Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

Vidhaugen barnehage Visjon: ”Trø varsomt – her vokser mennesker”

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "Vidhaugen barnehage Visjon: ”Trø varsomt – her vokser mennesker”"— Utskrift av presentasjonen:

1 Vidhaugen barnehage Visjon: ”Trø varsomt – her vokser mennesker”
Årsplan 2017 Vidhaugen barnehage Visjon: ”Trø varsomt – her vokser mennesker” Barnehagen som lærende organisasjon

2 Barnehagen som lærende organisasjon
Innholdsfortegnelse Informasjon om barnehagen side 3 Dette bygger årsplanen på side 6 Verdigrunnlag side 8 Læringssyn side 9 Pedagogisk innhold side 10 Vurdering og dokumentasjon side 16 Foreldresamarbeid side 18 Samarbeid med andre side 19 Kontaktinformasjon side 20 Barnehagen som lærende organisasjon

3 Informasjon om barnehagen
Vidhaugen barnehage er en av Malvik sine 7 kommunale barnehager. Barnehagen ligger på Sveberg i et nytt boligområde. Vi er en moderne barnehage som åpnet 1.august i 2012, og nyter godt av å jobbe i flotte og fargerike lokaler. Vi har 5 grupper, hvorav 3 grupper har store barn (3-6 år) og 2 aldersadekvate grupper med henholdsvis 1 og 2-åringer. Alle gruppene har navn og vindu etter geometriske figurer: Rektangel, Sirkel, Trapes, Kvadrat og Trekant. Våre fokusområder er fysisk aktivitet og helse, språk og miljøbevissthet og de er nærmere beskrevet i denne Årsplan. På alle gruppene er det 2 pedagoger, hvorav den ene pedagogen er pedagogisk leder med hovedansvaret for organiseringa av sin gruppe. I tillegg er det fagarbeidere/assistenter, slik at de er 4 ansatte pr gruppe. Vi er opptatt av å ha et mangfoldig personalgruppe av begge kjønn, slik at barn, foreldre og personalet har ulike rollemodeller. Det er flere mannlige ansatte i barnehagen og de er en del av nettverket Menn i barnehage, MiB. Det er i tråd med nasjonal satsing for å rekruttere og beholde menn i barnehageyrket. I tillegg deltar vi i prosjektet «Barnehagekompis» som betyr at vi tilbyr gutter fra ungdomsskolen å jobbe i barnehagen i sine ferier. Vi er opptatt av refleksjon, og gjennomtenkte handlinger skal prege barnehagehverdagen. Vi skal være bevisste voksne som kan begrunne våre handlinger og planer. Kunnskap og kompetanse er viktig for å opprettholde en høy kvalitet, og vi har etablert gode rutiner for systematisk refleksjon og veiledning. Alle ansatte har sine ansvarsområder, noe vi syns er viktig fordi vi vokser på ansvar og mestringsfølelse, noe som gjenspeiles i vår visjon «Trø varsomt – her vokser mennesker» . Barnehagen som lærende organisasjon

4 Barnehagen som lærende organisasjon
Barnehagen har flere digitale verktøy, blant annet smartboard, informasjonsskjermer, pc`er, Ipad og kamera. Vi bruker disse jevnt og bevisst sammen med barna i forbindelse med pedagogiske aktiviteter. Vi har interne retningslinjer for bruken av digitale verktøy. Kosthold er viktig for både små og store. På Vidhaugen har vi valgt å ha ekstra fokus på dette, og derfor ansatt egen kokk som er ansvarlig for matlaginga. Vi er bevisste hva vi tilbyr barna av mat og drikke, og vi er opptatt av variasjon. Det skal være innbydende og vi benytter mest mulig rene råvarer. Barnehagen tilbyr barna frokost hver dag, og vi veksler mellom havregrøt og yoghurt. I tillegg får barna hjemmebakt brød hver dag, middag 1 dag pr uke og varm turmat i vinterhalvåret. Vi tilrettelegger for behov for spesialkost. I adventstida har vi ekstra fokus på matlaging og ivaretar gamle tradisjoner med laging av julepålegg som sylte, pølse og rull. Dette serveres av stolte barn på julefrokost med foreldre i desember. Barnehagen som lærende organisasjon

