Krav til sikring av personopplysninger Prof. Dag Wiese Schartum, AFIN.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Personopplysningsloven: -innhold, styrker og svakheter
Advertisements

Astrid Øksenvåg Rådgiver EKOR AS
Norm for informasjonssikkerhet Modul 1 – Normen – en oversikt
Hvilke rettsregler gjelder for norske nettsteder? Prof. Dag Wiese Schartum, AFIN.
Eksempler på Rettskildestudier (“annen rettskildeforskning”) Dag Wiese Schartum, AFIN.
Om myndigheter som har med ivaretakelse av personvern å gjøre Dag Wiese Schartum, AFIN.
Rettslig regulering av identitet og identifisering i Norge Dag Wiese Schartum, AFIN.
Prof. Dag Wiese Schartum, AFIN
Personopplysningslovens formål, grunnbegreper og virkeområde
Om personopplysningslovens betydning for forvaltningens beslutningssystemer og nettsider Dag Wiese Schartum, AFIN.
Grunnleggende begreper i personopplysningsloven (legaldefinisjoner)
Jus som ramme for beslutningssystemer i forvaltningen Aktøranalyse og systemavgrensing Dag Wiese Schartum.
Personopplysningslovens formål og grunnleggende begreper
Om forholdet mellom rettssikkerhet og personvern i elektronisk forvaltning Dag Wiese Schartum, AFIN.
Sikring av personopplysninger i offentlig forvaltning Prof. Dag Wiese Schartum, AFIN.
Anne Marie Dalen Øverhaug Kvalitetsregisterkonferansen
Informasjonssikkerhet
Presentasjon av UiOs mal for databehandleravtale, bruk av malen og oppfølging av arbeidet med behandlinger av personopplysninger.
Instruktørkurs for kommuner Ansvar og avtaler (45 min)
Dag Wiese Schartum, AFIN
Om myndigheter som har med ivaretakelse av personvern å gjøre Dag Wiese Schartum, AFIN.
Dokumentasjon av rettslige beslutningssystemer Dag Wiese Schartum, AFIN.
Notater til Dag Wiese Schartums forelesning den 8. september 2003
Dag Wiese Schartum, AFIN
Risikovurdering i UDI; DRI 3001 Dag Wiese Schartum, AFIN
Spesielt om personvern og krav til sikring av personopplysninger Dag Wiese Schartum.
| 1 Instruktørkurs for kommuner Ansvar og avtaler (45 min)
Automatisering og rettslige beslutninger: oversikt og utgangspunkter Dag Wiese Schartum, AFIN.
Om personopplysningslovens betydning for systemutvikling Dag Wiese Schartum, Avdeling for forvaltningsinformatikk (AFIN), UiO.
Eksempler på Rettskildestudier (“annen rettskildeforskning”) Dag Wiese Schartum, AFIN.
Oversikt over personopplysningslovens bestemmelser om fjernsynsovervåking Prof. Dag Wiese Schartum, AFIN.
Dokumentasjon av rettslige beslutningssystemer Dag Wiese Schartum, AFIN.
Konsesjons- og meldeplikt Datatilsynets og Personvernnemndas oppgaver og myndighet Prof. Dag Wiese Schartum, AFIN.
Retting og sletting mv av personopplysninger Dag Wiese Schartum, AFIN.
| 1 Instruktørkurs for kommuner Ansvar og avtaler (45 min)
Konsesjons- og meldeplikt Datatilsynets og Personvernnemndas oppgaver og myndighet Prof. Dag Wiese Schartum.
Taushetsplikt og andre begrensninger i tilgangen til personopplysninger Dag Wiese Schartum, AFIN.
1 Nasjonalt introduksjonsregister NIR. Kommunal- og regionaldepartementet 2 NIR-forskriften Kapittel 1: Generelt om formål, virkeområde og definisjoner.
Grunnleggende begreper i personopplysningsloven (legaldefinisjoner)
Transformering av rettsregler til programkode Dag Wiese Schartum, AFIN.
Diskusjon av mulig fremtidig regulering av biometri i Norge Dag Wiese Schartum, AFIN.
Taushetsplikt og annet konfidensialitetsvern (+ innledning til juridisk del av emnet) Prof. Dag Wiese Schartum.
Om personopplysningslovens betydning for forvaltningens beslutningssystemer og nettsider Dag Wiese Schartum, Avdeling for forvaltningsinformatikk, AFIN.
Om personopplysningslovens betydning for systemutvikling -grunnkrav Dag Wiese Schartum, Avdeling for forvaltningsinformatikk, AFIN.
Krav til sikring av personopplysninger i hht pol § 13 og pof kap. 2 Prof. Dag Wiese Schartum, AFIN.
Oversikt over personopplysningslovens bestemmelser om fjernsynsovervåking Prof. Dag Wiese Schartum, AFIN.
Om myndigheter som har med ivaretakelse av personvern å gjøre Dag Wiese Schartum, AFIN.
Om lysbildeserien Lysbildene er støttemateriell til prosessledere
Dag Wiese Schartum, AFIN
Krav til sikring av personopplysninger
Personvern som del av enkeltsaksbehandling i offentlig forvaltning
Dokumentasjon av rettslige beslutningssystemer
FINF Eksamensoppgaven høsten 2013
Dag Wiese Schartum, AFIN
Prof. Dag Wiese Schartum, AFIN
Om myndigheter som har med ivaretakelse av personvern å gjøre
Rettskildestudier (“annen rettskildeforskning”)
Dag Wiese Schartum, AFIN
Dag Wiese Schartum, AFIN
Spesielt om personvern og krav til sikring av personopplysninger
Krav til sikring av personopplysninger i hht pol § 13 og pof kap. 2
Personvernforordningen som ramme for forvaltningens digitale systemer
Forskrift om Internkontroll
GDPR Personvernforordningen
Dag Wiese Schartum, AFIN
Personvern Opplysningskvalitet Informasjonssikkerhet og internkontroll
Om myndigheter som har med ivaretakelse av personvern å gjøre
Dag Wiese Schartum, AFIN
I: Jus som ramme for beslutningssystemer i
Prof. Dag Wiese Schartum, AFIN
Utskrift av presentasjonen:

