Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

Kunnskapsdepartementets tjenesteorgan

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "Kunnskapsdepartementets tjenesteorgan"— Utskrift av presentasjonen:

1 Kunnskapsdepartementets tjenesteorgan
Bibliotekledermøte, Trondheim 19. mars 2018 Roar Olsen Kunnskapsdepartementets tjenesteorgan

2 Agenda Om Kunnskapsdepartementets tjenesteorgan
Digitaliseringsstrategi høyere utdanning og forskning

3 Agenda Om Kunnskapsdepartementets tjenesteorgan
Digitaliseringsstrategi høyere utdanning og forskning

4 Felles administrasjon (mars 2018)
Organisering Direktør Prosjektorg 100 (feb –mai) CERES BIBSYS Overført fra UNINETT Felles administrasjon (mars 2018) Etablert Sammenslåing av BIBSYS, CERES og deler av UNINETT. Direkte underlagt KD. Vil få nytt navn. Roar Olsen er direktør Felles administrasjon på plass i mars. Øvrig organisering følger organiseringen i de tidligere enhetene. I gang med å utrede organisering for våre nye oppgaver

5 Om oss Ca 200 ansatte Ca 255 millioner kroner i omsetning
Forvalter avtaler for ca 900 millioner kroner Hovedkontor i Trondheim, avdelingskontor i Oslo Betjener 250 virksomheter innen høyere utdanning, forskning og formidling Rundt 50 ulike fellessystemer og -tjenester

6 Formål og oppgaver Bidra til å realisere sektormålene for forskning og høyere utdanning. Iverksette og følge opp strategier og retningslinjer Nasjonal samordning på IKT-området, følge opp initiativer fra universitets- og høgskolesektoren Koordinering og oppfølging av nasjonale utviklingsprosjekter og fellestjenester Utvikle og forvalte en felles IKT-arkitektur Levere fellestjenester

7 Fellestjenester som leveres av KDTO pr. i dag
Undervisning Forskning Administrasjon og ledelse Egenproduserte EpN Emneplanlegging på nett GAUS Godkjenning av utenlandske studier Studentweb BIBSYS DLR EVUweb Etter- og videreutdanningsweb RUST Register for utestengte studenter Fagpersonweb BARE Nomination mooc.no Datavarehus Brage Studentbevisappen NVB Nasjonal vitnemålsdatabase Søknadsweb BiRD Rammeavtaler og forvaltning (innkjøp) Tror jeg dere kjenner ganske godt fra før hvilke tjenester vi tilbyr Kommer litt tilbake på slutten til status og utviklingsplaner på noen sentrale områder Edvarda

8 Innhold Tanker om rollen som nasjonal pådriver og samordner
Om Kunnskapsdepartementets tjenesteorgan Tanker om rollen som nasjonal pådriver og samordner

9 Vedtekter Kunnskapsdepartementets tjenesteorgan
§1 Formål Virksomhetens navn er Tjenesteorgan for felles tjenester for IKT, studier og forskning. Virksomheten skal bidra til å realisere de til enhver tid gjeldende sektormålene for forskning og høyere utdanning. Virksomheten har ansvaret for nasjonal samordning og har et overordnet forvaltningsansvar på IKT-området. Virksomheten har myndighet til å treffe beslutninger innenfor sine hovedområder, jf. §4. § 4 Hovedoppgaver Virksomheten skal iverksette og følge opp strategier og retningslinjer fastsatt av Kunnskapsdepartementet og følge opp initiativer fra universitets- og høyskolesektoren og andre relevante aktører, f.eks. instituttsektoren og helsesektoren. Virksomheten skal utføre porteføljestyring for koordinering og oppfølging av nasjonale utviklingsprosjekter og fellestjenester. Virksomheten skal utvikle og forvalte en felles IKT-arkitektur for harmonisering og standardisering av prosesser, data og tekniske grensesnitt i universitets- og høyskolesektoren, og bidra til samordning med andre relevante aktører Virksomheten skal samarbeide tett med infrastrukturselskap i tjenesteutvikling og forvaltning av overordnete strategier samt legge til rette for effektiv utnyttelse av felles kompetanse og ressurser. Virksomheten skal levere fellestjenester for å ivareta både administrasjon av og gjennomføring av utdanning og forskning, og legge til rette for at forskning i flere sektorer sees i sammenheng. Virksomheten skal levere bibliotekrelaterte fellestjenester for alle sektorer knyttet til høyere utdanning eller forskning, herunder også Nasjonalbiblioteket. Tjenestene skal så langt det er mulig være fritt tilgjengelige for hele befolkningen. Virksomheten skal levere felles administrative systemer og tjenester til universitets- og høyskolesektoren. Virksomheten skal sørge for database for rapportering av vitenskapelige publikasjoner til Kunnskapsdepartementet og Helse- og omsorgsdepartementet.

10 § 5 Brukermedvirkning For å ivareta institusjonenes behov og interesser, skal det etableres hensiktsmessig og forpliktende brukerinvolvering som innebærer tydelig medvirkning både fra institusjonene i høyere utdanning og forskning og øvrige brukere av tjenestene, f.eks. innen helsesektoren.