5 Barnehagen som lærende organisasjon
Åpningstid Barnehagen er åpen fra kl Feriestengt Barnehagen har stengt i uke 28, 29, og 30 samt påske uke 15 og jul uke 52 Studiedager Barnehagen holder stengt pga felles kompetanseheving for personalet 5 dager pr år. Oversikt over studiedagene står i Årsrute for skoler og barnehager på hjemmesida til Malvik kommune: For 2017 er det: 02.01, 26.05, 17.08, og 24.11 Godkjenning Årsplanen er behandlet og godkjent i barnehagens samarbeidsutvalg For mer informasjon om barnehagen og hvordan komme i kontakt med oss: Se Malvik kommune sin hjemmeside: Barnehagen som lærende organisasjon

6 Dette bygger årsplanen på
I Lov om barnehager § 1 står det om barnehagens formål; Barnehagen skal i samarbeid og forståelse med hjemmet ivareta barnas behov for omsorg og lek, og fremme læring og danning som grunnlag for allsidig utvikling. Barnehagen skal bygge på grunnleggende verdier i kristen og humanistisk arv og tradisjon, slik som respekt for menneskeverdet og naturen, på åndsfrihet, nestekjærlighet, tilgivelse, likeverd og solidaritet, verdier som kommer til uttrykk i ulike religioner og livssyn og som er forankret i menneskerettighetene. Barna skal få utfolde skaperglede, undring og utforskertrang. De skal lære å ta vare på seg selv, hverandre og naturen. Barna skal utvikle grunnleggende kunnskaper og ferdigheter. De skal ha rett til medvirkning tilpasset alder og forutsetninger. Barnehagen skal møte barna med tillit og respekt, og anerkjenne barndommens egenverdi. Den skal bidra til trivsel og glede i lek og læring, og være et utfordrende og trygt sted for fellesskap og vennskap. Barnehagen skal fremme demokrati og likestilling og motarbeide alle former for diskriminering. Barnehagens innhold § 2 sier: Barnehagen skal være en pedagogisk virksomhet. Barnehagen skal gi barn muligheter for lek, livsutfoldelse og meningsfylte opplevelser og aktiviteter. Barnehagen skal ta hensyn til barnas alder, funksjonsnivå, kjønn, sosiale, etniske og kulturelle bakgrunn, herunder samiske barns språk og kultur (Hentet fra Lov om barnehager (barnehageloven) vedtatt nr. 64, sist endret nr.54). Barnehagen som lærende organisasjon

7 Barnehagen som lærende organisasjon
Rammeplan for barnehagens innhold og oppgaver – formålsparagrafen Malvik kommune sine vedtekter for barnehager: se Kommuneplanens samfunnsdel, mål 6 – vi har gode betingelser for livslang læring Utviklingsplan for virksomhet barnehage En årsplan har flere funksjoner. Den skal gi oversikt over barnehagens innhold og arbeidsmetoder. Den er et arbeidsredskap for personalet, som skal brukes aktivt, både av den enkelte ansatte, hver gruppe og barnehagen i fellesskap. Planen er utgangspunkt for kommunikasjon og samarbeid med foreldrene. Den skal være informativ samtidig som den skal gi rom for dialog i foreldresamarbeidet. Barnehagen som lærende organisasjon

