Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

Systematisk kvalitetsarbeid med brukernes erfaringer som grunnlag

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "Systematisk kvalitetsarbeid med brukernes erfaringer som grunnlag"— Utskrift av presentasjonen:

1 Systematisk kvalitetsarbeid med brukernes erfaringer som grunnlag
Klinikksjef Geir Henrik Iversen

2 Effekt av forbedringsarbeid målt med pasienterfaringsundersøkelser
…… Med bakgrunn i den første nasjonale undersøkelsen 2013 Og med et resultat som aldeles ikke samsvarte med vårt eget selvbilde 😱

3

4

5 Formålet med de nasjonale undersøkelsene
Faglig kvalitetsforbedring (verktøy for kvalitetsforbedringsarbeid i helsetjenesten) – Virksomhetsstyring (verktøy for styring og ledelse i helsetjenesten) - Støtte til forbrukervalg (informasjonskilde for pasienter og helsepersonell i valg mellom leverandører av helsetjenester) Samfunnsmessig legitimering og kontroll (gi allmennheten innsikt i helsetjenestens ytelser i samfunnsmessig og helsepolitisk sammenheng)

6 Dette krever systematikk og praksisnære verktøy
Hverdagsdriften av institusjoner og den andre termiske lov Alt som er helt, tenderer mot å dele seg opp i mindre og mindre deler. Alt tenderer mot kaos hvis vi ikke setter inn energi og motkrefter. Kontinuerlig endring, vedlikehold og forbedring er sentralt for kvalitetssikring av tilbudet i TSB Dette krever systematikk og praksisnære verktøy Kortest mulig responstid fra plan til handling

7 Ulike innfallsvinkler til planlegging
Kjølvannstripen Skotuppene Horisonten

8 Gangavstand Jevnlige og hyppige målinger

9 Valget av pasienterfaringsundersøkelsene som lokalt forankret verktøy:
Når institusjonen er eksponert offentlig ikke gå i forsvar ikke bortforklare ikke bli for opptatt av de andre Måleverktøyets opplevde legitimitet og eierskap til endringer Måler den det den skal(validitet)? Er målingene sammenliknbare(reliabilitet) ”Rulle med”: Bruke tverrsnittsundersøkelsen aktivt og være bevisste på faremomentene med en slik strategi

10 Pasientrom

11 Eks. på variasjon: Miljø og aktivitetstilbudet - spørsmål 30: Har du vært tilfreds med mulighetene for privatliv? Pasienterfaringsundersøkelsene ved Haugaland A-senter: Utvikling i hvert spørsmål september 2013 til mai 2018 GHI/klinikksjef

12 Indikator: Miljø Eks på tolking av endring: Miljø og aktivitetstilbudet - spørsmål 29: Har måltidene ved institusjonen vært tilfredsstillende? Pasienterfaringsundersøkelsene ved Haugaland A-senter: Utvikling i hvert spørsmål september 2013 til mai 2018 GHI/klinikksjef

13 Pasienterfaringsundersøkelsene ved Haugaland A-senter september 2013 – mai 2018
Nasjonale tverrsnittsundersøkelser Sept 2013 Sept 2014 Okt. 2015 Mars 2017 Supplert med 11 interne replikasjoner: Jan 2014 Mai 2014 Jan. 2015 Mai 2015 Jan. 2016 Mai 2016 Okt. 2016 Juni 2017 Okt. 2017 Jan. 2018 Mai 2018 Resultatene legges til grunn for trendanalyser og brukes som styringsverktøy i arbeidet med kvalitetssikring av tilbudet Haugaland A-senter bruker målingene ved egen institusjon som eneste sammenlikningsgrunnlag(ikke andre institusjoner) Det nasjonale gjennomsnittet brukes som referansepunkter

14 Eks: Mottakelse - spørsmål 3: Fikk du informasjon om institusjonens regler og rutiner da du kom? Pasienterfaringsundersøkelsene ved Haugaland A-senter: Utvikling i hvert spørsmål september 2013 til mai 2018 GHI/klinikksjef

15 Indikator: Miljø Behandlere/personalet- spørsmål 10: I hvilken grad har du blitt møtt med høflighet og respekt? Pasienterfaringsundersøkelsene ved Haugaland A-senter: Utvikling i hvert spørsmål september 2013 til mai 2018 GHI/klinikksjef

16 Fra pasientkommentarene oktober 2017
Ser med undring på visse uttalelser fra personalet. Noen ytterst få! Av dem har på tomannshånd kommet med direkte krenkende ting om min livsførsel, hva jeg er her for og hva jeg gjør når jeg fer herfra

17 Virkemidler: Organisering av klinisk virksomhet
Funksjonsområder framfor administrative avdelinger/poster Inndelt i enheter etter klinisk oppgaveområde: Ett differensiert fagteam per funksjonsområde Poliklinisk funksjonsområde Polikliniske tjenester Ambulante tjenester Vurderingsenhet Døgn- og dagbasert funksjonsområde Stabilisering- og utredningsenhet Behandlingsenhet Familieenhet Dag: Dagenhet Behandlerteam Døgnteam S&U-enhet Behandlingsenhet Familieenhet Dagenhet Polikliniske tilbud Ambulante tilbud Vurderingsfunksjon Haugaland A-senter: GHI

