Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

Utkast til Identitetsplattform for HiST Bennett AS Einar Klomsten og Berit Hvalryg Mai 2008.

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "Utkast til Identitetsplattform for HiST Bennett AS Einar Klomsten og Berit Hvalryg Mai 2008."— Utskrift av presentasjonen:

1 Utkast til Identitetsplattform for HiST Bennett AS Einar Klomsten og Berit Hvalryg Mai 2008

2 HiST skal ikke lenger være en i mengden, men tre ut av mengden med et særpreg. Da må vi vite hva vi skal kommunisere, og hva vi ikke skal kommunisere, for å signalisere hvem vi er i forhold til andre.

3 Grunnlaget for HiSTs identitetsbeskrivelse ble blant annet lagt i Bennett StrategiLAB. To bredt sammensatte grupper fra HiSTs ledelse, administrasjon og faglige stab jobbet med de sentrale problemstillingene i markedsarbeidet. Dette arbeidet er input til identitetsplattformen.

4 StrategiLab 31. mars Trond Michael Andersen, rektor Arnulf Omdal, prorektor Kari Berget, studiedirektør Ann Elisabeth Wedø, høgskoledirektør Torbjørn Auran, styreleder Thor Albriktsen, høgskolelærer v/avd for sykepleie Silje Anita Holand, nestleder Studentparlamentet Anita Brækken, førstekonsulent dekanens stab, v/ avd. for lærer- og tolkeutdanning (ALT) Tor Busch, professor v/TØH Gunnhild Oftedal, førsteamanuensis v/dekanens stab ved Avdeling for teknologi Ragnhild Nisja, seniorrådgiver SFS ekstern kontakt Morten Thoresen, kommunikasjonssjef v/kommunikasjonsenheten Christel Vindenes, førstekonsulent v/kommunikasjonsenheten

5 StrategiLab 2. april Hans Jørgen Leksen, Organisasjons- og personaldirektør v/SPO Knut Lysø, førsteamanuensis v/ALT Nina Ford, programansvarlig AHS Carina Rømme, sjef v/Quak Arne Morten Ulvnes, førsteamanuensis v/TØH Gunnar Bendheim, seniorkonsulent v/ SFS Fellestjenester og stab/Kalvskinnet Anne Tveit, dekan ASP Torunn Klemp, høgskolelektor v/ALT Roar Haltvik, programansvarlig v/AFT Tina Rønning Lund, studentrepresentant rekruttering TØH og opptaksmedarbeider

6 Identitetsplattformen avgrenser kommunikasjonsrommet, og bretter ut mulighetene innenfor Merkevare-/identitetsplattformen er grunnlaget for at kommunikasjon brukes som strategisk verktøy. Den forteller hva vi skal kommunisere, med hvilket perspektiv og hvilken posisjon vi skal oppnå. Den er retningsgivende for all kommunikasjon som virksomheten gjør – uansett om det er reklame, informasjon, PR eller menneskelig interaksjon. Plattformen er et praktisk verktøy som hjelper oss å framstå helhetlig, og dra i samme retning. Plattformens verdi avhenger av om den betraktes som veiledende (lav verdi), retningsgivende (middels verdi) eller forpliktende (høy verdi). Graden av forpliktelse må besluttes og kommuniseres i organisasjonen.

7 Identitetsplattformen skal være et praktisk verktøy Uansett hva som skal kommuniseres av hvem skal identitetsplattformen gi hjelp til å finne perspektiv: I rekruttering av studenter og egne ansatte Våre egne nettsider I PR-og mediearbeid Skilting Egenpresentasjoner Etc

8 Hva kan vi kommunisere som danner et bilde av hvem vi er? Generelle argumenter Profesjonsutdanning og kompetanse Bredt tilbud – mange valgmuligheter Samarbeid med andre utdanningsinstitusjoner Nasjonal og internasjonal kompetanse Spennende studiemiljø og spennende studieby Argumenter er en oppsummering av det som er særegent med oss – våre egenskaper og fordeler, som vi er alene om – eller som vi kan snakke om på en annen måte enn andre. Vi deler argumentasjonen inn i generelle og spesielle. Generelle: Det som forventes fordi du er i det markedet du er. Dette er ikkedifferensierende argumenter, som bekrefter kategorien vår, men som ikke er særlig identitetsbyggende. (Eksempel: Det er lenge siden bilprodusenter brukte Airbag som salgsargument. Det er forventet.)

9 Spesifikke argumenter HiST reflekterer hele samfunnets krav og behov for kompetanse og ferdigheter HiST er alene om noen utdanningstilbud i landet HiST er tett på individet og arbeidslivet – menneskelig og praksisnær HiST har mange spennende kontraster Argumenter er en oppsummering av det som er særegent med oss – våre egenskaper og fordeler, som vi er alene om – eller som vi kan snakke om på en måte som ingen andre kan. Spesielle: De argumentene som vi er alene om, som gjør oss unike. Eller som vi kan snakke om på en måte som andre ikke kan.

