Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

Gode læringsopplevelser former fremtiden!

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "Gode læringsopplevelser former fremtiden!"— Utskrift av presentasjonen:

1 Gode læringsopplevelser former fremtiden!
Presentatør, dato og anledning

2 FIRST Scandinavia står bak Newton-konseptet
Stian Stian André Ole Morten Per-Arild Ingvill Mariann Rigmor Nina Kristin c c ”Vårt formål er å gi barn og unge gode lærings- og mestringsopplevelser med naturfag, matematikk og teknologi, og gjennom dette bidra til at flere velger en realfaglig utdanning.“

3 En praktisk tilnærming til naturfag, matematikk og teknologi
Med Newton-rom i kommunen kan skolene dele på godt utstyr og de beste realfagslærerne. Bakgrunn for konseptet. Newton-rommene skal være undervisningssteder med fokus på naturfag, matematikk og teknologi. (Gjerne i en tverrfaglig sammenheng) Newton-konseptet er gjennom flere år utviklet av FIRST Scandinavia i samarbeid med ressurspersoner i skole og næringsliv. I tillegg baserer konseptet seg på erfaringer fra eksisterende teknologi og realfagsprosjekt.

4 Newton-rom

5 Oppdatert august 2016 Newton-rom 26 rom i drift 4 rom under pilotering
34 Newton-rom er under etablering, pilotering eller i drift. I tillegg er det ca. 5 kommuner/aktører som vurderer å etablere Newton-rom, eller som arbeider konkret med et forprosjekt. 26 rom i drift 4 rom under pilotering 2 rom under etablering Oppdatert august 2016

6 5 timer pr besøk- 148 775 timer undervisning med Newton-lærer
Elever i Newton-rom 5 timer pr besøk timer undervisning med Newton-lærer

7 Distribusjonsmodell i konseptet
Elever Newton-rom lokalt eierskap lokalt finansiert FIRST Scandinavia

8 Kriterier - Newton-rommet
1 har teknologi og realfagsfokus 2 har forankring til skoleeier 3 har Newton-lærere med god realfaglig – og didaktisk kompetanse 4 benytter spennende utstyr som fremmer læring gjennom aktivitet 5 er tilgjengelig for flere skoler i regionen 6 evaluerer undervisningstilbudet For å sikre gode etableringer og prosjekt med kontinuitet er det i Newton-konseptet utviklet noen kvalitetskriterier. Ved utvikling, etablering og drift av Newton-rom skal disse kvalitetskriterier legges til grunn. 7 publiseres på newton.no

9 Begrepsbeskrivelser i Newton
Newton-rom Et Newton-rom inneholder en eller flere Newton-moduler. 2 Newton-modul Inkluderer forarbeid, aktiviteter og undervisning i Newton-rommet, og etterarbeid. 3 Newton-aktivitet Oppgaver og eksperimenter elevene selv arbeider med i Newton-rommet. 4 Newton-lærer Lærer som har ansvaret for undervisningen og aktivitetene i Newton-rommet. 5 Newton-modulbase Database med alle Newton-moduler som utvikles og gjøres tilgjengelig for nettverket. 6 Klasselærer Lærer som følger klassen og som har ansvaret for for- og etterarbeid i en Newton-modul 7

10 Undervisning i Newton-rommet
Newton-moduler Forarbeid på skolen Undervisning i Newton-rommet Etterarbeid på skolen

11 Undervisningen i Newton-rommet

12 Newton-moduler Oppdatert mai 2016
- Se newton.no for oppdatert informasjon Verdensrommet (4) Romfart - Menneskenes reise i rommet Satellittene viser vei 1 Satellittene viser vei 2 - Hvem finner nøkkelen? Nordlys - Himmelsk dans Energi (14) Energibruk før og nå Elektrisk energi fra fornybare og ikke-fornybare energikilder Elektrisk energi fra fornybare og ikke-fornybare energikilder2 (annet utstyr enn ovenstående) Fossilt brensel. Dannelse og anvendelse. Newton Engia Produksjon av elektrisk energi trinn Bevegelse ved hjelp av fornybare energikilder Energibruk i framtiden - Vg1 YF Solceller Elektrisitet med digitale hjelpemidler – vgs Varmepumpe Oljeeventyret Vannkraft – Energi i hver dråpe Magnetisme og elektrisitet Geologi, teknologi, med mer (8) WeDo – dyrehagen (småtrinnet) WeDo – oppfinner WeDo – dyrehagen (barnehage) Mekanisk leke Grotterommet: Geologi over og under jorden Bygg en vindmølle! Naturfag i brann Fra youghurt til Will Smiths far? Bioteknologi og genteknologi i praksis Kyst og hav(12) Salmo salar Matfiskoppdrett Klar for havet Dyr og planter i fjæresonen Hvilken fisk er jeg? Fisk=mat Frisk som en fisk Et BLÅTT eventyr Fra fjord til bord Kamskjell som miljøindikator Oseanografi Bærekraft i oppdrett Matematikk (7) Undersøkende matematikk: lineære funksjoner (praktisk og teoretisk) og GeoGebra Brøkregning for mellomtrinnet Matematisk juleverksted for mellomtrinnet Hybelliv Roboter og matematikk – NXT Roboter og matematikk – EV3 Statistikk og sannsynlighet i en digital verden Oppdatert mai 2016

