Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

Derfor er det viktig å ha oppdaterte nettsider og Facebook

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "Derfor er det viktig å ha oppdaterte nettsider og Facebook"— Utskrift av presentasjonen:

1 Derfor er det viktig å ha oppdaterte nettsider og Facebook
Av Kine Moxness Sandnes, kommunikasjonsrådgiver

2 Eller…

3 Derfor er det viktig å sortere titlene i riktig rekkefølge
Av Kine Moxness Sandnes, kommunikasjonsrådgiver

4 Eller…

5 Derfor er det viktig å låse opp døra før åpningstid
Av Kine Moxness Sandnes, kommunikasjonsrådgiver

6 Eller…

7 Derfor er det viktig å svare når kunden spør
Av Kine Moxness Sandnes, kommunikasjonsrådgiver

8 Fordi brukeren er viktigst.
Det korte svaret: Fordi brukeren er viktigst. Fordi brukeren er viktigst. Det er derfor vi går på jobb om morgenen, ikke for sjefen, gubben, naboen eller noen andre

9 Det litt lengre svaret…
Vi starter med å dra noen lange linjer

10 Det nærmer seg 30 år siden internett gjorde sitt inntog og ble et hjelpemiddel og verktøy i arbeidslivet. Etter hvert som datamaskinene ble billigere, ble det også vanlig for folk å ha en hjemme. Gjerne en svær koloss på et eget rom på et eget bord – til og med med en egen sånn plate til å ha tastaturet på som kunne skyves inn under bordet når det ikke var i bruk. Og skjermen var selvsagt omtrent like dyp som den var bred. Og viste i starten bare to farger: Sort og oransje. Og dette er ikke SÅ veldig lenge siden, for dette husker til og med jeg. Men årene gikk, og selv om «alt var bedre før», kan vi vel si at data og internett har utviklet seg til det bedre.

11 Begynnelsen av 1990-tallet – Internett kommer
1995 – Norges første nettavis 1996 – Norges første nettbank April 2018 – Førerløse biler og roboter i klasserommene, men vi leter ennå etter passordene våre…

12 I 1995 fantes det en PC i 39% av alle norske hjem, mens i dag har vi så mange datamaskiner i Norge at det nesten tilsvarer en hver – 95%. Det gjør noe med folk. Tilgangen til datamaskiner har gjort oss både flinkere til å bruke disse, og også mer avhengige av de. Alle her bruker det daglig på jobb og privat. (iphone – ikke en telefon, men en datamaskin med ringeapp. Men det kan man ikke si, blir så skummelt å bruke den). Vi forventer å kunne løse mange oppgaver på egenhånd. Å bestille ferietur, betale regninger, handle klær har blitt en selvfølge for mange å gjøre selv på nett.

13 Det samme gjelder å gjøre undersøkelser for ting vi skal foreta oss
Det samme gjelder å gjøre undersøkelser for ting vi skal foreta oss. Vi googler feriemål, ser bilder av hotellrom, finner oppskrifter på nye kaker, finner fjerne slektninger, sammenligner priser og planlegger hverdagen. Vi sjekker når neste konsert er i nærheten og finner åpningstider til kafeen. Og det er her dere kommer inn. Vi må svare på folks opparbeidende forventing til å finne svar på alt på nett. Årevis med selvbetjening på nett har gitt folk en berettiget forventing om å finne ut av det de lurer på og gjerne løse en del oppgaver selv. Man forventer å finne åpningstider til biblioteket – spesielt når det viker fra normalen. Man forventer å finne ut av hvor biblioteket ligger, om man ikke er kjent i nærområdet. Man forventer å finne et telefonnummer og en e-post som man kan kontakte om man vil snakke med et menneske, og ikke en maskin. Oppdaterte nettsider skaper troverdighet. For om en finner informasjon på nettsidene som åpenbart er utdatert og uriktig – hva mer her er det da som er feil og ikke til å stole på? Det finnes ei forventing der ute – og den må vi leve opp til.

14 Vi begynner med store norske leksikon.
Startet i 1978 tradisjonelt mellom to permer, før de i 2000 tok steget ut på internett. De starter da i omtrent samme tankegang som i et tradisjonelt leksikon, at «her skal man kunne finne svaret på alt». Og det gjorde de, ved å vise fram litt av alt på førstesiden. Det fantes enorme menger med informasjon tilgjengelig, så var det opp til brukerne å finne det de var på jakt etter. SNL fulgte med i tida, og så etterhvert at dette funket ikke. Når du bruker et leksikon, er det jo fordi du leter etter noe, og ikke fordi du er ute for å surfe etter artikler om Napoleon eller kvantefysikk. Du skal finne svaret på hvor mange centimeter én fot er. Da gir du deg katta i at det er Napoleons fødselsdag i dag.

