Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

Nærpolitireformen Politimester Christine Fossen

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "Nærpolitireformen Politimester Christine Fossen"— Utskrift av presentasjonen:

1 Nærpolitireformen Politimester Christine Fossen
Vest-Telemarkrådet Hvorfor må vi gjøre dette og hvem er vi til for? Samfunnsoppdraget Hva skjer nå? Hva skal vi få til? Kort og lang sikt Hvor lang tid vil det ta? Og hvordan skal vi klare det? Hvilke prioriteringer må vi gjøre? Hvordan skal vi jobbe annerledes?  Hvem skal gjøre hva?  Og hva skjer med deg?  Hjerte – de som rammes  Beina godt plantet – og gå rolig fram. 18. oktober 2016 Politimester Christine Fossen

2 Hvorfor endre politiet?
Stort rom for å sette politiet bedre i stand til å løse sitt samfunnsoppdrag Verden endrer seg, kriminaliteten likeså Mer komplisert og alvorlig kriminalitet Reformen skal ruste politiet til å møte disse utfordringene bedre enn i dag Nødvendig å utnytte ressursene bedre Sør-Øst politidistrikt

3 Bakgrunnen for politireformen
RAPPORTER/ANALYSER FORVENTNINGER UTVIKLINGSTREKK politikere Internasjonalisering Befolkningsutvikling Teknologisk utvikling Kriminalitetsutvikling Samfunnet endres: Globalisering, teknologi, befolkning Kriminaliteten endres: Reduseres, endres, flytter seg, blir mer organisert Politiet må endre seg: Mer spesialisert kompetanse, Robuste fagmiljøer, Økt bruk av teknologi, Læring og deling av beste praksis, Nye arbeidsprosesser Og vi er godt i gang. befolkningen egne medarbeidere

4 Politireformen Politireformen er en plan for utvikling av politiet i perioden frem mot 2020 Den skal gi et bedre og mer moderne politi, for å skape trygghet der folk bor og ferdes Hovedområdene i reformen: Politireformen er mer enn bare å etablere ny struktur

5 MÅL Politiet skal skape trygghet der folk bor og ferdes
Politiet skal levere bedre og mer lik kvalitet i oppgaveløsningen til innbyggerne Politiet skal styres og ledes bedre

6 Nærpolitireformens 6 delmål
1) Et mer tilgjengelig og tilstedeværende politi med god lokal forankring og samhandling v 4) Et politi med bedre kompetanse og kapasitet, som deler kunnskap og lærer av erfaringer 2) Et mer enhetlig politi som leverer likere polititjenester med bedre kvalitet over hele landet 5) Et politi som skaper bedre resultater i en kultur preget av åpenhet og tillit, gjennom god ledelse og aktivt medarbeiderskap Det overordnede målet med reformen er omfattende og berører store deler av politiets virksomhet Det overordnede målet tydeliggjøres i seks delmål (effektmål) Disse beskriver endringer som skal oppnås for til sammen å understøtte den overordnede målsetningen Målene er førende for hvilke tiltak som må iverksettes for å nå målene med reformen 3) Et politi med mer målrettet innsats på forebygging, etterforskning og beredskap 6) Et politi som arbeider mer effektivt ved å ta i bruk bedre metoder og ny teknologi

