Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

Ver.08.03.10 Velkommen ! Kurs for nye Løpsledere i Hastighetsløp 2010.

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "Ver.08.03.10 Velkommen ! Kurs for nye Løpsledere i Hastighetsløp 2010."— Utskrift av presentasjonen:

1 ver Velkommen ! Kurs for nye Løpsledere i Hastighetsløp 2010

2 Instruktør og kursdeltakere
Hvem er vi ? Kort presentasjon av Instruktør og kursdeltakere

3 Innhold i kurset Generelt om NBF Arrangørbestemmelser Tilleggsregler
Anmeldelser Funksjonærer Banebestemmelser Dokumentkontroll Teknisk kontroll Førermøte Startmetoder Flaggreglementet Safety Car Flaggenes betydning Resultater Oppslagstavle Protester, frister Appeller, frister Jury, straffeutmålinger Juryens myndighetsområde Faktadommere, Hvem kan idømme straffer Prosedyre protestbehandling Prosedyre Appellbehandling Domsutvalg Løpsleders gjøremål Rapport fra baneobservatør Teknisk kontroll / etterkontroll

4 Norges Bilsportforbund (NBF)
All bilsport i Norge organiseres og kontrolleres av NBF. Aktivitetene organiseres i henhold til det Nasjonale Sports Reglement (NSR) og det Internasjonale Sports Reglement (ISR) som utarbeides av det internasjonale bilsportsforbundet i Paris, Fédération International de Automobile (FIA)

5 Internasjonalt FIA ISR det Internasjonale Sports Reglement
Federation Internationale de l’Automobile Det Internasjonale Bilsportforbundet ISR det Internasjonale Sports Reglement ( gjelder ved alle internasjonale løp) I 1907 ble KNA tildelt ansvaret for kontroll av all bilsport i Norge

6 DET NASJONALE SPORTSREGLEMENT (NSR)
utarbeides av NBF NBF er eneste instans som kan gi eller endre regler høyeste dømmende instans (Appelldomstolen) 6

7 Nasjonal organisering
7 7

8 Bilsportboka HVITE SIDER (først og sist i boka)
Om NBF (Organisasjon – Avgifter – Lisenser – Forsikringer) Adresser og Tlf. (Arrangører – Jurymedlemmer m.m.) Terminliste ROSA SIDER NSR – Det nasjonale sportsreglementet GULE SIDER Arrangørbestemmelser - Bane og sikkerhetsforskrifter GRØNNE SIDER Tekniske bestemmelser og reglement GRÅ SIDER Konkurransereglement BLÅ SIDER Mesterskap og Cup-reglement

9 NBF's OFFISIELLE ORGAN Side 30 § NBF har egen informasjonsspalte i avisen "Racing” spalten er å betrakte som en del av Bilsportboken NBF har egen nettside: innholdet er å betrakte som en del av Bilsportboken her meddeles reglementsendringer, presiseringer, kurs etc. 9

10 Løpsformer HASTIGHETSLØP LANDEVEISLØP FERDIGHETSLØP
Løp hvor hastighet er avgjørende for resultatet (racing,RC, bakke, dragrace, gokart, BC, CK) LANDEVEISLØP Løp hvor også andre forhold f.ks. idealtid er avgjørende for resultatet (rally ,bil-o, økonomiløp, challenge) FERDIGHETSLØP trafikkløp, autoslalåm, drifting …

11 Konkurranseformer INTERNASJONALE KONKURRANSER internasjonalt anmeldt
§§ 6 – 9 INTERNASJONALE KONKURRANSER internasjonalt anmeldt internasjonal deltakelse internasjonale lisenser internasjonale klasser ISR NASJONALE KONKURRANSER nasjonalt anmeldt nasjonal deltakelse nasjonale regler gjelder også for utenlandske deltakere. NSR BEGRENSEDE KONKURRANSER begrenset deltakelse, f.eks. antall, spes. inviterte tilleggsreglene beskriver på hvilken måte konkurransen er begrenset. LUKKEDE KONKURRANSER For deltakere fra én eller flere bestemte klubber

12 Bilsportforsikringer
Side 25-27 Kollektiv ulykkesforsikring Med gyldig lisens og medlemskap i klubb, er du som fører dekket av den obligatoriske lisensforsikringen. Frivillig utvidelse av forsikringen vil ved 100% medisinsk invaliditet gi til sammen 1 million kroner. Arrangør og føreransvarsforsikring Tegnes av arrangøren og dekker ansvaret overfor tredjemann Samtlige banefunksjonærer og jurymedlemmer er ulykkesforsikret uansett antall.

13 OBS! Bilsportforsikringer
Personer som ikke er medlem av norsk folketrygd er ikke forsikret gjennom lisensen. Utenlandske personer som ikke er medlem av norsk folketrygd, men ønsker norsk lisens, MÅ tegne egen ulykkesforsikring

14 Forberedelser til løp Søknad om løp (§§ 28, 104) Ethvert løp må forberedes nøye. Søknader om løp må sendes NBF året før løpet planlegges avholdt. Det skal benyttes eget skjema som fåes fra NBF. For nasjonale løp er fristen 1. oktober. For internasjonale løp innen annonserte frister. For NM/NC egne frister. ”Lokale” mesterskap / Cuper (§ 12) Alle mesterskap og cuper må anmeldes til NBF i god tid. Reglement skal vedlegges. Tilleggsavgift må betales Etteranmeldelse av løp / endret dato (§§ 106, 107) Et løp kan etteranmeldes, men dette fører til: økt avgift, løpet vil ikke bli oppført på terminlisten i Bilsportboken, og det er ikke sikkert det tildeles ønsket løpsdato. Det samme gjelder ved endring av opprinnelig løpsdato.

