Barnefotballseminar 2015 Trondheim 26.april 2015.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Frafall og rekruttering av kvinnelige trenere, ledere og dommere Hege Leirfall Forbundsstyret NFF.
Advertisements

Retningslinjer for klubben – og foreldrevettregler
VELKOMMEN TIL BARNEFOTBALLKVELD HOMMELVIK 11.MARS.
Florø Fotball 2012 Balestrand Florø • Tradisjonelle vinteridretter er fraværende. • Sterke miljø innenfor friidrett, fotball og håndball. • Stor.
Ungdomstrinnet VBK.
Idrettens barnerettigheter og Bestemmelser om barneidrett
Bestemmelser om barneidrett og Idrettens barnerettigheter
TRENEKURS Del 1.
Strindheim håndball Elite
Stormøte 02.november Klubbesøk 26.august 2009.
Dommerens oppgaver ved barnefotball
Smålagsspill – Hvorfor smålagsspill? • Barn lærer på en progressiv og sekvensiell måte. Dette medfører. • Barn lærer gjennom handlinger og handlingsvalg.
Lørenskog Idrettsforening
Jenter og ungdomsfotball - En kamp vi er lei av å tape
Differensiering fordi…
Fotballkompetanse Treningsgjennomføring Oppdal, november 2005.
Læring i fotball. Hva kjennetegner de beste og hvordan legge til rette for en optimal læringsprosess?
Sportslig organisering Senior Herrer Visjon Visjon : -Trivsel & fotballglede.
Barnefotballkveld 2013.
Kvalitetsklubb – NFF regi
KIL modellen i praksis Innhold Verdigrunnlag og visjon
Informasjonsmøte om ungdomsfotball
Stag Gutter 2004 Visjon – samhold til 20…. Barnefotballen i Stag Lengst mulig, flest mulig, best mulig! Alle er like mye verdt! Alle skal oppleve mestring.
Velkommen til Seriemøte U11,U12,U13. Agenda Informasjon om NIHF Hvordan henger ting sammen Reglement – hvor, hva, praksis Endringer, hva og hvorfor Holdninger.
HOLDNINGER OG HANDLINGER
Velkommen til oppstartmøte Klubbutviklingsprosess A3.
Om kurset Norges Fotballforbund |  Ungdomsfotballkvelden er et kveldskurs på 4 undervisningstimer – med både teori og praksis.
Om kurset (til veileder)
Første spillermøte fotball jenter 2001 om sesongen januar 2015.
BARNEFOTBALLKVELDEN BARNEFOTBALLKVELDEN Norges Fotballforbund | Barnefotballkvelden - NFFs nysatsing for 2010 Barnefotballkvelden.
SPILLERUTVIKLING VARHAUG, )Hva kan Varhaug`s trenere gjøre for å utvikle spillere best mulig (7-19år)? Hvilke ferdigheter bør vektlegges på treningene?
Arrangørmøte Agenda: Arrangørens plikter –Skal følges. Gjennomføring –Oppbygging av en god treningsøkt –Smålagsspill –Unngå kø –Differensiering.
BARNEFOTBALLKVELD Forberedelse til ungdoms- og voksenfotball Brovold, 19. april 2012.
Foreldremøte Foreldrerollen i MIF!
Barns læring og medvirkning i det fysiske miljø
Mentale og taktiske ferdigheter Betydning, sammenheng og praksis.
Oppsartsmøte Byåsen IL. ALLSIDIG TRENING, HVA ER DET? Finnes ingen regler Treningen i seg selv er lite forutsigbar Må være motiverende og utfordrende.