Krav til sikring av personopplysninger Prof. Dag Wiese Schartum, AFIN

Data: Formalisert representasjon av informasjon i en form som er egnet for overføring, tolkning og behandling (manuelt eller automatisk) Informasjon: Kunnskap om objekter (fakta, prosesser, begreper mv) som i en viss sammenheng har en spesiell mening. Opplysning: “Små biter informasjon”, mer eller mindre formalisert (kan ofte relateres til en fysisk eller juridisk person) “Datasikkerhet”, “informasjonssikkerhet” og “sikring av personopplysninger” brukes ofte om hverandre uten at ordbruken alltid er klart begrunnet Temaet her er “sikring av personopplysninger”, og dette må relateres til “data-” og “informasjonssikkerhet” “data”, “informasjon”, “opplysninger” Innledende kommentar I: “data”, “informasjon”, “opplysninger”

“sikring”, “sikkerhet” (av/for data”, “informasjon”, “opplysninger”) Innledende kommentar II: “sikring”, “sikkerhet” (av/for data”, “informasjon”, “opplysninger”) “Sikring” og “sikkerhet” (mot hva?) –Mot brudd på fastsatte normer (rettslige, faglige, sosiale). –Her: Vekt på ivaretakelse av kravene i pol § 13 og pof kapittel 2 (og generelt rettslige normer vedrørende informasjonssikkerhet) “Sikring” og “sikkerhet” (i relasjon til/hva kan normene gjelde?) –I utgangspunktet kan enhver norm “sikres” –Spesielt aktuelt: konfidensialitet, tilgjengelighet, integritet –Også aktuelt: identitet, autensitet, kvalitet, rettslig grunnlag, rettigheter og lovmessighet ellers “Sikring” og “sikkerhet” (hvordan - hva slags tiltak?) –Organisatoriske –Tekniske/teknologiske –Fysiske –Rettslige Forholdet til andre regelverk om informasjonssikkerhet