15

16 Forberedelser til løp Arrangørlisens (§§ 17, 27, 28)
Banelisens (§ 260) Baneprotokoll med rapport fra siste løp (§ 261) Banegodkjenning (§ 262) Baneinstruks (§ 263) Forsikring (side 25-27) Andre tillatelser (politi, grunneiere etc.) (§ 29) Sportskomitè (Arrangementskomitè) (§ 15) Offisielle funksjonærer (§ 68) Førstehjelptjeneste (§ 266 A-D) Jury / Jurymedlemmer (§§ 70, 71, 72) Innbydelse / Tilleggsregler (§§ 30, 31) Endring av tilleggsreglene (§ 32) Anmeldelser (Kap. 4) Startprogram / Startbekreftelse (§ 33)

17 Sportskomité (arrangementskomité)
§ 15 Sportskomité (arrangementskomité) En sportskomité (arrangementskomité) består av min. 3 personer og oppnevnes av arrangøren(e) av en konkurranse. Den har det fulle ansvar for konkurransens avvikling og overtar så vel ledelse, forberedelse og organisasjon av konkurransen. Den har rett til å gi alle nødvendige bestemmelser og regler for avviklingen av de konkurranser den arrangerer. For selve gjennomføringen av et stevne står løpsleder ansvarlig, (se § 75).

18 Sekretærens plikter § 15 Sekretæren er ansvarlig for stevnets organisasjon og for alle nødvendige beskjeder i denne forbindelse. Sekretæren skal overbevise seg om at de forskjellige funksjonærene er kjent med sine plikter og forsynt med det nødvendige utstyr. Om nødvendig skal han assistere stevnelederen med tilretteleggelse av den avsluttende rapport (se § 75, siste avsnitt). I de fleste statusløp er det krav om NBF lisensiert løpssekretær.

19 Tilleggsregler Utarbeides av arrangøren
§§ 31-32 Utarbeides av arrangøren Gjelder sammen med Bilsportboken Skal inneholde informasjon om løpet, NSR § 31 Kan ikke endres utenom oppfyllelse av § 32 Kun ved jurybeslutning som følge av ”force majeure” (uforutsette hendelser) Jurybeslutninger av sikkerhetsgrunner Et enstemmig førermøte Ved påmelding skriver man under på at man har akseptert disse reglene. De bør derfor være tilgjengelige i god tid før påmeldingsfrist.

20 Anmeldelse – Påmelding Kapitel 4

21 Anmeldelsens bindende virkning.
§ 34 Bindende kontrakt mellom anmelder og sportskomitè. Den forplikter anmelder til å delta i den konkurransen anmeldelsen gjelder…, betaling av anmeldelseskontingent. Ved begrunnet forfall plikter anmelderen/føreren straks å meddele dette til arrangøren. Skjer dette telefonisk må skriftlig/e-post bekreftelse sendes umiddelbart (se også § 61) …..vil enhver anmelder eller fører som er anmeldt men som ikke starter, øyeblikkelig bli internasjonalt suspendert (midlertidig tilbakekallelse av hans lisens) (se § 61)…….

22 Anmeldelse (påmelding)
§ 38. Anmeldelse pr. telefax/e-post eller annen elektronisk måte Anmeldelsesfrist må overholdes. § 39. Anmeldelser som inneholder feilaktige opplysninger. Anmelderen kan bli erklært skyldig i dårlig opptreden og anmeldelsesavgiften inndratt. § 40. Nektelse av anmeldelse. En sportskomitè kan nekte å godta en anmeldelse. Må være begrunnet. En nektelse er definitiv og kan ikke appelleres. § 44. Anmeldelse av bil. En og samme bil må ikke anmeldes mer enn èn gang i samme konkurranse. NBF kan gi tillatelse

23 Avbud § 34

24 § 57. Inndragning av lisens.
En anmelder, fører eller funksjonær som deltar i en konkurranse som ikke er godkjent av NBF, suspenderes for det tidsrom NBF måtte bestemme. NBF ved Generalsekretæren kan til en hver tid inndra en lisens fra en person som har fått sin lisens gjennom autorisasjon. (Se § 25) En slik avgjørelse er endelig og kan ikke appelleres. § 60. Anmelders og førers felles ansvar. En anmelder er ansvarlig for alle handlinger eller forsømmelser mot ISR, NSR eller tilleggsreglene som begås av hans fører eller noen i hans følge, f.eks. hjelper eller passasjer. Ved brudd på reglene er hver av disse personene individuelt ansvarlig. En anmeldelse til løp er å anse som en erklæring om at anmelder og fører sier seg kjent med relevante deler av ISR, NSR, løpets tilleggsregler og forplikter seg til å følge disse. En anmeldelse er videre å anse som en erklæring om at den påmeldte bilen er i henhold til regelverket og at det deltas i løpet på eget ansvar og egen risiko.