8 Barnehagen som lærende organisasjon
Verdigrunnlag Malvik kommunes verdier: ÅPEN- NYSKAPENDE- SAMHANDLENDE Vi jobber ut i fra dette verdisynet på Vidhaugen, og vi vil at barnehagedagene skal preges av dette både for barn, foreldre og ansatte. Alle skal bli møtt med et smil og «Hei», og vi skal tilpasse en best mulig start på dagen for alle, om det er behov for et fang, eller en rolig stund alene. Vi skal respektere alle og da må vi lytte og se, for å kunne tilrettelegge for alles behov. Vår visjon sier mye om vårt verdigrunnlag: Trø varsomt - her vokser mennesker Vi vil med vår visjon vise at vi setter mennesker i fokus, og at vi er opptatt av utvikling. Dette gjelder både barn og voksne, og samspillet oss i mellom. Vi skal ta utgangspunkt i hvert enkelt barns og barnegruppas behov, interesser, alder og modning. Vi er opptatt av å utvikle barnas sosiale kompetanse, og med det forebygge mobbing. Vi skal bidra til at det etableres vennskap. Alle skal inkluderes i lek og sosialt samspill. Vi vil gi alle barna gode og meningsfylte barnehagedager. Dette skal barna få medvirke til selv, blant annet med utgangspunkt i Barnehageloven § 3: ”Barn i barnehagen har rett til å gi utrykk for sitt syn på barnehagens daglige virksomhet. Barn skal jevnlig få mulighet til aktiv deltakelse i planlegging og vurdering av barnehagens virksomhet. Barnets synspunkter skal tillegges vekt i samsvar med dets alder og modenhet”. Åpen:Positiv innstilling, konstruktiv tilbakemelding, rom for å være den du er Nyskapende: Utvikling gjennom refleksjon, vise engasjement, leve i takt med samfunnet Samhandlende: Vise tillit og omsorg, se hverandres sterke sider, gjøre hverandre bedre Barnehagen som lærende organisasjon

9 Barnehagen som lærende organisasjon
Læringssyn Vårt læringssyn er prosessorientert. Vi ser at med tilstedeværelse og tett oppfølging, lærer barna gjennom hverdagssituasjonene i barnehagen. Vi ønsker å gi barna veiledning og tilbakemelding med positive ord og handlinger. Vi unngår i størst mulig grad ord som er negativt ladet, som «nei» og «ikke». Vi fokuserer på hva barna skal og kan gjøre fremfor hva de ikke skal gjøre. Ved å jobbe med positiv tilbakemelding erfarer vi at barna får en mer bevisst holdning i samhandling med hverandre. Vi har fokus på barnas danning som mennesker og hvordan vi som voksne påvirker barnas selvfølelse. Barna skal møtes med respekt og som likeverdige mennesker, og skal oppleve oss som gode rollemodeller for hvordan vi kommuniserer med hverandre. Vi ønsker å være komplementær til barnas hjem og tilby aktiviteter med jevnaldrende som ikke alle opplever hjemme, som bla. variert uteaktivitet, turer, bokstavlek, snekring, kompostering og deltakelse i matlaging. Som personalgruppe er vi opptatt av vekst og utvikling og vi har stor tro på at refleksjon over egen praksis er utviklende. Vi prioriterer refleksjon i barnehagehverdagen, samtidig som vi setter av tid til dette på møter. Vi gjennomfører jevnlig egne refleksjonsmøter for alle ansatte, på tvers av roller og grupper. Barnehagen som lærende organisasjon

10 Barnehagen som lærende organisasjon
Pedagogisk innhold Oppfølging av enkeltbarn Vi har fokus på barns ressurser og vi vil styrke det de er gode på. For å kunne gi barna de beste forutsetninger for utvikling er vi avhengige av et godt og nært foreldresamarbeid. For å kvalitetssikre innholdet i barnehagen har vi på Vidhaugen utarbeidet en progresjonsplan. Det er til hjelp for oss personalet for å sikre at alle barn opplever utvikling og utfordring, ut i fra mestringsnivå og alder. Språk Som et ledd i kvalitetsutviklingen i barnehagene har Virksomhet barnehage samarbeidsprosjekt ( ) med kommunene i NEA. Dette er barnehagebasert kompetanseutvikling som involverer hele personalgruppa i alle barnehagene. Høgskolen for barnehagelærerutdanning i Trondheim (DMMH) er faglig ansvarlig for veiledning og kursing. Målet med prosjektet er et godt språkmiljø for alle barn. Vi jobber aktivt for å skape et godt og inspirerende språkmiljø for barna. Voksne har fokus på å være gode rollemodeller for barna slik at de får støtte og veiledning i sin språkutvikling. Ved å være bevisst på språk har vi erfart at barna har tilegnet seg en begynnende språklig kompetanse. Vi bruker ulike verktøy som Psykologisk førstehjelp, Snakkepakken, Språkkista, Mattekista og Salaby. Barnehagen som lærende organisasjon

