Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

Hva er en pasientreise? En pasientreise er transport av pasienter til og fra undersøkelser og behandlinger hos offentlig godkjente behandlere Hovedregelen.

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "Hva er en pasientreise? En pasientreise er transport av pasienter til og fra undersøkelser og behandlinger hos offentlig godkjente behandlere Hovedregelen."— Utskrift av presentasjonen:

1

2 Hva er en pasientreise? En pasientreise er transport av pasienter til og fra undersøkelser og behandlinger hos offentlig godkjente behandlere Hovedregelen er at man får dekket reiser over 10 km, etter standardsats på kr. 2,30 uavhengig av hvilken reisemåte man benytter seg av. Pasienten ordner selv med reise og sender inn reiseregningsskjema i etterkant. Hvis man av helsemessige årsaker ikke kan ta rutegående transport, må behandler vurdere behovet for rekvisisjon til annen transport. Behovet skal være medisinsk vurdert.

3 Offentlig godkjente behandlinger
Pasientreiser dekker reiser til og fra følgende behandlingssteder: Primærhelsetjenesten, fastlege og fysioterapeuter innen egen bostedskommune (behandlere som mottar refusjon fra HELFO) Spesialisthelsetjenester som dekkes av regionale helseforetak (for eksempel sykehus, rehabilitering, og spesialister med avtaler i helse Sør-øst) Familievernkontor Helsestasjon Sykehjem Kommunalt tilbud om døgnopphold for helse- og omsorgstjenester til pasienter og brukere med behov for øyeblikkelig hjelp Kommunalt tilbud om dialyse Alle pasienter må betale en egenandel på kr. 146 pr. tur dersom man ikke har frikort

4 Hvem har rett til rekvisisjon?
Rekvisisjon av helsemessige årsaker * Behandler rekvirerer - vurderes i hvert tilfelle Rekvisisjon på grunn av manglende kollektivtilbud/Helseekspress/helsebuss på hele eller deler av strekningen * Pasientreisekontor rekvirerer Anbefalt: bruk av egen bil istedenfor drosje der mulig, med attest fra legen

5

6 Hva betyr dette for deg som pasient?
Det er ikke lenger nødvendig med oppmøtebekreftelse, dette hentes fra offentlige registre. Papirskjemaet vil fortsatt være tilgjengelig for pasienter. Man må dokumentere behov for bruk av egen bil av helsemessige grunner for å kunne søke om å få dekket tilleggsutgifter for eksempel bompenger osv. Dette må dokumenteres av behandler.

7 Informasjon Behandler er pasientens fremste kilde til informasjon
Feil informasjon kan føre til at pasienten ikke får dekket utgiftene sine Behandler bør sørge for å ha tilgjengelig informasjon for pasienten Dersom du som pasient har behov for mer informasjon kan du kontakte Pasientreiser på tlf: mandag til fredag kl

8 Dokumentasjonskrav Oppmøte bekreftes gjennom data fra eksisterende registre Der slike data ikke er registrert vil det gjennomføres stikkprøver Behandler trenger ikke utstede oppmøtebekreftelse til pasient Dersom du som pasient har benyttet egen bil av helsemessige årsaker må dette dokumenteres av behandler

9 Hva vil du som pasient få refundert?
Det benyttes standardsats per kilometer som hovedregel: Uansett transportmiddel dekkes reise med standardsats kr 2.30 per kilometer Pasienter som bestiller drosje selv, vil bare få dekket standardsats per kilometer Minste reiseavstand er 10 kilometer Unntak: Ved øyeblikkelig hjelp refunderes faktiske utgifter for eksempel drosje Reiser over 300 km dekkes ikke med standardsats per kilometer, men gir rett til taksten for billigste rutegående transportmiddel

10 Pasienter legger ut for drosje selv
Pasienter som legger ut for drosje selv, har bare rett på standardsats Også selv om det legges ved dokumentasjon på medisinsk behov Unntak ved øyeblikkelig hjelp

11 Korte reiser Med dokumentasjon på medisinsk behov fra behandler på bruk av drosje eller bil dekkes reisen, selv om: det finnes rutegående transport til minstetakst, eller avstanden til behandlingsstedet er under 10 km Dette gjelder også hvis reisen gjelder øyeblikkelig hjelp. Pasient har ikke rett til rekvirert reise på trafikalt grunnlag for reiser under 10 kilometer.

12 Vurdering av helsetilstand
Behandlere kan utstede rekvisisjon til pasienter som av helsemessige årsaker ikke kan reise med rutegående, må ha med ledsager eller som må bruke lengre reisetid til behandling. Slike helsemessige årsaker kan være: Betydelig redusert orienteringsevne Betydelig redusert allmenntilstand Vanskeligheter med å sitte, eller komme seg inn og ut av transportmiddelet Psykiske problemer som gjør det vanskelig å benytte rutegående transport Det skal ikke tas hensyn til private utenforliggende forhold i vurderingen. Rekvisisjoner utstedes under ansvar, jfr. lov om helsepersonell § 6.

13 Fritt behandlingsvalg
Pasientene har rett til å velge hvor de ønsker behandling innen spesialisthelsetjenesten. Merk: Forhøyet egenandel på kr 400,- hver vei for reiser ut av egen helseregion. Unntak: Ved manglende tilbud i egen helseregion skal ikke pasienten betale forhøyet egenandel. Dette må bekreftes av behandler. Hvis ikke blir pasienten belastet forhøyet egenandel.

14 Hvem skal utstede rekvisisjonen?
Autorisert medisinsk behandler er ansvarlig rekvirent Ved reise til primærhelsetjeneste rekvirerer behandler. Ved reise til spesialisthelsetjeneste rekvirerer henvisende behandler ved første gangs behandling. Deretter er det spesialisthelsetjenesten som rekvirerer til videre behandling. Dersom du som pasient har behov for tilrettelagt transport utover den tilstanden du skal behandles for, bør dette dokumenteres fra din fastlege til spesialisthelsetjenesten.

15 Samkjøring Pasientreisekontoret har fokus på samkjøring av pasienter. Dette kan også føre til noe lengre ventetid før og etter behandling. Første valg av transportmiddel er Helseekspressen og Helsebussen, før man velger taxi som alternativ. Dette er kostnadsbesparende for helseforetaket, og bidrar til å øke midlene som går til behandlinger, samt miljøbesparende. Rett bruk av Pasientreiser sikrer at de som trenger det får et bedre helsetilbud

16 Informasjon om pasientreiser på nett
Helsenorge.no Informasjon om pasientreiser for innbyggerne Elektronisk selvbetjeningsløsning for å søke refusjon Kontakttelefon 05515 Pasientreiser.no Informasjon til helsepersonell, transportører og samarbeidspartnere Bestilling av informasjonsmateriell og papirskjema med veiledning Kontakttelefon 05515

17

18 Helsenorge og selvbetjeningsløsninger
Formål med felles helseportal: at målgruppene får koordinert kommunikasjon og helhetlig innhold. at innbyggerne møter én helsetjeneste på nett (helsenorge.no) og får kvalitetssikret informasjon om helse, sykdom og behandling, samt veiledning til tjenestetilbud og rettigheter. at befolkningen får oppdatert og korrekt informasjon i krisesituasjoner. Spørsmål? Vår åpningstid: Mandag til fredag kl

19


Laste ned ppt "Hva er en pasientreise? En pasientreise er transport av pasienter til og fra undersøkelser og behandlinger hos offentlig godkjente behandlere Hovedregelen."

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google