7 Hvorfor skal vi endre oss? Utfordringer og forventinger
Sør-Øst politidistrikt

8 Hva er Sør Øst politidistrikt?

9 12 geografiske driftsenheter totalt 43 tjenestesteder
Telemark 4 og 16: Vestmar (Kragerø, Drangedal, Nissedal) Grenland (Skien, Porsgrunn, Bamble, Siljan) Midt- og Vest-Telemark (Seljord, Bø og Sauherad, Nome, Kviteseid, Vinje, Tokke, Fyresdal) Øst-Telemark (Notodden, Tinn, Hjartdal) Vestfold 4 og 6: Larvik (Larvik) Sandefjord (Sandefjord) Tønsberg (Tønsberg – Kommunene Tjøme, Nøtterøy, Stokke) Region Nord (Horten, Holmestrand, Indre Vestfold (Omfatter kommunene: Lardal, Andebu, Hof, Re) Søndre Buskerud 2 og 10: Region Øst (Drammen, Svelvik, Sande, Røyken og Hurum, Lier) Region Vest (Kongsberg, Rollag, Flesberg, Øvre Eiker, Nedre Eiker Nordre Buskerud 2 og 11: Region Sør (Hønefoss (omfatter Ringerike og Hole), Jevnaker, Modum, Krødsherad, Sigdal) Region Nord (Flå, Nes, Gol og Hemsedal, Ål, Hol, Nore og Uvdal) Politidistrikt Sør-Øst

10

11

12 Den store andelen sivile stillinger overrasker nok mange, men disse utfyller viktige roller i blant annet forvaltning, sakskontor, administrasjon, og andre stillinger. Stillingene som helhet gjenspeiler budsjettene, hvor Nordre Buskerud har fått 12 nye politistillinger de siste 5 år, Søndre Buskerud 40, Vestfold 38, og Telemark 4 nye politistillinger.

13 Flest lovbrudd skjer i de befolkede byene ved E18, og da spesielt i de tettest befolkede områdene i Drammensregionen og Grenland. Ser man straffesaker opp mot antall politiansatte ligger Vestfold og Telemark på rundt 54 saker per politiansatt, mens Nordre og Søndre Buskerud har henholdsvis 40 og 42.

14 Det store avviket i antall meldinger, hvor Vestfold har mer enn Telemark og Søndre Buskerud til sammen kan nok forklares med ulik praksis i koding av hendelser. Dette så man særlig i 2011, hvor Vestfold hadde nesten 8500 PO-meldinger som Pri 1 og ALARM, mens de andre tre til sammen hadde omtrent 6000.

15

16 Politidistriktet har mange våpeneiere, og hele lovlig registrerte våpen. Mye jakt- og friluftsterreng i Nordre Buskerud og Telemark er nok med på at disse to har en del våpeneiere relativt til befolkningsantallet

17 Det er problematisk at oppklaringsprosenten og saksbehandlingstiden varierer så veldig fra ett distrikt til et annet, da en sak skal behandles likt uansett hvor den etterforskes. I tallene for 2015 skiller Telemark seg spesielt negativt ut på saksbehandlingstiden.

18 Hvor skjer kriminaliteten?
Varmekartet illustrerer antall anmeldte saker pr kommune i 2016. Sør-Øst politidistrikt

19 Politidistrikt Sør-Øst

20 Føler du deg trygg der du bor og ferdes til daglig?: Ja
Click to edit Master text styles Føler du deg trygg der du bor og ferdes til daglig?: Ja TNS-Gallup mai/juni 2016

21 Click to edit Master text styles
Hvilke av de følgende alternativene opplever du som mest trygghetsskapende?: At politiet kommer når det trengs TNS-Gallup mai/juni 2016

22 Organisering Sør-Øst politidistrikt

23 Besluttet organisasjonsmodell for de seks største
Politidistriktene Øst, Sør-Øst, Sør-Vest, Vest, Innlandet og Trøndelag

24 Politiets geografiske organisering
Politidistriktene deles inn i geografiske driftsenheter (GDE), med tilhørende politistasjonsdistrikt og lensmannsdistrikt Hvert lensmannsdistrikt/politistasjonsdistrikt har en eller flere lensmannskontorer, politistasjoner og politiposter En GDE har som hovedregel ansvar for polititjenesten innenfor et geografisk område og skal gi fullverdige polititjenester Lederen av en GDE sitter i politimesterens ledergruppe Det meste av tjenesteproduksjonen og publikumskontakten ivaretas ved tjenestestedene (politipatrulje, politistasjoner eller lensmannskontor). Hovedvekten av de ansatte vil også jobbe i GDEene.