25 § 61. Valg av deltakelse i konkurranser.
En anmelder eller fører som er påmeldt i en konkurranse, men som uteblir for å delta i en annen konkurranse på et annet sted, suspenderes for den tid NBF måtte bestemme. NB! Såfremt en deltaker har gyldig grunn for ikke å starte i en konkurranse, må vedkommende ha arrangørens skriftlige tillatelse for å kunne delta i en annen konkurranse på et annet sted. Tillatelsen må gis in duplo, i det ene eksemplaret leveres arrangøren for det andre stevnet og det annet eksemplaret omgående sendes NBF. Det er deltakeren som pålegges ansvaret for at NBFs bestemmelser følges. Det er deltakeren som må sørge for:       a) Å få den skriftlige tillatelsen.      b) Å levere tillatelsen til den andre arrangøren.      c) Å sende kopi av tillatelsen til NBF. Deltakere som omgår denne bestemmelsen vil få sin lisens inndratt for den tid NBF måtte bestemme.

26 STARTPROGRAM ” Startbekreftelse”
§ 33 Utarbeides av arrangøren Skal være deltakerne tilgjengelig senest 48 timer før start. (på klubbens webside) Skal inneholde startliste Div nyttig informasjon Sendes NBF innen 14 dager etter at konkurransen er avholdt.

27 Innsjekk - lisenskontroll
Startnumer Oppdatert startliste Kvittering på startavgift Teknisk skjema Depotbilletter Søppelsekk Orden i dokumentene !!! (egen mappe er fint) Førerlisens § 50 a) (Anmelderlisens) § 52 Førerkort § 52 Klubbmedlemskap § 25 Vognlisens § 300 Reklamelisens § 301 Internasjonale lisenser § 51 Pass på gyldighet !!! (Personlige lisenser er gyldige t.o.m Samme år som de er utstedt)

28 § 56 Må ha gyldig medlemskort i klubb som er påført lisensen
Gyldig for aktuelt år Sjekk alder i forhold til den Klassen han skal kjøre Alder: Under innsjekk må dere sjekke at føreren har riktig alder for den klassen han/hun er påmeldt. Per Bilsport er født i Kan han kjøre Formel Yamaha? Han har en førerlisens der det står at han kan kjøre karter t.o.m. 85 ccm. Hvilke klasser kan han da kjøre? Han er altså 12 år i år. Er det noen klasser han ikke kan kjøre? Hva gjør dere hvis han kommer med et medlemskort fra NMK Elverum? NB! Sjekk at lisensen er betalt

29 Per Bilsport Må ha gyldig medlemskort i klubb som er påført lisensen
ver Må ha gyldig medlemskort i klubb som er påført lisensen Gyldig for aktuell klasse og år Per Bilsport ver

30 Debutantkort Utstedes sammen med lisensen etter bestått kurs
Konkurrerer på lik linje som de andre deltakerne i hastighetsløp. I bilcross utenom konkurranse og eget personlig debutantkort. Skal kun benyttes når man deltar i løp med fellesstart (ikke bakkeløp) Ved 4 godkjente RC/RAC løp byttes lisensen inn til ordinær lisens. Juryen skal ha disse kortene før start. * Per Bilsport

31 Forhåndsbesiktigelse
TEKNISK KONTROLL Forhåndsbesiktigelse § 302, 2A Før enhver trening, testing og konkurranse i første rekke av sikkerhetsmessig art ved sikkerhetsmessig tvil – gis startnekt tidligere anmerkninger i vognlisens skal være rettet. personlig sikkerhetsutstyr skal kontrolleres (gjerne på eget sted) Teknisk kontrollant kan anmerke mangler i vognlisensen Støy og Vektkontroll (§ 303) Protest mot teknisk startnekt må leveres umiddelbart

32 Personlig sikkerhetsutstyr
ver Personlig sikkerhetsutstyr Kreves for all trening og konkurranse Kontrolleres ved teknisk kontroll Utstyret skal være godkjent, helt, rent og vedlikeholdt Se i Bilsportboken § 304 ver

33 TEKNISK KONTROLL Under løp Etterkontroll Overvåkning under løp
§ 302, 2B Etterkontroll § 302 A Overvåkning under løp Kontroll under løp Sikkerhetsmessig art Tas etter beslutning av jury og/eller NBF Deltaker er forpliktet til vederlagsfritt å demontere enklere deler og må stille mekaniker til disposisjon Full etterkontroll kan kreves. Denne kan bli utført på stedet, eller bilen kan beslaglegges. Frakt og oppbevaring av bilen er arrangørs ansvar

34 HOMOLOGERINGSPAPIRER
§ 300, 2 Bilens ID-papirer Anmelders ansvar Skal følge bilen ved alle typer løp (i de klasser det er krav om det) Er en detaljert beskrivelse av bilen, levert av produsent sammen med søknad til FIA om internasjonal klassing. Bilen skal være identisk med ID-papirene med unntak av tillatte endringer beskrevet i teknisk reglement for klassen Mangel på papirer kan gi startnekt

35 Førermøte Obligatorisk !!! Holdes minimum 30 min. før start
Forberedelse!!! Presentasjon av funksjonærer Jury, hovedfunksjonærer, faktadommere Praktisk informasjon Startprosedyre, Parc fermé Spørsmål Vær forberedt !!! Event. Endringer i tilleggsreglene (§ 32 gjelder) Obligatorisk !!! (sign on skjema?)

