Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

God skole for barn og unge med hjelp fra barnevernet Grøtte skoles erfaringer med prosjektet.

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "God skole for barn og unge med hjelp fra barnevernet Grøtte skoles erfaringer med prosjektet."— Utskrift av presentasjonen:

1 God skole for barn og unge med hjelp fra barnevernet Grøtte skoles erfaringer med prosjektet

2 Grøtte skole 1-10-skole beliggende på Fannrem i Orkdal kommune 480 elever Til sammen ca 60 ansatte En rektor, to fagledere og en SFO-leder som sitter i ledergruppa En skolesekretær Nye bygninger, barneskolen ble ferdigstilt i februar 2013 og ungdomsskolen i august 2014

3 Grøtte skole forts. Vi er nærskole til to barnevernsinstitusjoner, Orkdal barnevernsinstitusjon og Buan Vi har samarbeidet med barnevernsinstitusjonene i 22 år Vi synes selv at vi er ganske gode til å integrere barna fra institusjonene

4 Suksessfaktorer generelt Grøtte skole og OBS har et etablert samarbeid som har vart i mange år Vi har riktig kompetanse på skolen Vi har en forståelse i personalet for utfordringene til elevene som kommer fra institusjonene Startet med ildsjeler og tidligere rektor som torde å satse på å ansette annen kompetanse enn lærere PPT fylket er en god samarbeidspartner Aksept for at vi setter på rikelig med støtte for eleven i starten

5 Suksessfaktorer forts. Vi har gode rutiner for oppstart og slutt for elevene Vi har faste møter om elevene Møtene foregår på skolen Skolen har en fast person som har kontakt med OBS Kontaktpersonen er med i ledergruppa Rektor er involvert

6 Utfordringer ved å ta mot elever fra institusjoner Liten tid til å forberede oss når det kommer nye elever Det kan ofte ta en stund før papirene fra den gamle skolen til eleven er på plass Uforutsigbarhet når det gjelder varighet av oppholdet Uforutsigbarhet i økonomi. Kan føre til tap av kompetanse når refusjonene endrer seg Utfordrende å skifte fokus. Vi har vært vant til å fokusere mest på det sosiale

7 Suksessfaktorer for prosjektet Strukturene og relasjonene var på plass før prosjektet Vi har månedlige møter selv om prosjektet krever bare to møter i halvåret Vi kjenner og framsnakker hverandre OBS har en egen skolekontakt Tydelig rollefordeling mellom skole og institusjon Ansatte har vært positive til fokusendringen Ansatte har hatt vilje til å heve kompetansen sin

8 Hva har prosjektet betydd for oss? Vi har fått større fokus på læringsmål for eleven Vi har blitt flinkere til å kartlegge det faglige ståstedet til eleven i startfasen Det er nå tydelig for oss hvem som har ansvar for hva Institusjonen er en god samarbeidspartner for å fremme elevens læring Vi har fått større kompetanse gjennom kursing

9 Eleven i sentrum Alle elever ønsker å være «normale» Skolen er noe av det mest normale som fins Normale barn i en unormal situasjon Det er vår jobb å sørge for at de mestrer skoledagen sin Elever i barnevernsinstitusjoner er like forskjellige som andre elever, men alle trenger ekstra støtte særlig i starten Barndommen er her og nå Alle barna som kommer til oss skal ha med seg positive opplevelser fra skolen

10 Oppsummering Det har vært nyttig for oss å være med i prosjektet Vi kommer til å fortsette med de tiltakene vi har satt i gang TAKK FOR OSS FRA GRØTTE SKOLE


Laste ned ppt "God skole for barn og unge med hjelp fra barnevernet Grøtte skoles erfaringer med prosjektet."

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google