25 Oppgaver i et politistasjonsdistrikt:
Levere ressurser til vakt- og patruljetjeneste Ha publikumsekspedisjon – motta anmeldelser, søknader og andre henvendelser, samt gi veiledning om politiets tjenestetilbud Kriminalitetsforebyggende arbeid Etterforske det store flertallet av straffesaker Ha kontakt med samarbeidspartnere Utføre sivil rettspleie og forvaltningsoppgaver* *I politistasjonsdistrikter der de oppgavene som i lov er lagt til lensmannen, namsfogden eller politistasjonssjef med sivile rettspleieoppgaver, ikke ivaretas av politistasjonen, skal de ivaretas av et namsfogdkontor som en egen driftsenhet ledet av en namsfogd. Lensmannsdistrikter, namsfogddistrikter og politistasjonsdistrikter med sivile rettspleieoppgaver skal omfatte én eller flere hele kommuner.

26 Sammenslåing gir mer politikraft
Sammenslåing av lensmannskontor vil noen steder gi bedre utnyttelse av politiets ressurser Det betyr flere politipatruljer når behovet er størst Trygghet skapes av tilstedeværende politifolk, ikke av bygninger Politiet har fått i oppdrag av Stortinget å gjennomgå den lokale organiseringen av politidistriktene, og gjøre endringer som sikrer en bedre polititjeneste. Dagens lokale organisering er et hinder for å utvikle et bedre nærpoliti. Det binder opp politiets ressurser på feil måter – i ting som ikke skaper reell trygghet (som husleie). Politiet bruker mye ressurser på å holde små lensmannskontor oppe noen få timer hver uke. Ressurser som kunne vært brukt for eksempel på patruljevirksomhet på kveld og natt.

27 Mobile politikontor Flytte ressurser fra kontorer med begrenset åpningstid, til å være tettere på både innbyggerne og kriminaliteten Flere patruljer skal ut på veien, og politibilene skal ha utstyr som gjør det mulig å starte etterforskning på stedet og gjøre nødvendige avhør Vi skal flytte en del av ressursene fra kontorer med begrenset åpningstid, til å være tettere på både innbyggerne og kriminaliteten. Selv om flere lensmannskontor kan bli lagt ned, skal politiet fortsatt være til stede. Politiet skal møte folk der kriminaliteten skjer. Flere patruljer skal ut på veien og politibilene skal ha utstyr som gjør det mulig å starte etterforskning på stedet og gjøre nødvendige avhør.

28 Hva er viktig for oss? Beholde det vi er gode på, og det er mye.
Publikumsundersøkelsen sier oss: 1) Sikre at politiet kommer når innbyggerne har behov for det. 2) Ønsker bedre kvalitet på det vi leverer til innbyggerne. Vi skal være ærlige på at "alt" blir ikke bedre – men vi skal bli bedre på det viktigste. Publikum først – så enkelthet i samarbeid.. Sør-Øst politidistrikt

29 Prioritet 1 – Forebygging
Forebyggende som fag Forebyggende på mange flere arenaer Ungdom SARA Trussel utsatte personer Vold – seksualisert, offentlig og familievold Næringslivskontakt Radikalisering og voldelig ekstremisme Litt om de ulike områdene: SARA: Spousal Assault Risk Assessment Sør-Øst politidistrikt