36 Parc Fermé § 18 Lukket parkering hvor deltakerne er forpliktet til å sette sin bil etter målgang i henhold til tilleggsreglene. Fysisk avstengt område. Ingen andre enn utvalgte funksjonærer har adgang til området. All form for ”mekking” er forbudt Bestemmelsene om parc fermé gjelder fra målgang og til bilene blir frigitt av løpsledelsen. Det er forbudt å medbringe utenforstående passasjerer i- eller på bilen. BRUDD MOT BESTEMMELSENE VIL BLI RAPPORTERT OG FØRER SOM OFTEST TIL UTELUKKELSE

37 Resultater Premieutdeling På oppslagstavle
Husk signatur og angivelse av klokkeslett !!! Uoffisielle - Offisielle Protestfrister Underskrifter av jury Innsendelse til NBF Premieutdeling I følge tidsskjema Ramme rundt premieutdelingen Førernes bekledning… Mikrofon

38 Ramme rundt premieutdelingen !
Mangler kjøredresser ! Ramme rundt premieutdelingen ! Alternative opplegg ???

39 Offisielle funksjonærer
§ 68 Betegnelsen “offisielle funksjonærer” (“Officials”) omfatter personer som alle kan ha assistenter: Stevnets jury Sikkerhetskontrollanter Løpsleder Racekontroller Løssekretær Sikkerhetssjef Tidtakere Tekniske kontrollanter Bane- og veiobservatører Flaggvakter Måldommere Faktadommere Startere

40 § 70. Obligatoriske funksjonærer
§ 70. Obligatoriske funksjonærer. Ved enhver konkurranse må det være minimum tre autoriserte jurymedlemmer og autorisert løpsleder, med mindre spesialreglementene bestemmer noe annet. Det er ikke anledning til å være både deltaker og funksjonær i samme konkurranse med mindre spesialreglementene bestemmer noe annet. § 71. Oppnevnelse av offisielle funksjonærer. Kun personer som er autorisert av NBF kan fungere som jurymedlemmer, løpsledere og tekniske kontrollanter i en konkurranse. Vanlig autorisasjon fra NBF skjer i henhold til § Ved internasjonale konkurranser oppnevner NBF juryen. Ved nasjonale konkurranser oppnevner i alminnelighet arrangøren juryen, men NBF kan selv oppnevne ett eller flere av jurymedlemmene, spesielt i konkurranser av større art. De øvrige offisielle funksjonærene oppnevnes av arrangøren. NBF kan kreve at oppnevnelsen skal godkjennes av dem.

41 Løpsleders plikter. Løpsleder kan også være dets sekretær.
§ 75 Løpsleder kan også være dets sekretær. Han kan ha forskjellige assistenter. Såfremt et stevne består av flere konkurranser, kan det være forskjellige ledere for hver konkurranse. Lederen er ansvarlig for gjennomføringen av stevnet i samsvar med det oppsatte program.

42 I særdeleshet skal løpslederen:
§ 75 Opprettholde orden i forbindelse med militære- eller politimyndigheter som har påtatt seg politioppsynet ved stevnet, og som er ansvarlig for publikums sikkerhet Overbevise seg om at alle funksjonærer er på sine poster, og rapporterer ethvert fravær til stevnets jury. Overbevise seg om at alle funksjonærer er tilstrekkelig informert med hensyn til utøvelsen av sine plikter Kontrollere deltakerne og deres biler og forhindre at en anmelder eller fører som er utelukket, suspendert eller diskvalifisert deltar i en konkurranse Overbevise seg om at hver bil, og hvis det er bestemt, hver fører bærer sitt fastsatte nummer i henhold til programmet Overbevise seg om at den riktige fører kjører bilen og starter i den klassen som er bestemt Lede bilene opp til startlinjen i riktig orden og om nødvendig starte dem Meddele stevnets jury alle forslag til endring av programmet, en deltakers dårlige oppførsel, brudd på reglementet eller protest Motta protester og gi dem videre til juryen Innhente rapporter fra tidtakerne, tekniske kontrollanter, bane- og veiobservatører og andre offisielle opplysninger som måtte være nødvendige for fastsettelse av resultatet Selv, eller ved løpssekretær tilrettelegge dataene for juryens rapport som nevnt i § 73.3

43 Løpsleder i Rallycross
§§ 270 – 600,2 f – 2,1 a Avhengig av solide baneobservatører Avhengig av godt samband Ha gjerne 2 assisterende løpsledere Konkretiser oppgavefordelingen mellom dere nøye Oppnevn en førerkontakt som du er trygg på Løpsleder skal ta avgjørelsen om å vise advarsel flagg og svart flagg Førere som får svart flagg eller blir utelukket fra sitt heat får 5 poeng ekstra. Deltakeren kan protestere på svart flagg i RC.

