Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

program Utfordringer i nettet – digitale løsninger

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "program Utfordringer i nettet – digitale løsninger"— Utskrift av presentasjonen:

1 program Utfordringer i nettet – digitale løsninger
- Vidar Kristoffersen, Norgesnett AS Kommentarer fra andre aktører Hvordan jobbe fremover med å sette sammen konsortium – og PILOT-E prosjektet, oppsummering og spørsmål - Trond Moengen, PILOT-E PILOT-E – hva er det og hvordan skal det benyttes - Trond Moengen, PILOT-E PILOT-E utlysningen kommentarer og spørsmål fra salen Den digitale revolusjonen i energibransjen – hva betyr det? - Andreas Thorsheim, Otovo AS Digitalisering som verktøy for nettselskapene - Sonja Berlijn, Statnett

2 Meny Hva er PILOT-E? Første utlysning – maritim transport Ny utlysning - Hvordan jobbe fremover

3 Meny Hva er PILOT-E? Første utlysning – maritim transport Ny utlysning - Hvordan jobbe fremover

4 Ulike Formål – felles ambisjon
næringsutvikling – internasjonal konkurransekraft miljøvennlig energiomlegging nye energi- og miljøløsninger miljøvennlige transportløsninger effektiv forvaltning av norske energiressurser FOTO: FORNAVN ETTERNAVN

5 Bred verktøykasse med målrettede virkemidler
– Innovasjonsprosjekter – Forskerprosjekter næringsutvikling – internasjonal konkurransekraft miljøvennlig energiomlegging – Risikolån – Kompetanseprosjekter nye energi- og miljøløsninger – Investeringsstøtte – Introduksjonsstøtte miljøvennlige transportløsninger miljøvennlige transportløsninger effektiv forvaltning av norske energiressurser – med mer FOTO: FORNAVN ETTERNAVN

6 VIRKEMIDLER Forskningsrådet Innovasjon Norge Enova Transnova
Skattefunn Effektiv forvaltning av energi- ressurser Miljøvennlig energi- omlegging Nærings- utvikling Miljøvennlige transport- løsninger Forsker- prosjekter Kompetanse- prosjekter for næringslivet Innovasjons- prosjekter for næringslivet Miljøteknologi- ordningen Markeds- introduksjon av ny teknologi Markedsendring Markedsendring Utviklingstilskudd Risikolån Prosjektstøtte og investeringstilskudd Grunnforskning Industriell forskning Eksperimentell utvikling Markeds- introduksjon Marked Demonstrasjon

7 Virkemidler Spesialiserte virkemidler for ulike faser i utviklingen.
Forskningsrådet Innovasjon Norge Enova Virkemidler Spesialiserte virkemidler for ulike faser i utviklingen. For slike formål - vel og bra.  Skattefunn Effektiv forvaltning av energi- ressurser Miljøvennlig energi- omlegging Nærings- utvikling Miljøvennlige transport- løsninger Forsker- prosjekter Kompetanse- prosjekter for næringslivet Innovasjons- prosjekter for næringslivet Miljøteknologi- ordningen Markeds- introduksjon av ny teknologi Markedsendring Markedsendring Problemstilling: Hvordan kan vi utnytte disse instrumentene for å utvikle gode løsninger på de store samfunns-utfordringene – og samtidig utvikle næringsliv? Utviklingstilskudd Risikolån Prosjektstøtte og investeringstilskudd Grunnforskning Industriell forskning Eksperimentell utvikling Markeds- introduksjon Marked Demonstrasjon

8 samarbeid mellom Forskningsrådet, Innovasjon Norge og ENOVA
PILOT-E …… Utfordring: Løse de større utfordringene – klima, ny verdiskaping Bedre samvirke – sømløshet Større treffsikkerhet Forenkling for næringslivet – tilpasse næringslivets tenkning Start Track Record Kommunikasjonsplattform Kartlegging: Næringsaktørene – Dødens dal Fasttrack ARPA-E – PILOT-E Felles strategisk underlag teknologiområder Ferdig Ferdig