11 Barnehagen som lærende organisasjon
Felles Språkstrategi for barnehager og skoler Hovedmål: Språkstrategien for Malvik kommune skal øke de ansattes kompetanse på språk, lesing og skrivning slik at alle barn får likeverdige muligheter for kunnskapsutvikling, ferdighetsutvikling, danning og livslang læring. For ytterligere info om språkstrategi se link Læringsmiljøprosjektet Skolene har et nasjonalt prosjekt kalt Læringsmiljøprosjektet, med fokus på krenkelser og mobbing. Gjennom forskning vet vi at dette starter allerede i barnehagen, og Utdanningsdirektoratet vil derfor knytte barnehager opp mot dette prosjektet. Malvik kommune er valgt ut som pilot, og det er Saksvik barnehage og Vidhaugen barnehage som deltar. Det var oppstart høsten 2016 og arbeidet skal vare til Siden det er en pilot, vet vi lite om hva vi går til, men det er Utdanningsdirektoratet som er ansvarlig, og skal sammen med Læringsmiljøsenteret sørge for gjennomføringa. Vi har veiledere som vil følge oss gjennom denne prosessen, i tillegg til felles samlinger med andre barnehager og skoler. I Virksomhet barnehage skal vi ha fokus på disse felles satsningsområdene: Tilbakemeldingskultur Et godt språkmiljø for alle barn Personalrollen Ledelse Barnehagen som lærende organisasjon

12 Ordsky Lek Opplevd vennskap
Vært en del av fellesskapet og opplevd samhold Vært et barn… Bearbeidet erfaringer og opplevelser Vært kreativ Opplevd latter og glede «I dag har jeg bare lekt» kan barnet si, det betyr: Blitt utfordret Bygget selvfølelse Brukt fantasien Øvet på motgang og små tap Opplevd samspill med voksne Opplevd samspill med barn Brukt fantasien Øvet på å gi og ta Opplevd vennskap Øvet på turtaking Kjent på mestringsfølelse Øvet på konfliktløsning og forhandling Barnehagen som lærende organisasjon

13 Barnehagen som lærende organisasjon
Fysisk aktivitet og helse Mål 1: Barnehagen skal være en arena for variert utvikling av barnas motorikk og helse Dette skal vi oppnå for barna Oppnås ved å: Resultater: I samarbeid med Ressursbehov Ansvarlig De skal bli glad i å være ute, uansett årstid Erfaring med variert bevegelse og aktivitet Fremme utvikling av både fin og grov motorikk Bra helse og godt immunforsvar Etablere gode rutiner for hygiene Tilrettelegge for gode opplevelser ute i alle årstider    Tilby ulike aktivitet og turer i ulike terreng Kombinere gode tilbud om fysisk aktivitet med godt kosthold Aktiv bruk av verksted for ulike aktiviteter som snekring, pussling, perling, tegning, maling, forming med mer Håndvask-rutiner; Informasjon om daglig håndvask når vi kommer inn i barnehagen, før lek og aktivitet Fornøyde barn Aktive barn Barn som kjenner på mestringsfølelse Barn med god selvfølelse og selvoppfatning  Friskere barn Høyere nærvær Alle foreldre og ansatte Anbefalinger ift klær og utstyr Nærmiljøet Sveberghallen Gode klær og utstyr Turdager Aktivitetsuke februar/mars Alle i personal-gruppa, og spesielt ansvars-gruppa Barnehagen som lærende organisasjon

14 Barnehagen som lærende organisasjon
Språk Mål 2: Et godt språkmiljø for alle barn Dette skal vi oppnå for barna Oppnås ved å: Resultater: I samarbeid med Ressursbehov Ansvarlig Tilrettelegge for et aktivt språkmiljø Personalet som er bevisst sin kommunikasjon i daglige samtaler/samspill med barna Utvikle et språk som fremmer identitetsdanningen Få rike erfaringer med fortelling, gjenfortelling, høytlesing, sang, rim og regler Utvikle og tilegne seg et godt ordforråd Gi barna et godt grunnlag for utvikling av lese-skriveferdigheter. Tilrettelegge for et inspirerende språkmiljø Personale som er aktivt lyttende Personale som bevisst bruker språket, er gode rollemodeller og oppfordrer barna til å bruke språket aktivt Tilrettelegge for daglige aktiviteter med fokus på språk som f.eks visualiserte sanger, rim og fortellinger Språkgrupper, bokstavuke og prosjekter Besøk til bibliotek, og aktivt bruke bøker sammen med barna Språksterke barn som har gode forutsetninger for sosial samhandling, både ift konfliktløsning og relasjonsbygging Lek og moro med språket ifm sanger, rim og regler Ped.dokumentasjon gir erfarings-utveksling og aktivt læringsmiljø ift nyskaping og ideer Barna er kjent med alfabetet og har dannet et grunnlag for lese-skriveferdigheter. Personalet Foreldre og foresatte i barnas hjem DMMH NEA-barnehagene Et fysisk inspirerende miljø Avsatt tid til kompetanseheving for personalet med bla. Språkstrategien og Språkløyper Alle i personal-gruppa, og spesielt ansvarsgruppe Språk Barnehagen som lærende organisasjon

