Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

Bruk av standarder i opplæringsvirksomhet.

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "Bruk av standarder i opplæringsvirksomhet."— Utskrift av presentasjonen:

1 Bruk av standarder i opplæringsvirksomhet.

2 Bruk av standarder i opplæringsvirksomhet.
AT 706 § 8-1. Krav til virksomhet som skal drive sertifisert sikkerhetsopplæring. Virksomhet som skal drive sertifisert sikkerhetsopplæring i henhold til forskrift om utførelse av arbeid kapittel 10, skal være sertifisert av et sertifiseringsorgan. Virksomheten skal oppfylle minst følgende krav: opplæringen skal drives i henhold til planer for sikkerhetsopplæring opplæringskravene i forskrift om utførelse av arbeid § 10-2 skal oppfylles den som skal utføre sikkerhetsopplæringen, skal ha nødvendige kunnskaper og erfaring for å gjennomføre opplæringen den skal ha kunnskap om gjeldende lover, forskrifter og standarder på det aktuelle området

3 Bruk av standarder i opplæringsvirksomhet.
Aktuelle standarder: Traverskran, masseforflyttingsmaskiner, Lastebilkran, teleskoptruck, mobilkran.

4 Bruk av standarder i opplæringsvirksomhet.
SGS NORM FOR OPPLÆRONGSVIRKSOMHET Virksomhet som skal drive sertifisert sikkerhetsopplæring iht. forskrift AT best.nr. 703 § 10-3, skal være sertifisert av et sertifiseringsorgan. Virksomheten skal oppfylle krav som beskrevet i forskrift om AT best.nr. 706 § 8-1. SGS norm for opplæringsvirksomhet. «Opplæringsvirksomheten skal i sitt kvalitetssikringssystem dokumentere at den tilfredsstiller kravene som stilles i forskriften og denne norm».

5 SGS norm for opplæringsvirksomhet, AT best.nr. 706 § 8-1.
4. OPPLÆRINGSVIRKSOMHETEN SKAL HA KUNNSKAP OM GJELDENDE LOVER, FORSKRIFTER OG RELEVANTE STANDARDER PÅ DET AKTUELLE OMRÅDET Kunnskapene dokumenteres overfor utpekt sertifiseringsorgan gjennom opplærings-virksomhetens kvalitetssikringssystem.

6 Bruk av standarder i opplæringsvirksomhet.
Mobilkran. NS-EN 13000:2010.

7 Mobilkran. NS-EN 13000:2010. Verneinnretninger.
Bruk av standarder i opplæringsvirksomhet. Mobilkran. NS-EN 13000:2010. Verneinnretninger. Lastvarsling Alle mobilkraner som kan løfte mer enn 1000 kg eller har et veltemoment større enn Nm skal være utstyrt med lastvarsler. Lastvarsler skal varsle for alle bevegelser som nærmer seg tillatt maks lastekapasitet som beskrevet i kranens lastediagram og testsertifikat. Lastvarsler skal varsle: a) Kranfører både visuelt og med lyd når lasten nærmer seg kranens maks løftekapasitet b) Kranfører både visuelt og med lyd og personer i kranens farlige område slik at disse kan ta dekning når kranens lastvarsler blir aktivert c) Personer i kranens fareområde både visuelt og med lyd når kranens lastvarsler er aktivert. Det skal være varsel for når kranen nærmer seg maks last ,og for når grensen for overlast er overskredet. Lastvarsler skal gi varsel når lasten nærmer seg maks last og starte varsel mellom 90 % og 97,5 % av maks last.

8 Bruk av standarder i opplæringsvirksomhet.
Mobilkran. NS-EN 13000:2010. Verneinnretninger. Kranbom vinkelindikator. Indikator som viser kranbommens arbeidsvinkel skal være plassert nær kranens førerhus slik at den er synlig for kranfører. Mobilkraner utstyrt med utriggere skal i tillegg ha vinkelmåler ved hver betjeningsplass slik at arbeidsvinkel kan kontrolleres. Vinkelmåler skal ha en nøyaktighet på +/- 0,1 o.

9 Bruk av standarder i opplæringsvirksomhet.
Mobilkran. NS-EN 13000:2010. Verneinnretninger. Oppstoppbryter. Alle mobilkraner skal være utstyrt med oppstoppbryter som stanser heisbevegelse som kan medvirke at krokblokk kommer i kontakt med bomspiss og kan skade denne. Utkobling av oppstoppbryter skal kun være mulig i forbindelse med rigging og transport. Utkoblingsfunksjonen skal være av en slik type at den må tvangskjøres for å fungere.

10 Bruk av standarder i opplæringsvirksomhet.
Mobilkran. NS-EN 13000:2010. Verneinnretninger. Nedstopp bryter Alle kraner skal være utstyrt med en nedstopp bryter. Nedstoppbryter skal være justert slik at det alltid gjenstår tre tørn ståltau på trommel når den trer i funksjon. Utkobling av oppstoppbryter skal kun være mulig i forbindelse med rigging, transport og utskifting av kranwire. Utkoblingsfunksjonen skal være av en slik type at den må tvangskjøres for å fungere.

11 4.2.7.1 Styresystem. Mobilkraner som kan kjøre på offentlig veg.
Bruk av standarder i opplæringsvirksomhet. Mobilkran. NS-EN 13000:2010. Styresystem. Styresystem. Mobilkraner som kan kjøre på offentlig veg. Styresystemet skal sikre at kranen er trygg å kjøre opp til tillatt maks kjørehastighet. Styresystemet skal være utstyrt med servostyring som har minimum to separate styrekretser og et automatisk varsel som varsler dersom en av servokretsene faller ut.

12 4.2.7.2 Styresystem terrenggående mobilkraner.
Bruk av standarder i opplæringsvirksomhet. Mobilkran. NS-EN 13000:2010. Styresystem. Styresystem terrenggående mobilkraner. Styresystemet skal sikre trygg håndtering av kjøretøyet med last i alle aktuelle bruks / kjøreområder med hastighet opp til produsentens tillatte maksimalhastighet. På mobilkraner beregnet for bruk i områder som ikke er beregnet for tillatt kjørehastighet over 25 km/t er det ikke krav om servostyring. Mobilkraner beregnet for kjørehastighet over 25 km/t skal ikke bli uhåndterbare på grunn av frafall av en separat kraftforsyning (elektrisk, hydraulisk eller pneumatisk) til servostyring eller kontrollspaker.

