Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

Konferanse om grotteguiding  Grotteguiding i Rana  Etablering av Setergrotta AS  Utvikling av forskjellige tilbud  Markedsføring.

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "Konferanse om grotteguiding  Grotteguiding i Rana  Etablering av Setergrotta AS  Utvikling av forskjellige tilbud  Markedsføring."— Utskrift av presentasjonen:

1 Konferanse om grotteguiding  Grotteguiding i Rana  Etablering av Setergrotta AS  Utvikling av forskjellige tilbud  Markedsføring / PR  Besøkstall / omsetning  Muligheter og utfordringer

2 Grotteguiding i Rana Hammernesgrotta ca.1860 – DNT’s årbok 1923

3 Grotteguiding i Rana Grønligrotta ca Norges mest besøkte grotte

4 Grotteguiding i Rana Krystallgrotta Sårbar, verneverdig - og fredet

5 Setergrotta Oppdaget i 1930

6 Setergrotta ”Prøvedrift” 1983

7 Etablering av Setergrotta AS Tiltaksprosjekt 1987

8 Etablering av Setergrotta AS 1987

9 Etablering av Setergrotta AS  Initiativ: 3 ”ildsjeler” og Polarsirkelen Reiseliv  Nytt aktivitetstilbud i Rana: Sportslig guiding med grotteutstyr  Standard: Høy kvalitet, god kundeservice, fokus på sikkerhet, minimale ”inngrep” i grotta  Målsetting: få minst 600 turister til å stoppe én dag ekstra i Rana  Økonomi: off. støtte til oppstart, ”må gå rundt”  Samarbeid: grunneiere og Grønligrotta

10 Etablering av Setergrotta AS Søknad til Rana Kommune Finans- og Næringsutvalget ga kr i støtte til innkjøp av utstyr og brakke

11 Etablering av Setergrotta AS Opplæring av guider

12 Etablering av Setergrotta AS Brosjyre og plakater

13 Etablering av Setergrotta AS Utstyrsbu og kiosk

14 Utvikling av tilbud Tilbud: 2 timers guidete turer med maks. 15 personer

15 Utvikling av tilbud Marmorgangen

16 Utvikling av tilbud Fra store haller…

17 Utvikling av tilbud … til trange sprekker

18 Utvikling av tilbud Fløytespill i Jettegryta

19 Utvikling av tilbud Gruppeturer for konferanser, ”incentiv-arrangement” og bedriftsutflukter

20 Utvikling av tilbud Konserter i Jettegryta Con Spirito onsdager sommeren 2001

21 Utvikling av tilbud Servering av ost, vin, rakfisk - og musikk - i Jettegryta

22 Markedsføring / PR Brosjyrer i samarbeid med Grønligrotta og Svartisen

23 Markedsføring / PR Medlemskap i Polarsirkelen Reiseliv

24 Markedsføring / PR 2006: PDF-dokument kan skrives ut fra nettsiden

25 Markedsføring / PR Hjemmeside på 3 språk

26 Markedsføring / PR Norske guidebøker  NAF veibok  Opplev Norge (Aschehoug)

27 Markedsføring / PR Internasjonale guidebøker  Lonely Planet Norway  The Rough Guide to Norway  ADAC (tysk bilorganisasjon)

28 Markedsføring / PR Omtale i Rana Blad

29 Markedsføring / PR Rana Blad’s kalender

30 Markedsføring / PR ”PR-tur” med Aftenpostens Reiseklubb

31 Markedsføring / PR ”PR-tur” med ukebladet Hjemmet

32 Markedsføring / PR ”Norge Rundt” på NRK ”grotteost”

33 Markedsføring / PR Postkort og souvenirer ”Schnaps-Stiefel” pins

34 Markedsføring / PR Rasteplass på E-6 med informasjonstavle - et samarbeid med Røssvoll Senter, Grønligrotta, Svartisbåten, Statens Vegvesen - og sponsorer ”Porten til Svartiskongens rike” ”Porten til Svartiskongens rike”

35 Markedsføring / PR Polarsirkelen Villmarksmesse

36 Muligheter Potensiale for vekst  Generelt: stigende interesse for aktivitetsferie  Satse på å øke turistbesøk i sommersesongen  Satse på bedriftsmarkedet året rundt  Satse på grotte & mat – opplevelser

37 Muligheter Virkemidler for økt omsetning  Styrke markedsføring og informasjon (E-6, internett, skilting)  Samarbeide med andre aktivitetsbedrifter  Samarbeide med overnatting- og serveringsbedrifter  Samarbeide med Helgeland Museum

38 Utfordringer  Usikker trafikkutvikling på E-6 / i Røvassdalen  Finne passende driftsmodell  Skaffe kvalifiserte guider hele året

39 Velkommen til Setergrotta! Foto: Klaus


Laste ned ppt "Konferanse om grotteguiding  Grotteguiding i Rana  Etablering av Setergrotta AS  Utvikling av forskjellige tilbud  Markedsføring."

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google