15 Barnehagen som lærende organisasjon
Miljøbevissthet Mål 3: Barnehagen skal lære barna å bli miljøbevisste Dette skal vi oppnå for barna Oppnås ved å: Resultater: I samarbeid med Ressursbehov Ansvarlig Frist Lære omsorg for naturen og alle levende organismer Bli bevisste på hvordan vi kan ta vare på miljøet Lære barna verdien av gjenbruk Øke barnas forståelse for en bærekraftig utvikling Skape et velstelt og levende uteområde/nærmiljø Gi barna forståelse for naturens kretsløp Turer i naturen Voksne som gode rollemodeller Miljøuke (april/mai) Plukke søppel Kildesortering Kreativ utfoldelse Samlingsstunder Temaarbeid Holdningsskapende arbeid Såing og planting Lage humlehotell Lage fuglemat og fuglekasser Søppelplukking Kompostering Gi barna gode opplevelser i ren natur Resertifisering som Grønt flagg-barnehage Lære barna respekt for liv Miljøbevisste barn Sparing; både miljømessig og økonomisk Kreative barn    Gi barna gode verdier og holdninger Et nærmiljø hvor dyr, planter, fugler og insekter har gode levevilkår. Barna får innblikk i hvordan maten brytes ned God jord for å dyrke grønnsaker m.m Naturen Alle ansatte Barnas foreldre/ foresatte ”Miljø-agentene.no” og annet fakta-materiale Organisasjonen Fee Nærmiljøet Tid Litteratur med fakta, info, inspirasjon og tips Etablering av kompostbinge Kunnskap om kompostering Alle i personal-gruppa og spesielt ansvars-gruppa Barnehagen som lærende organisasjon

16 Vurdering og dokumentasjon
Ekstern vurdering Ekstern vurdering er en felles vurderingsmetode for alle barnehagene i virksomheten, som skal gjennomføres hvert 3.år i alle barnehagene. Tidlig innsats For å sikre god utvikling for alle barn har vi tverrfaglig samarbeid med Barne – og Familietjenesten. Vårt samarbeid bygger på modellen Tidlig innsats, utviklet av Øyvind Kvello. Målet er å gi god og riktig hjelp tidlig. Det innebærer et tett samarbeid med barneverntjenesten, pedagogisk psykologisk tjeneste og helsestasjonen. Gjennom god samhandling med ulike faggrupper vil vi sikre at kommunen ivaretar barn som kan ha behov for ekstra tilrettelegging av tilbudet. Når Barne– og familietjenesten er i barnehagen for å observere våre barn, ser de også på hvordan de voksne i barnehagen jobber og hvordan systemene våre fungerer. Slik systemtilbakemelding er observasjoner gjort i forbindelse med Tidlig Innsats der hver enkelt barnehage får tilbakemelding på ledelse, struktur og organisering. Dette er nyttige vurderinger for oss i det videre arbeidet. Barnehagen som lærende organisasjon