13 4.2.8.2.1 Mobilkraner tillatt brukt på veg.
Fagdag Olavsgaard 7. februar 2012. Mobilkran. NS-EN 13000:2010. Bremser. Mobilkraner tillatt brukt på veg. Bremsene skal sikre trygg nedbremsing av kranen for alle hastigheter opp til maks tillatt hastighet. Bremsesystemet skal være utstyrt med bremse-forsterker som har to separate kretser, og med automatisk varsling dersom en krets faller ut. - Egen parkeringsbrems. - Bremsesystemet skal tilfredsstille EU-kravet til lastebil gruppe N3

14 4.2.8.2.2 Terrenggående mobilkraner med hjul.
Fagdag Olavsgaard 7. februar 2012. Mobilkran. NS-EN 13000:2010. Bremser. Terrenggående mobilkraner med hjul. - Parkeringsbrems. Skal holde kranen på plass ved lasting / lossing og motstå krefter fra vind, terreng etc. ved normal bruk. - Grenseverdier beskrives av produsent i manual. - Bremsene skal kunne holde kranen uten last i helninger opp til 15 o. Nødbrems. Skal sikre trygg nedbremsing i tilfelle svikt i hovedbrems. Nødbrems skal fungere uavhengig av hovedbrems og kunne opereres av lett tilgjengelige kontroller. - Parkeringsbrems og nødbrems kan kombineres i samme system dersom det er et rent mekanisk system.

15 4.5.2 Brannslukningsapparat.
Fagdag Olavsgaard 7. februar 2012. Mobilkran. NS-EN 13000:2010. 4.5.2 Brannslukningsapparat. - Kranen skal være utstyrt med et bærbart brannslukningsapparat for klasse A og B branner iht. EN 2 og inneholde minst 6 kg slukkemiddel. - Antall, størrelse og type brannslukningsapparat skal være passende for kranens utstyr og størrelse. - Brannslukningsapparatet skal fortrinnsvis være plassert i førerhytte eller i nærheten av førerplass. - Brannslukningsapparatet i fylt tilstand skal ikke veie mer enn 20 kg.

16 6.5 Bruksanvisning – opplæring
Fagdag Olavsgaard 7. februar 2012. Mobilkran. NS-EN 13000:2010. Opplæring. 6.5 Bruksanvisning – opplæring Bruksanvisningen skal inneholde nødvendig informasjon vedr. opplæring av fører. Dette skal sikre trygg grunnleggende brukeropplæring, og gi nødvendig informasjon for å sikre sikker bruk av kranen. Omfatter: Tekniske data, kapasiteter og sikkerhetsutstyr som er nødvendig for å kunne benytte kranen på en sikker måte. Betjeningsinnretninger og deres merking / utseende. Audiovisuelle hjelpemidler som benyttes ved bruk av kranen Sikkerhetsinstrukser, merking og informasjon. NB! Kraneier er ansvarlig for at kranfører får nødvendig opplæring.

17 Bruk av standarder i opplæringsvirksomhet.
Tårnkran. NS-EN 14439:2006+A2:2009.

18 Bruk av standarder i opplæringsvirksomhet.
Tårnkran. NS-EN 14439:2006+A2:2009.

19 Tårnkran. NS-EN 14439:2006+A2:2009. 5.4.2.5 Lastindikator.
Bruk av standarder i opplæringsvirksomhet. Tårnkran. NS-EN 14439:2006+A2:2009. Lastindikator. Lastindikator skal gi varsel når lastmoment nærmer seg verdier mellom 90 % og 95 % av maks last. På tårnkraner med utstyrt med fjernkontroll kan lastindikator være montert på kranen, og skal ha en visuell varsling iht. følgende krav: Kontinuerlig grønt lys synlig for personer som oppholder seg i kranens nærhet. Gult lys montert på kranen synlig for fører skal gi varsel til om at lasten nærmer seg maks last. Skal være innstilt slik at fører rekker å stanse lastbevegelsen før maks last overskrides. Ikke nødvendig dersom informasjon er tilgjengelig på kranens fjernkontroll.

20 Bruk av standarder i opplæringsvirksomhet.
Tårnkran. NS-EN 14439:2006+A2:2009. Skilt som viser maks last på utlegg. Tårnkraner skal være utstyrt med lastskilt iht. tabell 4.

21 Bruk av standarder i opplæringsvirksomhet.
Tårnkran. NS-EN 14439:2006+A2:2009. Anti kollisjonsvern. Alle tårnkraner skal kunne utstyres med anti kollisjonsvern. Skal stanse kranbevegelser inn i farlige soner, og tillate kranbevegelser ut av farlig sone Vindmåler. Tårnkraner skal utstyres med vindmåler. Dette gjelder ikke selvreisende tårnkraner med krokhøyde under 30 m. målt med horisontal jib. Når vindmåler er installert skal informasjon om vindstyrke være tilgjengelig for kranfører i form av hastighet, styrke eller audiovisuelt signal. I alle tilfeller skal kranfører få et signal som varsler sterk vind og et annet signal som varsler når vindstyrken nærmer seg farenivå.

22 Annex C. Utvendig varsel. Vindmåler.
Bruk av standarder i opplæringsvirksomhet. Tårnkran. NS-EN 14439:2006+A2:2009. Annex C. Utvendig varsel. Vindmåler. Tårnkraner utstyrt med utvendig varsel for vindmåler skal ha følgende varsellys. - Blinkende gult lys for vindstyrker som nærmer seg farenivå. Blinkende rødt lys for vindstyrker som indikerer farenivå. Anti kollisjonsvern. Når anti kollisjonsvern er montert og det kreves utvendig varsling, skal blinkende hvitt lys indikere at verneinnretningen er ute av drift.