18 Organisering kliniske funksjoner: Behandlingsforløp
Poliklinisk sekvens Døgnbasert sekvens Poliklinisk sekvens Behandlingsforløp for pasienten Henvisning av pasienten Behandlerteam ansvars- og oppgaveområde Hovedbehandler Døgnteam ansvars- og oppgaveområde Primærkontakt Rapport og evt. videre henvisning Haugaland A-senter: RE & GHI

19 Nasjonale kvalitetsindikatorer 2015-17
Behandlingen og behandlerne Indikator 2: Miljøet Indikator 3: Opplevd utbytte Spørsmål nr: 6 7 8 9 14 15 16 19 21 22 31 34 Spørsmål nr: 4 10 25 26 29 Spørsmål nr: 13 35 36 37 38

20 Prioritert område kort- og langsiktig
Kvalitetsindikatorer – Sammenlikningsgrunnlag: Egen institusjon over tid - Identifisering av satsningsområder Prioritert område kort- og langsiktig Prioritert område langsiktig Vedlikehold langsiktig

21 Kvalitetsindikatorer Haugaland A-senter 2014/2015
-2 -6

22 Andre vurderinger – spørsmål 40: Opplever du at behandlerne/personalet har samarbeidet godt med dine pårørende? Pasienterfaringsundersøkelsene ved Haugaland A-senter: Utvikling i hvert spørsmål september 2013 til mai 2018 GHI/klinikksjef

23 Forbedrings- og satsningsområder basert på pasienterfaringsundersøkelsene
Vi valgte tre områder der vi i tidsvinduet skulle satse spesielt: A. Fokus på tiden etter utskrivning B. Forståelse, mestringstillit og opplevd nytte C. Familie- og pårørendeperspektivet

24 Forberedelse til tiden etter utskriving
Sp. nr Forberedelse til tiden etter utskriving- tekst Indikator 34. Opplever du at behandlerne/personalet har hjulpet deg slik at du kan få et meningsfullt liv etter utskrivning? Behandlingen og behandlerne 35. Alt i alt, er hjelpen og behandlingen du har fått ved institusjonen tilfredsstillende? Opplevd utbytte 36. Gjør hjelpen og behandlingen du får ved institusjonen deg bedre i stand til å forstå rusproblemene dine? 37. Gjør hjelpen og behandlingen du får ved institusjonen deg bedre i stand til å mestre rusproblemene dine?

25 Satsningsområde B: Forståelse, mestringstillit og opplevd nytte
Er vi bedre på å formidle hva vi gjør enn hvorfor vi gjør det? Behovet for å forstå: Hvorfor sliter jeg med det jeg sliter med? Fortolkning og meningsaspektet Utforske mulige sammenhenger og årsaksaksforhold Forbindelsen mellom behandlingstiltakene og mulig nytteverdi for egen mestring Pasienterfaringsundersøkelsene ved Haugaland A-senter: Utvikling i hvert spørsmål september 2013 til mai 2016

26 Satsningsområde B: Forståelse, mestringstillit og opplevd nytte
Behandlingen - spørsmål 14: Har informasjonen du har fått om behandlingen din vært tilfredsstillende? Spørsmål 32: Gjør hjelpen og behandlingen du får ved institusjonen deg bedre i stand til å mestre rusproblemene dine? Indikator: Behandlingen og behandlerne Indikator: Utbytte Spørsmål 31:Gjør hjelpen og behandlingen du får ved institusjonen deg bedre i stand til å forstå rusproblemene dine? Spørsmål 33: Gir hjelpen og behandlingen du får ved institusjonen deg tro på at du vil få et bedre liv etter utskrivning? Indikator: Utbytte Indikator: Utbytte

27 ………konkrete tiltak Oppstart introduksjonsgruppe: 12.11.14
Samhandlingskonsulent fra august 2015 Oppstart fellesmøte behandlingsenhet: Somatisk lege fra april 2016 Fellesmøte for S&U fra november 2017 Pårørende og familie som særlig satsningsområde fra våren 2018 Hvor lang latens før vi kan lese eventuelle endringer i svarprofil etter konkrete tiltak? Årsak – virkning? Pasienterfaringsundersøkelsene ved Haugaland A-senter: Utvikling i hvert spørsmål september 2013 til mai 2016

28 Somatisk lege fra april 2016

29 Oppstart somatisk lege
Indikator: Behandlingen og behandlerne Behandlingen - spørsmål 22: Har du hatt tilfredsstillende tilgang på lege? Oppstart somatisk lege april 2016 Pasienterfaringsundersøkelsene ved Haugaland A-senter: Utvikling i hvert spørsmål september 2013 til mai 2018 GHI/klinikksjef

30 Tiltak: Somatisk lege fra april 2016
Legetjenesten Indikator: Behandlingen og behandlerne Behandlingen - spørsmål 22: Har du hatt tilfredsstillende tilgang på lege? Tiltak: Somatisk lege fra april 2016 Indikator: Behandlingen og behandlerne Behandlingen - spørsmål 12-3: Utbytte av behandlingen med medisiner? Behandlingen - spørsmål 19: Har du fått hjelp med fysiske plager eller sykdom?