17 Barnehagen som lærende organisasjon
Intern vurdering Barna skal oppleve at de blir hørt og sett hver dag. De skal være med i vurderings – og dokumentasjonsarbeidet, og vi skal sette av tid til dette arbeidet. Barna skal bli hørt på hva de ønsker å gjøre. Vi skal undre oss sammen med dem, samtale, lytte og være tilstede. Vi benytter bilder og praksisfortellinger som bakgrunn for pedagogisk dokumentasjon. Det blir sendt hjem og hengt opp i barnehagen, slik at det kan være utgangspunkt for barna kan fortelle hva de har opplevd i barnehagehverdagen, som lek, aktiviteter, turer og prosjekt. De skal selv få ta bilder, noe som gir oss en tilbakemelding på hva de finner interessant. Alle hverdagssituasjonene er viktig å dokumentere og vurdere, og det gjøres fortløpende. Bilder av prosjektarbeid brukes til å prate om det vi gjorde, oppsummere og finne veien videre. Vi bruker pedagogisk dokumentasjon aktivt i vurderingsarbeidet gjennom hele året. Personalet vurderer kontinuerlig sitt arbeid, både individuelt, i grupper og i fellesskap. Det er grunnleggende for å finne veien videre. Barnehagen som lærende organisasjon

18 Barnehagen som lærende organisasjon
Foreldresamarbeid Vi har stort fokus på foreldresamarbeidet. Det daglige samarbeidet skal bygge på gjensidig åpenhet og tillit. Personalet vil bidra med hjelp og veiledning i oppdragelsesspørsmål og søke ekstern hjelp i arbeidet med barn og familier, der det er behov for det. Vårt fokus er barnas beste, og noe vi ønsker å samarbeide med foreldrene om, på en best mulig måte. Vi gjennomfører foreldresamtaler med alle foreldre før barnet begynner i barnehagen, for å gi barn og foreldre en best mulig oppstart. I tillegg gjennomfører vi to foreldresamtaler i løpet av barnehageåret, en på høsten og en i overgangen vinter/vår. Hvis det er ønskelig med flere foreldresamtaler, er det bare å gi oss beskjed, så avtaler vi det. Evt drøftinger ifm «Tidlig innsats» vil foreldre bli informert om. Vi arrangerer 1-2 foreldremøter hvert barnehageår. Foreldre sikres medvirkning på barnehagens samlede virksomhet gjennom deltakelse i Foreldrerådet, Foreldrenes Arbeidsutvalg (FAU) og Samarbeidsutvalget (SU). Disse møtene holdes jevnlig. Det velges 1 representant fra hver gruppe til FAU , i tillegg til 1 vararepresentant. Det betyr at FAU ved Vidhaugen barnehage består av 10 foreldre, hvor alle gruppene i utgangspunktet er likt representert. Barnehagen som lærende organisasjon

19 Barnehagen som lærende organisasjon
Samarbeid med andre Vi samarbeider tett med andre faggrupper i kommunen, bla gjennom Tidlig Innsats beskrevet tidligere i årsplan. Vi har flere viktige samarbeidspartnere, som blant annet flere læringsinstitusjoner, og en av dem er Dronning Mauds Minne Høgskole for barnehagelærerutdanning (DMMH). Vidhaugen barnehage er praksisbarnehage for studenter fra DMMH, og det betyr at vi har studenter i flere perioder gjennom året. Barnehagen har også elever og studenter fra andre læringsinstitusjoner. Vi har et godt samarbeid med Sveberg skole og barnehage, og benytter skolens lokaliteter, som Sveberghallen. Dette gjør at barna blir godt kjent i sitt nærmiljø, noe som skaper grunnlaget for trygghet. Vi har etablert gode rutiner for overgangen mellom barnehage og skole, som er nedfelt i en plan kalt BRO. I tillegg til felles aktiviteter med barna, gjennomfører vi overgangssamtaler i forkant av skolestart. Foreldrene må samtykke i informasjonen som gis. Det er utarbeidet egne rutiner om overgangsprosessen fra barnehage til skole i Malvik kommune. Det ligger synlig på malvik.kommune.no sine hjemmesider. Barnehagen som lærende organisasjon

20 Barnehagen som lærende organisasjon
Kontaktinformasjon Besøksadresse: Vidhaugen 119, 7550 Hommelvik Postadresse: Postboks 140, 7550 Hommelvik Telefon: / Rektangel: / Sirkel: / Trapes: / Kvadrat: / Trekant: / E-post: Barnehagen som lærende organisasjon


Laste ned ppt "Vidhaugen barnehage Visjon: ”Trø varsomt – her vokser mennesker”"

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google