Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

Hvordan ser fremtidens elevtjeneste ut?

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "Hvordan ser fremtidens elevtjeneste ut?"— Utskrift av presentasjonen:

1 Hvordan ser fremtidens elevtjeneste ut?
Karine Johansen Elev- og lærlingombud Rådgiversamling, Bodø Elever Foto: Karine Johansen

2 Oppgitt årsak for opplæringsbrudd- elever
Personlige årsaker/sykdom Skolelei/manglende motivasjon Feilvalg Stort fravær Fått arbeid fagvansker 40,9 % av elevene oppga at de slutter som følge av personlige årsaker/sykdom i 2014/2015. Dersom man skal reduser frafall mener jeg at vi mår bruke den informasjonen man har. Det hjelper for eksempel lite å sette inn ekstra timer i et fag, dersom det egentlig er andre/personlige utfordringer som gjør at en elev står i fare for å droppe ut. Dersom man skal bruke disse tallene er det også viktig å vite hvor reelle de er. Det vil si? Hvilke prosedyrer foreligger i prosessen som fremskaffer tallene? Gjør skolen dette sammen med elevene? Og er det ulike folk som bistår elevene osv.

3 Oppgitt årsak for opplæringsbrudd - lærlinger
Personlige årsaker Feilvalg Brudd på arbeidslivets regler Flytta Ukjent Totalt 31,9% av lærlingene oppgir at det er personlige forhold som er årsaken til heving av lærekontrakten i 2014/ 15 og 29,2 i 2015/2016. Størst gruppe er: feilvalg med 29,8 i fjor. Deler du jenter og gutter inn for hver seg det flest jenter som oppga personlig årsaker, men flest gutter oppga feilvalg. Tall fra 2009 (året jeg startet i jobben), viser at det var 15,3 % som oppga personlige årsaker til at de sluttet i lære. Vi ser altså en oppgang på 50 prosent siden da. Jeg kan bekrefte at det er mange lærlinger som sliter i sitt læreforhold. Lærlinger blir fort en del av bedriften, kulturen, jobben og Vi`et og det er bra, men mange glemmer at de er ungdom under utdanning og at det som var vanskelig på videregående fremdeles kan være vanskelig. Dette er kanskje en av de tingene som er vanskelig å ta opp med sjefen eller Opplæringskontoret.

4 Bruke den kunnskapen vi har om frafall
Hva er årsakene? Hvordan kan vi forebygge at det skjer? Hva sier elevene/lærlingene selv? Hva har vi av mulige virkemidler? Hva gjøres allerede? Hvilken rolle har elev og andre tjenester på skolen for å bidra til at elevene gjennomfører og består?

5 Hva er det viktigste for din trivsel ?
Elevundersøkelsen viser høy grad av trivsel på skolen. Så det er ingen åpenbar sammenheng mellom dette og at elevene slutter. Det er andre årsaker. Jeg mener det er grunn til å tro at fremtidens elevtjenester er en del av svaret på hvordan skolene kan jobbe endra mer målrettet for å bidra til at flere elever gjennomfører og består skolen og læretida. Dette er resultatet av alle svarene elevrådet i Saltdal svarte på følende spørsmål: Hva er det viktigste for den trivsel på skolen? Lærlingene svarer på en lignende måte. Det er å være sosial, drikke kaffe og prate skaper trivesel.

6 Nytt kapitel om skolemiljø
Lovendringen trer mest sannsynlig i kraft i1.august 2017 Reglene vil skjerpes når det gjelder hvordan skolen håndterer og er observant på hvordan elevene har det Økt fokus på sårbare grupper. Forhold som ligger utenfor skolen må håndteres den tiden elevene er på skolen Vil lovendringen endre elevtjenestenes rolle og måte å jobbe på ?

