Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

Informasjon om FAU (Foreldrerådets arbeidsutvalg) og klassekontakter

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "Informasjon om FAU (Foreldrerådets arbeidsutvalg) og klassekontakter"— Utskrift av presentasjonen:

1 Informasjon om FAU (Foreldrerådets arbeidsutvalg) og klassekontakter
Hei.... Nå skal vi gi litt informasjon om FAU og klassekontaktordningen her ved Nygårdslien. Nygårdslien skole Oppdatert juni 2019

2 Lærer Godt skolemiljø Både skole, SFO og FAU har ambisjon om et godt skolemiljø for barna på Nygårdslien skole. Forskning viser* at et positivt engasjement fra foreldre har stor effekt på skolemiljøet. På Nygårdslien har vi ordningen med én klassekontakt og én FAU representant fra hver klasse for å bidra til et godt skole-hjem samarbeid og et godt skolemiljø. Alle - både skole, SFO og foreldre ønsker at det skal være et best mulig skolemiljø her på Nygårdslien. Et godt skole-hjem samarbeid kan bidra til nettopp dette. Med referanse til utdanningsdirektoratet (udir.no) så er det gjort undersøkelser som viser at et positivt og konstruktivt engasjement fra foreldre har stor effekt på skolemiljøet, både med hensyn til trivsel og læring. På Nygårdslien har vi ordningen med én klassekontakt og én FAU representant fra hver klasse for å bidra til et godt skole-hjem samarbeid og et godt skolemiljø. *

3 Hva er forskjellen på en klassekontakt og en FAU-representant?
Lærer Hva er forskjellen på en klassekontakt og en FAU-representant? Klassekontakten => klassefokus FAU-representanten=> helhetlig skolefokus Begge har ansvar for å bidra til et godt skole- hjem samarbeid og et godt skolemiljø. Det kan kanskje være litt forvirrende å vite hva som er forskjellen på en klasse kontakt og en FAU- representant, og herunder vite hvem som gjør hva. Og hva gjør de egentlig? Den prinsippielle forskjellen er at klassekontakten har et klassefokus, mens FAU-representanten skal prøve å favne om saker som gjelder for hele skolen. Begge har ansvar for å bidra til et godt skole- hjem samarbeid, og et godt skolemiljø. På de neste sidene skal vi si litt mer om disse to vervene.

4 Klassekontakten Ansvar: Typiske oppgaver:
Lærer/ klassekontakt Klassekontakten Ansvar: Bidra til å skape et godt klassemiljø Være bindeleddet mellom skolen/ læreren og foreldrene i klassen. Typiske oppgaver: Arrangere jul- og/eller sommeravslutning, og evt en tilleggsaktivitet. Skaffe fanebærer og kakabakere på 17.mai Være lærerens kontaktpunkt i eventuelt oppdukkende saker Først litt om klassekontaktordningen. En klassekontakt har ansvar for: Å samarbeide med blandt annet lærere om å skape et godt klassemiljø, der elevene trives og der det er gode forutsetninger for læring. De er også bindeleddet mellom skolen/ kontaktlæreren og foreldrene i klassen. Videre, de typiske oppgavene er: Å organiserer jul- og sommeravslutning. Når det gjelder juleavslutning arrangeres dette felles for hele skolen annenhvert år, så det er bare trinnvise juleavslutninger annenthvert år. Eventuelt kan man også lage til andre aktiviteter for klassen, som feks vennegrupper, brettspill kveld, kveldsmat med bål, turer, etc. Hva eller hvordan er valgfritt. Det enkle er ofte det beste- er et godt prinsipp også her. Klassekontakten har også ofte en liten oppgave ifm 17.mai, nemlig sørge for at noen bærer klassefanen og holder orden i toget, samt at noen baker noe/lager noe mat. Det kommer litt an på hvordan 5.trinn organiserer. Siste punkt, noen ganger kan det være at skole/lærer ønsker å ta opp saker, og da er det fint å ha ett kontakt punkt. Det var alt her.

