Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

Fagdag november 2017.

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "Fagdag november 2017."— Utskrift av presentasjonen:

1 Fagdag november 2017

2 DIGITALE SYKMELDINGER
Fra nyåret skal alle levere digitale sykmeldinger. Vi må finne ut hva som er beste måten håndtere dette på. Når det kommer en sykmelding på et bedriftsnummer må den ansatte knyttes til en leder. Det vi må finne ut er hvem som skal knytte den ansatte til sin leder. Hvem skal ha rollen Sykmelding og eller/sykmelding – oppgi nærmeste leder.

3 DIGITALE SYKMELDINGER
Mulig den i lønnsgruppa som er ansvarlig for skolen bør legge på lederen til den enkelte i forhold til organisasjonskartet? Leder skal ikke inn i Altinn – de skal logge inn på nav.no/dine sykmeldte.

4 DIGITALE SYKMELDINGER
Nærmeste leder får: oversikt over sykmeldinger oversikt over søknader om sykepenger – både de som er sendt og de som ikke er sendt oversikt over digitale møteinnkallinger digitale oppfølgingsplaner (kommer) oversikt over oppgaver i sykefraværsoppfølgingen

5 DIGITALE SYKMELDINGER
Visma vil komme med en løsning for mottak av digitale sykmeldinger i en av de neste versjonene. De har versjonen ute i pilot nå. Vi kommer med melding ut etter infomøte med NAV og info fra Visma om hvordan dette skal håndteres.

6 Organisasjonsstruktur

7 Nye på timelønn/ eksamensvakter/sensorer m.m
Engasjement av timelønte som har vært i systemet før. Sjekk at de er aktiv i Visma (ikke stoppdato) Sjekk at årslønna stemmer med det dere har avtalt Riktig stillingskode? Send melding til saksbehandler hvis personen må aktiveres eller endres. Gjøres i god tid før lønn – får ikke nye skatteopplysninger på personer med stoppdato.

8 Timelønnet Skal den timelønnede vises i ansattoversikten på skolen/avdelingen melder dere inn hvilken enhet vedkommende tilhører. Skal de også ha mrfylke adresse må vi få beskjed om det. Kombinasjonen stillingsprosent lik 0, enhet og stoppdato gir overføring til IDM og generering av mrfylkeadresse. Alle med enhet og stillingsprosent overføres IDM og får mrfylkeadresse.

9 NYE ANSATTE Send inn tilvisning av lønn så snart ansettelsen er klar.
Ny rutine i overføringer til IDM fra nå – slik at ansatte blir overført inntil 1 måned før startdato. Tilganger kan da gis i god tid før den nye kommer på jobb. Legg gjerne nye i egne omslag merket ny slik at vi prioriterer å legge inn disse. Send tilvisning i post – ikke e-post.

10 Ymse lønn Ikke anledning til å opprette egne funksjonstillegg ute på skolene. Hvis ekstra arbeid utover fast stilling skal det leveres overtidsliste og det betales ut overtid. Alle lønnsendringer på fast ansatte skjer sentralt i forhandlingsutvalget, med unntak av statusendringer på ped.pers.

11 YMSE LØNN Husk all lønn på renholdere skal på kontoart 10751
Må opprette kontokoder i Extens Kontokoden er bygd opp slik: To første siffer er skolekoden, tre neste er tre siste siffer i tjenesten. Når dere sender inn melding om nye kontokoder legg inn hele kontostrengen uten mellomrom. SLIK: 19101RENH Lønn renholder

12 LØNNSSKJEMA Vi legger inn stoppdato i HRM når det er tilvist lønn for en periode. Lønna blir da stoppet når det ikke lenger foreligger ny lønnsmelding. Nytt er at det skal gå ut melding til enhetsleder når det nærmer seg sluttdato. Send allikevel inn stoppmelding med opplysninger om eventuelt manglende ferietrekk eller ikke avviklet ferie.

13 YMSE LØNN Husk: Hvis dere trekker i kommunal stilling for å gi lærerlønn – viktig å bruke riktig LT art. Dvs tenk på om trekket/lønna påvirker pensjon. Ordinær timelønn (vanlig og undervisning) påvirker begge pensjon. Hovedregel blir da trekk på LT art 206 (legg inn minus på antall) og utbetaling på LT art 219 Overtid påvirker ikke pensjon.

14 Ymse lønn Husk å sjekke maksdato – send melding til oss 3 måneder før for å søke midlertidig uførepensjon. Send melding om stopp i lønn ved nådd maksdato

15 Rapport maksdato

16 Sykmeldinger /egenmeldinger
Send inn sykmeldinger fortløpende. Ikke anledning til å bruke egenmelding når en er delvis sykmeldt. For arbeidstakere som fortsetter i sin vanlige stilling etter 67 får vi refusjon fra NAV ved sykdom i 60 dager hvis de har startet uttak av pensjon. Etter utløpet av stønadsdagene skal arbeidsgiver betale ut differansen mellom full lønn og pensjon. Arbeidstaker må dokumentere pensjonens størrelse.

