Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

IT-direktørmøte 7. februar 2017

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "IT-direktørmøte 7. februar 2017"— Utskrift av presentasjonen:

1 IT-direktørmøte 7. februar 2017
USITs prioriteringer i 1. tertial 2017 13. desember 2016 IT-direktørmøte 7. februar 2017 USITs virksomhet i 2016 IT-direktør Lars Oftedal IT-direktørmøte m/seksjonssjefene

2 USITs prioriteringer i 1. tertial 2017
13. desember 2016 Høydepunkter Høydepunkter til universitetets årsrapport TSD – Tjenester for sensitive data Mobilapp’er til datainnsamling og tilbakemelding Digital eksamen Andre høydepunkter Et nytt år med: Nesten 100% oppetid på IT-tjenestetilbudet Ingen sikkerhetsmessige hendelser med konsekvenser for store brukergrupper/vesentlige deler av universitetets virksomhet Satsingsmidler til infrastruktur og eInfrastruktur USIT 3.1 og Kostnadsberegning av USITs tjenester 7. februar 2017 IT-direktørmøte m/seksjonssjefene

3 USITs virksomhet i 2016: Oppsummering
USITs prioriteringer i 1. tertial 2017 13. desember 2016 USITs virksomhet i 2016: Oppsummering Strategisk retning og prioriteringer Forskning og utdanning først #1: IT i forskning Forskning og utdanning først #2: IT i utdanning Cloud & BYOD er modellen (plattformen) Tjenestekvalitet, brukeropplevelse og sikkerhet er kriteriene Styring og organisering av IT-virksomheten Videreføring av eksisterende virksomhet 7. februar 2017 IT-direktørmøte m/seksjonssjefene

4 Del 1: Strategisk retning og prioriteringer
USITs prioriteringer i 1. tertial 2017 13. desember 2016 Del 1: Strategisk retning og prioriteringer Etablert bevissthet om at endringer vil og må skje Etablert retning for endringene I teorien, – mye endring av praksis vil komme i 2017 Foreløpige resultater IT i forskning og IT i utdanning har fått en mer sentral plass i prioriteringene Begynner å ta konsekvensene av Cloud og BYOD inn over oss Løftet fram arbeid med tjenestekvalitet og brukeropplevelse Et langt stykke igjen å gå 7. februar 2017 IT-direktørmøte m/seksjonssjefene

5 Del 2: Forskning og utdanning først #1 – IT i forskning (1)
USITs prioriteringer i 1. tertial 2017 13. desember 2016 Del 2: Forskning og utdanning først #1 – IT i forskning (1) Fagråd for eInfrastruktur etablert og sikret finansiering TSD – Tjenester for sensitive data Ingen tjenesteavbrudd av vesentlig betydning Omfattende sikkerhetstest viste ingen svakheter av betydning Nye tjenester og ressurser til TSD IT-ressurser for forskning og (forskningsbasert) utdanning Proof of concept av nye fleksible forskningstjenester (BYOD/RSaaS) Nye Galaxy-portaler og bedre struktur på utvikling og forvaltning Gjennomført løft for statistikktjenestene Etablert og lansert LIMS-løsning og Instrumentnett 7. februar 2017 IT-direktørmøte m/seksjonssjefene

6 Del 2: Forskning og utdanning først #1 – IT i forskning (2)
Lagring og deling av forskningsdata Etablert arbeidsgruppe med AF, UB og USIT Datainnsamling og datafangst Videreutvikling av Nettskjema, Nettskjema i TSD Mobilapp’er for datainnsamling og tilbakemelding Etablert utviklingsplattform Utviklet fem app’er (TusenTac, MinMat, Multifam, Selvforsk, MinDag) Abel, AstraStore og etablering av Sigma2 Stamnettet 7. februar 2017

7 Del 3: Forskning og utdanning først #2: IT i utdanning (1)
USITs prioriteringer i 1. tertial 2017 13. desember 2016 Del 3: Forskning og utdanning først #2: IT i utdanning (1) Digital eksamen Digitale vurderingsformer- og FlexEx-prosjektene Oppfølging av eksamensløsningene for JUSS og Medisin Etablert nett, utstyrsløsning og støttetjenester i Silurveien 2 Digitalt læringsmiljø Bidrag i arbeidet med UNINETTs fellesanbud Konkurransegrunnlaget, vurdering av tilbud og valg av leverandører Canvas (preferert leverandør), Brightspace, Neo Nyskapende og studentaktive læringsformer Vellykket utvikling av åpne nettbaserte kurs (‘MOOC’) Music Moves | Kunnskapsbank i UH-pedagogikk | Introduction to Norwegian | FlexPhil 7. februar 2017 IT-direktørmøte m/seksjonssjefene

