Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

Velkommen til foreldremøte! 3. trinn

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "Velkommen til foreldremøte! 3. trinn"— Utskrift av presentasjonen:

1 Velkommen til foreldremøte! 3. trinn
Høsten 2017 Referat fra foreldremøtet torsdag Referent Anne Christine Kator og Tonje Hærum Mjaaland Her kommer powerpointen som er ganske utfyllende. Mer info kommer under hvert bilde (slik som her) Bare scroll dere nedover.

2 VISJON trygghet og utfordringer for hjerte, hjerne og kropp
Lovisenlund skole arbeider for å skape trygghet og utfordringer for hjerte, hjerne og kropp Jobber for trygghet og trivsel hele tiden. Utfordringer sosialt og faglig. Prøver å se hele barnet: følelser,faglig, fysisk

3 Info fra helsesøster, Anette Strømsnes https://www. youtube. com/watch
Måle høyde og vekt i år. Kosthold er viktig. Sunne nistepakker er viktig. Barn med sunne nister loærer mer og er mer fornøyde og opplagte.

4 Presentasjon av Trinnets lærere og andre voksne: Tonje: A-gruppa
Karen: B-gruppa Marit: C-gruppa Sirill: D-gruppa Faglærer: Linda Olaussen (vikar Ingrid Mathisen) Fagarbeider / assistent: Linn og Stig Cato Årshjul for trinnet: - Lovajoggen siste dag før høstferien - Julegudstjeneste: Ansvar sammen med 7.trinn Linda O. er litt hos oss. Skal ha 50 % på trinnet. Tirs,ons og tors. Karen fri fredager Tonje og marit begynner sent og slutter tidlig hver sin dag. Barna har stort sett kontroll på når vi er her og ikke…

5 Gjengen på 3.trinn! Fin gjeng «Inkludere»
Aktiv gjeng: Ute og inne «Si ja!» Alle har noen å være med «Ingen utenfor» Fint på tur annenhver fredag Stas med velgetime annenhver fredag: tegne, leke, bygge, spille Vi har alle et ansvar! Vennegrupper: Foreldre må velge – vi anbefaler dette, og kan lage grupper - Populært blant elevene - Gøy å komme hjem til hverandre - Voksne må følge opp og invitere når det er deres tur - Skal IKKE være en fest! Bare litt lek og kanskje en kaffekopp ved henting Jubel når vi skal leke, og jubel når vi skal jobbe Fantastisk fin gjeng! Noen liker å leke 2 og 2, 3 og 3, noen i større grupper. Stor gruppe på fotballbanen(mest gutter, men også jenter.) Film: Voksne skaper vennskap!! Alle har et ansvar! Snakk om det man ser – vi er mange som ser: foreldre, lærere, trenere, ledere… Snakk sammen, ta kontakt når det er noe. Barna har godt av å se at vi\oksne snakker sammen! Hils på barn og voksne når dere sees ute…

6 Steg for steg / psykisk helse
Timeplan TID / TIME MANDAG TIRSDAG ONSDAG TORSDAG FREDAG TUR PARTALLSUKE 08:30 – 09:00 1 LESEKVART SAMLING 09:00 – 10:00 2 NORSK - SKRIVESTUND MATTE 3-DELING: -GYM -MATTE -ENGELSK NORSK : LESEFORSTÅELSE  DATA ARBEIDSTIME 3-DELING -NORSK FRIMINUTT KL 10 10:15- 10:45 3 -HØYTLESING -GJENNOMGANG AV UKEPLAN / LEKSER NORSK (språkboka) -FINSKRIFT KL 0945: U T E S K O L E 10:55-11:15 SPISING :00 FRIMINUTT 11.45/12.00 – 12:30 4 11.45: 2-DELING NEDE: NAT/SAMF.FAG OPPE: KRLE 11.45:STASJONER: -finskrift -iPad -matte (lærerstyrt) -norsk -tegning -hentediktat HØYTLESING (VISETID: Elever som vil vise noe, kan skrive seg på liste på skolen) ENGELSK MUSIKK Steg for steg / psykisk helse 12:30 – 13:15 5 VELGETIME

7 Info: K&H ikke på timeplanen. Samler timene til en dag per måned
Naturfag/samfunnsfag og gym inngår også i turdagene Svømming i mai 10 ganger i Aquarama – gym og tur utgår denne perioden Gratis adgang for 3.klassinger etter jul. Foreldrerabatt En k&H-dag pr mnd gir mer ro og tid til å få ferdig produkter. Koselig dag som barna gleder seg til. Mai: Tur og gym utgår pga svømming Nat/samf.fag og gym inngår i tur. Velger turdag pga det sosiale