11 Kunnskapsdepartementets tjenesteorgan har to ulike roller
Myndighetsutøvelse (premissgivning) Tjenesteproduksjon

12 Samme aktører i flere roller
KD Kunnskapsdepartementets tjenesteorgan (Institusjonene) Premissgivning KDTO UNINETT og Sigma2 NSD BOTT Andre? Kunde Leverandør tjenestepris konsortier rammeavtaler sentralfinansiering Underleverandør UH Institutter Andre Tjenesteproduksjon fellestjenester Utviklingsprosjekter

13 UTKAST 3-nivå styringsmodell – strategisk styring av etablerte fellestjenester Strategisk styring og porteføljestyring av programmer og prosjekter Tjenestestyring KD Digitaliseringsstyret Prioriterings- råd Prioriterings- råd Prioriterings- råd KDTO Prioriterings- råd Konsortie- eller Tjeneste(område)- styre Faggrupper eller Arbeidsgrupper Fagutvalg Grupper med bruker-representanter Fagutvalg Fagutvalg

14 3-nivå styringsmodell for medvirkning, TO tar sekretariatsrollen
UTKAST Mandat Deltagere Beslutningstagere med strategi- og budsjett- ansvar fra universitet- og høyskolesektoren samt instituttsektoren Forskningsrådet NOKUT? Utdanningsdirektoratet Helsesektoren / DIFI? Strategi og premisser: Mål Handlingsplaner Styringsmodeller Finansieringsmodeller Prinsipper/kriterier Digitaliseringsstyret Ledere for fagområder som representerer store brukergrupper Ledere for støttesentre for hhv. utdanning og forskning Ledere med utførende ansvar for IT Studentrepresentant (utdanning)? Fagforeningsrepresentant? Prioriteringsråd Forskning Prioriteringsråd Utdanning Prioriteringsråd Basis Porteføljestyring av prosjekter og tjenester Strategisk rådgivning Planer for gevinstrealisering Fagutvalg Forskning Fagutvalg Utdanning Fagutvalg Basis Faglige vurderinger og tilrådninger Tunge fagressurser innen saksområdene Fagutvalg arkitektur, informasjonssikkerhet, etc.

15 Overordnet plan for nasjonal samordningsrolle
UTKAST Overordnet plan for nasjonal samordningsrolle 01.01 2018 01.07 2018 31.12 2018 01.05 20.12 Kartlegging og plan (100 dgr) Delstrategier/handlingsplaner/premisser Etablere de nasjonale fora

16 Tilgang til forskningspubliseringer
Ca. 250 mnok betales pr år for tilgang til elektroniske publikasjoner Vi bidrar gratis med fagfellevurderinger til en verdi av anslagsvis 200 mnok Staten må i tillegg betale for å gi åpen tilgang til artiklene etter publisering

17 Tjenester som del av forskningsprosessen – nåsituasjon og målbilde skal beskrives
ILLUSTRASJON Erfaringsdeling, evaluering, styring KD/NOKUT/NFR Statistikk og indikatorer Beslutningsgrunnlag til myndigheter Utlevering av data NVI-rapportering Idefase Informasjons-innsamling Prosjekt-definering Søke godkjenning og finansiering Gjennomføring Rapportering Publisere Slutt-rapportering Synliggjøre Profilere Forhandle avtaler om tilgang til litteratur Reg. prosjekt i Cristin Gjenbruke CVer og annen info Sende søknader Publisere med gode betingelser Deponere fulltekst CERES Synliggjøre i Cristin og internasjonalt Søk i Cristin Gjenbruke info i søknader Finne egnede publiseringskanaler Publikasjoner inn i Cristin BIBSYS Gi tilgang til litteratur gjennom Oria Lagre data i BIRD Deponere fulltekst i Brage En viktig del av kartleggingen er å se tjenestene i relasjon til prosesser i brukerinstitusjonene. Arbeidsprosesser innen forskning, undervisning og administrasjon. Eksempel her fra forskning NSD SIGMA2 LOKALT

18 Organisatoriske momenter relatert til digitaliseringen
Mindre teknisk drift i egenregi, tjenestekjøp blir normalen Avansert brukerstøtte innen lokal IKT bør styrkes Øke kapasiteten på dataforvaltere/datakuratorer/datascientist/xx Er det kulturelle aspekter i vår sektor som hemmer digitaliseringen innen utdanning og forskning?

19 Litt mer om noen enkelttjenester
Alma og veien videre – Startet å tenke sammen med rådgivende gruppe på Leganto – Nytt pensumlistesystem Digitale læringsressurser Cristin 2 – Første leveranse på plass, flere i løpet av 2018 Utredning av nasjonalt vitenarkiv – Starter snart Forhandling av konsortieavtaler – Forhandlingsrådet møte 16.3.

20 Oppsummert Bibliotekene vil bli trukket inn både i den strategiske styringen og i styringen av de enkelte tjenestene Med et samlet KDTO ser vi klare forbedringsmuligheter i bedre integrasjon mellom våre systemer (Cristin, Brage, Oria, BIRD,…) Forhandling av avtaler knyttet til e-ressurser vil ha fortsatt høy prioritet

21 Takk for meg !


Laste ned ppt "Kunnskapsdepartementets tjenesteorgan"

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google