Fossum Fotball jenter 2001 Sesongen Fossum Fotballs Føringer Sportsplan Retningslinjer for barnefotball Hospitering.
FAIR PLAY I BARNEFOTBALLEN ASKØY FOTBALLKLUBB 2016.
Sportsklubben Herd Foreldreinformasjon. Sportsklubben Herd  Herd Fotball & Herd Idrettskole  Skolekretsene Åse og Lerstad  Største fotballgruppe mellom.
Hasle-Løren skal lage gode fotballspillere som tar selvstendige valg! Aktivitet: 2 treninger ute hele året, og 1-2 treninger inne i vinterhalvåret. Deltagelse.
Stiftet 3. Mars 1920 En aktiv samfunnsdeltaker og samfunnsbygger i over 90 år Utdrag av presentasjon Trener- og lagledermøte Barnefotballen som.
HORDALAND FOTBALLKRETS Fair Play i Barnefotballen.
Molde MG10–1/2 Norges Fotballforbund | 1.
Barnefotballkvelden. Innhold Verdier og retningslinjer Klubben som sjef God fotballaktivitet – i økta og kampen God fotballaktivitet.
FAIR PLAY. Fair Play - et ansvar for hele fotballfamilien - spillere, trenere, ledere, foreldre, publikum og media Troms Fotballkrets er blant Nord-Norges.
SPILLERMØTE G13 TRG-1. AGENDA  Kolbotn 1 – Ambisjoner  Sesongen så langt  Formasjoner /4-3-1 (åpen diskusjon mellom trenere og spillere)  Regler.
Informasjonsmøte 9-12 år. Vi er alle Elverum Fotball 100 lag 6 år til a-lagene våre i 2014 Opp mot spillere 200 trenere og lagledere nasjonaliteter.
Kick Off VASK 2000 Evaluering av 2011 sesongen Status Mål for 2012 sesongen Cuper 2012 Pizza og brus!!
Sportslig Plan Fossum Fotball 7er fotball. Sportslige mål Gi tilbud om om å spille og lære i et godt miljø Skape interesse for fotballspillet og la spillerne.
Valg av verdier bilde. Våren 2015 SSK fotball ønsket å bli mer bevisst på hva vi vil og hvordan vi vil ha det. Alle lag ble bedt om å diskutere verdier.
KLUBBEN FOR ALLE. VÅR VISJON FL Fart – «klubben for alle på og utenfor banen» Fart jobber bevisst med holdningsskapende arbeid, og tenker Fair Play på.
Sportslig forum - Ranheim håndball1 Rev 30/ Ranheims blå tråd.
Elverum Håndball Yngres - Visjon ”Ekte idrettsglede i et mestringsorientert læringsmiljø!”
Infomøte Agenda Kick-off Amfi - medlemskort Dugnader Kamp- og dommeroppsett Mottak av andre lag Sport og organisering barnefotball Prøving av tøy.
Oppstartsmøte National ballskole
Torsdag 30. mars kl Nordhuset
Konkurranse grupper Januar 2017
Klubben for alle.
Oppstart 2010-kullet Harald Kallevik
Foreldremøte i Viking F.K Tema: Overgangen til 11er fotball
Treninger 2017 G2006 Årsklassen G11/12 er fortsatt definert som barnefotball etter NFFs regler. Treningsinnholdet er ganske likt det som gjaldt for siste.
Tasta IL Trener- og ledermøte
Sportsplan med KLUBBEN SOM SJEF
”blir´u med å spille fotball?”
”Flest mulig - lengst mulig - best mulig!”
Med fokus på barnas beste…
R A U S H E T Gjennomføring av workshop (1)
Holdninger og verdier Kampen i fokus.
Hospitering i Smørås IL.
Utskrift av presentasjonen:

