Jerzy Grotowski 1933-99 The Poor Theatre, Polen.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
- spennende og engasjerende læring. Nyhetene 1830/2100 Dokumentarer God M. Norge TV 2 Hjelper deg NyhetskanalenTabloid Barnetrinnet TV 2 NYHETSAVDELINGEN.
Advertisements

-slåss for frihet Lillehammer Judo For Fred.
Tillsetningstoffer – en verden ADDITIVE BROWSER. Aims of the project  Why did we choose this project ?  What kind of ideas we had ?  What did we want.
Novelle En novelle er en skjønnlitterær fortelling.
Lilandspeiderne Informasjon.
To kjerneferdigheter Lytte Stille spørsmål
Ordspr./ proverbs 4,18 Rettferdiges sti er som morgenens lysskjær, det vokser til det blir høylys dag. The way of the righteous is like the first gleam.
MI – Motiverende intervju som hjelpemiddel ved livsstilsendring
Hvem var Ellen White? • Født i USA i 1827 • Et av 8 barn • Vokste opp som metodist • Ble kristen da hun var 12 • Ble Adventist etter hvert • Fikk drømmer.
Det er ikke hvordan du har det, men hvordan du tar det!?
Grunnleggende spørsmål om naturfag
WRITE AN OPERA.
Skuespillerkunst i dagens teater.
Rune Sødal, NF og Odd Haddal, NKF
Her begynte vi NRK Super vi skal være et viktig veksthus for barn
Dramaets kommunikasjonssituasjon
Temadag Læring i prosjektpraksis Simulering som metode.
Kubismen.
En presentasjon av May og Espen
Barn i bevegelse – naturlig vis FORELESNING BARNEFYS 10 mars Gunn Engelsrud.
MENNESKENES LEVEVILKÅR VERDEN HAR ALLTID BESTÅTT AV FOLKEVANDRINGER OGSÅ IDAG.
Trøndelag Trøndelag en liten region i Europa innb.
Britt-Ingjerd Nesheim Forskningsbasert undervisning - hva er det? Og trenger vi det?
Evaluering av november på Blå avdeling:
OPERAPROSJEKTET.
Henrik Ibsen Norsk verdensberømt forfatter
Ny Nettspansk: ¿Me oyen? III ANPE-konferanse Tromsø.
JESUS OG HUSHOLDET Problemet med å beskrive Jesus Jesus – individualist eller del av fellesskap? Forutsetninger mht menneske- og samfunnssyn.
Lekelyst - Med rom for lek.
Undring Tro Viten.
Mevit3005 Opptreden i mediene Forelesning 5: Naturalisme, antinaturalisme og performativitet i filmopptrenener (Pensum: Butler, Gade og Jerslev ) Espen.
Mevit3005 Opptreden i mediene Forelesning 6: Naremores “Acting in the Cinema” Espen Ytreberg.
Litterær antropologi HIS2132 Høst sept
Aktør-nettverk  Kort intro  Marc Berg (1997): On Distribution, Drift and the Electronic Medical Record  Margunn Aanestad (2003): The Camera as an Actor.
… Gud ikke er stor For opptak:
Misjon – å krysse grenser
SAB-oppfølging utdanningskvalitet: Status fra arbeidsgruppen Berit Karseth 17/
Drama i barnehagen Rollefigur.
Improvisasjon F2C mandag Hege Hansson.
”Å se på leken med teaterbriller” Anne Lise Nordbø
Teater for barn II Hege Hansson F2C høst 2008.
Teater for barn Forelesning i forb. med Teaterproduksjon/Barneteaterfestival Våren 2009 F2A og F2B Hege Hansson.
HVA ER DRAMA. Forelesning i drama 1. semester/F1A og F1B 4
Teater for små barn F2C høsten 2009 Hege Hansson.
HVA ER DRAMA? Forelesning i drama F2C Hege Hansson
Teaterteori og treningsformer
Estetisk kompetanse og skapende virksomhet
TEATER FOR BARN.
Teater for barn introduksjon til teaterproduksjon
Dramatisk sjanger Skuespill og film. Dramatisk sjanger Tekster som er laget for å framføres. Eksempler på slike er TV-serier og spillefilmer. Andre eksempler.
Teater for barn: Myter, teser, hindringer og kritikk F2C høst 2009 Hege Hansson.
Hvordan integrere utenlandske studenter? Ulike grupper: Utvekslingsstudenter (1 semester) Kvotestudenter (flerårige program) Individuelle studenter.
Digital læring for publikum og bibliotekansatte
Engebråten tilbyr følgende valgfag på 8. trinn:
Fra innovasjonsstrategiens ordbok
Digital bestillingsprosess for Armering, direkte fra modell
Penny: «Hvorfor fortalte du ikke sannheten
Engebråten tilbyr følgende valgfag på 9. trinn:
Frigjørende evangelium Rom 8 og Gal. 2 Lov eller evangelium Krav eller løfte Noe du skal oppfylle eller noe som er blitt oppfylt for deg Dåp Bekymringer.
Engebråten tilbyr følgende valgfag på 10. trinn:
Group theory I dette kapitlet skal vi se på utvidelse av lister som vi behandlet generelt i kap 04. Vi skal nå benytte klassehierarkiet som vi utviklet.
Relevant questions for the Reference Group
CAMPAIGNING From vision to action.
Slide 2:. Forretningsmodellen forklart på engelsk og norsk
Er han god, da vil han. Kan han så vil han
Misjon – å krysse grenser
Muligheter for tverrfaglig tilnærming i læreplanen
Slide 2:. Forretningsmodellen forklart på engelsk og norsk
A review of exploration activity and results on the NCS
Personene. Personene Flere historier… Makt og begjær Vekst og løsrivelse Etikk og moral Trekantdrama Systemkritikk Andre?
Utskrift av presentasjonen:

Jerzy Grotowski 1933-99 The Poor Theatre, Polen

Theater Laboratorium, Opole, Polen, bibliografi Dannet lite teater med 13 rader 1959 Teatereksperimenter 1968 i Storbritannia, Edinburgh Festival, stor suksess Slutten av 1970-tallet mistet han interessen for teater: laget spill uten skuespillere og tilskuere, kun deltagere. Flere dagers tur i naturen. Ikke-teater. 1982 emigrerte han til USA, University of California, og holdt forelesninger om: prosjekt: ”Objective Drama” Theatre of Sources

Grotowski 1986 flyttet han til Pontedera, Italia og dannet Grotowski Worksenter, trening av skuespillere i metode til fysiske handlinger Workcenter of Jerzy Grotowski is still in operation 2006 1992 Art as Veicle, prosjekt kun for utøvere, ikke tilskuere Bygger på at Stanislavskijs metode til fysiske handlinger er nøkkelen til skuespillerens håndverk Fortsetter å søke etter kunstens grunnleggende rituelle funksjoner

Grotowski Grotowski-senter hvor filmer, bøker og annet materiale er samlet i Wroclaw www.grotcenter.art.pl Jerzy Grotowski przyznanie doktoratu honoris causa, Uniwersytet Wrocławski, 1991 Svensk institutt tilknyttet Grotowski-trening/teori www.teaterstudion.com/texter.htm

Eksperimentelt teater fra 1959 Teaterlaboratoriet The Constant Prince 1965-68 Av Calderón

Grotowski´s teater i Italia Fra 1986

. Workcenter of Jerzy Grotowski and Thomas Richards 7. - 29. November 2002

Trening Plastikk Grotowskij-øvelser • The development of scenic presence, pre-expressivity, through physical training and mastering different energy states • Creating compositions based on the grammar of corporeal mime, i.e., isolating body parts, articulation, and playing with speed, resistance, and design (dynamo-rhythm) of movement

Grotowski om treningen: Everything we undertake must be done without too much haste, but with great courage. We must gradually learn to be personally responsible for all we do. We must search. I believe that art is the means to which we are able to accept the reality of our human condition and embark on the possibility of creating a progressive outcome and outlook.

Tidlige teateroppsetninger av Grotowski Akropolis Doctor Faustus Den trofaste prins (The Constant Prince) Apocalypse cum Figuris

Forestillingen Akropolis, 1959 .

Grotowski´s sentrale skuespiller: Ryszard Cieślak

. Ryszard Cieślak i Brook´s oppsetning Mahábháratá (1985)

Om Grotowski In his Preface Peter Brook writes: "Grotowski is unique. Why? Because no one else in the world, to my knowledge no one since Stanislavski, has investigated the nature of acting, its phenomenon, its meaning, the nature and science of its mental-physical-emotional processes as deeply and completely as Grotowski."