9 PILOT-E - Overordnet Idé: - Fast-TRACK gjennom virkemiddelapparatet
Forskningsrådet Innovasjon Norge Enova Skattefunn Effektiv forvaltning av energi- ressurser Miljøvennlig energi- omlegging Nærings- utvikling Miljøvennlige transport- løsninger Forsker- prosjekter Kompetanse- prosjekter for næringslivet Innovasjons- prosjekter for næringslivet Miljøteknologi- ordningen Markeds- introduksjon av ny teknologi Markedsendring Markedsendring Utviklingstilskudd Risikolån Prosjektstøtte og investeringstilskudd Marked Grunnforskning Industriell forskning Eksperimentell utvikling Markeds- introduksjon Demonstrasjon

10 PILOT-E - Overordnet Idé: - Fast-TRACK gjennom virkemiddelapparatet
Forskningsrådet Innovasjon Norge Enova Innovasjons- prosjekter for næringslivet Miljøteknologi- ordningen Markeds- introduksjon av ny teknologi Markedsendring Markedsendring PROSJEKT Marked Initiert av en samfunns- Utfordring som vi må løse Utviklingstilskudd Risikolån Prosjektstøtte og investeringstilskudd Grunnforskning Industriell forskning Eksperimentell utvikling Markeds- introduksjon Marked Demonstrasjon

11 PILOT-E - Overordnet Idé: - Fast-TRACK gjennom virkemiddelapparatet
Forskningsrådet Innovasjon Norge Enova Innovasjons- prosjekter for næringslivet Miljøteknologi- ordningen Markeds- introduksjon av ny teknologi Markedsendring Markedsendring PROSJEKT Marked Initiert av en samfunns- utfordring Utviklingstilskudd Risikolån Prosjektstøtte og investeringstilskudd Grunnforskning Industriell forskning Eksperimentell utvikling Markeds- introduksjon Marked Demonstrasjon

12 Løpende dialog med programledelsen om det kan være et PILOT-E prosjekt
aug sept okt nov Uke 12.10 27.10 14.12 Én felles beslutning om PILOT-E-prosjekt Vedtak Innovasjon Norge Forskningsrådet Enova Søknad Èn søknad Utforme søknad Løpende dialog med programledelsen om det kan være et PILOT-E prosjekt Programledelsen i PILOT-E Evaluering Involverer programledelsen i PILOT-E Alle tre institusjoner er sammen om utforming av innstillinger Behandle søknad Søknadsbehandling PILOT-E PILOT-E Panel IPN Panel Inter- vjuer I gang Prosjektgjennomføring

13 beslutning om kvalifisering til hele utviklings-løpet som
aug sept okt nov Uke Én felles beslutning om kvalifisering til hele utviklings-løpet som PILOT-E-prosjekt Vedtak Innovasjon Norge Forskningsrådet Enova Milepæler I gang…

14 Første utlysning – Maritim transport Ny utlysning -
MENY Meny Hva er PILOT-E? Første utlysning – Maritim transport Ny utlysning - Hvordan jobbe fremover

15 Pilot-E ….er en pilot Første utlysning:
Publisert 30. juni - søknadsfrist 12. oktober 70 millioner kroner fra Forskningsrådet og Innovasjon Norge, supplert med en fleksibel ramme fra Enova «Løsninger for utslippsfri maritim transport» Begrunnelse Stor samfunnsutfordring: Redusere utslipp fra sjøtransport - Behov for nye løsninger Offentlige innkjøp (modell DARPA og ARPA-E) – skal investeres mye Område med sterk norsk næring – potensial for grønn vekst Norsk hjemmemarked - utgangspunkt for internasjonalt marked

16 SVÆRT GOD RESPONS 15 konsortier 50 bedrifter Store – og små selskap

17 En ny utslippsfri maritim klynge
TEMATISK BREDDE - ULIKE MARKEDSSEGMENT - en ny utslippsfri maritim klynge Siemens 0-utslipps- operasjon havvind Supply En ny utslippsfri maritim klynge Wartsila Urban Water Shuttle Passasjer- fartøy Brødrene Aa Passasjerfartøy Kongsberg Utslippsfri autonom ferge Fiskarstrand Hydrogen og batteriferge Ferge Batteri Hydrogen