Forholdet mellom kravene til sikring og internkontroll Felles krav til informasjonssikkerhet og internkontroll, pol §§ 13 og 14 –Tiltak skal være Planlagte Systematiske Dokumenterte –Dokumentasjonen skal være tilgjengelig for Alle aktuelle medarbeidere Tilsynsmyndigheter Mulig å se informasjonssikkerhet som et særskilt område av internkontrollen

Krav til informasjonssikkerhet etter pol § 13 Bestemmelsen i § 13 gjelder både behandlingansvarlig og data- behandler og utgjør ramme for hva som kan bestemmes i forskrift Arbeidet med informasjonssikkerhet skal omfatte –Konfidensialitet –Integritet –Tilgjengelighet Informsjonssikkerheten skal være “tilfredsstillende”, jf pol § 13 –Vurderingen gjelder hvor ekstensive (omfattende) tiltakene skal være –og hvor intensive/strenge tiltakene skal være § 13 innebærer krav om konkret vurdering av hver behandling –Forskriften stiller opp noen materielle minstkrav mv –Forskriften stiller opp krav til organisering mv av sikkerhetsarbeidet –Forskriften stiller opp krav til framgangsmåter for sikkerhetsarbeidet –Forskriftens krav må vurderes ift hva som konkret er “tilfredsstillende”

Krav til organisering mv av sikkerhetsarbeidet Aktuelle roller: Behandlingsansvarlig, databehandler, daglig leder, daglig ansvarlig person, sikkerhetsrevisor, stedlig repesentant, personvernombud Den daglige ledelsen for den behandlingsansvarliges virksomhet skal ha (daglig) ansvar for etterlevelse av sikkerhetsbestemmelsene (§ 2-3, 1) Det skal etableres klare ansvars- og myndighetsforhold vedrørende bruk av informasjonssystemet (§ 2-7, 1) Bruk av sikkerhetsmessig betydning skal følge faste rutiner (§ 2-7, 5) IS skal konfigureres slik at tilfredsstillende sikkerhet oppnås (§ 2-7, 3) Ansvar- og myndighetsforhold samt konfigurasjon av systemet skal dokumenteres (§ 2-7, 2 og 4) Sikkerhetsdokumentasjonen etter § 2-7 må bare endres på måter som er autorisert av (sikkerhets)ledelsen. Personell skal bare utføre pålagte oppgaver de er autoriserte for (§ 2-8) Personell skal ha nødvendig kunnskap om bruk i hht autorisasjon og rutiner (§ 2-8)

Krav til fremgangsmåter i sikkerhetsarbeidet –Stiller krav til etablering av sikkerhetsmål og -strategi (§ 2-3, 2 flg) Formål og overordnede føringer for bruk av IKT skal inngå Valg og prioriteringer i sikkerhetsarbeidet skal beskrives –Stiller krav til gjennomføring av risikovurdering (§ 2-4) “Vurdering” og ikke nødvendigvis “analyse” Vurderingen skal skje ift egne kriterier for akseptabel risiko og/eller ift pålegg som Datatilsynet har gitt, jf § 2-2 Skal vurdere hva den antatte risikoen er Forskriften gir ikke anvisning på spesielle metoder mv for risikovurdering, jf dog NS 5814 “Krav til sikkerhetsanalyser” Forskjellen mellom antatt og akseptabel risiko skal utlignes ved hjelp av sikkerhetstiltak Risikovurdering skal gjentas ved relevante endringer Resultatene av risikovurderingen skal dokumenteres

Forskriftens materielle krav til informasjonssikkerhet Krav til sikring forutsetter mulig “personverntap” ! (til tross for § 2-1, 1) Tiltakene skal stå i forhold til sannsynligheten for og konsekvenser av “sikkerhetsbrudd” (§ 2-1, 2), jf krav til risikovurdering (§ 2-4) Konkretiserer krav til: –Fysisk sikring (§ 2-10) –Konfidensialitet (§ 2-11) –Tilgjengelighet (§ 2-12) –Integritet (§ 2-13) –Sporbarhet, ikke-manipulering og automatisering (§ 2-14) –Krav til kvalitet ved overføring av personopplysninger (§ 2-15) –Datatilsynet kan gi pålegg om sikring (§ 2-2, jf pol §§ 46 og 47)