7 Hva sier elevene ? 1. Hva er det første du tenker på når du hører ordet elevtjeneste?  (For deg selv) 2. Hva bør elevtjenestene inneholde? (For deg selv) 3. hvilke krav bør ligge til grunn for tjenestene og hvilke forventinger har dere til tjenestene?            ( Diskusjon to og to resten av spørsmålene) -Hva må elev- og miljøtjenesten minimum bestå av?       -Hvem, Hva, Hvor ? 4. Hvilke forventinger har du til tjenestene og til de som jobber der?      -Hvem, Hva, Hvordan ? 5 Dette tror jeg elevene på min skole savner: hvem, hva, evt. hvordan? I helga hadde Elevorganisasjonen i Nordland årsmøte. Der var det representanter fra de fleste videregående skolene i fylket. 36 repr. besvarte en undersøkelse fra ombudet og ble spurt om hva de forbinder med elevtjenesten, hva den bør inneholde og hvordan bør den se som ved et minimum. I tillegg var det 4 elever fra en ungdomsskole. Svarene deres er ikke med i denne oppsummeringen, men de var ganske like. Det var et tema som ble spilt inn i tillegg og som ikke ble nevnt av de 36 på vgs. Og det var at elevtjenesten kunne relateres til mobbeproblematikk. Jeg tolket det som at elevtjenesten kunne bidra og hjelpe i slike saker. -

8 Dette oppsummerer spørsmål 1
Dette oppsummerer spørsmål 1. Hva er det første du tenker på når du hører ordet elevtjeneste?

9 Hva bør elevtjenestene inneholde? Dette svarte elevene:
Gode voksne som ALLTD er tilgjengelig for eleven. For eksempel helsesøster Tilby programmer som hjelper elevene på flere måter (fysisk & psykisk) og i økonomispørsmål Tjeneste hvor elevene får råd og hjelp God oppfølging for de elevene som trenger det Helsesøster, miljøterapeut og rådgiver Helsesøster, miljøarbeider, PPT, IKT, NAV, psykolog og ellers nok personell basert på antall elever, + elevmentorer (Drømmeskolen, voksne for barn) Helsesøster, rådgiver, PPT og noen som har oppfølging med elever Helsesøster, sosialarbeidere, rådgivere, miljøarbeidere, barnevern, lærere, elevråd og godt samarbeid med foreldre FAU Helsesøster, PPT, ekstra pedagoger, et mellomledd mellom elevene og tjenestene Helsesøster, rådgivere, PPT, psykolog, IKT og NAV Rådgivere, psykisk helsehjelp, helsesøster og miljøterapeut. Rådgivning, psykisk helsehjelp, helsesøster, karriereveiledning, og informasjon om elevens rettigheter Psykologer, rådgivere og helsesøster (100 % stilling) De fleste svarene inneholdt da ulike yrkesgrupper. I et forsøk på en rekkefølge: Helsesøster er oftest nevnt og er med i alle svarene hvor det nevnes spesifikke profesjon/yrkesgruppe. Rådgivere er også svært ofte nevnt. Miljøarbeider og miljøterapeut kommer på en « tredjeplass» Overaskende mange svarer at de mener at psykolog bør være med. Andre som nevnes er, PPT, NAV, og IKT, barnevern, lærere. Også eleven/elevråd nevnes. Det er interessant. Bør elever eventuelt elevråd ha et tettere samarbeid med elevtjenestene? I tillegg nevnes god elevoppfølging. Kan vel være flere? Det aller viktigste for elevene er nok at tjenesten er tilgjengelig ohg kanskje mindre viktig hvilken utdanning vedkommende har.

10 Forst. Rådgivning, karriereveiledning, helsesøster, informasjon, øyeblikkelig hjelp Godt utdanna fagfolk som brenner for det de holder på med. Folk elevene kan stole på slik at det ikke kommer ut i kaffepausen på kontoret. Alt av tjenester eleven kan ha bruk for Profesjonelle som bryr seg Egnede personer som vet alt om jobben sin og kan mye om psykisk helse Opplysninger om at de eksisterer Støtte elevene i diverse situasjoner Hjelp fra A til Å Mental støtte Som nevnt. Det er kanskje mindre viktig hvilken utdanning de voksne har, men det stilles en forventning til at personene er godt utdanna, at de er til å stole på og at de bryr seg og er til støtte og hjelp.