18 MENY Fiskarstrand Hydrogen og batteriferge

19 Eksempel: Verdikjede Hydrogenferge
Fiskarstrand Hydrogen og batteriferge System-integrasjon Hydrogen lager Brensel-celle Kraftelektro Utslippsfri maritim transport Marint Hydrogen lager Marin Brensel-celle Hydrogen Batteri El-drivlinje Fartøy SR CCS Elektrolyse El Naturgass

20 Eksempel: Verdikjede Hydrogenferge
Fiskarstrand Hydrogen og batteriferge System-integrasjon Hydrogen lager Brensel-celle Kraftelektro Utslippsfri maritim transport Marint Hydrogen lager Marin Brensel-celle Pilot FoU Hydrogen Batteri El-drivlinje Fartøy FoU FoU U SR CCS FoU FoU Pilot Elektrolyse U = PILOT-E prosjektet FoU El Naturgass

21 Eksempel: Verdikjede Hydrogenferge
Fiskarstrand Hydrogen og batteriferge System-integrasjon Aktør Aktør Kraftelektro Utslippsfri maritim transport Aktør Aktør Aktør Aktør Aktør Verft/ Reder Aktør Aktør Aktør Verdikjede? El Naturgass Verdiskaping i alle disse leddene

22 Gevinster – på mange plan
Fiskarstrand Hydrogen og batteriferge Aktør i posisjon til nytt marked System-integrasjon Aktør Aktør Verft i posisjon til nytt marked - Leveranse 1 - Leveranse n Kraftelektro Aktør i posisjon til nytt marked Utslippsfri maritim transport Aktør Aktør Aktør Aktør Aktør Verft/ Reder Aktør i posisjon til nytt marked Utslippsfri fergestrekning 1 Utslippsfri fergestrekning n Aktør Aktør Aktør Verdikjede? El Naturgass Verdiskaping i alle disse leddene

23 Første utlysning – Maritim transport Ny utlysning -
MENY Meny Hva er PILOT-E? Første utlysning – Maritim transport Ny utlysning - Hvordan jobbe fremover?

24 Ny utlysning 100 millioner kroner + støtte fra Enova
MENY UTLYSNING FRA PILOT-E To tema: Utslippsfri transport på land Fremtidens digitale energisystem PILOT-E omfatter støtte fra både Forskningsrådet, Innovasjon Norge og Enova Et PILOT-E prosjekt må det omfatte hele løpet fra ide eller forskning og fram til første demonstrerte fullskala prototype i operasjonelt miljø Prosjekter må Være innenfor utlyst tematikk Utvikle ny næring Søknadsfrist 11. oktober Mer informasjon:

25 Fremtidens digitale energisystem – Hva betyr det?
Trender i energisektoren: Effektbehov og kapasitetsbegrensninger blir premissgivende Elektrifisering av transportsektoren Innfasing av distribuerte produksjonsløsninger Utnyttelse av produksjons- og forbrukerfleksibilitet En viktig byggestein: utrullingen av smarte målere Forretningsmodellene endres Dette vil danne «innrammingen» av enkeltprosjektene som vi vil ha i PILOT-E Hva er de faktiske utfordringene «problemeierne» står overfor? Hva er mulighetene energi- og nettselskapene ønsker å realisere? Hvilke løsninger vil leverandørbedrifter og tjenesteleverandører realisere?

26 Fremtidens digitale energisystem – Hva betyr det?
NB: et tenkt case «Ny bydel» Nye boliger med ladeløsninger for el-biler Oppvarmingsmulighet med lavtempereturnett og stor sjøvanns- varmepumpe Hvordan løser BKK-Nett dette? Landstrømsanlegg Energistasjon for de nye elektriske fergene ..langsiktig ønske om å elektrifisere havnetrafikken - continerhåndtering

27 Fremtidens digitale energisystem – Hva betyr det?
NB: et tenkt case «Ferdig» område Litt stram kapasitet i nettet ..dog svak vekst i forbruk Økt innslag av elbiler Hvordan løser BKK-Nett dette?

