Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

Rektor-utfordringer Torunn Klemp Samfunnsoppdraget Rektors ulike roller Styreleder eller styrets sekretær Faglig leder Daglig leder.

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "Rektor-utfordringer Torunn Klemp Samfunnsoppdraget Rektors ulike roller Styreleder eller styrets sekretær Faglig leder Daglig leder."— Utskrift av presentasjonen:

1 www.hist.no Rektor-utfordringer Torunn Klemp 24.09.07 Samfunnsoppdraget Rektors ulike roller Styreleder eller styrets sekretær Faglig leder Daglig leder eller arbeidende styreleder Utenriksminister Noen viktige saker En tydelig leder?

2 www.hist.no Samfunnsoppdraget - leder i en viktig samfunnsinstitusjon Kompetanseutvikling Kandidater Kunnskapsproduksjon Næringsutvikling/utvikling av offentlige tjeneste Den enkeltes mulighet til å realisere sitt potensial Sosial utjevning Distriktsutvikling Demokratisering Likestilling Oppdragelse i forhold til verdier/Citizenship/Danning Den samfunnskritiske funksjonen

3 www.hist.no Styret - sekretær eller styreleder Formelt to veldig ulike forhold - reelt? Utfordringer for alle rektorer –Å gi styret de riktige sakene og den rette rollen –Å motarbeide blokkdannelse –Å synliggjøre styret og styrets arbeid i institusjonen –Å skape tillit mellom styret og hele ledergruppa

4 www.hist.no Faglig ledelse -avhengigheten av dekanene Det er i avdelingene/fakultetene det skjer! Ei ledergruppe – ikke ei gruppe av ledere –Å ivareta både avdelingas og hele høgskolens interesser – dekanen blir medlem i ledergruppa når han/hun er villig til å ta det større perspektivet og rektor gir ansvar og myndighet –Dekanen som rådgiver og gjennomfører – må skape klarhet i forhold til ulike roller i ulike faser i en sak –Dekanen som informasjonskanal – opp og ned –Dekanen som stedfortreder Utfordringer: –Å prioritere de faglig-strategiske sakene foran daglig drift/administrasjon/enkeltsaker i dekanmøtet –Tørre å ta styringa sammen – utnytte handlingsrommet som institusjonene har fått gjennom økt autonomi

5 www.hist.no Forholdet til administrasjonen - daglig leder eller arbeidende styreformann Formelt svært ulike ansvarsområder - reelt? Delt eller enhetlig ledelse? Team - må skape situasjon med god arbeidsdeling og fruktbart samarbeid – mange mulige modeller! Utfordringer: –Effektivitet: Mange og store møter, adm vokser –Delegasjon –Å skape et godt styringshjul –Mer kontinuitet i adm enn i faglige lederjobber

6 www.hist.no Utenriksminister - del av regionalt partnerskap Forankret i UH-loven: formidling/den tredje oppgaven/bidrag til regional utvikling –EVU, FoU, innovasjon og nyskaping –Forskningskommunikasjon mot allmennheten, næringsliv og offentlig sektor Utfordringer: Mengden kontaktpunkter/ samarbeidspartnere/nettverk Store forventninger i regionene Prioritering opp mot andre oppgaver, lite synlig innad – men har med UH-sektorens legitimitet å gjøre Regional politisk styring av sektoren?

7 www.hist.no Utfordringer regionalt fortsetter Eksternfinansiert virksomhet –Styre ressursene til beste både for regionen og den budsjettfinansierte virksomheten –Møte tverrfaglige behov –Passe inn oppdrag i den planlagte virksomheten uten at FoU lider –Innsalg og markedsføring er uvant for mange –Tydelige retningslinjer for situasjoner der tilsattes og institusjonens interesser krysser Dekanene er også utenriksministre på dette nivået. Viktig å snakke med samme tunge!

8 www.hist.no Utenriksminister - deltaker på nasjonal og internasjonal arena Ledere i sektoren er ikke synlige nok! UHR viktig for politikkutforming/interessehevding overfor staten Lære av hverandre – møte likesinnede Legge grunnlag for samarbeid (særlig regionale nettverk?) Utfordring: Nasjonal deltakelse kan bli solospill UHR har en lite heterogen medlemsmasse Hyppig utskifting av folk

9 www.hist.no Utenriksminister - ambassadør og gallionsfigur Rektor skal være en god ambassadør for hele institusjonen - kan bare gjøre en god jobb dersom du kjenner institusjonen godt Ettertrakta gallionsfigur – viktig å stille opp!

10 www.hist.no Noen viktige saker sett fra en høgskole Stjernø – utvikling av institusjonsstrukturen Kompetansebygging – NOKUT, likeverd i sektoren, kompetansebehov innenfor våre fagfelt FoU – finansiering, utvikling av høgskolenes bidrag Samspill i regionalt partnerskap basert på fortsatt statlig eierskap Evaluering/videreutvikling av finansieringsmodellen Balansert målstyring? Adm.kostnader i sektoren! Lærerutdanning opp på masternivå? Rekruttering av studenter med minoritetsbakgrunn Studiekvalitet – Utnytte studentgruppas forandringskraft!

11 www.hist.no Å være en tydelig leder? –Tydelige mål og strategier – må være villig til å prioritere, tallfeste, tidfeste, ansvarsfeste, budsjettsette – og gi tilbakemeldinger –Høgskolen - mer enn summen av avdelingene? –Bidra til at alle i institusjonen har respekt for samfunnsoppdraget –Utvikle arenaer for dialog: informasjon og medvirkning –Holde fast på vedtak – skape forståelse for beslutningssystemet –Satse på samspill eksternt og internt


Laste ned ppt "Rektor-utfordringer Torunn Klemp Samfunnsoppdraget Rektors ulike roller Styreleder eller styrets sekretær Faglig leder Daglig leder."

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google