11 « Elevtjenesten bør bestå av ett tverrfaglig team med kompetanse innenfor psykisk/fysisk helse, lærevansker og andre relevante fagfelt, samt bidra med oppfølging av elever/lærlinger. Elevtjenesten burde jobbe offensivt og aktivt snakke med elevene ved mistanke om problemer/situasjoner der de kan hjelpe til». Elevrådsrepresentant vgs. Nordland Oppsummerer godt at elevene forventer en mangfoldig elevtjeneste som kan svare på det meste, som samarbeider med andre fagfolk og som er proaktiv i sin rolle som «skolens øyne».

12 Hva må elev- miljøtjenesten minimum bestå av - hvem, hva, hvor
Hva må elev- miljøtjenesten minimum bestå av - hvem, hva, hvor? Diskutert to og to. Minst en elev, voksne på skolen. Og muligens rektor og helsesøster Rådgiver, helsesøster og veileder for lærlinger. Må være tilgjengelig 24/7 Fagpersoner som psykologer, helsesøster, rådgivere, på skolen hver dag (minimum 50 % stilling) Fagfolk ( rådgiver og helsesøster) Helsesøster, PPT og miljøarbeider Miljøarbeider på skolen. Kontakt på sms, psykolog i nærheten av skolen og helsesøster på skolen hver dag- åpen dør Helsesøster, psykolog, elever, lærere, leksehjelp, fellesaktivitet- skole/fritid. Helsesøster, sosialarbeidere, rådgivere, miljøarbeidere, barnevern, lærere, elevråd, samarbeid med FAU. Tilgjengelig på skolen og på sms eller mail etter skoletid Helsesøster, rådgiver, miljøarbeidere, psykolog og elever/elevråd. PPT, barnevern, økonomisk rødgiver, lærere, veileder for lærlinger er andre eksempler. Også her understrekes at de må være tilgjengelig. Tall fra vår dessverre nedlagte spørretjeneste (Klara Klok) viser helt klart høyest antall besøk mellom kl

13 Forst. Minimum i elev og miljøtjeneste diskuter to og to.
Miljøarbeider, helsesøster og rådgiver Helsesøster, PPT- ansvarlig og miljøarbeider Ett nettverk som støtter elevene i forskjellige situasjoner. Elever, fagpersoner som helsesøster, lærer med videre. Hvor? På skolen og skolerelaterte områder En person som du kan stole på og kan si alt til. Alltid til stede på skolen Helsesøster, rådgivere (ikke for mange per elev) og de bør være tilgjengelig i skoletiden. Hvor: åpen løsning slik at det er lett å ta kontakt, at det ikke blir «rart» å gå dit Elever og fagpersoner Økonomisk rådgiver, helsesøster, psykolog, miljøsjef- lett tilgjengelig. Miljøtjenesten, rådgiver, helsesøster, psykolog. IT, økonomisk rådgivning – alle innenfor skolens området Rådgivere, helsesøster og miljøarbeider på skolen Noen som støtter, lett å ta kontakt med, og tilgjengelig på skolen området.

14 Hvilke forventinger har du til tjenestene og de som jobber der?
At de skal være til stedet til enhver tid At de er der når de skal At de finns på alle studiesteder Kunnskap om det de skal gjøre Kompetanse og engasjement Er engasjert og er der for elevene/lærlingene. Lytter At de gjør noe bra for elevene og hindrer at eleven dropper ut Forståelse og at de får kompetanseheving Forståelse og erfaring At de er åpen, lett å snakke med, ikke dømmer, men er til hjelp Lett å snakke med om problemer, forståelsesfull, kan sette seg inn i situasjonen til enhver elev som trenger hjelp Hvem Helsesøster, psykolog, Hva: Kunnskap om det de skal gjøre. Hvordan: Kurs for ansatte, og ansatte med god kompetanse i faget.