30 Nærpolitireformen er også en kvalitetsreform Etterforskningsløftet er iverksatt for å heve kvaliteten på etterforskning i hele etaten Etterforskningsløftet er en helhetlig handlingsplan for å styrke etterforskningsområdet Etterforskningsløftet handler om å bygge en felles grunnmur og legge til rette for at etaten skal videreutvikle seg på etterforskningsområdet. Kvaliteten skal heves i hele etaten og på alle nivåer, ikke bare hos ledere og spesialister. Kvaliteten skal bli likere. Hensikt: Skape forståelse for at etterforskningsløftet ikke er ett prosjekt, men en helhetlig handlingsplan med en rekke tiltak som sammen skal løfte etterforskningsfeltet Budskap: Etterforskningsløftet er ikke ett prosjekt, men en helhetlig handlingsplan med en rekke tiltak som sammen skal løfte etterforskningsfeltet. Tiltakene gjennomføres i prosjekter og i linja. De fleste av tiltakene gjennomføres i prosjektet Ledelse og kompetanse i etterforskningsløftet på vegne av linja. Hovedmålet er å lage en felles grunnmur og legge til rette for strukturert videreutvikling på etterforskningsområdet. Dette er ikke en rekke quick fix tiltak, men tiltak som skal sikre at etterforskningsområdet er i kontinuerlig forbedring. Og sist, men ikke minst er dette en plan for hvordan man kan heve kvaliteten i hele etaten, på alle nivåer, og sikre at kvaliteten blir likere på tvers av distriktsgrenser. Befolkningen skal oppleve oss som ett politi. Ledelse og kompetanse i etterforskningsløftet

31 Situasjonen på etterforskningsområdet
Lav prioritet Høyt arbeidspress Fravær av nasjonale standarder Manglende rutiner og kultur for læring Manglende mulighet for karriereutvikling og utilfredsstillende lønnsnivå Lavt fokus på kontinuerlig kompetanseutvikling Lite struktur på saks- og personellbehandling Svak evne til å håndtere dagens mengde av elektroniske spor Manglende ikt-støtte

32 Sør-Øst politidistrikt
Politimesterens forslag til lokal struktur i Sør-Øst politidistrikt

33 Involvering av kommunene lokalt i prosessen
Politimesterens endelige tilrådning i effektivisering av lokal struktur i Sør-Øst politidistrikt skal være basert på lokale og faglige innspill. Prosessen skal gi politiet og innbyggerne forutsigbarhet og sikre et best mulig sluttresultat. Planen skal sikre at kommunenes forventninger og prioriteringer til polititjenestene kommer tydelig frem. Sør-Øst politidistrikt

34 Bakgrunnsmateriale for vurderingene av lokale struktur i Sør-Øst politidistrikt
Politianalysen GeoData Innspill fra dialogkonferanser med fylkene Innspill fra styringsgruppe med kommunene Innspill fra egne ansatte Spørreundersøkelse til kommunene Spørreundersøkelse til ansatte Publikumsundersøkelse Medarbeiderundersøkelse Fylkes ROS Styringsdokumenter Kriminalitetsanalyser Politidistrikt Sør-Øst

35 Mange innspill fra Telemark
Noen eksempler (ikke uttømmende liste) Fyresdal - Stort areal - Store kjøreavstander - Tilstedeværelse med politikontakt er viktig Kviteseid - Nærheten til Vest-Telemark tingrett og Øvre Telemark jordskifterett (sikkerhet/responstid/straffesaksbehandling) - Kommunestyrevedtak på ønsket felles lensmanns- kontor med Seljord - Tett samarbeid med lensmann – frykter fallhøyde for politiet Seljord - Forventet vekst i næringsliv/økning i trafikk /kollektivmøtepunkt - Mange besøkende – festivaler og hytter - Lokalisering av ambulanse/legevakt Tokke - Frykter godt forebyggende arbeid vil bli dårligere - Beredskap knyttet til responstid – også beredskap mot kraftverk og dammer - Ferdselsåre øst/vest mellom Oslo – Stavanger Vinje - Må involvere kommunene før det er aktuelt å overføre oppgaver fra politiet - Forventning/behov for tilstedeværende politi, frykt for manglende beredskap - Meget stor kommune mht flateinnhold – mange hytter, mye gjennomfartstrafikk Nissedal - Turisme / hytter - Store avstander – mer naturlig samarbeid med Vest-Telemark Sør-Øst politidistrikt