13 Flerbruk av Newton-rom
Newton-nettverket Flerbruk av Newton-rom Newton Havbruk Gildeskål Tema: WeDo: ”Oppfinner” og ”Dyrehage”. Fisk = mat. Roboter i liv og lære. Dyr og planter i fjæresonen. Klar for havet. Salmo Salar. Hvilken fisk er jeg? Matfiskoppdrett, Målgruppe: Barnehage, små-, mellom- og ungdomstrinn, videregående skole Newton-rommet er en ressurs innen naturfag, matematikk og teknologi for kommunen og regionen. Rommet kan også være en arena for: realfaglige aktiviteter i fritiden kurs for lærere etterutdanning nettverksbygging utlån av lokaler til aktuelle møter aktiviteter for bedrifter

14 Flerbruk av Newton-rommet
Newton-rommet er en ressurs innen naturfag, matematikk og teknologi for kommunen og regionen. Rommet kan også være en arena for: • realfaglige aktiviteter i fritiden (f.eks. Forskerfabrikkens sommerskole, og forskerkurs) • kurs for lærere • etterutdanning • nettverksbygging • utlån av lokaler til aktuelle møter • aktiviteter for bedrifter

15

16 Newton.no – det viktigste verktøyet
Lokale websider Påmeldingssystem Læringsportal Newton-moduler Evalueringssystem

17 Newton-nettverket Fra Newton nettverkssamling 2015

18 Kursdager for Newton-nettverket
Fra Newton-kurs våren 2015

19 Verktøy i konseptet Verktøykasse Klær Arealplanlegging Brosjyrer
Prosjektplan Skilt Bannere Presentasjoner Markedsføringsplan Invitasjoner

20 Evaluering - elever Q9: Jeg fikk nok tid til å jobbe med de praktiske oppgavene. Q12: Jeg fikk jobbe med utstyr jeg ikke har brukt før. Q13: Jeg fikk jobbe med det vi skulle lære på forskjellige måter. Q16: Jeg synes undervisningen i Newton-rommet er veldig annerledes enn på skolen. Q18: Jeg har lært mye om emnet gjennom undervisningen i Newton-rommet. Q19: Jeg synes undervisningen i Newton-rommet var spennende og interessant. Oppdaterte grafer etter ca besvarelser (januar 2016)

21 Evaluering - elever Likte minst Jeg likte minst når roboten skulle stoppe når den kom bort i noe fordi vi ikke fikk det til. Konkurransene for vi fikk så liten tid. Oppgavearkene, for jeg følte vi ikke fikk god nok informasjon på begynnelsen om hvordan varmepumpa virket, og dette gjorde at det ble vanskelig å svare på spørsmålene Likte mest Jeg likte egentlig alle aktivitetene veldig godt, jeg syntes det var ufattelig moro og praktisere de, jeg lærte så utrolig mye mer, og håper vi kan fortsette å gjøre ting i praksis De små øvelsene der vi fikk se hvordan trykket fikk vannet til å koke osv. Og tiden vi fikk til å diskutere var viktig Jeg likte godt at vi fikk se ordentlig hvordan en varmepumpe funket, og at det ikke bare ble forklart. Dissekere fisk fordi det var nytt og kult Er det noe du mener kan gjøres bedre eller annerledes? Kanskje flere lærere? Sørge for at elevene er mer sikre på hvordan en varmepumpe fungerer på skolen, før de de drar til Newton-rommet. Dette fører til en bedre opplevelse, samtidig som økt forståelse. nei, men komme hit oftere hadde vært supert. jeg kunne fokusert mer Oppsummeringen i grupper kan bli mer organisert og ikke bare sett dere i grupper og snakk sammen. Evaluering klasselærer og elev – må benyttes av alle Newton-rom