8 Standard for god undervisning – hensikt og mål
Skolens pedagogiske handlingsplan - alle voksne på skolen har ansvar for elevenes læring - utjevne forskjellene mellom gutter og jenter Fokus på lesing,skriving,regning, muntlige og digitale ferdigheter Prinsipper vi jobber etter: - Mål for timen – læringsmål på ukeplanen Faste rammer - Læringspartner - Motivasjon / god oppstart - Gode / varierte læringsaktiviteter: praktisk matte, lekpregede læringsaktiviteter - God avslutning / oppsummering Marit viser hvordan vi kan jobbe med tallinja og tallene opp til 1000. Læringspartner: Nytt og nyttig. Utfordrende, lærende og sosialt. Mål: Ukas mål er det viktig at barna kjenner. Står på ukeplan, i klasserom og snakkes om i timene Avslutninger av timer/dag: Oppsumm… Hva har vi lært? Noe nytt? Osv..

9 Fagpresentasjoner – mål og hensikt
Det store leseåret – lese for å forstå Lesing i alle fag Læringspartner – samtaler og samarbeid om fag Norsk: LESING: Leseglede, innholdsforståelse og hastighet. Innlevelse når man leser. Lesekvart: Leseglede, høre lesing + veilede elevene SKRIVING: Skriveglede, setningsoppbygging, rettskriving og finskrift Engelsk: - Lese, oversette, skrive og snakke. Matte: Tallkunnskap og tallforståelse Praktisk matte Forskerboka Prosessnotat: lese - tegne – regne Starter opp med multiplikasjon Lange, vanskelige ord MÅ deles opp og stavelsesleses. Tonje viste på tavla. F.eks. ak – ti – vi – tet. Skriving: Skal jobbe med oppbygging av en historie – innledning – hoveddel – avslutning. Barna MÅ veiledes når de gjør lekse i ABC-boka. Må skrive sammenhengende. Riktig ved at foreldre hjelper! Matte: posisjonssystemet, sifferets verdi, sortere tall istigende rekkefølge, runde av til nærmeste tier og hundrer. -tekstoppgaver. HVA LESTE DU? HVILKEN INFO HAR DU? TEGN! OG REGN

10 Skolens hjemmeside - IKT: Flere PC´er på skolen
Datatimer på torsdager – tverrfaglig Google docs – nytt for elevene - enkelt - tilgang til dokumenter og presentasjoner hjemmefra - kan dele dokumenter med lærer / elever. - Samarbeide om tekster Elevene MÅ lære seg å logge på Mange har allerede skrevet i google docs hjemme. Gøy med motiverte og engasjerte elever som kommer stolte til oss og viser det de har gjort Skolens hjemmeside Alle elevene har brukernavn og passord her på skolen. For å logge på google docs må man etter brukernavnet… Karen viste tydelig Abonner gjerne på hjemmesiden vår! Elevene elsker å se bilder og bruke de fine faglige lenkene!

11 Utviklingssamtale - jevnlige samtaler lærer/elev Skole hjemsamtale - høst og vår
I følge opplæringsloven har elevene krav på underveisvurdering og det å ta aktivt del i egen læring og utvikling. Hver mandag og tirsdag morgen er det satt av tid til utviklingssamtaler mellom k-lærer og elev. Kort samtale med fokus på faglig utvikling ca en gang pr. mnd. Bevisstgjøre elevene på hva de trenger å jobbe med. Lager avtaler med barna. Foreldresamtalene i høst: Skjema fylles ut av dere og leveres i god tid FØR samtalene. Mest faglig fokus. Uke 43 og 44

12 Lekser – mål og hensikt, hva ønsker vi å oppnå?
Litt nytt i år: - Leselekser: Zeppelin og tilpasset leselekse i småbøker. Matemagisk tas med inn på pulten tirsdag morgen. Flinke til å huske Lekser skal være kjent stoff. Repetisjon. Foresatte må se over leksene og hjelpe barnet sitt. Foresatte må hjelpe barna å huske bøkene på tirsdag og torsdag. Ukeplan i sekken og på hjemmesiden Leksehjelp /tid: mandager kl tirsdager kl – 14.00 Barn (ca. 35) / voksne Foreldre kan godt vurdere om sitt barn har behov for leksetid på skolen. Er et ugunstig tidspunkt å jobbe på.- Slitne etter en lang skoledag. Blir leksene gjort tilfredsstillende, eller må mye viskes ut / rettes opp når de kommer hjem….? Det er lite hjelp å få – mange barn / få voksne.

