Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

1 Asfaltdagen 2008 Harald Lausund. Disposisjon  Første inntrykk  Forholdet til den største kunden  Kapasiteten i bransjen  Omdømme  Rekrutteringsbehov.

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "1 Asfaltdagen 2008 Harald Lausund. Disposisjon  Første inntrykk  Forholdet til den største kunden  Kapasiteten i bransjen  Omdømme  Rekrutteringsbehov."— Utskrift av presentasjonen:

1 1 Asfaltdagen 2008 Harald Lausund

2 Disposisjon  Første inntrykk  Forholdet til den største kunden  Kapasiteten i bransjen  Omdømme  Rekrutteringsbehov

3 Refleksjoner etter ett år  Første inntrykk –Tonn-tonn-tonn –Industri vs. entreprenør –Antall foreninger og utvalg –Forholdet til den største kunden

4 Forholdet til den største kunden  Det ble sein vår i kongeriket –"Asfalt saken” la en demper på optimismen –Snakket forbi hverandre –Ikke avstemte og ulike forventninger i utvalgsmøter

5 Samarbeidet med den største kunden  Rekordhøye asfaltvolumer fra SVV  SVV regionene og entreprenørene har samarbeidet godt –Evalueringene av sesongen var meget positive –Dekkestrategien for Region Øst, et meget godt tiltak –Bonus og funksjonskontrakter en spennende utfordring –Samarbeid en Vinn-vinn situasjon for alle

6 Kapasiteten i bransjen  Hvordan håndterte vi veksten i 2007 og hvordan ser vi på fortsettelsen?  Vi bør erkjenne at vi opererte på en stram linje –Vi var helt marginalt fra en fiasko i forhold til bitumenleveransene –Transportnæringen hadde sjåfør mangel –Pukk og grus – en utfordring –Hardt press på våre ansatte

7 Kapasiteten i bransjen  Fortsettelsen? –Nok bitumen i fremtiden er ingen selvfølge –Myndighetene er restriktive med ”åpning” av nye pukkforekomster –A/S Norge vil fortsatt være i vekst –Konkurransen om ledelse og fagpersonell i asfalt bransjen vil fortsatt være høy

8 Omdømme  Skal vår bransje bli førstevalg i fremtiden må vi jobbe aktivt med ”indretjenesten” i hver enkelt bedrift. –Bransjen gjennomførte i 2007 flere kurs/samlinger med hovedvekt på etikk og konkurranseloven –AEF utarbeidet sin etikkplakat på vegne av medlemsbedriftene –Vi må også ta innover oss vårt ansvar for det ytre-miljøet og vi bør alle støtte godt opp om ”Klimaveien” –Vi må ikke slå oss til ro med at AEF, NA eller at andre tar tak. –Det er avgjørende at den enkelte bedrift involverer seg, ikke minst for den fremtidige rekrutteringen

9 Rekruttering  Vi har en kjempeutfordring!!! –Vi jobber sesongbasert –Høy alderssammensetning –Vi har få lærlinger –Få utdanningssteder –Vi jobber ekstremt mye overtid

10 Rekruttering  Noen mulige løsninger: –Gjøre om avlønningssystemet –Intensiver eller bonuser som fremmer produktivitet –Opprette asfaltskole (ATI) –Skape moderne organisasjoner hvor en prioriterer god bedriftskultur, involvering og forbedring –Vi som ledere viser gjennom egen adferd at vi er en seriøs og fremtidsrettet bransje


Laste ned ppt "1 Asfaltdagen 2008 Harald Lausund. Disposisjon  Første inntrykk  Forholdet til den største kunden  Kapasiteten i bransjen  Omdømme  Rekrutteringsbehov."

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google