10 Spesifikke argumenter utdypet HiST svarer på hele samfunnets krav og behov for kompetanse og ferdigheter HiST er mangfoldig både tematisk, oppgavemessig kulturelt og i tilnærmingsmåter. Vi leverer kompetanse og arbeidskraft/ferdigheter til alle de sentrale samfunnsområdene i nåtid og framtid. Vi møter samfunnsendring med aktuell kompetanse og ferdigheter, og gir individer mulighet til å utvikle seg selv og påvirke sitt yrke og samfunnsutviklingen. Gjennom vår kommunikasjon kan vi vise at våre ansatte og studenter tar del i noe som er større enn selve individet og HiST. Vi er alene om noen utdanningstilbud i landet Vi leverer spisskompetanse til samfunnet, og tilfører våre studenter kompetanse og ferdigheter ingen andre gjør. Vi tilbyr interessante arbeidsoppgaver i unike fagmiljøer. HiST tilbyr unike utdanninger som møter nye behov i samfunnet.

11 Spesifikke argumenter, utdypet HiST er tett på individet og arbeidsliv – menneskelig og praksisnær På HiST har studentene fra første dag tett kontakt med arbeidslivet. Vi har et nært samarbeid med offentlig og privat næringsliv og tilbyr relevant og yrkesnær praksis. HiST setter individet i sentrum som den skapende og utviklende kraft – i seg selv eller i relasjon med andre. I vår kommunikasjon skal vi løfte fram mennesket som utøvende og tenkende og vise sammenhengen mellom kompetanse/forskning og yrkesutøvelse. Avdelingene på HiST har et sterkt samhold. HiST har mange spennende kontraster Vi har en lang og solid tradisjon i fortida, men samtidig fokus på nyskaping, utvikling og framtid. Vi er menneskelige, nære og praktiske men samtidig akademiske, helhetstenkende og kompetansedrevet. Ulike mennesker med ulike perspektiver og holdninger fra ulike yrkeskulturer og ulik motivasjon som gir utviklende diskusjoner.

12 Våre argumenter gjør oss i stand til å gi noen løfter Våre mennesker er uunnværlige når de viktigste samfunnsoppgavene skal løses. HiST leverer grunnlag for nytenking, nyskaping og prestasjoner. HiST leverer konkurransekraft til næringslivet HiST bidrar med perspektiv HiST utfordrer og leverer Løfter: Våre argumenter gjør oss i stand til å gi løfter til markedet. Løftene må være formulert slik at de gir retning for kommunikasjonsarbeidet.

13 Løfter, utdypet Våre mennesker har kompetanse og ferdigheter som gjør det offentlige og private næringsliv i stand til å løse sine oppgaver effektivt og varig. HiST sine folk har både den teoretiske og praktiske tilnærmingen som skal til for å utøve og utvikle yrkeslivet. Samfunnet får kompetanse til å opprettholde og utvikle velferdssamfunnet. Våre folk gjør offentlig og privat næringsliv i stand til å prestere bedre, og utvikle seg i en retninger som uten vårt bidrag ikke var mulig. Offentlig og privat næringsliv får aktuell kompetanse og ferdigheter som er relevante for de utfordringer de står overfor i dag og i morgen. Som student og ansatt får du et videre syn på deg selv, andre, yrkes- og samfunnsliv. Du blir i stand til å utfordre det bestående og ”vedtatte”, og deg selv. Du blir også i stand til å oppnå konkrete resultater. Løfter: våre argumenter gjør oss i stand til å gi løfter til markedet. Løftene må være formulert slik at de gir retning for kommunikasjonsarbeidet.

14 Personligheten er det som særpreger vår framføring Inkluderende Ambisiøs Engasjert Personlighet/kommunikasjonsverdier er et uttrykk for den stemmen vi framfører våre argumenter og løfter med. Personligheten er retningsgivende for perspektivet i kommunikasjonen vår. En verdi som ”Tydelig” gir andre føringer for kommunikasjon enn verdien ”Reflekterende”.