23 Bruk av standarder i opplæringsvirksomhet.
Tårnkran. NS-EN 14439:2006+A2:2009. Fare for å bli klemt mellom bevegelige deler. I områder der personer står i fare for å bli klemt mellom bevegelige deler skal det være en sikkerhetsavstand på minst 0,5 m. Dersom dette ikke er mulig skal vern eller varselskilt monteres Tilkomst til førerplass. Dersom leider benyttes som tilkomst til førerplass skal første leider ikke være høyere enn 10 m. og være montert slik at personell ikke kan falle mer enn maks 10 m. Dersom flere leidere benyttes skal det være repos med maks 10 m. mellomrom.

24 5.4.5 Lys. Tårnkran. NS-EN 14439:2006+A2:2009.
Bruk av standarder i opplæringsvirksomhet. Tårnkran. NS-EN 14439:2006+A2:2009. 5.4.5 Lys. En fastmontert ikke-blendende lyskilde skal være montert slik at det gir nødvendig lys for sikker betjening av kranens kontrollfunksjoner. Minimums belysning skal være 50 lux. Dersom områdebelysning ikke gir tilstrekkelig belysning i førerhytte, skal tilleggsbelysning monteres. For vedlikeholdsarbeider skal minimumsbelysningen være 200 lux som kan oppnås ved å benytte bevegelige lyskilder.

25 Tårnkran. NS-EN 14439:2006+A2:2009. Bruksanvisning.
Bruk av standarder i opplæringsvirksomhet. Tårnkran. NS-EN 14439:2006+A2:2009. Bruksanvisning.

26 Sving-/ portalkran. NS-EN 14985:2012.
Bruk av standarder i opplæringsvirksomhet. Sving-/ portalkran. NS-EN 14985:2012.

27 Sving-/ portalkran. NS-EN 14985:2012.
Bruk av standarder i opplæringsvirksomhet. Sving-/ portalkran. NS-EN 14985:2012. Trykknapper for betjening. Trykknapper for betjening av kran skal ha følgende fargekoder: - På Grønn Stopp / Av Svart Hold for funksjon Hvit Reset Rød Trykknapper for andre funksjoner skal være farget enten Grå eller Gul.

28 Sving-/ portalkran. NS-EN 14985:2012. 5.3.9.4 Nødstopp
Bruk av standarder i opplæringsvirksomhet. Sving-/ portalkran. NS-EN 14985:2012. Nødstopp Nødstopp for alle kjørefunksjoner skal finnes ved hver førerplass. Det skal også være montert anordninger på følgende steder for å stanse bevegelser i: Områder i nærheten av den svingende del av kranen. Bakkenivå, på begge sider eller i hvert hjørne av portalen, avhengig av portalstørrelse. I maskinrom. Ved hvert hovedmaskineri, plassert på utsiden av maskinrom.

29 Sving-/ portalkran. NS-EN 14985:2012. 5.4.2.1. Bremser.
Bruk av standarder i opplæringsvirksomhet. Sving-/ portalkran. NS-EN 14985:2012. Bremser. Alle kranbevegelser skal til enhver tid være under kontroll av bremsesystemet. Bremsesystemet skal være slik at bevegelser kan bli bremset, bevegelser kan bli stanset / holdt slik at uønskede bevegelser blir unngått. Bremsesystemet skal være i stand til å bringe en fullastet kran fra høyeste hastighet til full stopp uten at det kommer til voldsomme støt. Bremser skal automatisk tre i funksjon når: Kontrollspaker returnerer til nøytral posisjon Kraftforsyning til bremsene blir forstyrret eller avbrutt. Nødstopp er aktivert. Kraftforsyning til de tilknyttede drivmotorer blir forstyrret eller slått av.

30 5.4.6.3.2 Boggier. Sving-/ portalkran. NS-EN 14985:2012.
Bruk av standarder i opplæringsvirksomhet. Sving-/ portalkran. NS-EN 14985:2012. Boggier. Boggier-/ systemer skal være konstruert slik at det ikke er nødvendig å fjerne mer enn en boggi når et hjul, eller en av hoveddelene blir fjernet for reparasjon eller utskifting. Jekkepunkter skal være integrert, og skal være merket eller beskrevet i instruksjonsbok.

31 5.5.2 Verneinnretninger / indikatorer.
Bruk av standarder i opplæringsvirksomhet. Sving-/ portalkran. NS-EN 14985:2012. 5.5.2 Verneinnretninger / indikatorer. Kraner med løftekapasitet større enn 1000 kg eller et veltemoment større enn Nm, skal være utstyrt med lastindikator og indikator som viser utlegg i forhold til svingradius. Kraner som kan bli påvirket av store vindkrefter skal være utstyrt med vindmåler. Lastindikator skal gi lysvarsel når lastmomentet når 90 % av tillatt last, og lydvarsel ved overlast.

32 5.8.4 Varsellys. Sving-/ portalkran. NS-EN 14985:2012.
Bruk av standarder i opplæringsvirksomhet. Sving-/ portalkran. NS-EN 14985:2012. 5.8.4 Varsellys. Blinkende varsellys skal benyttes for å varsle personer på bakkenivå om at kranen skal settes i bevegelse. Varsellysene skal være montert slik at de er synlig fra normal førerplass for kranfører.

33 5.9 Personlig verneutstyr.
Bruk av standarder i opplæringsvirksomhet. Sving-/ portalkran. NS-EN 14985:2007. 5.9 Personlig verneutstyr. Kranen skal være konstruert slik at bruk av personlig verneutstyr er unødvendig. Dersom det i spesielle tilfeller er nødvendig å benytte personlig verneutstyr for å betjene kranen, skal dette være beskrevet med tydelig merking ved kranens inngangsparti eller i kranens fareområde. Dette kan være sikkerhetsbelte, beskyttelsesbriller, hørselvern, hjelm etc. (Punktet er fjernet i 2012 utgaven av denne standarden).