44 Førerkontakt Det er krav om oppnevnelse i de fleste statusløp
Bør ha god kunnskap om reglementet i den grenen det gjelder Bør ha god kunnskap om arrangørens planer om gjennomføring av løpet Er bindeledd mellom deltakere, arrangør og jury Vil kunne avlaste løpsleder ved de fleste tilfeller av saker/spørsmål Kan på førerens vegne ta opp ting med løpsleder og jury Kan bistå deltaker under eventuell saksgang

45 § 77.1 Faktadommere Andre eksempler på faktadommere?
En hver konkurranse kan ha et antall faktadommere. Det skal gå klart frem av tilleggsreglene hvilke fakta som dømmes av egne dommere, for eksempel tyvstartdommer og måldommer. Faktadommere skal være navngitte i tilleggsreglene eller slått opp på den offisielle oppslagstavlen. Protest mot avgjørelse av en faktadommer kan ikke behandles, i det disse avgjørelsene er endelige. Dersom en faktadommer ser at det beviselig er gjort en feil, kan beslutningen gjøres om dersom dette godkjennes av juryen. En slik bestemmelse kan ikke føre til at en konkurranse eller deler av den skal kjøres om. Andre eksempler på faktadommere? Startdommer (eventuelt også istedenfor tyvstartdommer) Tidtaker Alternativspordommer

46 Baneobservatører Skal observere og ikke dømme.
Må ha godt samband med løpsleder og utstyr for å skrive rapporter. Må være observant og nøytral. I rallycross løp er løpsleder handlingslammet uten gode baneobservatører. Tidligere førere kan ofte være gode baneobservatører. Baneobservatør oppgaven kan også være kombinert med postsjef oppgave.

47 Juryens plikter. § 73 Skal ikke ha noen utøvende plikter i samband med stevnets organisasjon. Alle jurymedlemmer må være autorisert av NBF. Juryleder oppnevnes av NBF (+ ev. jurymedlem) Bekrefte resultatlisten. Rapportere fra arrangementet. § 70 Ved enhver konkurranse må det være minimum tre autoriserte jurymedlemmer, med mindre spesialreglementene bestemmer noe annet.

48 Juryens myndighetsområde
§ 74 Juryens myndighetsområde Juryen har den absolutte myndighet for håndhevelse av bestemmelsene i ISR, NSR, tilleggsregler og program. De skal avgjøre enhver tvist som måtte oppstå under en konkurranse med den begrensning som følger av dette reglements bestemmelser vedrørende adgang til appell (se §§ ).

49 Ren bilsport – rettferdig konkurranse
Hver enkelt arrangør MÅ stille med følgende: eget lokale med bord og stol med adgang til toalett og håndvask venterom mineralvann Kontrollører er utstyrt med eget ID kort fra Antidoping Norge. Opplysning til førere som er 15 år og eldre.

50 Generelle bane- og sikkerhetsforskrifter
§ 264.  Krav til sikring av baner og bakker vil måtte bestemmes i hvert enkelt tilfelle. Internasjonale og nasjonale retningslinjer for bygging, sikring og bruk av baner må fortolkes for hver bane og banetype med hensyn til utforming, topografi o.s.v. Se NBFs hjemmesider, Sikkerhet retningslinjer for baner. Asfaltbaner, Racingbane. Rallycrossbaner Bilcross/Crosskartbaner Bakkeløpstrase Rundbane Isbane Se for øvrig § 265 Depot og § 266 Førstehjelp/Brannverntjeneste For bruk av lysvarsling Se §266, 3 og NBFs hjemmeside, sikkerhet

51 Banelisens - arrangørforsikring
§ 260 Banelisens - arrangørforsikring Alle permanente baner skal ha banelisens utstedt av NBF. Før banelisens kan utstedes, skal banen være inspisert og godkjent (se § 262 og 263). For hvert løp kreves det en arrangørlisens utstedt av NBF. Søknad om dette sendes på fastsatt skjema innen de til en hver tid fastsatte frister. Arrangøren er forøvrig ansvarlig for innhenting av nødvendige tillatelser fra andre myndigheter og instanser (politi, grunneiere osv.). Arrangøren er forpliktet til å akseptere og betale den arrangørforsikring som NBF tegner på arrangørens vegne.

52 Baneprotokoll § 261 På samtlige permanente baner (gjelder også bilcrossbaner) skal det forefinnes baneprotokoll som skal inneholde følgende: (Mal ligger på Kvittering på innbetalt banelisensavgift Banegodkjenning Mangelliste/påleggsliste Baneinstruks Kontrollrapport fra siste stevne (juryrapport) Løpspapirer Forsikringer Polititillatelse Andre pålegg/tillatelser Tegning av banen Beredskapsplan Baner med lysanlegg: Kart med inntegnet lys, personell, rescue-team og racecontroll. Retningslinjer for lysanlegg Homologeringsdokument for lysanlegg Bruksanvisning for lysanlegg

53 § 262. Retningslinjer for Banegodkjenning.
Alle banetyper (også bakkeløpstraseer) må bygges og sikres i henhold til § 265, samt retningslinjer for bygging av baner og bakker. Arrangør må fremme ønske om godkjenning minst 2 måneder før planlagt løp. Arbeidsordning for dette er fastsatt og beskrevet i §262 § 263. Baneinstruks. For enhver bane eller bakke skal det være utstedt baneinstruks som inneholder detaljer beskrevet i §263

54 Banegodkjenninger Arrangørens ansvar: Juryleders ansvar:
- Bestille godkjenning - Utføre pålegg/mangler - Innhold i baneprotokoll Juryleders ansvar: - Kontakte baneinspektør eller NBF - Sjekke pålegg/mangler - Notere eventuelle nye mangler - Kopiere og sende inn pålegg/mangel liste Hva gjør vi når ting ikke er i orden?