28 Fremtidens digitale energisystem – Hva betyr det?
NB: et tenkt case Hva er problemet? Hva kan være en løsning? Hva er installasjonen? Hva blir da PILOT-E-prosjektet? Hvordan ser konsortiet ut? PILOT-E prosjekt Aggregator AS

29 program Utfordringer i nettet – digitale løsninger
- Vidar Kristoffersen, Norgesnett AS Kommentarer fra andre aktører Hvordan jobbe fremover med å sette sammen konsortium – og PILOT-E prosjektet, oppsummering og spørsmål - Trond Moengen, PILOT-E PILOT-E – hva er det og hvordan skal det benyttes - Trond Moengen, PILOT-E PILOT-E utlysningen kommentarer og spørsmål fra salen Den digitale revolusjonen i energibransjen – hva betyr det? - Andreas Thorsheim, Otovo AS Digitalisering som verktøy for nettselskapene - Sonja Berlijn, Statnett

30 Første utlysning – Maritim transport Ny utlysning -
MENY Meny Hva er PILOT-E? Første utlysning – Maritim transport Ny utlysning - Hvordan jobbe fremover?

31 PILOT-E – mer om Utlysningen
MENY PILOT-E – mer om Utlysningen Et PILOT-E prosjekt skal: beskrive hele løpet fra ide til fullskala demonstrasjon av nye konsepter eller innovative løsninger under reelle driftsforhold, inkludert nødvendig forskning og utvikling ha utarbeidet en realistisk plan for utviklingsløpet fram til markedsklart produkt eller løsning Vi har etablert et nytt virkemiddel: PILOT-E PILOT-E er rettet mot å løse de store samfunns-utfordringene – områder der det skal gjøres store investeringer for å løse disse. Vi vil møte disse utfordringene ved å utvikle løsninger der vi samtidig utvikler norsk næringsliv PILOT-E oss muligheten til å finansiere større prosjekter der vi benytter virkemidler fra både Forskningsrådet, Innovasjon Norge og Enova? Hvilke verdikejder kan vi se for oss – hvilke etterspørsler kan vi møte – hvor har vi næringsliv?

32 Eksempel: Verdikjede Hydrogenferge
Fiskarstrand Hydrogen og batteriferge System-integrasjon Hydrogen lager Brensel-celle Kraftelektro Utslippsfri maritim transport Marint Hydrogen lager Marin Brensel-celle Hydrogen Batteri El-drivlinje Fartøy Alt må ikke være inne i prosjektet – men det må være en konkret plan for alt som skal til for at løsningen skal realiseres i et konkret fartøy SR CCS Elektrolyse El Naturgass

33 HVORDAN KAN DISSE VERDIKJEDENE SE UT? Et eksempel
MENY Kollektiv: Buss Kraftelektro Kraftforsyning Ladesystem Kort gods-transport Batteripakke Lader Lang-transport Integrator Anleggs-drift Ombygg Batteri El-drivlinje El-dumper Entreprenør Innkjøper Annet Dumper

34 PILOT-E – TEMATIKK Fremtidens digitaliserte energisystem
MENY PILOT-E – TEMATIKK Fremtidens digitaliserte energisystem Utviklingen i energisektoren går raskt og behovene er i endring. Man ser en utvikling i energisystemet der effektbehov og kapasitetsbegrensninger blir premissgivende. Elektrifisering av transportsektoren, innfasing av distribuerte produksjonsløsninger og utnyttelse av produksjons- og forbrukerfleksibilitet er viktige trekk. En viktig byggestein i dette er utrulling av smarte målere, som vil gi en helt ny detaljrikdom i tilgjengelig informasjon om hva som skjer i kraftsystemet. For å møte denne utviklingen og som en del av den generelle oppgraderingen, forventes det betydelige investeringer. Økt bruk av IKT i drift kan være et alternativ til investering i nett. Utvikling av markedsløsninger, system for forbrukerrespons, energilagring og etablering av lokale mikroenergisystemer kan være blant løsningene. I PILOT-E lyses det nå ut midler til prosjekter for å realisere konkrete løsninger som kan bidra til at investeringene kan reduseres og som aktørene vil implementere som svar på utfordringene de står overfor. Et godt prosjekt må: Rette seg mot disse utfordringene Bidra med en løsning Ha et næringsutviklings-element ..og et utviklingsbehov ..og realiseres Vi har etablert et nytt virkemiddel: PILOT-E PILOT-E er rettet mot å løse de store samfunns-utfordringene – områder der det skal gjøres store investeringer for å løse disse. Vi vil møte disse utfordringene ved å utvikle løsninger der vi samtidig utvikler norsk næringsliv PILOT-E oss muligheten til å finansiere større prosjekter der vi benytter virkemidler fra både Forskningsrådet, Innovasjon Norge og Enova? Hvilke verdikejder kan vi se for oss – hvilke etterspørsler kan vi møte – hvor har vi næringsliv?

