Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

Samarbeidsgruppemøte 21.januar 2016 Rolf Olai Jacobsen

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "Samarbeidsgruppemøte 21.januar 2016 Rolf Olai Jacobsen"— Utskrift av presentasjonen:

1 Samarbeidsgruppemøte 21.januar 2016 Rolf Olai Jacobsen
SAK: 5 Status veikart Skate – Styring og koordinering av tjenester i E-forvaltningen Veikart arbeidet Samarbeidsgruppemøte 21.januar 2016 Rolf Olai Jacobsen Sak Samlet status på behov og utviklingsplaner Sak Strategi for felleskomponenter og –løsninger i offentlig sektor Sak Handlingsplan for felleskomponenter og –løsninger i offentlig sektor Sak Konkretisering av Skates styringssystem

2 Sak 26-15 Halvårsleveranse Samlet status på behov og utviklingsplaner
Skatemøte Skates arbeidsutvalg v/ Vidar Holmane

3 Elektronisk arkiv Skytjenester og drift
Behov Hovedpunkter Arbeidet med denne halvårsleveransen har gått utelukkende på ny statusvurdering av allerede kjente behov, samt oppdaterte utviklingsplaner. Det er ikke tilrettelagt for eller etterspurt nye behov fra virksomheter utenfor Skate, og det er ikke meldt inn nye behov siden junimøtet. Arbeidsutvalget har hatt spesiell oppmerksomhet på: Elektronisk arkiv Skytjenester og drift

4 Halvårlige oversikter
Behov Utviklingsplaner

5 Samlet oversikt Behov Håndtering Handlingsplanen – ST 4.1 – 4.5
Handlingsplanen – vurdere/prioritere Handlingsplanen – vurdere/prioritere AU – mulig forslag om foranalyse AU – til avklaring Avventes Avventes Avventes I ferd med å bli møtt

6 Samlet oversikt Utviklings- planer

7 Tiltak i handlingsplanen
Alle tiltak som bidrar til å dekke behovene for fellesløsninger utgjør felles handlingsplan Tiltak i utviklingsplanene for dagens felleskomponenter Nye tiltak i forlengelsen av prosjekt Målbilder og strategier og hver av de tre foranalysene Standardiseringsarbeid og andre planlagte tiltak som dekker behov for fellesløsninger

8 Forslag til samspill med handlingsplanen
Direktoratet for forvaltning og IKT

9 Forslag til beslutning
Direktoratet for forvaltning og IKT

10 Sak 32-15 Strategi for felleskomponenter og –løsninger i offentlig sektor

11 Strategi Visjon + syv målbilder, med sine prinsipper og strategiske tiltak Felles og omforent strategi, legges til grunn for forvalternes arbeid Tydeliggjør retning, prioriteringer, og bidrar til å avgrense arbeidet Inngår i Skates kunnskapsgrunnlag Operasjonaliseres i handlingsplanen

12 Forslag til beslutning
Direktoratet for forvaltning og IKT

13 Sak 33-15 Handlingsplan for felleskomponenter og –løsninger i offentlig sektor

14 Handlingsplan Strategiske tiltak
Samlet oversikt over tiltak som bidrar til å dekke behov Operasjonaliserer strategien Utgangspunkt og grunnlag for Skates felles prioriteringer Forpliktende for Skate Alle tiltak er viktige og riktige Men ikke tatt stilling til når eller hvordan tiltak gjennomføres