15 Personlighet, utdypet Inkluderende Vi skal kommunisere relevant for målgruppen og synliggjøre verdien av det vi gjør og mener (for de vi kommuniserer med) Vår kommunikasjon har aldri bare teoretisk interesse eller verdi, men er relatert til målgruppens verden og interesse. Vi er opptatt av individet og hva individet kan utrette ved sin tanke og arbeidskraft. Vi skal synliggjøre at vi bidrar til et inkluderende samfunn. Vi skal unngå stammespråk. Vi bruker personlige ord som ”du”, ”vi”, ”oss”. Ambisiøs Vi skal signalisere i vår kommunikasjon at vi vil noe, og at vi får til noe. Vi skal altså løfte fram det vi har på hjertet, og det vi faktisk utretter. Vi er heller ikke redde for å fortelle at vår kompetanse og ferdigheter er uunnværlig. Vi har mot til å framheve oss selv som dyktige, verdifulle og uunnverlige når det offentlige og private skal løse sine oppgaver. Dette betyr ikke at vi skal skryte og være verdensmestere – vi trenger ikke være flinke i alt, men da har vi en uttalt ambisjon om å bli bedre. Engasjert Vi har et oppriktig engasjement i hverandre og verden rundt oss. Vi har meninger, og bidrar med perspektiv. Vi er aldri likegyldige, og det skal være en glød og oppriktighet over det vi kommuniserer. Engasjementet vårt har også en kreativ side – vi ønsker at vårt engasjement skal smitte videre. Vi kommuniserer aldri fordi vi må, men fordi vi vil! Personlighet/kommunikasjonsverdier er et uttrykk for den stemmen vi framfører våre argumenter og løfter. med Personligheten er retningsgivende for perspektivet i kommunikasjonen vår. En verdi som ”Tydelig” gir andre føringer for kommunikasjon enn verdien ”Reflekterende”.

16 Posisjoneringsuttrykk, innledende Posisjonen må gi rom for å utvikle seg mot å bli universitet. Dersom posisjon og pay-off ikke er sammenfallende, kommer pay off i kreativ fase. Eksempel: HiST kan ta posisjoneringsuttrykket ”Høgskolen for samfunnsutvikling”. Dette kan kreativt uttrykkes direkte, eller indirekte i form av slagord/overskrifter, metaforer, etc som eksempelvis: Setter samfunnet i bevegelse. Posisjoneringsutrykket er oppsummeringen av idenitetsplattformen i et ord eller setning. Uttrykket beskriver direkte eller indirekte hva vi ønsker å bli forbundet med – hvilken posisjon vi ønsker å ta i bevisstheten til folk og må derfor være unikt. Posisjoneringsuttrykket sikrer at etterlatt inntrykk er i tråd med ønsket posisjon - det skal kunne konkludere/oppsummere all kommunikasjon. Typiske posisjoner er: Størst, biligst, tryggest som kan uttrykkes gjennom pay-off som: Det enkle er ofte det beste, Just do it, Du kan stole på fagfolk, etc.

17 Posisjoneringsuttrykk er under arbeid, og vi presenterer i denne omgang en bruttoliste med både gode og dårlige forslag for å få reaksjoner på ulike retninger Uunnværlig når oppgaver skal løses Uunnværlig når…(?) Høgskolen for velferd, teknologi og økonomi Høgskolen for velferd og økonomi Høgskolen for økonomi, velferd og utvikling Vi er framtiden Tar initiativ Et steg på veien Det viktigste steg på veien Ledende innen samfunnsutvikling Ledende innen økonomi, teknologi og helse Ledende innen profesjonsutdanning Speiler samfunnet Setter samfunnet i bevegelse Skaper endring Et speil av samfunnet Det skjer ikke noe nytt før vi gjør noe nytt Høgskolen for samfunnsutvikling Utvikler norsk samfunnsliv Høgskolen for samfunnsutvikling og økonomi Norges samfunns- og økonomihøgskole Økt velferd og konkurransekraft Legger grunnlaget for morgendagens samfunn Kompetanse til norsk samfunnsliv Økonomi, velferd og teknologi Høgskolen for det gode liv Skaperkraft for norsk samfunnsliv Utviklingskraft for norsk samfunnsliv Utvikler velferdssamfunnet Tettest på det norske samfunnet Gjør livet bedre Gjør hverdagen bedre

18 Utkast til identitetsplattform for HiST, oppsummert Argumenter Generelle Profesjonsutdanning og kompetanse Bredt tilbud – mange valgmuligheter Samarbeid med andre utdanningsinstitusjoner Regional, nasjonal og internasjonal kompetanse Spennende studiemiljø og en stor og spennende studieby Spesifikk HiST reflekterer hele samfunnets krav og behov for kompetanse og ferdigheter HiST er alene om mange utdanningstilbud i landet HiST er tett på individet og arbeidslivet – menneskelig og praksisnær HiST har mange spennende kontraster Løfter Personlighet Posisjoneringsuttrykk Våre mennesker er uunnværlige når de viktigste samfunnsoppgavene skal løses. HiST leverer grunnlag for nytenking, nyskaping og prestasjoner. HiST leverer konkurransekraft til næringslivet HiST bidrar med perspektiv HiST utfordrer og leverer Inkluderende Ambisiøs Engasjert

19 Bennett AS Einar Klomsten og Berit Hvalryg Mai 2008


Laste ned ppt "Utkast til Identitetsplattform for HiST Bennett AS Einar Klomsten og Berit Hvalryg Mai 2008."

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google