The Constant Prince R.Cieślak

Grotowski samarbeid med Brook 1975 i Wrocław, Polen 1987 i Italia

Grotowski i samarbeid med: Dario Fo og Barba Barba

Grotowski´s bakgrunn hadde studert Stanislavskij og Mejerholt Kinesisk, indisk og japansk teater, og satt opp teaterstykker i de ulike stiler/uttrykk. lette etter en visjon, et mål startet eksperimenter og utforsking av skuespillerens treningsmetoder

Hva er spesielt for TEATER? At det spilles ”live”, her-og-nå-handlinger Skuespillerens evne til å påvirke publikum Teknologisk er teatret utkonkurrert av film og TV Både Stanislavskij og Brecht var opptatt av dette – Grotowskij bygget videre på det, og gikk lenger enn Stanislavskij og i annen retning enn Brecht

Skuespilleren skulle kaste den sosiale masken Tilskueren skulle se det og se muligheten til å gjøre det samme Mht for eksempel ubehagelige sannheter. Fokus på 4 områder for å oppnå dette: rommet skuespilleren tilskueren vekselspillet mellom de tre Han ville ikke låne teknikker fra andre teatersystemer eller stilarter Han rensket scenen for alt overflødig, til og med lyd skulle komme fra skuespillerne og det de gjorde på scenen

Grotowski brukte Artauds ideer (grusomhetens teater) Artaud hadde forkastet: logisk nedskrevet ordteater psykologisk analyse av rollefiguren politiske stykker Artaud ville ha: det mytologiske det magiske det farlige gester (som ikke var psykologiske som hos Tsjekhov, eller politiske/sosiale som hos Brecht), underbevisste, som i surrealismen, som appellerte til underbevisstheten hos publikum Det irrasjonelle og sjokkerende (Artaus misforstod kanskje gester i balinesisk teater. Gestene bygger på folks kunnskap om kulturens fortellinger. Det man ser i balinesisk teater er kanskje kodifisering, ikke det irrasjonelle som Artaud søkte?)

Grotowskij ville bygge sitt teater på Artauds ideer Artaud døde i 1948, elleve år før Grotowskij startet sitt teater i Opole Hva kunne G. bruke A´s ideer til? fritt scenerom Artaud viste at man ikke trengte å skille skuespillerne fra publikum, skuespillerne kunne sitte blant tilskuerne Skuespillerne kunne trekke tilskuerne inn i handlingen Myten var sentrum i en teaterforestilling Disiplin og spontanitet – svekket ikke hverandre men tvert om styrket hverandre Oppheve skillet mellom en impuls og dens fysiske uttrykk Skuespillerne må ikke utføre tankevirksomhet mellom impulsen til handling og selve handlingen (=som en katt) Skuespilleren må være åpen, uten filter. Det skulle oppstå en forandring hos skuespillerne og publikum og det er denne forandringen Grotowski forbinder med ”hellig skuespiller”

Jerzy Grotowskij og ”den hellige skuespiller” Hellig ikke i religiøs forstand, men handler om troverdighet og ærlighet, ofre sin sosiale maske for å søke en sannhet idealistiske skuespillere Grotowski forenet Stanislavskij´s søken etter personlig troverdighet, med Artauds visjon om en forvandlende kollektiv erfaring Grotowskij var selv Stanislavskij-utdannet. Grotowskij like verken den tradisjonelle realistiske måte å spille teater på, eller det politiske teater

”The poor theatre” Hva er absolutt nødvendig i teater, spurte Grotowski Hva er teater? Forutsetninger: ROM, SKUESPILLERE, TILSKUERE Teater kunne spilles uten dekorasjon, uten rekvisitter, uten orkestre, uten makeup, uten lyssetting, til og med uten scene. SKUESPILLER – TILSKUER = ”The Poor Theatre”

Grotowski´s prinsipper for skuespillertrening Via negativa Unnlate å ikke gjøre La være å gjøre motstand Motstand (enten kroppens eller viljens), står i veien for den direkte overføring av impuls til handling. Skrelle av – i stedet for å bygge opp Skrelle av sosial maske Det kunstige

Prinsipper for skuespillertrening forts Plastikk Trening for å gjøre skuespilleren smidig og sterk Pust, lyd, kroppen er resonnans Fysiske øvelser Inspirert av Østens skuespillertrening og yoga Mer og mindre akrobatiske øvelser som skal fungere som stillas for skuespillerens indre impulser og holde kroppen i gang før, under og etter improvisasjoner og personlig materiale, partitur

Grotowski påvirket blant andre Julian Becks Living Theatre (gruppetater 70-tallet) Josephs Chaikins Open Theatre (gruppeteater 70-tallet) Peter Brook (engelsk regissør og forfatter)