi og målbilder Direktoratet for forvaltning og IKT

18 Overordnete målbilder
Nasjonale felleskomponenter gjør det enkelt for offentlige virk­somheter å bygge brukervennlige tjenester, som bidrar til å effektivisere og forbedre virksomhetene og samfunnet totalt sett. Nasjonale felleskomponenter inngår i en helhetlig felles arkitektur Norske nasjonale felleskomponenter ses i sammen­heng med europeisk infra­struktur Alle offentlige virksomheter benytter felleskomponenter og –løs­ninger i sin tjenesteutvikling, og har trygge og forutsigbare rammer for dette Nasjonale felleskomponenter legger til rette for å utløse de muligheter og besparelser som ligger i deling av informasjon mellom de offentlige virksomhetene Det er etablert prosesser og retningslinjer som sikrer en helhetlig tverr­­sektoriell prioritering og styring av utviklingen av felleskomponenter og – løsninger.  Det er etablert finansieringsmodell(er) for felles­ komponenter og –løs­ninger som stimulerer tjenesteutviklingen og gir forutsigbarhet for tjene­ steeiere og felleskomponentforvaltere (( Øvrige elementer i organiseringen av drift, forvaltning og videreutvikling av felleskomponentene er konkretisert og avklart)) Direktoratet for forvaltning og IKT

19 Tiltak i handlingsplanen
Alle tiltak som bidrar til å dekke behovene for fellesløsninger utgjør felles handlingsplan Tiltak i utviklingsplanene for dagens felleskomponenter Nye tiltak i forlengelsen av prosjekt Målbilder og strategier og hver av de tre foranalysene Standardiseringsarbeid og andre planlagte tiltak som dekker behov for fellesløsninger

20 Skates beslutning i september Direktoratet for forvaltning og IKT


Laste ned ppt "Samarbeidsgruppemøte 5. november 2015"

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google