34 Bruk av standarder i opplæringsvirksomhet.
Bro-/ traverskran. NS-EN :2006+A1:2009 og NS-EN 15011:2011+A1:2014.

35 Bro-/ traverskran. NS-EN 14492-2 og NS-EN 15011.
Bruk av standarder i opplæringsvirksomhet. Bro-/ traverskran. NS-EN og NS-EN NS-EN Annex B omhandler løft av flytende metall. Kranen skal være kategori 3, (Performance Level, PL). WLL opp til 5 tonn. Maskingruppe M6 på wire (M7 for kjetting). Skal kunne løfte 1,5 x WLL. 5t < WLL < 40t. Maskingruppe M6 på ståltau. (Kjetting ikke tillatt). Kan løfte 1,5 x WLL. Backup brems påmontert trommel. WLL > 40 t. To uavhengige wiresystemer. Utjevningsskive ikke tillatt. Kan løfte 1,5 x WLL. Backup brems påmontert trommel. Dette er også beskrevet i NS-EN , pkt. 5.13

36 5.3.5.3 Nødstopp. Bruk av standarder i opplæringsvirksomhet.
Bro-/ traverskran. NS-EN og NS-EN Nødstopp. Traverskraner skal være utstyrt med nødstopp som skal stanse aktuelle (farlige) kranbevegelser. I tillegg skal det være anbrakt nødstopp på følgende steder: Traverskran med førerhus. Nødstopp på begge sider av selve kranen på gulvnivå, eller i hvert hjørne. I maskinrom. Alle andre steder der en risikovurdering tilsier at det er nødvendig med nødstopp. Nødstoppbryter på kontrollpanel skal være av sopphatt - trykknapp, selvlåsende type. Nødstoppbrytere plassert på andre steder skal velges slik at er: lett tilgjengelig lett kan identifiseres slik at utilsiktet aktivering unngås.

37 NS-EN Traverskran. Samløft. Når to eller flere kraner / løpekatter brukes til samløft og styres fra en radiostyring, skal kranene være sammenkoblet styringsmessig, for å sikre at: - Heisehastigheter er lik innenfor angitt toleransekrav - Horisontale hastigheter er like innenfor angitt toleransekrav - Dersom en kran / løpekatt stanser grunnet feil, skal også den andre stanse. Dette gjelder ikke fullt pneumatiske eller hydraulisk drevne og opererte kraner / løpekatter med horisontal hastighet mindre enn 15 m/min og heisehastighet mindre enn 2 m/min. Ved horisontal hastigheter som overskrider 60 m/min eller heisehastighet som overskrider 20 m/min skal relevant styreenhet gi selvkorrigerende synkronisering, og all forstyrrelse av drift på en kran / løpekatt skal ha tilsvarende effekt på den andre.

38 NS-EN 15011.Traverskran. 5.6.2.5. Skinnerenser.
Kraner som kjører på skinner plassert på gulv/bakke skal ha skinnerenser og fleksibel kontaktbeskyttelse ”kufanger” foran på hjulkasse i begge kjøreretninger. NB! Dette utstyret skal kun beskytte personell fra å komme i farlig kontakt med kranen. Det behøver ikke å påvirke kranens kjørefunksjon. Kraner som kjører på skinner lavere enn 2,5 over bakkenivå skal utstyres med skinnerenser. I høyder mellom 0,5 og 2,5 m skal klaring være mindre enn 5 mm. til skinne. Kraner som kjører på skinner som er mindre enn 0,5 m over gulv, skal ha skinnerenser med klaring mindre enn 20 mm. til skinne.

39 NS-EN Traverskran. Varsellys. Bevegelige deler eller hoveddeler av kraner som kjører på skinner montert på bakkenivå skal være utstyrt med varsellys som virker i begge kjøreretninger. Disse skal aktiveres så lenge kranen er i bevegelse. Dette kravat gjelder ikke for hånddrevne kraner. 5.7.5 Akustisk varsling. Bro og portalkraner skal ha en akustisk varsling som kan aktiveres av kranfører. Gulvstyrte kraner hvor kjøre-/ kontrollsystemet krever at fører er i nærhet av lasten er unntatt dette kravet.

40 Bruk av standarder i opplæringsvirksomhet.
Lastebilkran. NS-EN 12999:2011+A1:2012.

41 Definisjon på lastebilkran.
Bruk av standarder i opplæringsvirksomhet. Lastebilkran. NS-EN 12999:2011+A1:2012. EN Den europeiske standarden spesifiserer minste krav til utforming, beregninger, undersøkelser og prøvinger av hydrauliske lastebilkraner og tilkobling til kjøretøyer eller til fast monterte fundamenter. NS-EN gjelder ikke for kraner som er montert om bord på skip eller flytende enheter. Definisjon på lastebilkran. En maskindrevet kran som består av en kranstamme som dreier rundt på et fundament, og et bomsystem som er festet til toppen av kranstammen. Kranen er normalt montert på et kjøretøy. (Kan også være montert på tilhenger), og er konstruert for lasting og lossing av et kjøretøy.

42 Krav til vinsj på lastebilkran er beskrevet i standard NS-EN 14492-2.
Bruk av standarder i opplæringsvirksomhet. Lastebilkran. NS-EN 12999:2011+A1:2012. 5.4.4 Vinsj på lastebilkran. Krav til vinsj på lastebilkran er beskrevet i standard NS-EN - Nominell løftekapasitet på vinsj skal ikke være større enn 0,4 x skyvekraften til utleggssystemet. Dette gjelder ikke dersom overlastvernet begrenser løftekraften i forhold til skyvekraften til utleggssystemet.

43 5.5.7 Tillatt sig på armsystem.
Bruk av standarder i opplæringsvirksomhet. Lastebilkran. NS-EN 12999:2011+A1:2012. 5.5.7 Tillatt sig på armsystem. Maks tillatt sig som en følge av lekkasjer i det hydrauliske systemet, målt på spiss av armsystem, skal ikke overstige 0,5 % av utlegg pr. min. For lastebilkraner med utlegg over 12 m skal sig ikke overstige 0,2 % av utlegg pr. min. For tømmerkraner er maks sig 2 % av utlegg pr. min. for alle utlegg. Sig skal testes med maks løftekapasitet ved maks hydraulisk utlegg, (uten manuelle armforlengere).