17 VEDTAK FRA NAV Send inn alle vedtak fra NAV når det gjelder arbeidstaker som er kronisk syk. Når det er vedtak om utvidet omsorg for barn.

18 Litt reise Ingen endringer i reiseregulativet pr 01.01.17.
Endring i skattereglene slik at på km godtgjørelse er kr 3,50 skattefritt. 0,60 er skattepliktig på vanlig bil mens 0,70 er skattepliktig for de som bruker el-bil. Husk at på reiser under 15 km er det ikke krav på kost. Den som skriver regning må velge fanen ikke diett.

19 Reiseutlegg Dokumentasjon av utlegg.
Utskrift fra betalingsterminal er ikke gyldig dokumentasjon. Det gjelder både på drosje og ved overnatting. Det må bes om kvittering når de betaler drosjen

20 REISE Program eller innkalling skal legges ved reiseregningen

21 Reise Når det gjelder hotell:
Husk å føre på totalbeløpet i beløpsfeltet og mat i feltet herav frokost. Skal være utskrift av hotellkvitteringen – ikke utskrift av betalingen med bankkort.

22 Reise Reiseregningsmodulen
For den som har rollen attesterer og tilviser: Det er mulig å endre på konteringen Det er mulig å endre på organisasjonsenhet Mulig å korrigere til utlegg utenlands. Mulig å endre utleggstype, men ikke beløp VIKTIG: Pass på at alle reiseutlegg er dokumentert. Navnet på regningsutsteder skal vises i tillegg til detaljene på hva regningen gjelder med mva.

23 Kan endre utgiftstype + sette hake ved utenlandsreiser

24

25 Ny lenke til reiseregningsmodulen:
Husk fanen som heter REDIGERINGSPROGRAMMET.

26 REISEFORSIKRING Hvis bestilte reiser ikke er foretatt på grunn av f.eks sykdom skal det meldes som en forsikringssak. Se intranettet

27

28 Lønnsoppgjøret 2017 Ramma for oppgjøret var 2,4 %.
Sentrale tillegg i kap 4 fikk ny virkningsdato, endret fra 1/8 til 1/ Vi foretok ikke korrigeringer i ferietrekket selv om virkningsdatoen ble 1/7. Satt av 0,9% til lokale oppgjør i kap 4 med virkningsdato 1/

29 Lønnsoppgjøret 2017 Lokale tillegg i kap 4 og 5 ble utbetalt på lønn november. Kap 3, kompetanselønnsforhandlingene i kap 4 og endringer i funksjonstillegg kommer på lønn desember med etterbetaling. Kap 3 og 5 har virkningsdato 1/5

30 NYE SATSER FRA 1/8 -2017 Kontaktlærer kr 22.480,-
Rådgiver og OT rådgiver kr ,- Abeidsplasstillitsvalgt (ATV): kr 7.650,- fra og med 2 medlemmer kr ,- fra og med 31 medlemmer kr ,- fra og med 61 medlemmer

31 NYE SATSER FRA 1/8 -2017 Hovedverneombud (HVO):
kr ,- inntil 50 ansatte ved skolen kr ,- fra og med 51 ansatte ved skolen kr ,- fra og med 101 ansatte ved skolen.

32 Ymse lønn Spørsmål vedr reiseregningsmodulen?
Avklaringer i reiseregulativet? FRISTER: Lønnsbilag og manuelle bilag er fortsatt den 20. måneden før IST/EXTENS: Overføringer skjer hver søndag. Siste søndag i måneden er med på neste lønn + hvis vi sender ut egen melding om en ekstra overføring

33 Elektroniske reiseregninger: Alle regninger som er ferdig tilvist og er uten feil pr den 1. i måneden blir med på neste lønn.

34 TILSETTINGSFORHOLD Tilsettingsforholdet for undervisningspersonalet regnes fra dato til dato, men likevel slik at et tilsettingsforhold som varer et skolehalvår, regnes fra 1/8 til 31/12, henholdsvis 1/1 – 31/7 og et tilsettingsforhold som varer et skoleår regnes fra 1/8 til 31/7, inklusiv lovbestemt ferie. Alle andre ansatte gjelder ansettelsen fra dato til dato.

35 TILSETTINGSFORHOLD Hva da med ansatte som følger skoleåret?
Her er svar fra KS på det spørsmålet: HTA pkt. 2.5 gjelder kun for undervisningspersonale - ikke assistenter/fagarbeidere. Men trekket på 11 % er jo der på grunn av de arbeidsfrie periodene. Derfor kan kombinasjonen 89 % lønn og korte vikariater der arbeidsfrie perioder ikke inngår være en urimelig kombinasjon. Dette må dere vurdere helt konkret. Det å tilsette en lærer fra f.eks. første dag etter høstferien til og med siste dag før juleferien, og samtidig trekke 11 % vil åpenbart være urimelig, fordi det ikke er noen arbeidsfrie perioder i denne perioden. I slike tilfeller vil det være rimelig at vikariatet løper til f.eks eller at dere ikke foretar noe lønnstrekk i det hele tatt.

