Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

Åpningsside Undertittel.

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "Åpningsside Undertittel."— Utskrift av presentasjonen:

1 Åpningsside Undertittel

2 Kompendiet i moderne form
For å tilpasse seg den digitale tidsalderen har flere universiteter endelig tatt steget fra trykte kompendier til digitale kompendier. Ironisk nok er det digitale kompendiet svært ofte skannet fra papirformater av varierende kvalitet som tidvis gir uleselige dokumenter. Begrepet kompendium - sammensatte samlinger av lærestoff bestående av bokutdrag og tidsskriftartikler som faglærer formidler til sine studenter.

3 NTNU 2015 - lavthengende frukt
NTNU Grafisk Senter PDF-fil av alle tidligere kompendier Enkel nett-tilpasning Lenket innholdsoversikt Kun en side pr visning Riktig vinkel, retting av skjevheter Fjerning av «rusk» og skygger Re-scan av de verste eksemplarene 2015 – NTNU sin bestemmelse om digitale kompendier i stedet for trykte Pga utgående rammeavtale med leverandør av kompendier - > arbeidet måtte komme raskt i gang – søkte etter lavthengende frukt NTNU Grafisk Senter – intern produsent av alle trykte kompendie Hadde alle PDF-filene/trykkefilene Enkel nett-tilpasning av pdf-filer Lenket innholdsoversikt Kun en side pr visning, og alle i riktig vinkel Fjerning av «rusk» og re-scan av de verste eksemplarene Digitale filer er en stor fremgang, MEN fremdeles stort forbedringspotensiale!

4 ! Piloten – veien mot uu Universell utforming er ikke lenger
Vår 2016 Formål: Å utrede ønskede og mulige funksjoner ved digitale kompendier for å tilfredsstille krav om universell utforming, med utgangspunkt i de eksisterende filene. Sommer 2017 ! Så forbedringspotensiale for uu tidlig i prosessen Kontakt med Universell på NTNU: Presiserte at uu blir lovpålagt på digitale læremidler Initierte pilotprosjekt for å utrede uu av kompendiene Biblioteket, Universell og Tilretteleggingstjenesten Viktige faktorer: Krav – Hva må faktisk til for å tilfredsstille kravene til uu..? Format – bruker PDF i dag, er det et greit format å jobbe videre med? Tidsbruk – hvor lang tid må man forvente å bruke pr kompendium Kostnader – må det kjøpes inn dyrt utstyr? Programvare? Lisenser? Universell utforming er ikke lenger et valg, men et lovmessig krav!

5 Lovverket styrkes 1. JULI 2013 Forskrift om uu i alle IKT-løsninger NB! Opplærings- og utdanningssektoren ble unntatt 1. JANUAR 2018 Endring av forskriften trer i kraft: Gjelder nå også for IKT-løsninger i utdannings- og opplæringssektoren

6 Definisjoner og frister
Digitale læremidler: nettbaserte redskaper som kan brukes i det pedagogiske arbeidet, og som er utviklet med hensikt å støtte læringsaktiviteter. Hovedløsning i utdannings- og opplæringssektoren: nettløsninger som er en integrert del av virksomhetens undervisning eller informasjonsformidling, og som virksomheten har innflytelse over. Frist for at virksomheter i opplærings- og utdanningssektoren sørger for uu: Nye IKT-løsninger 12 måneder etter 1. januar 2018 Eksisterende IKT-løsninger innen 1. januar 2021 Med ”læremidler” menes læringsressurser utviklet særlig for utdanningssektoren. Digitale læremidler er nettbaserte pedagogiske redskaper som kan brukes til læringsformål, og som er utviklet med hensikt om å støtte læringsaktiviteter. Forskriften omfatter bare nettløsninger som utgjør en integrert del av måten skolen eller undervisningsinstitusjonen tilbyr sitt undervisningsopplegg på. NB! Lovverket plasserer et tydelig ansvar på lærestedet

7 Konklusjon Hva fant vi egentlig ut..?

8 Ressursbruk Det er lærestedets ansvar – alle må ta det inn over seg
Tidkrevende arbeid – tall? Vanskelig å ivareta krav om rettighetsklarering samtidig med produksjon av filene Mange kompendier bestilles på kort tid og med kort frist Scannearbeidet er avgjørende - Bør gjøres av kvalifisert personell, som gjør dette jevnlig Dvs ikke foreleserne selv – mer belastning på produksjonsenheten God ressurs i at biblioteket stiller med nytt kildemateriell ved behov Godt OCR-program (Abbeyy Finereader) Mange sider gjør det tidkrevende Ulike format, språk og skrifttyper kompliserer Må godta en viss andel feil i tekstmateriellet Svært tidkrevende å korrekturlese, selv i gode OCR-verktøy De fleste forstår sammenhengen til tross for enkelte ordfeil

9 Rettighetsproblematikk
Et krevende område Salg og tilgjengeliggjøring Kompendiene har en produksjonskost, så studentene må betale noe Krever en nettbutikk/betalingstjeneste Sikkerhet Funksjonene vi ønsker er vanskelige å bruke med delingssikre filer Digitale filer er enklere å dele en trykte – tillitsbasert system Kopinor må få oversikt over antall brukere Den interne trykkeritjenesten trykker IKKE opp kompendier Får ikke tilgang til digitale kilder, selv om de finnes Skanner filer med digitale kilder – dobbeltarbeid

10 Resultatet Digitale kompendier Zoom ut og inn
Slipper sidetallsproblematikk Lenke til artikler Tilgjengelig «over alt» Kan leses på flere flater Lavere produksjonskostnad Mer miljøvennlig Ingen restopplag Slipper fysisk utsalgssted Kan printes ved behov Kan editeres ved behov Digitale filer i seg selv god hjelp Kan forstørre/forminske, en stoooor forbedring ift papirkompendier Innholdsoversikt med lenke – slipper sidetallsproblematikk når man kan ha mange sider med samme sidetall Lenke direkte til artikler – avhengig av nettilkobling Mulig å ha kompendiene tilgjengelig hele tiden – skybasert, hvis man vil. Kan velge hvilke flater man vil lese på – nettbrett, pc, telefon Produksjonskostnad på kompendiene synker etter første runde – gjenbrukes uten annet enn rettighetsklarering Miljøet tar mindre skade, og man slipper å ha pallevis av kompendier som ikke blir kjøpt – og man slipper å ha en avtale med en skranke et sted Printes av studentene selv, hvis de ønsker trykt kompendium Kan legge ut ny versjon uten at det blir veldig problematisk for studentene å laste ned nytt.

11 Muligheter «Flytende» tekst åpner for Fritekstsøk Tekstmarkering
Tekstutheving Talesyntese Bruk av leselist Oppslag av ord Auto-oversetting Hvem vet hva teknologien bringer videre… Funksjoner som ligger i f.eks Acrobat og e-bøker Fritekstsøk Mulighet for å gule ut tekst Mulighet for å utheve avsnitt Opplesing av tekst Leselist for blindeskrift Oppslag med forklaring av ord Auto-oversetting f.eks fra engelsk til norsk ….


Laste ned ppt "Åpningsside Undertittel."

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google