13 Kommunal minstestandard for kartlegging
Kommunal minstestandard for kartlegging. Vi kartlegger for å finne ut hvordan vi best mulig kan hjelpe elevene. Trinn Kartlegging Utføres 3 Gjentatt lesing   Klassetrivsel.no Kartlegging av engelsk og lytting Kartlegging av leseferdighet, tallforståelse og regneferdighet Høst og vår Høst Vinter/vår Vår (udir)

14 Info fra ledelsen Skolehefte med bilder
Trinnbilder og portretter Personalbilder Diverse opplysninger om skolen Forventninger til skolen til eleven til foreldre/foresatte

15 Info fra ledelsen Handlingsplan 2016 – 2019
Utarbeides på bakgrunn av resultater fra T1og T2 (Kartlegging ifm FLiK) Effektmål 1: Faglig og sosialt læringsutbytte Tiltak: Gjennomføre standard for god undervisningspraksis Utjevne forskjellene i undervisningspraksis mellom gutter og jenter Styrke kartleggingspraksis på alle nivå Baseskole – maksimal utbytte av betingelsene

16 Innen 2019 skal Lovisenlund skole nådd følgende mål
Indikatorer på oppnådde mål Alle elever på 5. trinn skal være på mestringsnivå 2 og 3 på Nasjonale prøver Alle elever på 8. trinn (fra Lova) skal være på mestringsnivå 3 eller bedre på Nasjonale prøver Relasjon Mellom lærer og elev Mellom elev og elev = læringskulturen og sosialt Skal være over gjennomsnittet i Kr.Sand på T3 Bedre guttenes læringsmiljø. Reduksjon på SV med 50% Alle gutter skal føle seg likt av læreren/voksen på skolen Alle elever skal føle at voksne på skolen behandler elevene rettferdig

17 T3

18 Vi bryr oss om hverandre!
Info fra ledelsen Opplæringsloven §9a-1 - Læringsmiljø “Alle elevar i grunnskolar og vidaregåande skolar har rett til eit godt fysisk og psykososialt miljø som fremjar helse, trivsel og læring". For å klare dette på skolen vår, ønsker vi: Dialog tidlig mellom skolen og hjemmet (k-lærer, sosiallærer,ledelsen) Skriftliggjøring av kommunikasjonen når det oppstår utfordringer FAU (ikke enkeltelevsaker) Sosial handlingsplan med forebyggende tiltak, f.eks Trivselsundersøkelser Steg for steg Trivselslederprogrammet Vi bryr oss om hverandre!

19 Info fra ledelsen Reservering fra media/hjemmeside
Deltakelse skolegudstjeneste - likeverdig opplegg Trafikkutfordring i Ole Bulls gate – Marcus Thranesgate Kommunikasjon med skolen – k-lærer/ledelse Personlig fremmøte/avtale møter Telefon til kontoret ved fravær (Og etter hvert SMS til kontoret) E-post til kontaktlærere Nytt system for melding om fravær Målsetning er å ha dette i sving fra uke 41.

20 Info fra ledelsen Klassekasse
Opplæringsloven § 2-15 sier at barn har rett til gratis skolegang Uttalelse fra Fylkesmannen: «Det er likevel anledning for skolen til å ta imot gaver fra foreldre/elever, men gavene skal være frivillige og anonyme, komme hele klassen eller skolen til gode. Gaver skal heller ikke innebære krav om motytelser av noe slag.»

21 Innspill fra foreldrekontaktene
Lovadagen Jule- og sommerfest JUL 2017: Ludvig, Olander, Ivar, Maja, Sigrid, David, Lotta SOMMER 2018: Frida, Othelie, Matheo F.S, Emil S., Peder, Trygve, Endre Sosial komité Vennegrupper Bursdager Nics mamma, Lise, loset oss raskt gjennom punktene: (lærerne hadde jo brukt ALTFOR mye tid…) Info om Lovadagen kommer senere! Førstemann på lista, altså Ludvigs foreldre, tar initiativ til møte ang juleavslutn. Vennegrupper ble vedtatt – Lærerne lager grupper. To meldte seg til sosialkomite: far til Peder og Nils meldte på sin fru Altså mor til Nils Theodor. Bursdager når flere feirer sammen: Hvis du blir bedt i bursdag til flere som feirer sammen, kjøp gave til den på gruppa di… Hvis flere i en gruppe feirer sammen, snakk sammen dere foreldre… 


Laste ned ppt "Velkommen til foreldremøte! 3. trinn"

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google