Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

Service above self fortid - > fornyelse -> fremtid

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "Service above self fortid - > fornyelse -> fremtid"— Utskrift av presentasjonen:

1 Service above self fortid - > fornyelse -> fremtid
Irmelin M. Palme Kårbø Hønefoss-Ringerike Rotaryklubb

2 Planer for hvordan vi skal arbeide?
Fusjonsprosessen Komitemøter Strukturgruppens arbeid Styremøter Reidars mangfold- arbeidsgruppe Oppgaver på peismøtene Miljø- og trivsels-undersøkelse

3 «Service above self» Rotary’s formål: 4-spørsmålsprøven
Å fremme og styrke viljen til å gagne andre som grunn for all virksomhet, spesielt viljen til å utvikle vennskap som grunnlag for å gagne andre. 4-spørsmålsprøven Om saker vi tenker, sier og gjør: Er det sant? Er det rettferdig overfor alle det angår? Vil det skape forståelse og bedre vennskap? Vil det være til beste for alle det angår?

4 Hva er et godt progam – hvilke aktiviteter har vi?
Møter med ekstern foredragsholder Bedriftsbesøk - intercitymøter Kaffemøter med vinlotteri, med 3-minutter Peismøter i komiteene Sosiale arrangementer: sommermøter på torget, hyttetur, rakfisklag, aftensang, rekeaften, presidentskiftet Utdeling av PHF og Hedersprisen Gave til frivillig organisasjon Utvekslingsstudent Kandidater på RYLA Kulturhistorisk filmprosjekt

5 Engasjement gjennom prosjekter?
Oppgangssaga Rakfiskserviset Kulturhistoriske filmprosjekt Dugnad på Ringerike museum Gave til veldedige organisasjoner Og så, hva skjedde….ingen flere prosjekter

6 Kriterier for å være medlem – lovrådets beslutning
Rådet for Lovgivning har forenklet kvalifikasjonene for medlemskap i en Rotaryklubb. Seks medlemskriterier ble fjernet fra RI Grunnloven, og erstattet med et enkelt krav: Et medlem skal være en person med god karakter som har et godt omdømme i sin virksomhet eller i samfunnet, og som er villig til å tjene samfunnet. Denne endringen kan gi makten tilbake til klubbene uten at de må "velge sine egne medlemmer med bakgrunn i en sjekkliste«. Det kan oppmuntre til medlemsvekst. (Klassifikasjoner utgår??)

7 Møtefrekvens – medlemskapsmodell - fremmøte – lovrådets beslutning
Kan selv bestemme når det skal være møter hvilke møter som skal utgå gjennom året (eks. i ferier) Hvor ofte klubben skal holde sine møter Kan definere hva (hvilken aktivitet) som utgjør et møte Må gjennomføre minst to møter i måneden Fremmøteprosent måles ikke lengre - ikke lengre viktig Et moment som kan gjøre det enklere for å ta beslutning om å bli medlem Bør kanskje telle antall medlemmer på møtene Kan lage tilpassede medlemskapsmodeller Reduserer vi møtene, i den tilstand vi er i, gråhårete og i satt alder, så vil klubben dø ut. Det at vi har 4 møter i måneden til disposisjon må vi utnytte på en slik måte at vi skaper oss rom for arbeid og engasjement i komiteene Krever at det settes av tid til komiteenes arbeid. Aktivisering av komiteene kan skape nytt engasjement og gi lyst til å delta i det arbeid vi beslutter at vi skal drive med

8 Oppsummering av forslag til tiltak
Oppfølging av arbeidsgruppenes arbeid «Strukturgruppen» «Reidars mangfold» Ta hensyn til lovrådets beslutninger Tilpasse møtefrekvens til skoleferiene Fjerne klassifikasjonskodene Endre møteinnholdet og måten vi jobber på Gi rom for klubbarbeidet Inkludere motto og formål i klubbarbeidet Lokalt prosjekt som viser engasjement for byen og distriktet – service above self Etablere administrative rutiner Så hvordan skal vi klare det? Administrasjon, organisasjons- og lederplan

9 Hvordan kan vi gjøre det?
Bruke antall møter effektivt – styrke drift og utvikling av klubben Ikke komplisere med å ta initiativ til forskjellige medlemskapsmodeller, Fokusere på at vi ikke følger en rigid fremmøteprosent Jobbe konstruktivt med klubbarbeidet gjennom komiteene Tenke litt nytt – det kan faktisk være forfriskende Vitalisere komiteene: Komiteene må ha tid til å jobbe med de oppgaver de er tildelt Komiteene må ha kjente oppgavebeskrivelser Aktive komiteer som jobber med «prosjekter» At det blir innhold i klubbens arbeid gjennom aktive komiteer som er gitt et definert ansvar kan skape engasjement blant medlemmene og gi lyst til å delta i det arbeid vi driver med for å imøtegå motto og formål