Barnefotballseminar 2015 Trondheim 26.april 2015

Læringsmål «Barnefotballseminaret 2015» Skape forståelse for barnefotballens verdier og hvorfor vi har disse verdiene Mål 2: Hvordan praktisere verdiene og spesielt hvordan man finner en god praksis på differensiering

Barnefotball og verdigrunnlaget Barnefotballseminaret 2015

Den norske modellen – vår egenart Topp og bredde sammen Flest mulig – Best mulig – Lengst mulig Best i Europa på rekruttering av barn Fotball har en viktig rolle i utviklingen av samfunnet Folkehelse Selvstendighet Ansvarlighet Deltagelse 270 000 barne- og ungdomsspillere / 24 000 lag Største idrett i Norge og største jenteidrett

Vår visjon «Fotballglede, muligheter og utfordringer for alle» som betyr at alle som vil spille som barn og ungdom skal ha et godt tilbud uavhengig av: Nivå Alder Kjønn Kulturell bakgrunn Seksuell legning Klubbens rolle blir å tilby ulike løp – både for de som ønsker å spille men ikke bruke så mye tid og for de som har lyst til å spille mye mere. Dette er differensiering på et klubbnivå !

Overordnede retningslinjer TRYGGHET UTFORDRINGER MESTRING TRIVSEL OG UTVIKLING «Dette skal ivaretas gjennom spillerens hele karriere, i den enkelte uke, på den enkelte kamp, i den enkelte trening og i den enkelte øvelse på trening»

Det optimale bildet….. For treneren blir det viktig å: ha et dynamisk syn på utvikling forstå at alle spillere kan utvikle seg at det ikke er noe dårlig tegn at en øvelse ikke fungerer læring (og utvikling til nytt nivå) krever en fase av motstand økt trenerkompetanse gjør at du mestrer bedre For foresatte blir det viktig å: forstå at det ikke er mulig å optimalisere alt for alle hele tiden forstå at ikke alle kan alt men at alle har noe å bidra ikke spørre så mye om resultat men mer om opplevelse

Verdiene i praksis – om differensiering Barnefotballseminaret 2015

Relasjonen mellom trener og spiller er avgjørende….. I barnefotballen skal treneren være god på: Organisering av økta Skape et trygt læringsmiljø Følge opp aktivitetsprinsippet 100% Ha treninger med en spillsentrert tilnærming Differensiering Jevnbyrdighet Unngå: Mye prat fordi det er kjedelig, hindrer aktivitet og barn lærer ikke gjennom å lytte til masse ord Å bruke mye energi på å finne ut hvem som er best Fasttømrede meninger om egne spillere

Den gode barnefotballøkta 1.) Oppvarming Alle i laget sammen – «Skadefri» 2.) Sjef over ballen Alle i laget sammen – «Individuelt med ball» 3.) Spille med og mot Deler gruppa i flere mindre grupper med homogent nivå innen hver gruppe. Se fremgang og flytt spillere opp/ned fra trening til trening 4.) Smålagsspill Deler gruppa i flere lag. Nivå forskjeller innad i lagene men lik totalstyrke for alle lag. Alternativt nivåinndelte lag på noen treninger. 5.) Avslutningsdel Alle i laget sammen – Kan differensiere med ulik vanskelighetsgrad

Tilpasset smålagsspill Mer om differensiering….på trening ! Lene og Malin Varier i økta Med hvem ? Mot hvem ? Ulik aktivitet Ulike læringsmål Tilpasset smålagsspill Manipuler tid og rom

Enda mer om differensiering….i kampen ! God kunnskap om egne spillere helt avgjørende Hvor på banen bør den enkelte spiller spille ? På hvilken side bør den enkelte spiller spille ? Hvor trygg er spilleren i sin rolle ? Når tør vi prøve en litt ny rolle for spilleren ? 3’er fotball: Er alle med eller er det bare en spiller ? 5’er fotball: Bytter vi «hele rekker» eller 1 og 1 ?

Jevnbyrdighet….i kampen ! Handler om å sikre at alle spillere får jevn motstand – både på trening og i kamp. Permanente løsninger på differensiering er ofte synonymt med «topping». Topping handler om at noen mer eller mindre faste spillere får mer spilletid enn andre spillere og som regel med den intensjon å vinne kamper. DETTE SKAL IKKE SKJE I BARNEFOTBALL 6-12 ÅR

Praksis Barnefotballseminaret 2015

Spørsmål og oppsummering Barnefotballseminaret 2015