44 5.6.1.8 Støttebenskontroll P L
Bruk av standarder i opplæringsvirksomhet. Lastebilkran. NS-EN 12999:2011+A1:2012. Støttebenskontroll På lastebilkraner med løftekapasitet større enn kg eller et maksimum netto løftemoment større Nm skal stabiliteten til kjøretøyet være innebygd i lastkapasitet indikatorens sikkerhetssystem. NB! Stabilitet I denne sammenheng betyr at: Utlegg på hvert støtteben vises / registreres i last-kapasitet indikatoren slik at maks løftekapasitet blir redusert, eller at kranen stanser dersom støttebenet ikke er helt utkjørt. Denne bestemmelsen gjelder ikke for tømmerkraner.

45 Bruk av standarder i opplæringsvirksomhet.
Lastebilkran. NS-EN 12999:2011+A1:2012. Direktiv 2006/42/EF “Annex I, clause 1.2.1: - protective devices must remain fully effective or give a stop command”      I tilfelle sensorfeil, kan vi ikke lenger tillate at kranen fortsetter å arbeide, verken med redusert kapasitet eller hastighet. Kravet til lav feilverdi på sensorer øker betraktelig.

46 Bruk av standarder i opplæringsvirksomhet.
Lastebilkran. NS-EN 12999:2011+A1:2012. Stabilitet på kjøretøyet – hva er nødvendig? 1. Måle støttebenuttrekkets faktiske posisjon Registrere at støttebenet står i bakken.

47 Stabilitet på kjøretøyet – hva er nødvendig?
Bruk av standarder i opplæringsvirksomhet. Lastebilkran. NS-EN 12999:2011+A1:2012. Stabilitet på kjøretøyet – hva er nødvendig? - måle støttebenuttrekkets faktiske posisjon. - registrere at støttebenet står i bakken. - måle svingsektor/ arbeidsvinkel på kranen.

48 Oversikt over stabilitetssystem
Bruk av standarder i opplæringsvirksomhet. Lastebilkran. NS-EN 12999:2011+A1:2012. Oversikt over stabilitetssystem SPACE

49 Ny magnetostriktiv giver innebygget i svingens tannstang.
Bruk av standarder i opplæringsvirksomhet. Lastebilkran. NS-EN 12999:2011+A1:2012. Ny magnetostriktiv giver innebygget i svingens tannstang.

50 Bruk av standarder i opplæringsvirksomhet.
Lastebilkran. NS-EN 12999:2011+A1:2012. Støtteben Dobbeltvirkende trykkgivere blir benyttet for å registrere at støttebenet er i satt i bakken.

51 Bruk av standarder i opplæringsvirksomhet.
Lastebilkran. NS-EN 12999:2011+A1:2012. Støttebenets status info. Støttebenets status er vist enten i Space boks eller på manøverpanelets display. To crane

52 Bruk av standarder i opplæringsvirksomhet.
Lastebilkran. NS-EN 12999:2011+A1:2012. Lampestolpe => støttebenboks Gradert kapasitetsindikator Den graderte kapasitetsindikatoren skal gi varsling til kranfører og personer i nærheten av kranen når lasten overskrider 90 % av kranens fulle kapasitet. Dersom denne kapasiteten overskrides skal det gis en egen separat varsling for overlast til kranføreren.

53 Bruk av standarder i opplæringsvirksomhet.
Lastebilkran. NS-EN 12999:2011+A1:2012. Lampestolpe => støttebenboks Varsling for drift. Kraner med fjernstyring skal ha en innretning som varsler personer i nærheten om at kranen er i drift. Varslingen skal enten være med lyd, eller med blinkende lys som er synlig fra alle retninger. Varsingen skal være på hele tiden mens kranen er i drift.

54 Bruk av standarder i opplæringsvirksomhet.
Lastebilkran. NS-EN 12999:2011+A1:2012. Høydevarsling En varsling med lys og lyd ved førerplass skal varsle når kranens høyde overstiger en forhåndinnstilt maksimumshøyde (som beskrevet i ). Lydsignalet kan slås av ved hjelp av en bekreftelseknapp eller at parkeringbremsen er aktivert.

55 Bruk av standarder i opplæringsvirksomhet.
Lastebilkran. NS-EN 12999:2011+A1:2012. Tranportvarsling. Låsing av støtteben Kraner med manuelt betjent støttebenuttrekk, skal ha lys- og lydvarsling ved førerplass, som varsler om støtteben som ikke er trukket helt inn og låst i transportstilling. Lydvarslingen kan slås av ved hjelp av en bekreftelsesknapp.

56 Ny “dump 2” ventil for kraner med manuell støttebensventil.
Bruk av standarder i opplæringsvirksomhet. Lastebilkran. NS-EN 12999:2011+A1:2012. Ekstra dumpventil Generelt krav Hvis støtteben kan betjenes med last i kroken, kreves en to-stegs betjening for denne funksjonen. Ny “dump 2” ventil for kraner med manuell støttebensventil.

57 Bruk av standarder i opplæringsvirksomhet.
Lastebilkran. NS-EN 12999:2011+A1:2012. Kvitteringsknapp Generelt krav Betjeningssted for uttrekk av støtteben skal være plassert slik at de er i fullt innsyn fra kranfører. Disse bestemmelsene gjelder også for fjernstyrte støtteben, og medfører at kraner med fjernstyrte støttebensbjelker får en ekstra kvitteringsknapp på motsatt side.

58 Bruk av standarder i opplæringsvirksomhet.
Lastebilkran. NS-EN 12999:2011+A1:2012. Dobbeltvirkende lastholdeventiler Trykkbegrensende enhet Dersom en lastbærende krets ikke kan motstå det maksimale trykket som kan oppstå, skal det treffes tiltak for å begrense det maksimale trykket til maks tilatt verdi. Slike trykkbegrensende innretninger skal, unntatt for kraner med løfte- kapasitet under 1000 kg / maks. veltemoment under Nm og tømmerkraner, være innstilt slik at ingen ukontrollerte bevegelser kan finne sted ved laster opp til 1,3 x maks kapasitet. - Skal alltid monteres på vipparm. - Skal i visse tilfeller også monteres på løftearm.

59 Bruk av standarder i opplæringsvirksomhet.
Lastebilkran. NS-EN 12999:2011+A1:2012. Støttebenets fotplate Støtteben Støttebenet skal ha fotplate til støtte mot grunnen. Støtteben skal være konstruert slik at det kan justere seg etter ujevnheter I bakken på minst 10°. Arealet på hver forplate skal være så stort at reelt maksimalt marktrykk er mindre enn 4 MPa.