10 PROGRAMFORSLAG – fast innhold på møtene i en måned
Uke 1: Temamøte Foredrag, intercitymøte, annonsert program, fester Uke 2: Møte for komiteer, klubbsamråd og styret På hotellet, eller der komiteen selv bestemmer Uke 3: Temamøte Uke 4: Kaffemøte, med vinlotteri Alternativt kan komiteer som har behov for det også bruke kaffemøtet til komitearbeid, – eks. når det er mye å gjøre Så hvordan skal vi oppnå det.? Jo, vi kan utnytte det at vi har 4 møter i måneden på en slik måte at vi gir rom for komiteenes arbeid (det er også i tråd med strukturgruppens arbeid og også arbeidsgruppen «Reidars magnfold» sitt arbed. Komiteene kan treffes jevnlig gjennom året – det de arbeider med kan jobbes med innen normal møtetid, - bestemmer selv om det er behov for møter ut over dette. Kan bidra til at vi klarer å jobbe med «nye» prosjekter. Dette fristiller også programtjenesten som kan bruke tid på å arrangere ekstra gode programmer på temamøtene, og det stiller litt mer krav til komiteene og lederne av disse. I programmet legge inn møtefri om sommeren, møtefri i skolens ferier, så som sommerferie fra uke 26 – 32. i høstferie og vinterferie, mv. Vi kan ha frivillige møter i disse uken, eks. kaffekos på Narum i sentrum. Redusere antall sosiale arrangementer hvor det kreves at en komite må jobbe både med forberedelser og etterarbeid. I Kunstforeningen i Kartverket bruker vi byens restauranter når vi skal gjennomføre et sosialt arrangement, stort sett i forkant av en forestilling på kultursenteret, men vi er opp mot 30 som møter. Vi får gode priser og fantastisk mat og stort sett flott service. På den måten bidrar vi, med del vi kan, til byens overlevelse. «service above self». Det er bedre at vi styrker driften av restaurantene enn Rema 1000. Mange er nok redd for at vi mister tradisjonene, men hva med å lage nye tradisjoner som gagner alle, også de som er i arrangementskomiteen. Denne komiteen kan da bli mindre og vi kan styrke de andre komiteene. Våre aktiviteter: Fordragsmøter Kaffemøter med vinlotteri Utvekslingsstudent Kandidater på RYLA Sosiale arrangemåenter Presidentskifte, hyttetur, rakfisklag, aftensang i kirken, rekeaften

11 Vi må jobbe mot fremtiden og ikke med fortiden
Avslutningsvis Vi må jobbe mot fremtiden og ikke med fortiden

12 Takk for meg!

13 Rotary’s formål: Rotary’s formål er å fremme og styrke viljen til å gagne andre som grunnlag for all virksomhet og spesielt viljen til: Å utvikle vennskap som grunnlag for å gagne andre Å stille høye etiske krav i vårt yrkesliv, vise respekt for alt nyttig arbeid og bruke hver enkelt rotarianers yrke som mulighet til å gagne samfunnet Å gange andre i privatliv, yrkesliv og samfunnsliv Å arbeide for internasjonal forståelse, samhold og fred gjennom et verdensomspennende fellesskap av personer fra forskjellige yrker forenet i idealet om å gagne andre

14

15 Promotering og organisering! – til hvilken hensikt og nytte?
Strukturgruppens arbeid Reidars mangfold-arbeidsgruppe Fusjonsprosessen Artikler i pressen Miljø- og trivsels-undersøkelse

16 Så, hvor star vi? Er vi en synlig klubb lokalt som kan vise til positive aktiviteter for og i lokalmiljøet? Er vi engasjert i lokalsamfunnet? Bidrar vi til vekst og trivsel? Er vi et attraktivt møtested for mange? Har vi gode programmer som vi kan dele med lokalsamfunnet? Er prosjektene våre gode og matnyttige? Skal vi klare det så må vi jobbe på en mer konstruktiv måte. Da jeg startet i Rotary for 18 år siden jobbet vi på en annen måte. Komiteene var viktige og klubbsamrådet – komiteene ble tildelt egne møter gjennom året (ikke bare peismøtene), hvor de måtte presenterte komiteen og den aktiviteten de jobbet med. Tidspunktet for presentasjonen var knyttet opp mot «rotaryåret» - kaffemøtet kan være en aktuell arena for dette, eks. 20 minutter.


Laste ned ppt "Service above self fortid - > fornyelse -> fremtid"

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google