Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

Facebook-annonsering

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "Facebook-annonsering"— Utskrift av presentasjonen:

1 Facebook-annonsering
Hvordan drive markedsføring på Facebook?

2 Boosting versus annonsering
På Facebook finnes det ulike nivåer av markedsføring av innhold. Såkalt «fremming (boosting») er den enkleste formen. Det kan alle med en FB-konto gjøre. Annonsering derimot, krever en Facebook Ads manager-konto og er en mer sofistikert metode for markedsføring som bl.a gir flere valg for målretting. Når vi på UiOs sentrale side lager annonser, bruker vi ofte metoden fremming, men vi (Vizeum) gjør det gjennom Ads manager. Når jeg snakker om annonsering i denne presentasjonen, kan det mao. også omfatte fremming. Les mer om boosting versus annonsering.

3 For å komme i gang med FB-annonser
Definér et mål med annonsen – hva er grunnen til at du vil annonsere? Sett en eller flere ønskede målgrupper for annonsen Velg plattform for annonsen Sett budsjettrammene for annonsen Produser innholdet (bilder/ film og tekst) som skal brukes i annonsen Velg format for annonsen Måle og evaluere annonsen

4 Steg 1: Mål med annonsen/kampanjen
For å sette et mål for annonsen, spør deg selv: Hva er det viktigst å oppnå gjennom annonsen? Er det: Synlighet (bevisstgjøring, merkevarebygging) Besøk på nettsiden Deltakere på et arrangement Salg av varer eller tjenester

5 Steg 2: Målgruppe for annonsen
Bruk det du vet om de du vil nå med annonsen til å velge en demografi og en adferd som representerer målgruppen. Du kan målrette annonser ut fra: Lokasjon (“people's stated location on their Timeline and is validated by their IP address”). Demografi (det brukerne selv har oppgitt om spårk, alder, kjønn, forhold, utdanning arbeid, etnisitet, generasjonstilhørighet, jubileer osv). Interesser (det brukerne selv har oppgitt som “interests, hobbies and Pages they like on Facebook”). Adferd (“activities that people do on or off Facebook that inform on which device they're using, purchase behaviors or intents, travel preferences and more”). Tilknytning (tilknytning til siden din, venner av folk som liker siden din, folk som skal på ditt event, venner av folk som skal på ditt event etc) Avanserte innstillinger/ retargeting (last opp egne lister med brukere, målrett mot brukere av nettsiden din, etc.). Krever i noen tilfeller Facebook Pixel.

6 Steg 3: Plassering av annonsen
Neste steg er å velge kanal for annonsen og plassering på kanalen. Gjennom FB Business manager kan du annonsere på Facebook, Instagram og andre apper og nettverk som er tilknyttet Facebook-nettverket. Du kan også velge å lage annonsen for spesifikke mobil/nettbrett-applikasjoner. Velg plattform ut fra: Målgruppe Innhold Mål med annonsen Plasseringer: Facebook feeds (mobil og desktop) Facebooks høyreside Instagram Audience Networks Instant Articles In-stream videos

7 Steg 4: Budsjett for annonsen
Bestem deg for om du har et fastsatt totalbudsjett og hva det er, eller om du har et åpent, løpende budsjett som trekkes daglig fra annonsekontoen. UiOs Facebook-side har stort sett brukt Reach & Frequency-metoden: Kampanjen er betalt i forkant, og blir levert med forutsigbar rekkevidde og frekvens.

8 Hvordan fungerer Facebooks “annonsemarkedsplass”?
Facebook selger annonser som på en auksjon. Du må “by” på annonsen, og prisen du betaler bestemmes av ulike kriterier. Facebook forklarer det slik: “When showing ads, we try to balance two things: Creating value for advertisers by helping them reach and get results from people in their target audiences Providing positive, relevant experiences for people using Facebook, Instagram or Audience Network The best way for us to do this is to hold an auction in which both interests are represented. That way, advertisers are reaching people receptive to their ads and users are seeing something they're interested in. This is different than a traditional auction because the winner isn't the ad with the highest monetary bid, but the ad that creates the most overall value.”

9 Hvilke kriterier ligger til grunn for prisen for annonsen?
1) Budet ditt og hvor mye du er villig til å betale for målet Har du en makssum, eller har du andre kriterier som skal oppnås og som du er villig til å betale det det koster for å oppnå? For eksempel: Du skal annonsere for et arrangement, og vil ha stk til å klikke seg inn på påmeldingsskjemaet. Eller du har 5000 kr til rådighet, som skal brukes uansett hvor mange klikk det gir. 2) Kvalitet og relevans for målgruppen (score etter 500 visninger) Hvor godt annonsen treffer målgruppen du har satt - hvor sannsynlig det er at de vil oppleve det som relevant og interessant innhold i sin feed. De 500 første visningene avgjør verdien, og såkalt negativ feedback kan redusere verdien av annonsen din. 3) Estimert handlingsmønster for målgruppen Måler hvor sannsynlig det er at målgruppen utfører de handlingene du har satt som mål for kampanjen (klikke, se, lese etc).

10 Hva betaler du for? Du kan betale avhengig av hvor mange mennesker som klikker på annonsen din, eller du kan betale for hvor mange som ser annonsen din: Kostnad per klikk (CPC): Du betaler kun for de brukerne som klikker på annonsen. Visninger (CPM): Du betaler en viss sum for hver tusende person som ser annonsen din. Kostnad per handling/ konvertering (CPA)_: Du betaler og byr på en spesifikk handling. Når handlingen gjennomføres, betaler du.