8 Del 3: Forskning og utdanning først #2: IT i utdanning (2)
Digitalt studiemiljø og IT for studentene Office 365 Mine studier AV-infrastruktur og forelesningsopptak AV-faglig nettverk Standardisering av utstyr, management og brukergrensesnitt Installert i mer enn 90 nye undervisningsrom i 2016 Utbygging av trådløsnettet Oppgardert infrastruktur, skiftet ut aksesspunkter, opplæring av lokal IT med mer 7. februar 2017

9 Del 4: Cloud & BYOD er modellen (plattformen)
USITs prioriteringer i 1. tertial 2017 13. desember 2016 Del 4: Cloud & BYOD er modellen (plattformen) UH-sky IaaS lansert BaaS – Backup as a Service og UH-MX e-postmottak UH-AD innloggingstjeneste Ny plattform for og oppgradering av Kiosk-tjenesten Pilotering av OwnCloud Mobilt arbeidsrom med Airwatch Konsept for samskriving, dokumentlagring/-deling og tilgang til programvare 7. februar 2017 IT-direktørmøte m/seksjonssjefene

10 Del 5: Tjenestekvalitet, brukeropplevelse og sikkerhet er kriteriene
USITs prioriteringer i 1. tertial 2017 13. desember 2016 Del 5: Tjenestekvalitet, brukeropplevelse og sikkerhet er kriteriene Sjekkliste for gjennomføring av utviklingsaktiviteter Mal for etablering av ny eller vesentlig endring av en tjeneste Mal for beskrivelse av kvalitetskriterier for applikasjoner 7. februar 2017 IT-direktørmøte m/seksjonssjefene

11 Del 6: Infrastruktur og grunntjenester (1)
USITs prioriteringer i 1. tertial 2017 13. desember 2016 Del 6: Infrastruktur og grunntjenester (1) Ny utskriftsløsning for universitetet Pullprint og pushprint, mobilprint Ny backuptjeneste Logging, overvåking, rapportering, trending Nivlheim, ELK, Zabbix, Grafana Identitetsforvaltning og integrasjonsarkitektur Retningslinjer for autoriseringsløsninger, Weblogin Cerebrum Forprosjektrapport for UiO integrasjonsarkitektur og fase 1 av hovedprosjektet gjennomført 7. februar 2017 IT-direktørmøte m/seksjonssjefene

12 Del 6: Infrastruktur og grunntjenester (2)
IT-sikkerhet og IT-juridisk arbeid Risiko- og sårbarhetsanalyse av et 30-talls administrative systemet Internkontroll av behandling av personopplysninger Ledelsessystem for informasjonssikkerhet Avviks- og hendelseshåndtering Kriseøvelse Sikker oktober Drift, vedlikehold, sikring og forvaltning av et stort antall tjenester, applikasjoner, databaser med mer 7. februar 2017

13 Del 7: Styring og organisering av IT-virksomheten (1)
USITs prioriteringer i 1. tertial 2017 13. desember 2016 Del 7: Styring og organisering av IT-virksomheten (1) Strategisk retning og prioriteringer Koordinatorgruppa USIT 3.1 – Evaluering av USIT 3.0 Sluttrapport med anbefalinger Oppfølging av USIT 3.1: En mer systematisert bruker- og kundeoppfølging Endring av USITs planprosesser Standardisere og strukturere arbeids- og beslutningsprosesser Forbedre samhandling og samarbeid gjennom økt ledelseskraft Systematisert kompetansedreiing og –styring Lederavklaring for UAV 7. februar 2017 IT-direktørmøte m/seksjonssjefene

14 Del 7: Styring og organisering (2)
Kostnadsberegning av USITs tjenester (‘Deloitte’) Tjenesteliste Kostmodell Oppfølging av universitetets IT-organisasjon IT-ledernettverket, IT-konferansen, fellesmøte m/lokal IT Arbeids-/samarbeidsformer og utviklingsprosesser Smidig metodikk, DevOps/DevSecOps, Utviklerforum Oppdragsvirksomheten Mottak og håndtering av oppdrag, avtalermaler, rutiner og prosedyrer 7. februar 2017


Laste ned ppt "IT-direktørmøte 7. februar 2017"

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google