15 Så SNL rydda opp. Fjernet ALT som ikke hadde noe med hovedmålet til hvorfor folk besøkte nettsiden deres. Fjernet ALT som kunne være forstyrrende. La til rette for at brukerne skulle finne det de kom for. SNL sto igjen med én ting: Et søkefelt. Det SNL gjorde var å sette brukeren i fokus og tenke «Hvorfor kommer folk til nettsiden vår? Hva trenger de hjelp til?»

16 YR Det samme gjør f.eks. yr.no. Folk går dit først og fremst for å sjekke været. Ikke først og fremst for å lese historiske værdata, lese nyheter om vær eller sjekke pollenvarselet for Nord-Norge i april.

17 DNB Et annet eksempel er banken DnB. Hva skal man når man klikker seg inn på nettsidene hos en bank? Jo, som regel skal man logge seg inn i nettbanken. Også lagt til rette for informasjon om forsikring, lån, sparing osv.

18 NSB Det samme med NSB. Hva skal man som regel der? Jo planlegge reise, kjøpe billett.

19 Hva kan bibliotekene bli bedre på?
La oss se litt på dere ute i bibliotekene. Har valgt to helt tilfeldige sider, første er Målselv. Den følger det som ser ut til å være en god standard, med lett tilgjengelig søkefelt, innlogging til mine låm, åpningstider, kontaktinfo. Men så kommer vi videre nedover, der vi blir fortalt at det er en oversikt over hva som skjer. Men der er det jo ingenting? Vi skaper en forventning hos brukeren om at her skal man finne en oversikt over arrangementer eller hendelser, og når det ikke står noe der, sier vi at det ikke skjer noe som helst. Salangen bibliotek har gjort det litt annerledes. De har samme malen, men laget en egen «spalte» for «månedens gjenstand». Sånt er veldig sjarmerende! Dette viser hva biblioteket driver med mer enn bøker, og åpner opp for brukerne for å utforske. Og dette er det altså noen på biblioteket i Salangen som har tatt seg tid til. Han eller hun har tenkt tanken, samlet gjenstander, tatt et bilde, skrevet noen ord og publisert det på nett. Det er helt nydelig! Slikt innhold passer veldig godt på Facebook. Lett å like, når ut, appelerer til ulike deler av befolkninga. Krever ingen forkunnskaper.

20 Facebook – i tillegg, ikke i stedet
+ Inkluderer + Enkelt å bruke + Når mange + Folkelig/lav terskel - Ekskluderer - krever pålogging - Alle ser ikke alt (ca 2%) - Ikke den etablerte, offisielle kanalen - Mister rettigheter Og i dag fokuserer jeg på at det er viktig å oppdatere nettsidene, men vi kan ikke undergrave at Facebook også er bra. Men det må være i tillegg til ei nettside, og ikke i stedet. Det positive først: Facebook er enkelt å bruke, vi når mange og det er lav terskel for både dere i bibliotekene og brukerne. Men – Facebook ekskluderer også. Man må faktisk være medlem – noe omkring 80% av Norges befolkning er. Men så er det de resterende 20%. I tillegg er Facebook styrt av algoritmer, som avgjør hva brukerne ser i nyhetsoppdateringa/feeden sin. Mange hemmelige beregninger ligger bak, men vi vet at man får opp kun ca 2% av det som legges ut av de du følger. Da sier det seg selv at både biblioteket i Målselv og i Salangen og alle de andre kommer langt bak. Facebook er ute etter å tjene penger. Da må de tilby noe brukerne vil bruke tid på. De bruker tid på det de finner interessant. Da må Facebook analysere hva brukerne liker – og ikke setter pris på. Det er kanskje mange som forventer å finne arrangementer på facebooksidene til ulike aktører, men det er etablert hos nettbrukere at om man vil lese mer, finne ut mer bakgrunnsstoff, finne kontaktinfo o.l. – da går man til ei fast nettside. Den er «garantert oppdatert», om Facebook ikke er det.

21 Oppsummering Troverdighet Grunnleggende informasjon Alltid oppdatert
Samfunnsoppdraget Evighetsarbeid Problemer? Ring! Poenget mitt med det jeg har sagt og eksemplene jeg viser, er at hvordan vi jobber med nettsidene våre spiller en stor rolle. De må være oppdaterte, og fortelle om det vi driver med. De må inneholde et minimum av det brukerne forventer å finne, som åpningstid, pålogging, kontaktpersoner. Irrelevant og utdatert informasjon må fjernes. Evighetsarbeid – vi kommer aldri i mål. Ei nettside er som et bibliotek, ikke ei gammel bok. Masse info er samlet, siste punktum skal ikke settes – men det skal utvikles videre.


Laste ned ppt "Derfor er det viktig å ha oppdaterte nettsider og Facebook"

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google