15 Tiltak i handlingsplanen – første halvår 2016
Allerede behandlet og iverksatt Systemet for oppfølging av prioriterte behov (pågår) Informasjonsforvaltning trinn 1 (planlegges) Kontaktinformasjon mv for virksomheter (planlegges) Anbefales fremmet for behandling kommende halvår Tverrsektoriell tilnærming (KS) Arkitekturstyring (Difi) Styringsstruktur og mandater (Difi) Finansieringsmodeller på kort sikt (BR) Mulig foranalyse Dokumentasjons- forvaltning og arkiv Allerede behandlet og iverksatt ST 6.1 Konsolidere systemet for oppfølging av prioriterte behov (pågår) ST 4.1 Felles rammeverk for informasjonsforvaltning (planlegges) ST 4.2 Felles datakatalog (planlegges) Løsning for kontaktinformasjon og fullmakter for virksomheter (planlegges) Anbefales fremmet for behandling kommende halvår ST 1.1 Utrede enhetlig tverrsektoriell tilnærming (KS) ST 2.1 Etablere enhetlig arkitekturstyring (Difi) ST 5.1 Konkretisere styringsstruktur og mandater for samordningsaktører og forvaltere av felleskomponenter og –løsninger (Difi) ST 7.2 Avklare finansieringsmodeller for prioriterte tiltak som skal iverksettes på kort sikt (BR) I tillegg: Muligens forslag om foranalyse Dokumentasjonsforvaltning og arkiv I tillegg: Andre prosjekter. F eks nasjonal handlingsplan for informasjonssikkerhet, herunder sikkerhet i felleskomponenter.

16 Forslag til beslutning
Neste versjon av handlingsplanen: Ikke bare oppdaterte oversikter og beskrivelser Men også Kriterier for å prioritere tiltakene (innenfor og på tvers av tiltaksområdene) Forslag til prioritering av tiltakene Forslag til tiltakene lagt ut i tid Og da altså; iverksette følgende tiltak kommende halvår… Dvs; lag enkle planer/planverk (enkelt mandat) som grunnlag for iverksetting. Direktoratet for forvaltning og IKT

17 Sak 34-15 Konkretisering av Skates styringssystem

18 Skates arbeid med felles infrastruktur og løsninger
To hovedprosesser i 2016 Oppfølging av strategi og handlingsplan Systemet for oppfølging av behov og tiltak «Halvårsleveransen» En del ressursinnsats Lite ressursinnsats Skates rolle og mandat – ikke tema her. Blir omtalt i stortingsmelding om IKT-politikken; Digital Agenda. Denne saken: Skates arbeid på området felles infrastruktur og løsninger. Innrettes rundt to hovedprosesser. Oppfølging av strategi og handlingsplan. Tiltak i handlingsplan første halvår: Konkretisering av styringssystemet: ST 5.1 Roller og mandater for samordningsaktører og felleskomponentforvaltere (Difi) ST 6.1 Konsolidere systemet for oppfølging av prioriterte behov (Difi) ST 7.2 Avklare finansieringsmodeller for prioriterte tiltak som iverksettes på kort sikt (info forvaltning, kontaktinfo virksomheter) (BR) ST 2.1 Etablere enhetlig arkitekturstyring (Difi) I tillegg – i tråd med alle prioriteringer; økt brukerorientering: ST 1.1 Utrede enhetlig tverrsektoriell tilnærming (KS) Systemet for oppfølging av prioriterte behov. Arbeidsro, konsolidere, avklare. Samspillet med strategien og handlingsplanen Forvaltning av Skates kunnskapsgrunnlag (behovskatalog, strategi, handlingsplan, mv) Informasjon til forvaltningen på nett, og en hensiktsmessig samhandlingsløsning Hensiktsmessig arbeidsdeling mellom arbeidsutvalget og sekretariat Når dette er på plass; andre halvår videreutvikle systemet for felles prioritering på hensiktsmessig nivå. Direktoratet for forvaltning og IKT

19 Direktoratet for forvaltning og IKT
Arbeidsutvalg (AU) Oppgaver idag Saksforberedende organ Forvalte Skates kunnskapsgrunnlag, inkludert strategi/handlingsplan Videre arbeid Mandat og oppgavebeskrivelse for AU og sekretariatet Alle tiltak skal ha en ansvarlig virksomhet, og egen styringslinje. AUs rolle avklares i mandatet. Effektivisere arbeidsform Difi leder AU Ressursbehov Dagens bemanning av AU videreføres Skates rolle og mandat – ikke tema her. Blir omtalt i stortingsmelding om IKT-politikken; Digital Agenda. Denne saken: Skates arbeid på området felles infrastruktur og løsninger. Innrettes rundt to hovedprosesser. Direktoratet for forvaltning og IKT

20 Forslag til beslutning
Direktoratet for forvaltning og IKT


Laste ned ppt "Samarbeidsgruppemøte 21.januar 2016 Rolf Olai Jacobsen"

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google