Laste ned presentasjonen
Presentasjon lastes. Vennligst vent
PublisertLudvik Danielsen Endret for 7 år siden
1
Utfordringer drift&vedl. Trafikantenes forventninger. Økt etterslep og forfall. Økt trafikk (hytter/langtransport) Ulike krav til standard. Mye salting og piggfritt i byer. Bar veg / vinterveg strategi. FUNKSJONSKONTRAKT
2
Dekketilstand FUNKSJONSKONTRAKT
3
Vedlikeholdsansvar? FUNKSJONSKONTRAKT
4
Forpliktelser for SVv? Dekkefornyelse. Bærelagssvikt. Grøfter. Skiltrefleksjon. Skråninger / kanter. Eiendomsgrenser. FUNKSJONSKONTRAKT
5
Hvorfor prisøkning? Mange har regnet for lavt på de første kontraktene. Hvorfor? Uferdig / Undervurdert / Underpriset Nytt tjenesteområde med lite erfaring. Var krav og forventninger tydelige nok? Omfattende avtaleverk, vanskelig å finne alle konkrete krav og definisjoner. Mange sekkeposter der tids- og kostnadskrevende oppgaver ble ”usynlige”. FUNKSJONSKONTRAKT
6
Hvorfor prisøkning? Tilleggsarbeid mindre enn forventet. Indeks for lav og kommer for sent. F.eks diesel og stål i 2008. Press i arbeidsmarkedet. Flere entreprenører med dårlig økonomisk resultat. Kontraktene for ensidige, også kalt ansvarsfraskrivelse fra SVv. Burde vært utarbeidet av nøytral part for bedre risikodeling. FUNKSJONSKONTRAKT
7
Søppel fra rasteplasser Hva er en ”veifarende”? Hytteturister og fastboende. Ca 50 søppelstativ og 42 tonn søppel! Mengdeprising pr. tonn levert til godkjent mottakssted. FUNKSJONSKONTRAKT
8
Ønsket om større konkurranse Sterkere krav til dokumentasjon og kvalitetssystemer. Blir det standardiserte og like krav til alle (brukervennlig)? De beste sjåførene og maskinførerne er sjelden de beste til å skrive. FUNKSJONSKONTRAKT
Liknende presentasjoner
© 2024 SlidePlayer.no Inc.
All rights reserved.