Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

Relevante standarder Motordrevne vinsjer NS-EN

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "Relevante standarder Motordrevne vinsjer NS-EN"— Utskrift av presentasjonen:

1 Relevante standarder Motordrevne vinsjer NS-EN 14492-1
Viktige deler relatert til sakkyndig kontroll.

2

3 NS-EN 14492-1 Motordrevne vinsjer
Standard for motordrevne vinsjer Stiller krav til: Trommelvinsjer, vinsjer for trekking, vinsjer for bilberging, vinsjer til skogsdrift, vinsjer for trekking av båttraller Utforming Sikkerhetsinnretninger Utforming av bruker- og vedlikeholdsmanualer Merking av utstyret Verifikasjonsprosedyrer for kontroll av samsvar med standarden

4

5

6

7

8 5.2.2 Overlastvern og indikatorer 5.2.2.1 Generelt
Vinsjer for heve-/ og senkeformål med en tillatt løftekapasitet på 1000 kg eller mer og vinsjer med en trekkraft på 10 000 N eller mer skal være utstyrt med et overlastvern. Overlastvernet skal være konstruert for å forhindre overbelastning av vinsjen. Det skal også begrense de kreftene som overføres til den bærende konstruksjonen som skal beskrives av produsenten (se 7.2). Med overbelastning menes overskridelse av de beregnede driftskreftene. NB! Et overlastvern kan også innlemmes i den den bærende konstruksjonen som vinsjen er en integrert del av.

9 5.2.2.2.2 Direkte virkende overlastvern
Innstillingen skal være utført slik at den dynamiske overlasttesten, se klausul 6, kan utføres uten å endre innstillingen på overlastvernet. NB! På vinsjer med flere lag av ståltau på trommel, vil den lasten som skal benyttes ved overlasttesten være forskjellig fra det innerste laget og det ytterste laget på ståltautrommelen. Ved denne innstillingen skal de effektive kreftene i vinsjkonstruk-sjonen ikke overskride 160 % av kraften på de tilstøtende lag av ståltau på trommelen, i forhold til vinsjens nominelle kapasitet.

10 5.2.2.3 Indirekte virkende overlastvern.
Innstillingen skal være slik at en last som overskrider vinsjens maksimalt tillatte kapasitet, eller en kraft som overskrider vinsjens trekkraft multiplisert med den utløsende faktor, skal utløse overlastvernet. Ved heving eller senkning av en last som er 125 % større enn vinsjens maksimale løftekapasitet, skal lasten ikke løftes over en strekning som er større enn den maksimale løftehastigheten multiplisert med 1 s.

11 5.2.2.4 Tilleggskrav til friksjons momentbegrensere (slurekoblinger).
Friksjons momentbegrensere (slurekoblinger) som benyttes som overlastvern skal være slik at, når de utløses, skal det momentet som kan bli overført over en periode på 60 s ikke overskride de maksimale verdiene som er beskrevet av produsenten, og løftekraften skal være tilstrekkelig til å holde en last tilsvarende vinsjens maksimale løftekapasitet i løftebevegelse, og når motoren står stille. Etter denne perioden på 60 s skal, mens motoren fortsatt kjører i retning opp, den maksimale lasten ikke senkes med en gjennomsnittlig hastighet som er større enn halvparten av vinsjens tillatt senkehastighet. I dette tilfellet skal gjennomsnittshastigheten måles over en strekning på minst 3 m. Nødstoppfunksjon. Vinsjer skal utstyres med en nødstoppfunksjon. Nytt krav i Nødstoppfunksjonen skal være tilgjengelig og operasjonell til enhver tid, og uavhengig av driftsmodus.

12 5.2.4.2 Ekstra (reserve) overlastvern for heising
Ved normalt bruk er ekstra overlastvern, som beskrevet i EN :1998 pkt ikke nødvendig. En risikovurdering basert på en spesiell anvendelse kan resultere i behov for et ekstra overlastvern for spesielle bevegelser. Dette ekstra overlastvernet skal ikke være tilkoblet i forbindelse med normal drift, mens det første overlastvernet kan være tilkoblet ved normal drift. NB! Basert på risikovurdering, kan et ekstra overlastvern være nødvendig, f.eks. i de tilfellene hvor overlastvernet er aktivert regelmessig, og at dette overlastvernet ikke er designet for regelmessig aktivering.