35 Neste utlysning – kriterier mm
MENY Kvalifikasjonskriterier (ja/nei): Søker har norsk organisasjonsnummer Prosjektet skal gjennomføres i Norge og vil bidra til kunnskapsutvikling i Norge Prosjektet er innenfor tematikken i utlysningen Søker har beskrevet en strategi og plan for å ta teknologien til markedet Søker planlegger å involvere kunder og brukere i utvikling av konseptet Finansieringen vil være utløsende for at prosjektet blir satt i gang

36 Neste utlysning – kriterier mm
MENY Søknader som tilfredsstiller kvalifikasjonskriteriene vil bli rangert i henhold til følgende rangeringskriterier (gradert skala): Teknologiens potensial for energi- og/eller klimagassreduksjon (kvantitative mål) (1-7) Markedspotensial (1-7) Verdiskapingspotensial for bedriften(e) (1-7) Innovasjonsgrad (1-7) Forskningsgrad (1-7) Plan for realisering og kommersialisering (arbeidspakker, realismen i planene, kvaliteten på milepælene) (1-7)

37 Hvis sluttbruker er en offentlig aktør
MENY Hvis sluttbruker er en offentlig aktør PILOT-E skal ende opp med en leveranse til en sluttbruker – en kjøper. I de situasjoner der kjøperen er en offentlig aktør, kan anskaffelsen falle inn under Lov om offentlige anskaffelser. Partnerne i PILOT-E prosjektet må selv finne den beste strategien for en anskaffelsesprosess for å sikre at prosjektet kan testes ut i full skala, og at dette kan skje i tråd med Lov om offentlige anskaffelser. Konsortienes sammensetning, sluttbrukeren og type marked vil kunne variere for ulike PILOT-E prosjekter, og hvordan og når sluttbrukeren involveres vil også variere. PILOT-E prosjektet kan planlegge for at en eventuell offentlig anskaffelsen skal skje gjennom Ordinære offentlige anskaffelsesregler, se Innovative offentlige anskaffelser, se   Før-kommersielle anskaffelser, se     Bruk av FoU unntaket, se   utviklingskontrakter/unntak-enkelte-fou-kontrakter Innovasjonspartnerskap, se

38 MENY BACK-UP

39 MÅLET MED PILOT-E Store samfunnsutfordringer  store investeringer  nasjonal etterspørsel Muligheter for nytt næringsliv – grønn omstilling Etablert nytt virkemiddel – PILOT-E Mulighet for større prosjekter – sammensatte konsortier – fra ide til marked gir derfor har vi slik at vi gir Vi har etablert et nytt virkemiddel: PILOT-E PILOT-E er rettet mot å løse de store samfunns-utfordringene – områder der det skal gjøres store investeringer for å løse disse. Vi vil møte disse utfordringene ved å utvikle løsninger der vi samtidig utvikler norsk næringsliv PILOT-E oss muligheten til å finansiere større prosjekter der vi benytter virkemidler fra både Forskningsrådet, Innovasjon Norge og Enova? Hvilke verdikejder kan vi se for oss – hvilke etterspørsler kan vi møte – hvor har vi næringsliv? Hvilke ideer til nye prosjekter gir dette innen fremtidens digitaliserte energisystem?


Laste ned ppt "program Utfordringer i nettet – digitale løsninger"

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google