11 Steg 5: Velg format for annonsen
Annonsen kan ha format som et enkelt bilde eller en enkel video, eller flere bilder og videoer i ulike kombinasjoner. Du kan også lage slideshow av flere bilder, eller et såkalt “canvas” som kombinerer bilder, tekst og film. Formater: Vanlig bildeannonse Karusell: Flere bilder og filmer i én annonse Videoannonse Slideshow Canvas

12 Eksempel: Arrangement
Mål: Få deltakere til å melde seg på arrangementet (+ synlighet/profilering) Annonsering av arrangementet kan gjøres gjennom ulike formater: Annonsepost for Facebook-arrangementet Bilde eller videoannonse med lenke Slideshow eller karusellannonse \Canvas

13 Arrangementsannonse

14 Arrangementsannonser
Bildene og teksten vil vises forskjellig på desktop, mobil og i høyrekolonnen på desktop. Derfor er det viktig at bildet og tekst følger disse retningslinjene: Anbefalt bildestørrelse: 1920x1080 pixler Bilderatio: 1.91:1 Annonsetekst: 90 tegn Event-tittel: 25 tegn Bildet bør inneholde minimalt med tekst (og absolutt ikke mer enn 20%) Husk! Dato og tid for eventet blir alltid automatisk med i annonsen.

15 Arrangementsannonsen: Hvordan vil den se ut?
1) I nyhetsfeeden på desktop: Bildet vises som 470x174 pixler, teksten kan ha opp mot 500 tegn og tittelen opp til 25 tegn. 2) I nyhetsfeeden på mobil: Bildet vises som 560x208 pixler, teksten kan ha opp mot 120 tegn og tittelen 25 tegn. 3) I høyrekolonnen på desktop: Bildet vises som 254x94 pixler, teksten kan være opp til 90 tegn og tittelen opp til 25 tegn. Sidenavnet kan være på opp til en linje.

16 Bildeannonser Facebooks fem tips for bedre bildeannonser:
La bildet vise mennesker som bruker produktet, fremfor produktet alene. Husk at annonser kan vises i nyhetsfeeden og konkurrerer om oppmerksomheten med oppdateringer fra venner og familie. Pass på at mindre enn 20% av pikslene på bildet er tekst (ref. Facebooks retningslinjer). Fokuser budskapet ved å croppe tett rundt hovedmotivet i bildet. Hold det enkelt - forstår man hva bildet viser på 3 sekunder? Vis hvilke fordeler produktet gir, fremfor produktet alene.

17 Bildeannonse med lenke

18 Lenkeannonse: Hvordan vil den se ut?
Bildet og teksten på annonsen vil se forskjellig ut, ut fra hvor på Facebook den dukker opp. I nyhetsfeeden på desktop: Bildet vises som 470x246 pixler, teksten kan være på opptil 500 tegn og lenke-tittelen på 1-2 linjer. Lenke-ingressen kan være på 2-3 linjer. I nyhetsfeeden på mobil: Bildet vises som 560x292 pixler, teksten kan være på 110 tegn og lenketittelen på 1-2 linjer. Lenkeingresse kan være på en linje. I høyrekolonnen: Bildet vises som 254x133 pixler, teksten på 90 tegn og tittelen på lenken som 25 tegn.

19 Lenkeannonse Bildene og teksten vil vises forskjellig på desktop, mobil og i høyrekolonnen på desktop. Derfor er det viktig at bildet og tekst følger disse retningslinjene: Anbefalt bildestørrelse: 1200x628 pixler. Bilderatio: 1.9:1 Tekst i posten: 90 tegn Tittel på lenke: 25 tegn Lenkeingress: Maks 30 tegn Bildet i seg selv bør ha minimalt med tekst og ikke mer enn 20% av pixlene.

20 Karusell med lenke

21 Videoannonse

22 Videoannonse med lenke

23 Steg 6: Måle og evaluere annonsen
Resultatet er avhengig av målet du satte deg innledningsvis. Hvis målet er synlighet, bør du se på rekkevidde og visninger. Hvis målet er økt deltakelse, er det f.eks antall klikk som indikerer resultatet. Click-through rate (CTR): Andelen av mennesker du nådde som klikket på annonsen. Høy CTR = god annonse. Frekvens: Hvor mange ganger annonsen er vist i snitt til hver person i målgruppen. For høy frekvens = målgruppen mettes raskere og kan i verste fall skjule innlegg fra deg. Relevans: Baseres på positiv og negativ feedback (video views, conversions, vs. hide, report, hide all etc). Settes fra Sier noe om hvor relevant FB ser din annonse som. Det påvirker igjen hvor ofte annonsen blir vist, hvilken prioritet den får og kostnaden.

24 Måling av videoer Om du deler en video skal du ikke telle antall likes, men heller se på hvor godt videoen ble tatt i mot ved å se på hvordan folk engasjerte seg med videoen din: Antall minutter sett Videovisninger (3 sek) Visninger på 10 sekunder Gjennomsnittlig visningstid Publikum og engasjement

25

26 Nyttige Facebook-ressurser
Ordliste over begreper og ord brukt på Facebook Hvordan annonsere på Facebook Facebooks detaljerte annonseguide Liste over annonseformater Generelt om markedsføring på Facebook


Laste ned ppt "Facebook-annonsering"

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google