Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

Erobre verden- natur, danning og språk

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "Erobre verden- natur, danning og språk"— Utskrift av presentasjonen:

1 Erobre verden- natur, danning og språk

2 Mål for prosjektet Seminarrekkens mål var å:
styrke kunnskap om og implementering av naturfag i flerkulturelle barnehager skape felles kultur – og språkarenaer i barnehagene styrke barnas begrepsutvikling Å presentere ulike måter å jobbe med naturfag sammen med barn. Naturen som arena for språkutvikling. Aktiviteter som inviterer til samtaler. Erobre verden

3 Erobre verden 29.11.2013 Dato Samling Tema Beskrivelse Forelesere Rom
2012 Informasjon seminarrekka Informasjon om organisering, målgruppe og innhold Informasjon om organisering (veksling mellom forelesing, praktisk arbeid, eget utviklingsarbeid), målgruppe (minst to fra hver bhg.) og innhold (kort om ulike tema) Katrine Giæver, Kari Holter og Guri Langholm Pilestredet 52 F511 23.1 samling Astronomi – stjernehimmelen Om betydning av arbeid med språk i barnehage v/Katrine Astronomi i barnehagen: måne, sol, jord, planeter og stjerner Stjernetelt «Stjernekultur» fra andre land Inger Hilmo, Katrine Giæver, Kari Holter og Guri Langholm F511 og E413 Tidspunkt 16-19 13.2 Fysikklek i barnehagen Forelesing og aktiviteter i hel gruppe, med tema luft Arbeid med språkutvikling og danning tilknyttet fellesskap og læring Kartlegge status - utprøving i egen barnehage F511 27.2 Forelesing og aktiviteter i hel gruppe, med tema lyd Tanker rundt arbeid med språk og danning tilknyttet temaet Forberede utedagen: Om ulike tilnærminger til uteliv i Norge Kari Holter og Guri Langholm 13.3 Lek og lær i naturen – uteliv for turvante og ikke-turvante barn Vinterøkologi. Spor og sportegn, trær om vinteren, fugler. Et fullverdig måltid, utemat på bål: linsesuppe. Katrine Giæver, Kari Holter, Guri Langholm og Inger Hilmo Ute 15-18 Midtodden ved Maridalsvannet 30.4 Erfaringsutveksling. Deltagere deler erfaringer med oss og hverandre. Stand up – naturfag på oppfordring Katrine Giæver, Kari Holter, Inger Hilmo og Guri Langholm Erobre verden

4 Temaer Et danningsperspektiv på språkutvikling
Fysikklek i barnehagen – ingen eier fysikktema Astronomi- stjernehimmelen – alle har stjerner over seg Lek og læring i naturen. Uteliv for turvante og ikke-turvante barn Deltakerne var ansatte i barnehager med mange flerspråklige barn i bydel Sagene og Lørenskog kommune. Deltakerne hadde kursdager på HiOA en gang i måneden, med forelesning og aktiviteter. En gang var vi ute i skogen. Mellom kurskveldene hadde de en oppgave Erobre verden

5 Filosofien i innholdet
Naturfag har mange fine utgangspunkt for ulike opplevelser Å oppleve noe sammen kan styrke fellesskapsfølelse og tilhørighet til barnehagen Opplevelse av tilhørighet til barnehagen er et godt utgangspunkt for å styrke språket og å ta i bruk et andrespråk Ingen eier månen! Erobre verden

6 Eksempel på oppgave Du skal invitere til to samtaler med flerspråklige barn om natt og dag. En samtale skal du ha ute og en skal du ha inne. Du skal skrive ned samtalene så nøyaktig som mulig. Skisser et didaktisk opplegg over en periode ut fra samtalene. Erobre verden

7 Evaluering Hva er det viktigste du har lært i dette prosjektet?
At fysikk er moro Hvor viktig det er å være bevisst egen språkbruk i temaarbeid Erobre verden

8 Evalueringen Hva lærte de om språk?
Å ha hovedfokus og hovedord som gjentas ofte At det er viktig å ta vare på samtalen med barna At de må være bevisste eget språk må ha i en temaperiode – også språket må forberedes At dokumentasjon av eget arbeid er viktig Mer fokus på språk og ord i alle læringssituasjoner Erobre verden

9 Ord og begreper Lyd Høy og lav, sterk, svak (toner, volum) desibel
Høy - lav (tonehøyde), sterk - svak (tonestyrke),, kort- lang (varighet), myk - hard Støy, bråk Bruse, dryppe, brake, Klang God lyd, glad lyd, trist lyd, behagelig - ubehagelig lyd, uønsket lyd, trygg – nifs lyd, Summetone, ringelyd, fuglelyder, rytmisk sang Musikk, tempo Klukkende, skjærende, sprø eller susende lyd Stillhet Lage lyd ved å banke, plukke, blåse, gni Lyd Høy og lav, sterk, svak (toner, volum) desibel Bølger, lydbølger, svingninger Mørk og lys tone (frekvens) Skingrende, hard, bråk, støy (desibel måler støy) Materiale Hastighet, ekko Presentasjonens tittel

10 Ord og begreper Luft: Magneter
Luftig, luft er noe, hva er luft, luft er noe, lufttrykk, kald og varm luft, vind, pust, tung, lett, lettere, lettest Varm og kald luft: varm, kald, utvide seg, trekke seg sammen, krympe, bli mindre og større, minske, sammentrekning, damp, vanndamp(egentlig usynlig), frostrøyk Magneter Magnet Tiltrekker seg (metafor: som om de limer seg sammen) Frastøte, usynlig dytting Motpoler, fiender Kraft (kjenne på kraften) Bevegelse Usynlige krefter Metall (jern, aluminium, sølv..) Presentasjonens tittel

11 Lydkategorier rundt barnehagen
Menneskelige lyder Snakking Fottrinn Hosting Latter Plystre Roping Gråt Slossing Klappe Animalske lyder Fuglesang Vingeslag bjeffing Mjauing Insekter Naturlige lyder Vind Regn Vann Bølger Torden Kastanjer som faller Mekanisk lyd operasjonelle Drill Biler Sykler Tog Trikker Motorsykler Kaffemaskin Heis Oppvaskm. Projektor Lysrør Air conditioning Mekaniske lyder-signaler Traffikklys-pip Rygge-pip Mekaniske stemmer Sirener Klokker Rådhusklokka Kirkeklokker Brannalarm Isbilen Mobil PC- lyd Musikk Stormagasin Butikker Gatesangere Bil stereo Mp3 lyd Fotell om audacity. Installere den?  Human sounds Footsteps (different speeds) Voices (taped, live, communication) Animal soundsBirds Dogs Cats Horses Flies Bees Sounds of nature Wind Rain Waves Signals Sirens, alarms, telephones, computers, bicycle bells, church bells, taped voices (bus or tram). Mechanical sounds Operational sounds. Motors, elevators,  Traffic, Motors, Brakes, Machines, Computers, Light tubes (What do sounds do to us?) Music Commercial, Private , Live

12 Erobre verden

13 Erobre verden


Laste ned ppt "Erobre verden- natur, danning og språk"

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google