22 Evaluering klasselærer
Q5: Hvem er du? Q14: Elevene fikk bruke mer eller annet utstyr i Newton-rommet enn de har tilgang til på skolen. Q16 Jeg mener at undervisningen i Newton-rommet er med på å bidra til at mine elever når mål i læreplanen. Q17: Jeg mener etterarbeid i klasserommet vil være med på å øke læringseffekten av Newton-opplegget. Q18: Hvilket etterarbeid skal dere, eller har dere gjennomført? Q22: Vil du anbefale andre lærere å delta på denne Newton-modulen? Oppdaterte grafer etter ca. 140 besvarelser (januar 2016)

23 Newton-rommets administrative leder
sørge for at det er en velfungerende lokal Newton-gruppe som bidrar til sunn drift og videreutvikling avholde jevnlige møter etablere gode arbeidsforhold for Newton-lærerne følge opp rutiner for innkjøp og vedlikehold av materiell og utstyr etablere og vedlikeholde kontakt med næringsliv for sponsing, teambuilding etc. sende inn årlig rapport til Newton-administrasjonen (1. oktober) sikre forlengelse av driftsavtaler, ved behov utvikle en markedsplan og årlig revidere og følge opp denne etablere og sørge for gode rutiner for informasjonsflyt, både til kommuneledelse og til skolene sørge for at evaluering av undervisningstilbudet blir fulgt opp, og ta i bruk resultat sørge for at informasjonen på lokal side på newton.no er oppdatert delta på lokale og nasjonale nettverkssamlinger

24 Newton-lærer gjennomføre undervisning av Newton-moduler
ta i bruk evalueringen som er tilgjengelig i konseptet, gjennomgå og følge opp resultat revidere og videreutvikle undervisningen og det øvrige tilbudet i Newton-rommet sørge for vedlikehold av materiell og utstyr, og innkjøp av nytt delta på kurs i Newton-regi delta på den nasjonale nettverkssamlingen

25 Kostnadsbærere – etableringsfase
Oppussing og klargjøring av rom Prosjektledelse Møbler Undervisningsutstyr Fasinasjonsutstyr/modeller Teknisk utstyr – lys, lyd, bilde Design og produksjon Kursing av Newton-lærer I etableringsfasen blir kostnadene dekket av sponsormidler fra lokalt næringsliv, og noen ganger i samarbeid med eier av bygget.

26 Kostnadsbærere - driftsfase
Husleie Lønn ansatte – Newton-lærere (100 %) og administrativ leder (10 – 15 %) Strøm Internett Renhold Forbruksmateriell Reiser, deltakelse på kurs og samlinger I driftsfasen dekkes kostnadene vanligvis av skoleeier (kommune/fylke), og noen ganger med støtte fra lokalt næringsliv.

27 Interiørdesign og arealplanlegging
Undervisningen i Newton-rommet skal domineres av elevaktive læringsmetoder samtidig som det skal gis mulighet for fordypning og konsentrasjon. Hovedområdene i et Newton-rom: 1. Arbeidsstasjoner, for gruppearbeid 2-6 elever 2. Laboratorium, enkelt eller avansert – for 2-3 elevgrupper 3. Samlingssted, for hele klassen til faggjennomgang og oppsummeringer mm

28 Arealplanlegging eksempel
Narvik

29 Arealplanlegging eksempel
Bodø

30 Arealplanlegging eksempel
Gildeskål

31 Arbeidsstasjoner eksempel
Stavanger

32 Laboratorium eksempel
Stavanger

33 Arbeidsplass eksempel
Sandnessjøen

34 Arbeidsplass eksempel
Åfjord

35 Arbeidsstasjoner eksempel
Narvik

36 Arbeidsstasjoner eksempel
Gildeskål

37 Arbeidsstasjoner eksempel
Gildeskål

38 Arbeidsstasjoner eksempel
Mosjøen, Ofoten

39 Arbeidsstasjoner eksempel
Trondheim

40 Arbeidsstasjoner eksempel
Sandnessjøen, Stavanger

41 Arbeidsstasjoner eksempel
Gildeskål

42 Fagrelevante fasinasjonsobjekter
Svolvær

43 Fagrelevante fasinasjonsobjekter
Opening of the first Newton Aquaculture room by the minister of fisheries. Gildeskål


Laste ned ppt "Gode læringsopplevelser former fremtiden!"

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google