15 Fortsettelse forventinger
At de er pliktoppfyllende og kan det de gjør En nyttig og betryggende tjeneste som er flink med ungdom og setter seg inn i problemsstillingene som ungdom har At de hjelper deg med det du trenger. For eksempel førstehjelpsutstyr Åpen. Kjenner elevene Interesse for det de jobber med Profesjonell og tilgjengelig Jobber for elevens beste Gir tjenester opp mot hybelboere og internat Til å stole på (taushetsplikt) Hjelpsomhet til det beste for elever i alle situasjoner Hvem: Psykologen er tilgjengelig for alle. At PPT følger opp på en tilfredsstillende og anonym måte. At helsesøster kjenner videregående nivå og ikke snakker nedlatende og ellers er hyggelig og hjelpsom. Er oppdatert i tiden. Oppfølgingstjeneste som følger opp elever med fravær, ser ting tidlig og ser elevens behov. Hva/hvilke forventinger. Se bilde Hvordan: På skolen -alle steder. At de har interesse for faget, Gir allsidig hjelp. At de har kunnskap om faget og at de har elevens beste i fokus. Tilbud om oppdatering I nytt kapitel om skolemiljø er barnets beste jm. barnekonvensjon tatt sterkere inn og lagt til grunn.

16 Dette tror jeg elevene på min skole savner:
Mer tilgjengelig helsesøster, bedre kommunikasjon mellom skolens ledelse og elevene En helsesøster å forholde seg til Tilgjengelig miljøarbeider/ sosiallærer på fritiden. Opplever at denne er lite tilgjengelig for elever uten spesielle behov Skolepsykolog Helsesøster i 100 prosent stilling. Rådgivere er ofte flinke og ofte nok på jobb. En bedre helsesøster, ei som er der. Vil ha psykolog Noen med psykisk helseutdanning og en som har peiling på det meste (Alt- muligperson). Tilgjengelig folk Helsesøster på ettermiddagstid Informasjon om miljøtjenesten og hva de tilbyr Bedre IKT Kommer ikke på noe

17 Et godt sted å være- er et godt sted å lære
Trivsel på skolen og i lærebedriften Fokus på opplæring- så vel som å passe inn

18 Hva med lærlingene? Mange lærlinger er redd for å ta opp med bedriften forhold når det oppstår forhold som påvirker opplæringen. Ombudets muligheter i slike saker er også begrenset ( taushetsplikt, begrense potensielle ettervirkninger for lærlingen). Formidlingskoordinatorens rolle. Kan den utvides til også følges opp lærlingene etter skolen og inn i lære? Ansattes representant. Fungerer den ? Nei Ombudet har mange eksempler på at lærlingene ikke vet hvem den ansatte representant er. Denne skal påse at bedriften overholder sine plikter ovenfor lærlingen. Lærlinger trenger noen utenfor bedriften som kan gi råd og hjelp når noe blir vanskelig.

19 Når det begynner å skurre….
Snakk om det………tidlig Snakk med en du har tillit til Vær saklig Vær løsningsorientert Forsøk å se saken fra begge sider Dette er råd ombudet gir på for eksempel lærlingesamlinger og i informasjon som sendes ut til lærlinger. «Rettigheter og plikter i lære»

20 eller er omfattet av vedtak etter heving av læreplass 4-6
§13- 2 Målgruppa til OT Målgruppen for OT er ungdom som er omfattet av den lovfesta retten til videregående opplæring og som det aktuelle skoleåret ikke har: søkt eller tatt i mot elev- eller læreplass avbryt slik opplæring ikke er i arbeid, eller har tapt retten som følge av bortvisning (§ 3-8 eller er omfattet av vedtak etter heving av læreplass 4-6 Hvorfor skal elever og lærlinger på den store smellen før de får hjelp fra OT?

21 Livsmestring i skolen Et prosjekt i regi av LNU som har utforsket barn og unges behov for å mestre viktige utfordringer i eget liv og hvordan ferdigheter og kunnskap for å øke mestring best mulig kan integreres i skolen. Oppdrag fra regjeringen ved Barne- og likestillingsdepartementet i samarbeid med Kunnskapsdepartementet og Helse- og omsorgsdepartementet. Anbefaling: livsmestring tas inn på de ulike læreplanmålene i de ulike fag og ikke blir et eget fag. LNU (Landsrådet for Norges barne -og ungdomsorganisasjoner. Er en paraplyorganisasjon med over 70 barne- og ungdomsorganisasjoner. Formålsparagrafen i opplæringsloven sier noe om livsmestring. Elevene og lærlingene skal utvikle kunnskap, dugleik og holdninger for å kunne mestre livene sine og for å delta i arbeid og felleskap i samfunnet. Fokus på ungdomsskolen. Mer enn 200 ungdom har deltatt med innspill, utfordringer og meninger. 21 barne- og ungdomsorganisasjoner (bl.a. Elevorganisasjonen og Mental Helse Ungdom). Barne- og ungdomsskoler i Bodø, Oppegård og Tøyen. Det disse elevene relaterer til livsmestring kan relateres til de samme temaene som elevenee og lærlingene på videregående nivå er opptatt av.