55 Parkeringsdepot Ikke la biler med brann kjøre inn i depot
Deltakerens henviste plass Kun gangfart Brannposter Dunker for spillolje Søppelkasser Åpen ild forbudt (inkl. grilling) Oppfordre deltakerne til å passe godt på barna sine Ikke la biler med brann kjøre inn i depot

56 Veien gjennom banedepot Plassen hvor bilen stopper
Egen avkjøringsvei Fart angitt i tilleggsreglene Ved utkjøring benyttes sperrelinje PIT-LANE: Veien gjennom banedepot PIT: Plassen hvor bilen stopper

57 PARKERINGSDEPOT - BANEDEPOT
Sperrelinje PIT-LANE Parkerings-depot Banedepot PIT

58 Startdommerens avgjørelse er endelig,
Startmetoder §§ 45 OG 241 Stående start Rullende Start Flying start Startdommerens avgjørelse er endelig, og kan ikke appelleres! 58 58

59 Kjøredisiplin Direkte påkjørsel er forbudt
§§ 240 og 270,2 Kjøredisiplin Direkte påkjørsel er forbudt Zik-zak-kjøring i den hensikt å stenge en raskere fører er ikke tillatt. Den fører som ligger først velger fritt spor En forbikjøring er først foretatt når hele bilen er forbi konkurrentens. En forbikjøring er tillatt når det finnes plass. Dersom 2 førere ligger side om side inn mot en sving, skal de respektere hverandres spor gjennom hele svingen. Se ny tekst i 2010, §270, 2.1

60 Stans på banen Føreren skal ut av bilen snarest mulig.
270,2.2 Føreren skal ut av bilen snarest mulig. Søke dekning bak sikkerhetssonen. Fører som mottar hjelp får ikke fortsette kjøringen (gjelder ikke trening) Det er forbudt å skyve bilen på banen. Etter rulling på banen skal fører oppsøke ambulansepersonal for kontroll før videre kjøring. Føreren kan ikke motsette seg funksjonærenes ordre om å flytte bilen til en tryggere posisjon.

61 § 270 – se også de respektive greners regler
ver FLAGGREGLEMENTET § 270 – se også de respektive greners regler Flaggreglement Kommunikasjon mellom førere og funksjonærer Øker sikkerheten Fører eget ansvar: - å merke seg hvor flaggpostene står - å følge med på posten når han passerer - å vite at neglisjering av flagg fører til straff - å kunne flaggreglene før start § 270 ver

62 STARTVIMPEL NASJONALE FARGER STARTLYS - PROSEDYRER

63 Flaggreglement ver Løpet er stoppet. Kjør sakte i retning depot, vær klar til å stanse, vent på beskjed. Brukes også ved feil start eller å stenge banen. Skal vises bevegelig av løpets leder alene 1 bevegelig flagg. Hindring i banen. Kjør hensynsfullt, reduser farten. Du har ikke lov til å konkurrere i gul flaggsone, og forbikjøring er strengt forbudt til hindring er passert. 2 bevegelige flagg. Samme som over men hele eller deler av banen er blokkert. Gule flagg kan taes inn etter 2 runder i RC-BC-CK. I Racing og karting er forbikjøring først tillatt etter grønt flagg på neste post. * ver

64 Flaggreglement ver Gult flagg med røde striper; Glatt bane (olje, vann eller lignende). Benyttes i de tilfeller forholdene forandres under kjøring. Kan tas ned når det forventes at førerne er kjent med forholdene. Hvitt flagg; Saktegående kjøretøy i banen. Vis hensyn!!! Stille: I sonen foran kjøretøyet, Bevegelig: I sonen hvor kjøretøyet er. Hensynsfull forbikjøring er tillatt. Blått flagg; Stille: En raskere bil kommer bakfra. Hold Sporet! Bevegelig: En raskere bil er i ferd med å kjøre forbi. Vik om nødvendig! Ignorering = straff! (Brukes kun i Racing og Karting) Grønt flagg med gult kryss; viser feil start og brukes kun nasjonalt i karting. Blått flagg med rødt kryss; brukes kun i karting. Vises sammen med tavle med startnummer. Betyr at føreren er tatt igjen med en runde og skal kjøre til parkeringsdepot eller annet angitt sted. * ver