60 Bruk av standarder i opplæringsvirksomhet.
Lastebilkran. NS-EN 12999:2011+A1:2012. Støtteben Svingbare støtteben Svingbare støtteben skal ha låseanordninger (eks. låsebolter), som tåler påkjenninger fra normal bruk, både under kranbruk og i transport stilling (se 5.4.3). Svingbare støtteben som betjenes manuelt, skal ikke ha en vekt på mer enn 250N, målt på fotplaten.

61 Bruk av standarder i opplæringsvirksomhet.
Gaffeltruck. NS-EN ISO :2012.

62 Bruk av standarder i opplæringsvirksomhet.
Relevante standarder for gaffeltruck. NS-EN ISO Industritrucker. Sikkerhetskrav og verifikasjon. Del 1. Motoriserte industritrucker. NS-EN Sikkerhet industritrucker med kapasitet opp til, og lik kg. Tilleggskrav til trucker med hevbar førerplass, og trucker spesielt utformet for kjøring med hevet last. NS-EN Elektriske krav. Generelle krav til batteridrevne trucker. NS-EN Elektriske krav. Generelle krav til trucker med forbrenningsmotor. NS-EN Sikkerhet. Selvgående trucker med kapasitet over 10 000kg. (Tilbaketrukket).

63 Industritrucker. NS-EN ISO 3691-1:2012. Setebryter / dødmannsknapp.
Motordrevet kjørebevegelse Motordrevet kjørebevegelse av truck med førerplass på trucken skal kun være mulig når fører er i normal kjøreposisjon. (Ved kjørekontrollene). Motordrevet kjørebevegelse skal ikke automatisk være mulig når fører returnerer til den normale førerplass uten en at en tilleggsoperasjon er utført, f.eks: tilbakestilling av retningsvelger, eller reaktivering av hastighetskontrollen.

64 4.4.1.2 Betjening fra førerplass
Bruk av standarder i opplæringsvirksomhet. Gaffeltruck. NS-EN ISO :2012. Betjening fra førerplass Dersom trucken har førerplasser for mer enn en fører, skal betjeningen av kontrollspaker kun være mulig fra en førerplass ad gangen. Unntak er betjening av nødstopp som skal kunne betjenes fra alle førerplasser. (En sikkerhetsinstruks skal beskrive hvordan overføring av kontroll fra en førerplass til en annen kan utføres på en sikker måte).

65 4.4.1.3 Flere førerplasser. 4.4.2.5 Differensialsperre.
Bruk av standarder i opplæringsvirksomhet. Gaffeltruck. NS-EN ISO :2012. Flere førerplasser. Dersom trucken har flere førerplasser for en enkeltbruker, skal bruk av kontrollspaker på en førerplass forhindre bruk av kontrollspakene fra en annen førerplass. Unntak er betjening av nødstopp. Differensialsperre. Trucker med pedaloperert differensialsperre. - Sperren skal tre i funksjon når pedalen trykkes ned. - Det skal være mulig å koble ut differensialsperren når trucken kjører.

66 4.4.2.3 Manuell retningsvelger. 4.4.2.4 Manuelt gasshåndtak.
Bruk av standarder i opplæringsvirksomhet. Gaffeltruck. NS-EN ISO :2012. Manuell retningsvelger. Bevegelsen av retningsvelger skal harmonere med kjøreretning. Manuelt gasshåndtak. Betjeningsspaken skal være konstruert slik at det må holdes permanent for å kontrollere hastighet. Dersom betjeningsspaken slippes, skal den automatisk returnere til minste hastighet, kutte kraftforsyning i bevegelsesretning og koble inn bremsene. Kraftforsyning. Dersom det oppstår brudd i kraftforsyning til truckens styresystem (inklusive motorstopp etc.), skal det være mulig å opprettholde styrefunksjonen helt til man har fortatt en kontrollert stopp av trucken.

67 4.4.2.6 Tilleggsbetjening fra utsiden av trucken.
Bruk av standarder i opplæringsvirksomhet. Gaffeltruck. NS-EN ISO :2012. Tilleggsbetjening fra utsiden av trucken. Dersom trucker med førerplass er beregnet for betjening av trucken fra utsiden, skal maksimal hastighet når den betjenes fra utsiden være begrenset til 6 km/t. Disse betjeningsinnretningene kan være forbundet med selve trucken eller via en separat fjernkontroll, og kontrollsystemet skal settes i funksjon av en bryter eller automatisk når fører forlater den vanlige førerplassen.

68 4.4.4.1 Betjeningsinnretninger for lasthåndtering.
Bruk av standarder i opplæringsvirksomhet. Gaffeltruck. NS-EN ISO :2012. Betjeningsinnretninger for lasthåndtering. Betjeningsinnretningene skal returnere til nøytral posisjon når de slippes, og stoppe alle lastbevegelser. Ved enkeltfunksjon på betjeningsspakene er det forskjell på rekkefølgen av funksjon på den enkelte spak på trucker med og uten skyvemast. (Spak nærmest fører skal alltid betjene heve-/ senkefunksjon). Trucker som er utstyrt med gripefunksjon for å holde last (løfte papirruller), skal være utstyrt med ekstra sikkerhets-/ låsefunksjon for å forhindre utilsiktet frigjøring av lasten.

69 Systemer for løft og tilt av last.
Bruk av standarder i opplæringsvirksomhet. Gaffeltruck. NS-EN ISO :2012. Systemer for løft og tilt av last. 4.6.1 Løftekjettinger og wire. Løftekjetting og wire skal være utstyrt med et sertifikat fra kjetting- eller wireprodusenten som viser bruddlast. Brudd i heve-/ senkemekanismen. I tilfelle brudd i en enkelt del av heve-/senkemekanismen, (tannhjul, kjedehjul eller spindel) skal dette ikke forårsake ukontrollert senking av last eller førerplass. Mekanisk løftesystemer. Senkehastighet. Senkehastigheten på truckens løfteaggregat skal ikke overskride 0,6 m/s ved løft av maks. last.

