Laste ned presentasjonen
Presentasjon lastes. Vennligst vent
PublisertUnni Bø Endret for 7 år siden
1
Bok & Media Skolen 2008 Bestillingsrutiner Hvordan gjør de det i Oslo v/Øyvind Salgsbasert bestilling BIM11 Lagerbasert bestilling BIM10 VaremottakStatistikker
2
TIPS!!! Men først et tips; FRISØK i vareregister Du vet ikke nøyaktig hva tittelen er, men den inneholder noe med en jente og ild OF00 – F3 Søker i Navn1 og Navn2-feltene – Tittel og Forfatter/Artist
3
Frisøk Skriv JENT hvis du ikke vet om det er Jenta, jentene eller jenten… Og skriv ILD på neste linje Og ENTER- ENTER
4
Frisøk Resultatet viser da alle varer som har noe med JENT og ILD i varenavnet
5
Bestilling Salgsbasert – BIM11 Lagerbasert – BIM10 Fordeler og ulemper med begge, men ideelt sett er BIM10 den beste
6
BIM11 Salgsbasert bestilling Fordeler – Enkelt, krever ikke forarbeid – Man får en total oversikt over hva som er solgt
7
BIM11 Salgsbasert bestilling Ulemper – Lett å bestille varer man ikke skal ha inn igjen – Systemet foreslår å bestille varen uansett om varen er bestilt fra før, om du har 1000000 på lager, eller om varen er solgt på tilbud, og du skal kvitte deg med den – Man må kjenne godt til varene for å ikke bestille feil – Kan risikere å mangle varer som for eksempel er internoverført, de kommer ikke med
8
Kom i gang med BIM11
9
BIM11 – BIM20
10
BIM 10 Lagerbasert bestilling Fordeler – ”Alle” kan bestille, uansett om det er vareansvarlig eller ikke – Risikerer ikke å få inn varer man ikke ønsker, i hvert fall ikke i stort antall – Gir et bevisst forhold til lager og innkjøp – Risikerer ikke å mangle varer som er internoverført eller lignende – Tar med seg kundebestillinger som ligger klare
11
BIM 10 Lagerbasert bestilling Ulemper – Krever litt å komme i gang – Krever mer vedlikehold enn BIM11 – Kan risikere å mangle varer på lager hvis man ikke har gjort jobben med bestillingspunkter
12
Kom i gang med BIM10 Sette bestillingspunkter – OF00, Ta for seg reoler / varer i butikk – Ved bestilling BIM11/BIM10 – Ved varemottak Best.pkt = når systemet skal foreslå å bestille varen Best.maks = hvor mange av varen som maks skal være på lager
13
Kom i gang med BIM10 – OF00
14
Kom i gang med BIM10 Bes.punkt=Når det skal bestilles Bes.max=Maks antall på lager Ikke tenk på pakningsstørrelser, systemet tilpasser til det ved bestilling OF00
15
BIM10
16
Kom i gang med BIM10 Bruk BIM11 for å komme i gang Kjør gjennom BIM11 for å se hva som er solgt Finn fram forslaget i BIM20 Gå gjennom linje for linje, bytt over til OF00 (F4 – F6) og sett bestillingspunkt Det skal ikke være nødvendig å ha mer enn 1-2 måneders salg på lager Når du har gjort dette i maks ½ år, bør man være gjennom alle varene man bør ha på lager Da er du klar til å bruke bare BIM10
17
Kom i gang med BIM10
18
BIM10 - hvor begynne? Begynn med varer som du har et fast utvalg av, og ta for deg reolene der varer har sin faste plass Penner (Pilot), kontorrekvisita (EMO, Torp) Pilotstativet kommer du deg gjennom på ½ time, så er du i gang (Kjetil, Nærbø har akkurat gjort det) Besparelsen ligger først og fremst i varelagerverdi og i tiden det tar å bestille. Mottaksjobben blir omtrent lik
19
Bestilling I sesonger bruker man BIM11 i tillegg får å få med seg sesongvarer (skolestart/jul) Bruk F7-knappen aktivt Den viser hvor mange som er kjøpt og solgt, og også beløp om man ønsker Juster underveis, og null ut bestillings- punkter om du ser at du ikke skal ha varen lenger
20
Etter BIM10 / BIM11 – BIM20 BIM20 Gå gjennom hver linje Se på Beholdning, Bestilt (i bestilling), Pakn.str Sjekk kjøp og salg med F7 Vedlikehold bestillingspunkter (F4-F6 for å komme til OF00)
21
BIM20 Gå gjennom hver linje
22
BIM20 Se på beholdning, Bestilt ( i bestilling), Pakn.str
23
BIM20 Sjekk kjøp og salg med F7
24
BIM20 Vedlikehold bestillingspunkter (F4-F6 for å komme til OF00
25
Varemottak Elektronisk følgeseddel BIM30 – ALT fra FS, SD, EMO, Bibelselskapet, Aune, Fagbokforlaget, uansett hvordan det er bestilt Alt annet som er bestilt i CS: BIM20 – Husk rett innpris F8 Alt som kommer uten at det er bestilt i CS – Selgerbesøk, messer, ringt inn osv: OF15 – Sett inn riktig innpris Sett bestillingspunkt og lokasjon allerede ved varemottak
26
Mottakskontroll Kun ett mottak pr pakkseddel/faktura OF15: Ta utskrift før oppdatering (U) Trekk ut evt frakt og moms fra faktura Sjekk at totalbeløp på faktura stemmer med mottaksjournal Hvis det ikke gjør det, rett opp i OF15 før oppdatering
27
Mottakskontroll Ved mottak i BIM20 har man ingen mulighet for sjekk før oppdatering, vær derfor nøye i mottaksøyeblikket!!! Ved feil må man inn på mottak på varen i ettertid OF00 – Innpris – F5 – F4 – endre riktig mottak til riktig pris og antall BIM30 gir automatisk riktig mottak
28
Mottakskontroll Husk å kontere på riktig konto Avd xxx1 = konto 4315 Avd xxx2 = konto 4325 osv… Avdeling står på mottaksjournal, splitt opp om det er flere varetyper, pluss på moms Riktig varemottak sikrer riktig beholdningsverdi, som igjen innvirker på Bruttofortjeneste og resultat
29
Mottakskontroll 1226,75 minus frakt 86,- = 1140,75 T etter Utpris betyr at varen er på TilbudSjekk avdeling, og kontér etter det
30
Statistikker Vareanalyse BD43P Kundestatistikk OF40P / OF48P Kundegruppestatistikk OF46P Salgsstatistikk BD44 Dagsrapport alle butikker BA441P Dagsrapport alle selgere BA442P
31
BD43P Beckmann
32
OF40P Nb! Ett ark pr kunde, kan bli mange ark…
33
BD44
34
BA441P
35
BA442P
36
Lokasjon
37
Oversikt over lokasjoner finnes i OF08 Her vises lokasjoner som er lagt inn med forklaringer Man kan legge inn helt andre tekster i lokasjonsfeltet
38
EMNE
Liknende presentasjoner
© 2024 SlidePlayer.no Inc.
All rights reserved.