5 FAU-representanten Opplæringsloven kapittel 11: Ansvar:
Alle foreldre som har barn i skolen, er medlemmer av skolens foreldreråd. Foreldrerådet velger et arbeidsutvalg (FAU) som er foreldrestemmen overfor skolen. Ansvar: FAU skal blant annet sikre reell medvirkning fra foreldre og har medansvar for at elevenes læringsmiljø er trygt og godt. Typiske oppgaver Delta på FAU-møter Se eksempler på FAU-arbeid på neste side Hjelper til på FAU sine arrangement Se årshjul neste side Her er litt om av hva som forventes av FAU- representanten. FAU arbeid er faktisk lovpålagt, med hjemmel i opplæringsloven, som blandt annet sier at: Alle foreldre som har barn i skolen, er automatisk medlemmer av skolens foreldreråd. Foreldrerådet velger et arbeidsutvalg, nemlig foreldreåddets arbeidsutvalg (FAU) som er foreldrestemmen overfor skolen. Ansvaret er: ...å sikre reell medvirkning fra foreldre og ha medansvar for at elevenes læringsmiljø er trygt og godt. De typiske FAU oppgavene er : Å delta på FAU-møte Hjelper til på FAU sine arrangement

6 FAU-representanten: Årshjul Eks på FAU-oppgaver:
Jobbe for et godt skolemiljø (Inne- /utemiljø, psykososialt, læringsmiljø). Samarbeide med elevrådet,rektor, lærere, SFO og klassekontakter. Informere og høre alle foreldre om aktuelle saker. Arrangere samlinger for foreldre og lærere. Uttale seg om relevante saker fra/til kommunen eller skolen (Ordensreglement, PALS, trafikksikkerhet). Ta initiativ til sosiale aktiviteter for elevene, se årshjulet. Her er noen eksempler på hva FAU kan ta opp og arbeide med, samt et utklipp av Årshjulet. Dere kan skumme kjapt igjennom selv. (Gi de litt tid) Som dere ser kan FAU drive med mye interresant og forskjellig. Det er dog et viktig poeng at ambisjonsnivået er tilpasset og balansert. FAU ønsker på den ene siden å bidra til det beste for barna. På den andre siden er det også viktig å ta hensyn til hardt-arbeidende foreldre, der målet er at det skal være hyggelig å bidra og arrangere. På høyre side ser vi ”årshjulet” slik det er pt. De med stjerne er FAU ansvar. Nå ser kanskje dette mye ut, men det er det ikke. FAU er nemlig organisert slik at arbeidet fordeles ganske jevnt og dermed er helt håndterlig.

7 Organisering FAU FAU-møter 1.onsdag i hver mnd. 4 arbeidsgrupper :
FAU-repr Organisering FAU FAU-møter 1.onsdag i hver mnd. 4 arbeidsgrupper : Info er tilgjengelig: Facebookside: “Info fra FAU Nygårdslien” Skolens internettside, under “råd og utvalg” Styret Har overordnet ansvar for driften av FAU Aktivitetsgruppe Organiserer arrangement iht årshjulet Skoledrifts-gruppe Jobber med skolemiljø saker Trafikk- og ressursgruppe Jobber for trafikksikkerhet i nærmiljøet. Håndterer “diverse -saker” som ikke faller inn under andre grupper. FAU har etablert gode, enkle og effektive prosesser og organisering. FAU har møter stort sett 1.onsdag i hver mnd, som varer ca 1,5t. FAU har 4 arbeidsgrupper : Styret: Har det overordnede ansvaret for driften av FAU. Aktivitetsgruppen: Organiserer arrangement iht årshjulet, og får hjelp av de andre til selve gjennomføringen. Skoledriftsgruppen: Jobber med skolemiljøsaker og håndterer kvalitetsoppfølgingen, som er en undersøkelse, i samarbeid med skolen og Bergen kommune. Trafikk- og ressursgruppen: Arrangerer refleks- og trafikkaksjon og jobber for trafikksikkerhet i nærmiljøet. Håndterer også “diverse -saker” som ikke faller inn under andre grupper. Som vi ser er det noe for enhver. Informasjon legges tilgjengelig to steder, på skolens internettside, under “råd og utvalg”, og på Facebooksiden: “Info fra FAU Nygårdslien”.