13 5.2.4.2 Ekstra (reserve) overlastvern for heising, forts.
Etter at ekstra (reserve) overlastvern er utløst, skal en ny start kun være mulig etter at en restart handling er utført, f.eks. ved å benytte en (nøkkel) låsbar hold-to-run kontroll på kontrollpanelet, eller en manuell restart bryter på vinsjen. Indikasjonen på feil i det første overlastvernet, som beskrevet i EN :1998 pkt er, at en restart aksjon er nødvendig etter at overlastvern nr. to har vært utløst. Etter at reserve overlastvern har vært utløst, skal en restart kun være mulig i motsatt rekkefølge. Feilmelding, og en egen restart prosedyre er ikke nødvendig dersom reserve overlastvern er en friksjons momentbegrenser (slurekobling), beregnet på å oppta bevegelsesenergien.

14 5.7.6 Innfesting av ståltau til trommel.
Innfesting av ståltau til trommel skal utføres slik at den tåler minst 2,5 ganger den statiske kraften som skal til for å holde heisverkets maksimale tillatte heisekapasitet, dette når man tar i betraktning friksjonen mellom heisetauet og trommel når heistauet vikles rundt heisetrommelen. Friksjonskoefisienten mellom ståltau og trommel skal settes til µ = 0,1. Det skal gjenstå minst to tørn ståltau på trommel før innfestningspunktet. Konstruksjonen av innfestningspunktet skal velges på en slik måte at man tar hensyn til ståltauet og overflaten (konturen) på trommelen. Ståltauet skal ikke ledes over kanter.

15 5.7.7 Forankring av ståltau. Forankring av ståltau til trommel skal utføres slik at bøying og andre tilleggsbelastninger av tauet unngås. Dersom det ikke benyttes rotasjonsfattig ståltau, skal forankringen væren utført på en slik måte at det ikke er muligheter for at tauet vris i tauets lengderetning. Innfestning av ståltau skal uten deformasjon kunne motstå 2,5 ganger den statiske kraften som skal til for å holde heisverkets maksimalt tillatte løftekapasitet.

16 Trekkvinsjer På trekkvinsjer skal trekkraften være slik, at det både ved tiltenkt bruk og ved test iht. klausul 6 ikke forekommer glipp eller sammenklemming av ståltauet. Trekkraften skal dokumenteres enten ved beregning eller ved test, for 1,5 x tillatt kapasitet (trekkraft) under den tiltenkte perioden av utnyttelse. Her skal slitasje tas i betraktning, f.eks. på vinsjer hvor trekkraft er avhengig av slitasjegraden i sporet. Tauet skal ikke ha muligheten til å skli over sidene på trekktauskiven. I de tilfellene at trekktauskiven er rillet, skal rillene sammenfalle med type og diameter på det ståltauet som er tiltenkt brukt sammen med vinsjen. Overflaten på rillene skal ha en ruhet som ikke er større enn Ra = 6,3.

17 Trekkvinsjer, forts. V-riller uten «Undercut» (underliggende) baseprofil skal inneha dimensjonsstabilitet. Dette kravet skal ansees som tilfredsstilt dersom rilleflankene har en hardhet på minst 50 HRC. Bredden B på den underliggende baseprofilen på trekktauskiven skal ikke overstige 0,8 x taudiameteren, eller dersom taudiameteren er mindre enn 8 mm, 0,75 x taudiameteren. (Se figur 2).

18 5.9.4 Innfesting til trommel
Tromler for reim / belte skal omfatte funksjoner slik at reim / belte kan festes til dem slik at skade eller bøying unngås. Innfesting av reim / belte til trommel skal utføres på en slik måte at det oppnås minst 2,5 ganger av den statiske kraften som skal til for å holde innfestingen av det aktuelle utstyret. Dette når man tar i betraktning friksjonen mellom reim / belte og trommel når de vikles rundt heisetrommelen. De forskjellige friksjonskoeffisientene for de forskjellige materialtypene skal tas i betraktning ved beregning av friksjonskreftene. Det skal legges til grunn at smøremidler kan være tilstede på materialene. Det skal gjenstå minst to tørn ståltau på trommel før innfestningspunktet, og reim / belte skal ikke ha mulighet til å bli viklet opp på trommelen i feil retning.

19 5.9.5 Forankring av reim / belte.
Innretning for forankring av reim / belte skal kunne motstå en statisk trekkraft på reim / belte som er fire ganger vinsjens maksimale trekkraft uten skade på forankring og dennes innfestninger. Gjengede forbindelser på reim / belteforankring skal være låst for å forhindre at de løsner av seg selv. Tilstand på innfesting skal kunne kontrollers.

20


Laste ned ppt "Relevante standarder Motordrevne vinsjer NS-EN"

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google