36 Forslag til anbefalt løsning
Sør-Øst politidistrikt

37 Kviteseid, Vinje, Notodden og Rjukan blir tjenestesteder
Telemark blir geografisk driftsenhet Grenland og Midt-Telemark (Bø) blir tjenesteenhet Kviteseid, Vinje, Notodden og Rjukan blir tjenestesteder Sør-Øst politidistrikt

38 Tjenesteenhetens oppgaver
Levere ressurser til vakt- og patruljetjenesten Ha publikumsekspedisjon Kriminalforebyggende arbeid Etterforske det store flertall av straffesaker Ha kontakt med samarbeidspartnere Utføre sivil rettspleie- og forvaltningsoppgaver Oppdragsbrev 3 fra Justis- og beredskapsdepartementet til Politidirektoratet om gjennomføring av nærpolitireformen. Politidistrikt Sør-Øst

39 Kvalitetskrav til tjenesteenhetene
Motta anmeldelser, søknader og andre henvendelser, samt gi publikum veiledning om politiets tjenestetilbud Bidra til et kvalitativt løft for etterforskningsarbeidet Ha fleksible åpningstider som gjør det mulig å få utført tjenesten hos politiet utenfor kontortid minst en dag i uken Lokaliseres slik at 90% av innbyggerne i politidistriktet har max 45 min kjøretid til nærmeste Ta hensyn til fremtidig risikobilde. Oppdragsbrev 3 fra Justis- og beredskapsdepartementet til Politidirektoratet om gjennomføring av nærpolitireformen. Politidistrikt Sør-Øst

40 Foreslått nedlagt Sør-Øst politidistrikt

41 Hva betyr dette for kontorene som er foreslått nedlagt?
Nedleggelse av kontoret slik det fungerer i dag De som jobber der må endre arbeidssted og kanskje oppgaver Ingen skranke til å ta i mot henvendelser Mister lokal lensmann Sør-Øst politidistrikt

42 Hva er viktig for oss? Beholde det vi er gode på, og det er mye.
Publikumsundersøkelsen sier; 1) Sikre at politiet kommer når innbyggerne har behov for det. 2) Ønsker bedre kvalitet på det vi leverer til innbyggerne. Vi skal være ærlige på at "alt" blir ikke bedre – men vi skal bli bedre på det viktigste. Hvordan få til det? Politikontakt Mer forpliktende og formalisert samarbeid i politiråd vaktsamarbeid Bedre tilgjengelighet – i skranke og på hjul Bedre kvalitet i alle ledd av politiarbeidet Publikum først – så enkelthet i samarbeid.. Sør-Øst politidistrikt

43 Veien videre Politimesters tilrådning
Forslaget ute til høring fra 15. oktober – 1. desember Politimesters endelige tilrådning til POD 15. desember Politidirektoratets beslutning om endelig struktur 15. januar Klagefrist kommunene 19. mars 2017 Endelig beslutning om lokal struktur – vår 2017 Sør-Øst politidistrikt

44 Sammen om trygge lokalsamfunn
Politiet er avhengig av et godt samarbeid med kommunene for å lykkes med sitt samfunnsoppdrag Et enda tettere og mer strukturert samarbeid mellom politiet og kommunene skal skape mer trygghet Derfor er styrking av samarbeid med kommunene en sentral del av nærpolitireformen Kommunene må løse sine oppgaver godt for å skape trygge lokalsamfunn Det å forebygge og bekjempe kriminalitet er tett knyttet til oppgaver som kommunen har et ansvar for. Psykisk helse Integrering Barnevern Rustjenester etc Dette er viktige elementer i å forebygge kriminalitet, og skape trygghet. Politi og kommuner må samarbeide tett og strukturert, løse egne oppgaver godt og spille hverandre gode. Sør-Øst politidistrikt

45 Sør-Øst politidistrikt


Laste ned ppt "Nærpolitireformen Politimester Christine Fossen"

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google