8 Hvorfor deg? Dugnadsånd Skal det skje noe, så må noen gjøre noe
FAU-repr Hvorfor deg? Dugnadsånd Skal det skje noe, så må noen gjøre noe Givende og meningfull Respekt og forståelse Rettferdig fordeling 7 år skolegang = 7 FAU-repr + 7 klassekontakter = 14 stk Årlig rullering betyr behov for 14 stk fra hver klasse iløpet av 7 år. Nesten alle familier bør være forberedt på å bidra med en person minst en gang i løpet av barneskolen. Det er lov å ta flere år hvis man vil. Hvorfor deg? FAU har reflektert litt rundt dugnadsånd og kabal for rettferdig fordeling. Så her kommer noen gode grunner til at alle foreldre bør være forberedt på å ta ett verv ila skoletiden til ungene deres. Et god skole-hjem samarbeid forutsetter dugnadånd. Det som regel alltid slik at dersom det skal det skje noe, så må noen gjøre noe. Det er slettes ingen “dirty job, but somebody got to do it”. Det venter ingen lønn, ei heller er det sikkert om du får skryt, men det er stor sannsynlighet for at innsatsen oppleves givende og meningfull. Når dette er sagt, må vi også nevne at det er viktig å vise respekt og forståelse for de som evt har gode grunner til at det passer dårlig å bidra akkurat nå. Så en sterkt oppfordring og/ eller et lurt tips. Alle klasser bør fordele dette arbeidet rettferdig. Ta utgpkt i regnestykket 7 års skolegang: 7 år skolegang = 7 FAU representanter + 7 klassekontakter = 14 stk. Dersom klassen velger å rullere årlig er det altså ila 7 år behov for 14 personer fra hver klasse som gjør litt innsats for fellesskapet. 2 stk av ca foreldre hvert år. Det betyr også at nesten alle familier bør være forberedt på å bidra minst en gang iløpet av barneskolen. Mrk: Det er selvfølgelig lov å ta flere år hvis man vil.

9 FAU repr/ lærer/klassekontakt
Valg Gjeldende retningslinjer for valg av klassekontakt og FAU- representant ved Nygårdsline skole: Det skal være 1 stk klassekontakt og 1 stk FAU representant fra hver klasse Dersom flere vil samarbeide om å være klassekontakt, så vær-så-god. Varighet for begge verv er satt til minst ett år, men ønskelig med flere, gjerne to år. De familier som tidligere enten har vært klassekontakt eller FAU- representant (for denne klassen), har god grunn til å gi muligheten til noen andre. Dersom det er ingen som melder seg frivillig må klassen foreta et tilfeldig valg ved trekking. Samtlige nyvalgte bes snarest sende mail til rektor (Inger- med: Om du er klassekontakt eller FAU representant Hvilken klasse du tilhører Navn, telefonnummer og adresse Da er det tid for å velge klassekontakt og FAU- representant. Før vi eventuelt setter i gang må vi vite om fjorårets utvalgte tar ett år til. Klassekontakter fra a og b? FAU repr fra a og b? (Hvis noen gjør det, må det gjøres en avstemming på om flertallet ønsker at de skal fortsette. Hvis noen ikke stiller til gjenvalg bes alle lese igjennom gjeldende retningslinjer på plansjen. Gå så raskt igjennom hovedpunktene): Det skal være 1 stk klassekontakt og 1 stk FAU representant fra hver klasse. Altså, er det ikke behov for noe vara. Dersom flere vil samarbeide om å være klassekontakt, så vær-så-god. Gjelder IKKE FAU-repr. Varighet for begge verv er satt til minst ett år, men ønskelig med flere, gjerne to år. De familier som tidligere enten har vært klassekontakt eller FAU-representant (for denne klassen), har god grunn til å gi muligheten til noen andre. Det betyr at alle andre bes stille til valg. Vi tar først en runde på hvem som kunne tenke seg å ta verv, dersom det er ingen som melder seg frivillig må klassen foreta et tilfeldig valg ved trekking. Det gjør vi ved å ta navnene på samtlige elever i en bolle for så å trekke. Ønskelig er frivillighet, men pga erfaringsmessig lunken oppslutning er dette innført som ny praksis. Da tar vi klassekontakter først. Hvem kunne tenkt seg ett år som det i hhv a og b? Så tar vi FAU repr. Hvem kunne tenkt seg ett år som det i hhv a og b? Samtlige nyvalgte bes snarest sende mail til rektor (Inger- med: Om du er klassekontakt eller FAU representant Hvilken klasse du tilhører Navn, telefonnummer og adresse


Laste ned ppt "Informasjon om FAU (Foreldrerådets arbeidsutvalg) og klassekontakter"

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google