Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

”Applikasjon i komposisjon” Ingrid Anette Danbolt og Nina Engesnes Høgskolen i Oslo og Akershus Digital Arena Barnehage, 2. mars 2016.

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "”Applikasjon i komposisjon” Ingrid Anette Danbolt og Nina Engesnes Høgskolen i Oslo og Akershus Digital Arena Barnehage, 2. mars 2016."— Utskrift av presentasjonen:

1 ”Applikasjon i komposisjon” Ingrid Anette Danbolt og Nina Engesnes Høgskolen i Oslo og Akershus Digital Arena Barnehage, 2. mars 2016

2 Å komponere er å sette sammen flere deler til en helhet https://www.youtube.com/watch?v=emy2H3PJqxc&feature=youtu.be

3 Musikkens elementer Vi bruker musikkens elementer som byggesteiner i komposisjonen: O Tonehøyde O Puls O Rytme O Tempo O Dynamikk O Klang O Form O Tekstur Vi benytter ikke nødvendigvis alle byggesteinene i én og samme komposisjon, og det kan være to eller flere som dominerer lydbildet.

4 Lag en musikalsk opplevelse, en komposisjon med en tenkt form, for en barnegruppe fra 3-6 år. Husk at stillhet er et viktig virkemiddel i musikk. Gruppe:App:Andre lydkilder: Elementer i fokus: BLÅBloomGlass og vannKlang, dynamikk og tekstur GULSinging Fingers PlastTonehøyde, rytme, klang RØDOtomataMetallRytme, tempo, klang

5 Utforsking i barnehagen

6 Singing Fingers watch?v=iCYA7N-vdZA Opphavsmenn: Rosenbaoum og Silver - Inviterer til å fingermale og leke med lyd - Multitouch (mulighet for å spille akkorder eller flerdelt trommesett) - Melodiske lyder har regnbuens farger (tilsvarende hver note av kromatisk skala) - Ikke-melodiske lyder (perkusive lyder) har ulike nyanser av grått.

7 Otomata Opphav: Batuhan Bozkurt O Bygget opp av 9 søyler med hver sin tone. Tilsammen utgjør søylene et rutenett på 9x9 ruter O Piler settes i bevegelse og avgir lyd (en tone) når de treffer veggen. Endrer retning hvis de kolliderer. O 38 ulike skalaer fra hele verden, alle stemt fra A til A (+ kvinten på 1. rad) O Kan O legge til eller fjerne toner (løs eller tett tekstur) O endre tempo og skalaer, også underveis O Lagre det man har laget

8 Bloom Opphavsmenn: Brian Eno og Peter Chilvers o Har sterkt fokus på det visuelle, med ulike fargekombinasjoner. o Hvert trykk på skjermen med fingertuppen danner en sirkel med tone som et klokkespill. Sirkelen forstørres og gjentas i «loop». Hastigheten på loopen kan styres. o Ulike valg av «skalaer», som også endrer farger på skjermen

9 Nettbrettet finnes i barnehagen - hvilke muligheter gir dette for nye, musikalske erfaringer? Nye roller…. musikkvideoredigerer, produsent, re-mixer, komponist, akkompagnatør, programmerer, DJ, harpespiller, el-gitarist…

10 Oppsummering O Når fungerer musikkapper som en del av skapende, musikalsk kommunikasjon? Hva skal til ? O Hvilke musikalske erfaringer kan barn gjøre seg med musikkapper – og hvilken rolle har barnehagelæreren i dette? O Hva slags kunnskap trenger barnehagelæreren?

11 Appene vi brukte i morges O GyroSynth O Trope O Otomata

12 Litteratur Lagerlöf, P, Wallerstedt, C & Pramling, N. (2013). Engaging children´s participation in and around a new music technology through playful framing. International Journal of Early Years Education, 21:4, Ruthmann, A. (2013). Exploring new media musically and creatively. In: Burnard, P. & Murphy, R.: Teaching music creatively. Learning to teach in the primary school series. ISBN: New York: Routledge hentet


Laste ned ppt "”Applikasjon i komposisjon” Ingrid Anette Danbolt og Nina Engesnes Høgskolen i Oslo og Akershus Digital Arena Barnehage, 2. mars 2016."

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google