Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

Om forvaltningens kommunikasjon med innbyggerne

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "Om forvaltningens kommunikasjon med innbyggerne"— Utskrift av presentasjonen:

1 Om forvaltningens kommunikasjon med innbyggerne
Dag Wiese Schartum

2 Innledende betraktninger
Området er dels rettslig regulert, og dels forsøkt styrt ved hjelp av instrukser og veiledere mv. Reguleringer mv er veldig fragmentert, og er neppe resultatet av et helhetlig design Den følgende oversikten finnes ikke andre steder (men det burde den ;-)

3 Rettslig styring av kommunikasjonen mellom forvaltningen (herunder statlige forvaltningsorganer) og innbyggerne Rettslig styrt; dvs. forvaltningen har plikter som kan håndheves av rettssystemet I og i medhold av forvaltningsloven Veiledningsplikten etter fvl § 11 (jf. også forbudet mot å bruke barn som tolk i fvl § 11e) Saksbehandlingstid og krav til foreløpig svar, fvl § 11a Rett til muntlig kontakt med forvaltningen og plikt for forvaltningen til å skrive ned muntlige opplysninger, fvl § 11d Valg mellom skriftlig og muntlig kommunikasjon, fvlf § 2 Bistand til utfylling av skjemaer, fvlf § 3 Krav til offenlige skjemaer, fvlf § 5 Krav til objektivitet, fvlf § 6 Krav til elektronisk kommunikasjon, jf. eforvaltningsforskriften Kommunikasjonen skal skje på standardiserte måter, jf. forvaltningsstandardforskriften, herunder Elmer Kommunikasjonen skal sikre tilgjengelighet for alle, jf. diskriminerings- og tilgjengelighetsforskriften med forskrift Mållova, som stiller krav til statens språkbruk vis a vis enkeltpersoner og befolkningsgrupper, se f.eks. §§ 6 og 7

4 Ikke-rettslige styringsmidler for kommunikasjonen mellom offentlig forvaltning og innbyggerne
Kommer som tillegg til det rettslige og må holde seg innenfor rettslige rammer Overtredelse sanksjoneres ikke, men kan gi kritikk og positiv omtale (jf. Klarspråkprisen mv.) Særlig aktuelle instrukser og veiledere Digitaliseringsrundskrivet «Forvaltningens kommunikasjon med innbyggere og næringsliv skal normalt skje gjennom digitale, nettbaserte tjenester. Disse tjenestene skal være helhetlige, brukervennlige, og universelt utformet. Det skal være enkelt og trygt å logge inn, og brukerne skal få den hjelpen de trenger til å finne frem i og bruke tjenestene.» Statens kommunikasjonspolitikk Veileder i sosiale medier for forvaltningen Utredningsinstruksen pålegger bruk av Lovteknikk-heftet, og i dette handler kapittel 6 om lovspråk: «Ved utforming av lovtekster må det legges vekt på at ordvalget og setningsbygningen blir slik at de som skal bruke loven, lett kan lese og forstå den. Språket bør være presist og setningene ikke for lange. Men ofte er det vanskelig å få til en enkel og lettforståelig lovtekst uten at det skjer på bekostning av presisjonog entydighet.» Flere veiledere utarbeidet av Språkrådet og Difi i regi av Klarspråk-prosjektet

5 Statens kommunikasjonspolitikk
Målene er at innbyggerne skal: få korrekt og klar informasjon om sine rettigheter, plikter og muligheter ha tilgang til informasjon om statens virksomhet inviteres til å delta i utformingen av politikk, ordninger og tjenester Forutsetninger: ha kunnskap om sine målgruppers behov, forutsetninger og synspunkter delta i samfunnsdebatten og understøtte økt demokratisk deltakelse bruke et godt og klart språk som kan forstås av alle sikre at offentlig informasjon og kommunikasjon er pålitelig og samordnet kommunisere og informere målrettet og effektivt slik at målgruppene nås utnytte mulighetene som ligger i ny teknologi og nye kanaler effektivt og formålstjenlig vise respekt og imøtekommenhet i sin kommunikasjon

6

7 Språk Det stilles ikke særlige krav i lov eller forskrift til «godt»/«enkelt» språk e.l. Fra mai 2018 vil det gjelde krav til språk vedrørende behandling av personopplysninger (herunder i offentlig forvaltning): Art. 12 (1). The controller shall take appropriate measures to provide any information referred to in Articles 13 and 14 and any communication under Articles 15 to 22 and 34 relating to processing to the data subject in a concise, transparent, intelligible and easily accessible form, using clear and plain language, in particular for any information addressed specifically to a child. The information shall be provided in writing, or by other means, including, where appropriate, by electronic means. [Klart språk?]


Laste ned ppt "Om forvaltningens kommunikasjon med innbyggerne"

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google