65 Flaggreglement ver Fører med angitt startnummer har teknisk feil på bilen eller personlig utstyr. Kjør til banedepot/parkeringsdepot ved neste passering!!! Blir flagget vist i siste runde, og innkjøring til depot først er mulig etter målpassering, skal deltakeren ha den plassering han har ved målgang. Beslutningen om bruk kan delegeres fra løpsleder til teknisk kontrollant. Fører med angitt startnummer idømmes advarsel for ureglementert kjøring. Flagget vises kun 1 gang. (Spesielle håndhevingsregler i BC § 603, 5.4) Avgjørelsen om å vise flagget fattes av løpsleder, og er derfor protesterbar. Fører med angitt startnummer skal kjøre til banedepot ved neste passering. I RC kjører fører til parkeringsdepoet. I finaler til angitt sted. I RC skal avgjørelsen om å vise flagget fattes av løpsleder, (og er derfor protesterbar) - og skal kun brukes der en fører er til fare for seg selv eller andre!!! Løpet er slutt. Kjør rolig inn i depot. (I finaler skal det kjøres til parc fermè.) * ver

66 Safety-Cars RACE CONTROLL - § 268, 2 WET RACE - § 251
§ 268, 4 Nøytraliserer løpet Bilen merkes etter regelverk SC – skilt på flaggpostene Forbikjøring forbudt Det er tillatt å kjøre i PIT Rundene med SC teller med i løpet Feltet restartes når SC forlater banen og grønt lys/flagg vises på start. Forbikjøring er tillatt når startlinjen passeres. RACE CONTROLL - § 268, 2 WET RACE - § 251

67 SAFETY CAR Race Control Startlinje/lys Parc fermé

68 NSR Kapittel 9 Straffer § 78. Brudd på reglene
I tillegg til overtredelsene som er nevnt tidligere, skal følgende tilfeller anses som brudd på reglene: a) Enhver bestikkese eller forsøk på bestikkelse, direkte eller indirekte av personer som har offisielle funksjoner i forbindelse med konkurransen, samt mottakelse eller anmodning om å få slik bestikkelse av nevnte funksjonærer. b) Ethvert forsøk med det formål å anmelde eller delta i en konkurranse med en bil som man vet er uegnet til dette. c) Enhver svikaktig fremgangsmåte eller enhver handling som er til skade for hvilken som helst konkurranse, eller for bilsportens interesse generelt, også når disse brudd er knyttet til hendelser utenom konkurranser eller et motorsporttilknyttet miljø. d) Enhver handling ut over det som ansees som akseptabelt i forbindelse med bilsport, som skader eller setter seg selv eller andre i en farefull situasjon.

69 § 79 Straffeområde. Ethvert brudd på ISR, NSR, tillegg til disse reglementer eller på tilleggsreglene begått av en lisensinnehaver kan straffes. Straffen behandles av A)   Konkurransens jury B)   NBFs Domsutvalg (DU) C)   NBFs Appelldomstol I forbindelse med behandling av saker i DU og Appelldomstolen, kan DU og Appelldomstolen beslutte å pålegge partene domstolens omkostninger. Omkostningene beregnes av sekretariatet og skal begrenses til kostnader vedrørende saksforberedelse og møter i DU og Appelldomstolen. Ved beregning av omkostninger skal det ikke tas hensyn til kostnader som partene har pådratt seg. Partene dekker i alle tilfeller selv egne saksomkostninger. Partene kan heller ikke fremsette noe krav mot NBF, NBFs tillitspersoner eller arrangør om ethvert tap som partene måtte ha hatt i forbindelse med en straffesak.

70 § 79.2 NBFs President har kompetanse til enhver tid å meddele startforbud, eventuelt å meddele midlertidig lisensinndragning inntil saken er endelig avgjort. § 79.3 NBF tar som selvstendig organisasjon den endelige avgjørelsen om straffer som den høyeste nasjonale myndighet for bilsport i Norge. 

71 Straffereaksjoner Reprimande Mulkt Tidstillegg Utelukkelse
§§ Reprimande skriftlig beslutning tas av jury og/eller NBF Mulkt inntil kr ,- Betalingsfrist 48 timer Tidstillegg Kan ilegges av juryen Utelukkelse fra heat eller hele løpet Suspensjon inndragning av lisens for et bestemt tidsrom beslutning tas av NBF Diskvalifikasjon inndragning av lisens uten tidsbegrensning Per Bilsport 71

72 Forutsetning for å idømme straffer:
§ 81 REPRIMANDE MULKT - TIDSTILLEGG UNDERSØKE UNDERSØKE OG FORHØRE UTELUKKELSE UNDERSØKE OG FORHØRE SUSPENSJON DISKVALIFIKASJON 72

73 Protester § 93. Rett til protester. § 94. Fremlegging av protest.
Med dette legger jeg inn protest på start nr. 108 Hans Hansen for usportslig kjøring i 2. omgang, heat nr. 3. PROTEST Han skiftet spor gjentatte ganger for å hindre meg i å kjøre forbi ham under hele heatet. I siste sving før mål hadde jeg halve bilen min foran ham, men han svingte over mot meg slik at jeg ble presset utenfor banen. Jeg mistet minst 2 plasser på dette. Start nr. 106 Ole Olsen som kjørte i samme heat kan bevitne dette. Min mekaniker har videofilmet hendelsen. Sted: xvbfgjgkkhlgkhj Dato: Med hilsen start nr 102 Jens Jensen Protestgebyr på Kr. 1000,- mottatt: Løpsleders Navn kl.: 12.00 § 93. Rett til protester. Enhver anmelder og involvert lisensinne- haver uansett nasjonalitet har rett til å protestere. Må innlevere så mange protester som det er anmeldere involvert i saken. § 94. Fremlegging av protest. Skal være skriftlig og leveres til stevnets leder. Skal være vedlagt protestgebyr. Størrelsen er fastsatt av NBF. Ved ”teknisk protest” skal depositum som fastsatt av NBF legges ved. Protestgebyret og eller depositum tilbakebetales dersom protesten tas til følge, eller dersom NBF fatter beslutning om dette. Protestgebyr skal oversendes NBF sammen med juryens rapport.