70 5.3.3. Betjeningsinnretninger.
Bruk av standarder i opplæringsvirksomhet. Gaffeltruck. NS-EN :2000. Betjeningsinnretninger. Betjeningsinnretninger for heving / senking av last skal være ved førerplass. Det skal ikke være mulig å bevege førerplass eller truck uten at operatøren sitter på førerplass. På trucker med to førerplasser, en heisbar og en fast førerplass, skal det ikke være mulig å aktivere betjeningsinnretningene på den faste førerplassen dersom betjeningsinnretningene på den heisbare førerplassen er aktivert.

71 Betjeningsinnretninger forts.
Bruk av standarder i opplæringsvirksomhet. Gaffeltruck. NS-EN :2000. Betjeningsinnretninger forts. Det skal treffes tiltak for å forhindre at fører(e) skades ved kontakt med den last de håndterer utenfor førerplassen. To hånds betjeningsinnretninger type 1 iht. EN 574 eller innretninger med samme sikkerhet skal benyttes dersom trucken blir benyttet i midtganger med styring, (guided aisels). Alle personer som befinner seg på trucken skal ha samme beskyttelse. Når en truck med hevbar førerplass er utstyrt med flere førerplasser, skal den være utstyrt med en låsbar bryter eller tilsvarende, for aktivering av betjeningsinnretningene på hver førerplass. Bryteren skal være beskyttet iht

72 Bruk av standarder i opplæringsvirksomhet.
Gaffeltruck. NS-EN :2000 5.3.7 Evakuering av fører. Trucker som er konstruert for å heise førerplass høyere enn mm over bakken, skal være utstyrt med nedfiringsutstyr eller taustige, slik at operatøren trygt kan evakueres ned til bakkenivå dersom førerplassen blir fastlåst i øvre posisjon. Tau eller tau med knuter skal ikke benyttes som nedfiringsutstyr.

73 Verneinnretninger 5.9.4 Feil i elektrisk styresystem. (Pulse control).
Bruk av standarder i opplæringsvirksomhet. Gaffeltruck. NS-EN :1998+A1:2010. Verneinnretninger 5.9.4 Feil i elektrisk styresystem. (Pulse control). Elektriske pulsfeil i styresystemet som forårsaker at kraftforsyning til styresystemet utilsiktet gis full kraft, skal stanses innen 0,2 sek. Funksjonen på denne verneinnretningen skal kontrolleres regelmessig iht. produsentens anvisninger. 5.9.5 Fører ved førerplass, (setebryter). En separat innretning, uavhengig av hastighetskontrollen, (setebryter, fotbryter eller dødmannsknapp), skal automatisk gjøre det umulig å kjøre trucken når fører forlater førersetet. Ved bruk av separate fjernstyringsenheter kan funksjon av setebryter bli utkoblet når fjernstyringsenheten blir aktivert.

74 Bruk av standarder i opplæringsvirksomhet.
Teleskoptruck. NS-EN 1459:1998+A2:2010.

75 Bruk av standarder i opplæringsvirksomhet.
Teleskoptruck. NS-EN 1459:1998+A2:2010. Verneinnretninger Motordrevne teleskoptrucker skal være utstyr med en innretning som gjør det umulig å starte motoren dersom transmisjon (gir) er innkoblet. Alle teleskoptrucker, uavhengig av fremdriftsmetode, skal ha styrekontroll med 3 kjørestillinger: Nøytral Fremover Bakover Når kjørekontroll står i nøytral posisjon skal transmisjonen ikke være innkoblet.

76 Verneinnretninger på batteridrevne teleskoptrucker.
Bruk av standarder i opplæringsvirksomhet. Teleskoptruck. NS-EN 1459:1998+A2:2010. Verneinnretninger på batteridrevne teleskoptrucker. Kjørekontrollene på batteridrevne teleskoptrucker skal tilfredsstille kravene i EN pkt Elektriske pulsfeil i styresystemet som forårsaker at kraftforsyning til styresystemet utilsiktet gis full kraft, skal stanses innen 0,2 sek. Funksjonen på denne verneinnretningen skal kontrolleres regelmessig iht. produsentens anvisninger.

77 Verneinnretninger på batteridrevne teleskoptrucker.
Bruk av standarder i opplæringsvirksomhet. Teleskoptruck. NS-EN 1459:1998+A2:2010. Verneinnretninger på batteridrevne teleskoptrucker. Fører ved førerplass. (Iht. EN pkt ) En separat innretning, uavhengig av hastighetskontrollen, (setebryter, fotbryter eller dødmannsknapp), skal automatisk gjøre det umulig å kjøre trucken når fører forlater førersetet. Ved bruk av separate fjernstyringsenheter kan funksjon av setebryter bli utkoblet når fjernstyringsenheten blir aktivert.

78 Verneinnretninger på teleskoptrucker.
Bruk av standarder i opplæringsvirksomhet. Teleskoptruck. NS-EN 1459:1998+A2:2010. Verneinnretninger på teleskoptrucker. Fører ved førerplass. I tilfelle av bortfall / feil i kraftforsyningen til styresystemet, (inklusive stans i motor) skal det være mulig å opprettholde den kjøreretningen, som man kjørte før bortfall av kraftforsyning, inntil teleskoptrucken er stanset med en kontrollert stopp. Dette kravet gjelder også for batteridrevne teleskoptrucker.

79 5.5.2.2 Maks tillatt senkehastighet.
Bruk av standarder i opplæringsvirksomhet. Teleskoptruck. NS-EN 1459:1998+A2:2010. Holding av last. Sig på løftesystem ved maks. last forårsaket av lekkasje i det hydrauliske systemet, med mast i dem mest ugunstige stilling, skal ikke overskride 150 mm i løpet av de første 10 min., når oljen i hydraulikksystemet er ved normal arbeidstemperatur. Maks tillatt senkehastighet. Maks tillatt senkehastighet skal ikke være større enn at en utilsiktet hendelse med maksimal last eller plutselig stopp kan påvirke truckens stabilitet. En midlertidig løfting av bakhjulene kan aksepteres i et slikt tilfelle.