22 Hovedutfordringer beskrevet av ungdom
Prestasjonspress og stress Gruppepress Kroppspress / Skjønnhetspress Konflikt og krangel Inkludering og utenforskap Sorg Mobbing Vanskelig hjemme Identitet Snakke om vanskelige ting Ta selvstendige valg (Rus) Seksualitet Overgangsfase Psykisk helse Hverdagen med sosiale medier Dårlig selvbilde og selvfølelse Her er de som fremkommer i rapporten fra LNU om hva ungdom forbinder med livsmestring.

23 Maksimalt elevtall per årsverk i skolehelsetjenesten må lovfestes
Skolehelsetjenesten har potensiale til å kunne nå ut til elevene og være med på å forebygge psykiske helseproblemer. Dessverre er skolehelsetjenesten kronisk underbemannet. Enkelte helsesøstre har uttalt at de ikke spør elever om hvordan de har det fordi de ikke har tid til å høre svaret. Hvis Helsedirektoratets anbefaling om maksimalt elevtall i skolehelsetjenesten blir lovfestet, hadde kommunene vært forpliktet til å levere i langt større grad enn i dag. Mental Helse Ungdom mener at det må bevilges langt større overføringer til kommuner for å kunne styrke skolehelsetjenesten, og at disse midlene øremerkes til formålet. Prinsipprogram Mental helse ungdom Vedtatt prinsipprogram Mental Helse ungdom

24 Sandnessjøen videregående skole
Går offensivt ut å informerer om sitt tilbud til lærlinger. Lærlinger i Sandnessjøen har tilgang på: skolehelsetjenesten, rådgivere, og miljøarbeider åpen skole/ miljøkveld IKT? Vi– kultur MOT- skole Bistand fra lærere i eksamensforberedelsen MILJØKVELDER. Tilbud til lærlinger! Rådgivning, helsesøster og miljøarbeider v/ Sandnessjøen vgs. Sandnessjøen vgs gjorde det best i Nord- Norge da alle skolene i Norge ble målt på: fravær og gjennomførinsgrad, standpunktkarakterer og eksamensresultat og skolemiljø. Senter for økonomisk forskning V/ NTNU om kvalitetsforskjeller i skolen. SVS fikk målingen 3,4 og var med det eneste skole i Nord- Norge som lå over landsgjennomsnittet på 3.4. Det som jeg velger å vektlegge her er det siste punktet og at skolen stiller seg disponibel for lærlingene. Helgelands Blad

25 Dette må flere gjøre mer av:
Tverrfaglig tjeneste (samarbeid) - ei dør Økt tilgjengelighet Informasjon om tilbudet Tidlig innsats Overgangsarbeid Tilpasset løp for den enkelte- tradisjonelt løp er ikke for alle! Godt samarbeid mellom rådgivere i kommunene og i fylket Tett fraværsoppfølging i samarbeid med faglærere NAV inn i skolen En elevtjeneste etter elevene og lærlingenes behov- ikke motsatt Lærlinger trenger en tilgjengelig hjelpeinstans utenfor bedriften Klar tale fra ombudet. Dette er basert på det jeg har sett/erfart gjennom årenes som ombud Saker/enkeltsaker/skolebesøk/lærlingesamlinger/ interne og eksterne rapporter, elevundersøkelse forskingsrapporter osv. (fra 2009) og på det som elevene og lærlingene selv beskriver inkludert det som presenteres i denne presentasjonen.

26 Kontaktinfo elev- og lærlingombudet i Nordland
Nfk>tjenester>Utdanning>elev- og lærlingombudet Besøksadresse: fylkeshuset i Bodø Prinsen gt.100 Fylkesordførers kontor, 4.etg. Foto: Nfk


Laste ned ppt "Hvordan ser fremtidens elevtjeneste ut?"

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google