74 § 95 Tidsfrister a) En protest som gjelder anmeldelse, anmelderens kvalifikasjoner, fører eller løpets lengde må være innlevert senest to timer etter avslutningen av den offisielle tekniske kontrollen. Såfremt kontrollen finner sted i et annet land enn arrangøren, har dette lands bilsportmyndighet fullmakt til å motta protesten for eventuelle kommentarer såfremt disse anses nødvendige. b) Protest angående et handicap eller oppsettingen av et heat må være innlevert senest 1 time før konkurransen starter.  Protest angående delresultat, for eksempel etter en omgang eller finaleoppsett, skal være innlevert senest 15 min. etter publisering. c) Protest mot en beslutning av den tekniske kontroll skal innleveres umiddelbart etter at anmelderen er blitt kjent med beslutningen. d) … protest ang endelig resultat…. Skal være innlevert innen 30 minutter etter den offisielle kunngjøringen av resultatet. f) Protestfristen på resultatlisten i BC, CK, Autoslalåm og Trafikkløp er 15 minutter. g) Juryen skal behandle protesten øyeblikkelig. Oppstår det stemmelikhet blant juryen, er lederens stemme avgjørende.

75 EKSEMPEL PÅ EN PROTEST: Hva gjør løpsleder ? Hva gjør juryen ?
Med dette legger jeg inn protest på start nr. 108 Hans Hansen for usportslig kjøring i 2. omgang, heat nr. 3. Han skiftet spor gjentatte ganger for å hindre meg i å kjøre forbi ham under hele heatet. I siste sving før mål hadde jeg halve bilen min foran ham, men han svingte over mot meg slik at jeg ble presset utenfor banen. Jeg mistet minst 2 plasser på dette. Start nr. 106 Ole Olsen som kjørte i samme heat kan bevitne dette. Min mekaniker har videofilmet hendelsen. Sted______________Dato_____ Med hilsen start nr. 102 Jens Jensen Protestgebyr på Kr. 1000,- følger vedlagt. Kvittert: ____________________ kl.: _______ Hva gjør løpsleder ? Hva gjør juryen ?

76

77

78 Kap. 11 Appeller Enhver anmelder og involvert lisensinnehaver uansett nasjonalitet har rett til å appellere til NBF enhver beslutning eller idømt straff fattet av et stevnes jury eller DU. Ønskes det å appellere på flere juryavgjørelser, må det appelleres på hver enkel avgjørelse. Den som akter å appellere må: a) Skriftlig underrette den instans som har idømt straffen vedlagt appellgebyret innen 1 time etter at han er meddelt beslutningen eller straffen, eller innen den tidsfrist som bestemt av DU. b) Sende appellen til NBF innen 2 dager etter at juryen eller DU har meddelt beslutning/straff. Appellen skal inneholde opplysninger om hvilke forhold det appelleres på. Appellen må være signert av den som appellerer. Appellen kan sendes pr. telefaks og/eller brev. Om appellen ikke sendes NBF, eller trekkes tilbake blir ikke appellgebyret tilbakebetalt.

79 Protest - Appell Anmelder (fører) Skriftlig med gebyr til Løpsleder
Løpsleder leverer protesten til Juryen Juryen innkaller til møte for behandling snarest Juryen foretar nødvendige avhør Juryen meddeler protestanten sin beslutning + oppslag Juryen orienterer om rett til appell Appell meddeles Juryen skriftlig innen 1 time + gebyr Skriftlig appell til NBF innen 2 dager Appellen behandles av NBFs Appelldomstol

80 ! SAMSPILL Husk at: Betingelsen for et vellykket arrangement
er samspill mellom alle parter: Arrangør – Jury – Deltakere !

81 Diverse skjema og hjelpemidler
Møteplan for Jurymøter Melding fra Jury – løpsleder Melding om Juryavgjørelse (boteblokk) Juryrapport Rapport fra baneobservatører Rapport fra Teknisk kontrollant Kontrollrapport fra Juryen Mal for Tilleggsregler og Baneintruks Arrangørrapport Melding til Arrangør Mal for straffeutmåling

82 PRØVE OG SØKNADSSKJEMA
Henvis gjerne til § i besvarelsene. Send inn prøve og utfylt søknadsskjema. Legg ved CW av dine bilsportertfaringer i forbindelse med Løpsleder søknaden, eller vent med innsendelse til kravet er oppfylt. (innen 2 år!) 82 82

83 Lykke til med din bilsportsaktivitet
! Lykke til med din bilsportsaktivitet Norges Bilsportforbund - Postboks 60 Bryn Oslo Telefon Telefaks -


Laste ned ppt "Ver.08.03.10 Velkommen ! Kurs for nye Løpsledere i Hastighetsløp 2010."

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google