80 Bruk av standarder i opplæringsvirksomhet.
Teleskoptruck. NS-EN 1459:1998+A2:2010. 7.1 Bruksanvisning. Hver teleskoptruck skal være utstyrt med en bruks- og vedlikeholdsmanual skrevet på ett av EØS-språkene. Dersom dette språket ikke er det språket som snakkes i det aktuelle landet hvor trucken benyttes, skal i tillegg en oversettelse være tilgjengelig for bruker.

81 7.2.1.3 Bruksanvisning utskiftbart utstyr.
Bruk av standarder i opplæringsvirksomhet. Teleskoptruck. NS-EN 1459:1998+A2:2010. Bruksanvisning utskiftbart utstyr. Utskiftbart utstyr skal være merket med tydelig og varig tekst som minimum omfatter: - Navn på produsent eller autorisert importør Modell eller type Serienummer og produksjonsår Vekt på tilleggsutstyret som kan variere med +/- 5 % Avstand fra ekstrautstyrets tyngdepunkt til innfestingspunkt på trucken Tillatt løftekapasitet Maks arbeidstrykk – (dersom hydraulisk eller pneumatisk operert utstyr. Advarsel ”Truckens løftekapasitet kombinert med tilleggsutstyr skal kompletteres med” lasttabell.

82 Bruk av standarder i opplæringsvirksomhet.
Teleskoptruck. NS-EN 1459:1998+A2:2010. D = avstand fra tilleggsutstyrets tyngdepunkt G til innfestingspunkt på trucken.

83 Bruk av standarder i opplæringsvirksomhet.
Masseforflyttingsmaskiner. NS-EN 474-serien. Tillegg i 2008, 2009 og 2013.

84 NS-EN 474-serien. Masseforflyttingsmaskiner
Bruk av standarder i opplæringsvirksomhet. Masseforflyttingsmaskiner. NS-EN 474-serien. Tillegg i 2008, 2009 og 2013. NS-EN 474-serien. Masseforflyttingsmaskiner Standard for masseforflyttingsmaskiner av type: Hjullastere, gravemaskiner, dumpere, beltetraktorer, gradere (veihøvel9 etc. Stiller krav til: Utforming Sikkerhetsinnretninger Utforming av bruker- og vedlikeholdsmanualer Merking av utstyret Verifikasjonsprosedyrer for kontroll av samsvar med standarden

85 Løft med maskin. Låseleppe tilsvarende.
Bruk av standarder i opplæringsvirksomhet. Masseforflyttingsmaskiner. NS-EN :2006+A3:2013. Generelle krav. Løft med maskin. Låseleppe tilsvarende. Påfestede løftekroker skal være utstyrt med låseleppe eller tilsvarende. Påmontert løftekrok skal kunne tåle følgende belastninger: 4 ganger maks last i vertikalplanet 2,5 ganger maks last i vertikalplanet vinkelrett på krokspiss 1,5 ganger maks last sideveis på løftekrok

86 5.6.4.4 Lastsikkerhetsutstyr.
Bruk av standarder i opplæringsvirksomhet. Masseforflyttingsmaskiner. NS-EN A3:2013. Gravemaskin. Lastsikkerhetsutstyr. Bevegelige gravemaskiner som benyttes til løfteoperasjoner med maks løftekapasitet større enn kg ved minste løftepunktradius eller et veltemoment større enn Nm skal være utstyrt med: a) Et akustisk eller visuelt varsel som varsler fører når maks tillatt løftekapasitet eller tilsvarende lastmoment er nådd. Varslet skal være i funksjon så lenge last eller lastmoment er overskredet. Varslet skal kunne deaktiveres når maskinen ikke benyttes til løft. b) Slangebruddsventiler på bom- og stikkesylindere.

87 Førersikkerhet. 5.8.3.2 Beskyttelsesutstyr.
Bruk av standarder i opplæringsvirksomhet. Masseforflyttingsmaskiner. NS-EN A3:2013. Gravemaskin. Førersikkerhet. Beskyttelsesutstyr. Alle selvdrevne gravemaskiner som er utstyrt med ROPS skal være utstyrt med et sikkerhetsbelte som holder fører på plass i førersetet. Beskyttelse mot fallende objekter. FOPS. Alle gravemaskiner skal være utstyrt med beskyttelse mot fallende objekter, FOPS. Utstyr beskrevet i og skal iht. forskrift om Maskiner være typegodkjent av teknisk kontrollorgan, TKO.

88 Bruk av standarder i opplæringsvirksomhet.
Masseforflyttingsmaskiner. NS-EN :2006+A1:2009. Dumper. 6. Bruksanvisning. Tillegg i 2009. Rammestyrt dumper skal plasseres i en rett posisjon når lasten tømmes Informasjon om at, når man tipper lasten fra en dumper vil maskinens tyngdepunkt kontinuerlig forandre posisjon, og at grunnforholdene vil påvirke maskinens stabilitet. Det er spesielle farer forbundet med hjulgående dumpere som kjører på bløtt underlag, og når lasten kleber seg til dumperkassen. Eks. våt leire eller masse som fryser fast. Informasjon om at, når man laster kompakt dumpere med selvlastende utstyr, skal maskinen av stabilitesmessige grunner plasseres på jevn og flat grunn. Lasting skal unngås på bløt og ujevnt underlag. Instruksjon om prosedyre for å oppnå maks bremseevne (f.eks benytte differensialsperre) ved kjøring i utforbakke under isete eller glatte kjøreforhold skal beskrives. Instruksjon om at motorbrems skal benyttes før bruk av bremser når man kjører nedoverbakke.

89 Opplæring. 5.4.4 Sikkerhetsbestemmelser ved forflytning av veghøvel.
Bruk av standarder i opplæringsvirksomhet. Masseforflyttingsmaskiner. NS-EN :2006+A1:2009. Veghøvel. Opplæring. 5.4.4 Sikkerhetsbestemmelser ved forflytning av veghøvel. Ved forflytning på offentlig vei, eller utenfor vei over lengre avstand er følgende nødvendig: Skjevstilt forhjul skal være i vertikal posisjon og de tilhørende kontrollspakene skal være mekanisk låst. Alle skjær og utstyr skal være i transportposisjon og plassert slik at de er innenfor den definerte transportbredden på maskinen.

90


Laste ned ppt "Bruk av standarder i opplæringsvirksomhet."

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google