31 Indikator: Behandlingen og behandlerne
Behandlere/personalet- spørsmål 9: Har en fra behandlerne/personalet hatt hovedansvar for deg? * S&U: 3, svar DK : 4, svar Pasienterfaringsundersøkelsene ved Haugaland A-senter: Utvikling i hvert spørsmål september 2013 til juni 2017 GHI/klinikksjef

32 Indikator: Behandlingen og behandlerne
Behandlere/personalet- spørsmål 9: Har en fra behandlerne/personalet hatt hovedansvar for deg? Pasienterfaringsundersøkelsene ved Haugaland A-senter: Utvikling i hvert spørsmål september 2013 til mai 2018 GHI/klinikksjef

33 Indikator: Behandlingen og behandlerne
Behandlingen - spørsmål 21: Har du hatt tilfredsstillende tilgang på psykolog? * utskifting i behandlerteamet ? Sykdom/fravær/ * S&U: 2, svar DK : 4, svar Pasienterfaringsundersøkelsene ved Haugaland A-senter: Utvikling i hvert spørsmål september 2013 til oktober 2017

34 Indikator: Behandlingen og behandlerne
Behandlingen - spørsmål 21: Har du hatt tilfredsstillende tilgang på psykolog? * * S&U: 2, svar DK : 4, svar Pasienterfaringsundersøkelsene ved Haugaland A-senter: Utvikling i hvert spørsmål september 2013 til mai 2018 GHI/klinikksjef

35 Samhandlingskonsulent fra august 2015

36 Tiden etter utskrivning fra døgnsekvens
Tiltak: Samhandlingskonsulent fra august 2015 Samtlige pasienter kartlegges på behov knyttet til levekår etter utskrivning Samhandlingskonsulent bistår pasienter med tilrettelegging av levevilkår etter utskrivning fra døgnsekvens Styrkning av dagtilbudet

37 Samhandlingskonsulent august 2015
Forberedelser til tiden etter utskrivning - spørsmål 32: Opplever du at behandlerne/personalet har hjulpet deg med praktiske løsninger på tiden etter utskrivning (for eksempel bolig, økonomi, arbeid/skole)? Samhandlingskonsulent august 2015 Pasienterfaringsundersøkelsene ved Haugaland A-senter: Utvikling i hvert spørsmål september 2013 til mai 2018

38 Forberedelser til tiden etter utskrivning - spørsmål 33: Opplever du at behandlerne/personalet har tilrettelagt for videre behandling i tiden etter utskrivning? Pasienterfaringsundersøkelsene ved Haugaland A-senter: Utvikling i hvert spørsmål september 2013 til mai 2018 GHI/klinikksjef

39 Fokus på tiden etter døgnsekvens - flak
Forberedelser til tiden etter utskrivning – spørsmål 32: Opplever du at behandlerne/ personalet har hjulpet deg med praktiske løsninger på tiden etter utskrivning (for eksempel bolig, økonomi, arbeid/skole)? Tiltak: Samhandlingskonsulent fra august 2015 Indikator: Behandlingen og behandlerne Indikator: Utbytte Andre vurderinger - spørsmål 38 Gir hjelpen og behandlingen du får ved institusjonen deg tro på at du vil få et bedre liv etter utskrivning? – kun klinikk okt. 16, juni 17 og okt. 17 - Forberedelser til tiden etter utskrivning - spørsmål 31 Opplever du at behandlerne/personalet har forberedt deg på tiden etter utskrivning?

40 Haugaland A-senter i forhold til de nasjonale kvalitetsindikatorene 2015-2017

41 Kvalitetsindikatorer Haugaland A-senter 2014/2015 og 2015/2017
- 2 -6 + 6(+8) + 4(+4) 0(+6)

42 Indikator: Utbytte Behandlingen - spørsmål 13: Alt i alt, hvilket utbytte har du hatt av behandlingen i institusjonen? Pasienterfaringsundersøkelsene ved Haugaland A-senter: Utvikling i hvert spørsmål september 2013 til mai 2018 GHI/klinikksjef

43 Indikator: Utbytte Andre vurderinger - spørsmål 35: Alt i alt, er hjelpen og behandlingen du har fått ved institusjonen tilfredsstillende? * * S&U: 2, svar DK : 4,0 – 19 svar Pasienterfaringsundersøkelsene ved Haugaland A-senter: Utvikling i hvert spørsmål september 2013 til mai 2018 GHI/klinikksjef

44 Takk for oppmerksomheten!


Laste ned ppt "Systematisk kvalitetsarbeid med brukernes erfaringer som grunnlag"

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google