36 NY LØNN VED STATUSENDRING
Hva skal flyte oppå ved statusendring? Slutt på oppspisingsproblemet ved sentrale forhandlinger.

37 Pr 01.07.14 var det lokale forhandlinger.
Adjunkt og fikk 9.717,- i lokalt tillegg.

38 Pr 1/ Ansiennitetsopprykk. Lokal avtale om at lokalt tillegg skal flyte oppå ved ansiennitetsopprykk.

39 Sentralt oppgjør Virkningsdato 1/9 for de organisasjonene som var i streik. 1/ for alle andre. Som vi ser fortsatt 9.717,- over minstelønn

40 Nye satser fra 1/ Da går vi fra minstelønnsbegrepet til garantilønn. Som vi ser fortsatt 9.717,- over garantilønn.

41 Sentral tillegg pr 1/5 -16. Adjunkt med full ans fikk 2,4% ingen endring i garantilønn. Grunnlønn øker med 2,4% til Diff mellom garantilønn og grunnlønn øker til kr ,-

42 Nytt sentralt tillegg fra 1/7 -2017.
Stillingskoden adjunkt fikk 2 % I og med at det ikke var endring i garantilønn pr 1/ for adjunkter øker differansen mellom minstelønn og Grunnlønn/årslønn og er nå på kr ,-

43 HVA SKAL LIGGE OPPÅ GARANTILØNNA HVIS HAN HAR STATUSENDRING FRA 01. 01
Pr 1/ lokalt tillegg på kr 5.370,- Ser da at differansen mellom garantilønn og grunnlønn øker ytterligere og er nå på kr ,- HVA SKJER MED LØNNA HANS HVIS HAN TAR VIDEREUTDANNING HØSTEN 2017 OG BLIR ADUNKT MED OPPRYKK. HVA SKAL LIGGE OPPÅ GARANTILØNNA??

44 NY LØNN VED STATUSENDRING
Tillegg gitt ved lokale forhandlinger skal flyte oppå ny garantilønn. Tillegget finner dere ved å se på feltet LF grunnlønn. Bla i pr dato til dere har dato for siste lokale forhandlinger. Datoer som ligger inne nå er pr og Eventuelt må dere inn i resultatarket som er sendt til skolen.

45 STIPEND Ved utbetaling av stipend i forkant skal det ligge ved et estimat over kostnadene for at stipendet skal kunne betales ut skattefritt. Etter at videreutdanningen er ferdig skal det lages et regnskap med kvitteringer. Udokumenterte utgifter eller overskudd fører til skattepliktig stipend

46 SØKNAD OM PENSJON Klp området: Alder, uføre, og AFP.
Den ansatte må starte prosessen selv ved å logge seg inn på Min side på Når den ansatte har sendt inn sin søknad får vi melding om at det ligger en søknad til behandling. Dere må sende inn stoppmelding/endringsmelding til saksbehandler så snart som mulig etter at det er kjent at den ansatte skal gå av.

47 Søknad om pensjon SPK området:
Send melding til saksbehandler om at det skal sendes inn pensjonsmelding.

48 SØKNAD OM AFP Vi trenger følgende opplysninger ved søknad om AFP
Sivil status Navn og fødselsnummer på ektefelle/samboer Inntekt til ektefelle samboer Inntekt året før uttaksåret Inntekt fram til uttak Framtidig inntekt Fortsetter i stillingsprosent? Bodd i utlandet

49 FRAMTIDIG INNTEKT Pensjonskassene skal ha oppgitt framtidig inntekt ved søknad om AFP. Beregnes slik: % justert månedslønn+funksjonstillegg* 11/ feriepenger 14,3% + Skattepliktig forsikring + Honorar telefon = Sum framtidig inntekt pr mnd

50 PERSONALMELDING Vi skal innen kort tid i gang med personalmeldinger.
Mål at data skal registreres en gang. Vil erstatte lønnsmeldingsskjemaet. Skal kunne: Endre i stilling Ny stilling Opphør av stilling Ny ansatt Slutt ansatt (opphør av ansettelsesforhold)

51

52 Legge inn bankkonto

53 Legg inn pårørende

54 Legg inn stillingsopplysninger nyansatt

55 Endre på stilling

56

57 Personalmeldinger Skal prøve å komme i gang med 4 skoler, som får testet ut veiledning som skal lages. Brukergrensesnittet Vi vil velge ut slik at hver av oss som jobber med lønn får teste hvordan skjemaene fungerer i praksis og i samarbeid med testskolene få laget en funksjonell veiledning.


Laste ned ppt "Fagdag november 2017."

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google