P11 – PRESENCE MANAGMENT IN TELECOM. P11 – Presence managment in telecom Prosjektet er blitt gjort av: Sondre Husby Rostad Pål Eilertsen Prosjektet er.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
URD An Agenda-system for mobile absentee marking and group scheduling.
Advertisements

Slik kommer du til «Personverninnstillinger»: Logg inn på Facebook.
Nettprosjekt Kundeservice på nett •Bakgrunn –SiT hadde gamle nettsider med mye og utdatert innhold og funksjonalitet •Formål –Bidra til at.
Av oss kan du forvente service og kvalitet Morgendagens løsning i nettskyen.
Mobile portalløsninger (Internet Online Platform)
Bluetooth community i J2ME for mobiltelefoner, hovedprosjekt hos Telenor Mobil A/S, Utviklet av: •Arve Waltin •Per Ola Sæther.
Prosjektmedlem Lars-Erik Kindblad, s Prosjektmedlem Lars-Erik Kindblad, s
Agenda  Introduksjon  Oppgaven  Muligheter  Utviklingsløp  Demo  Teknisk gjennomgang av Plassere  Siste Ord  Spørsmål?
Prototyping & Use Case Software Engineering Gruppe
Java Server Faces (JSF) en introduksjon Frode Eika Sandnes.
Klient - server nettverk Et nettverk består (ofte) av en (eller flere) server(e), og mange klienter. Klientene bruker tjenester levert av servere(ne).
Oppkobling VPN.
LocMoc : Avatar 3D – Visualisering av menneskelige bevegelser ved bruk av Java og Coin3D. En presentasjon av: Øivind Hoff Johansen og Jon Kåre Sørensen.
Jæger: Robuste og sikre systemer INF150 Programmering torsdag 31.8 Kapittel 3: Grunnlag for programmering i Visual Basic.
Læring og tenkning Systemutvikling er læring Gjensidig respekt og samarbeid Følge en konkret oppskrift Velge blant flere oppskrifter Nå målet uten oppskrift,
GoF GoF er fire systemutviklere, Gang of Four GoF fikk utgitt boken Design Patterns høsten 1994 Boken Design Patterns er en klassiker Design Patterns beskriver.
Combining Compound Conceptual User Interface Components with Modelling Patterns - a Promising Direction for Model-based Cross-platform User Interface Development.
EIT Oppgavetekst ” mulighet for tilgang på offentlige tjenester gjennom nye kanaler (tilknyttet trådløse Trondheim)” Vår problemstilling - Skissere en.
Elektroniske filformater til brukerne. Bruksområder Info-hefter Skjemaer Tabeller …
Strategi og samhandlingsarkitektur
Pedagogiske utfordringer og fremtidige utviklingstrekk
PARLAY/OSA Referanser: Referanser Foredraget er i all hovedsak basert på to artikler. Disse kan finnes på:
TAPAS Presentasjon TTM47AC Hva er TAPAS?  Telematics Architecture for Plug and play Systems  Et forskningsprosjekt ved institutt for Telematikk,
Prosjektoppgave Modelldrevet utvikling og brukeragenter for kommunikasjon i sykehusomgivelser Marie S. Fuglesang NTNU, høsten 2004.
”Open Source” som strategisk virkemiddel i kommunen
Elektroniske dokumenter for tinglysing i fast eiendom
ARKMIN Server Geir Kjetil Hanssen SINTEF Tele og Data MARSIKT – INTRA – SHIPLOG II-møte 20 november 2001.
TTM3 Self Configuring Systems Topic 5: Service Discovery Protocols and middleware: HAVi, SLP Maxim Langebrekke, ITEM.
Andreas Olsen, Henrik Larsen Toft, Trond Gjertsen, Vegard Gillestad MASTEROPPGAVER VED BCCS: ESYSBIO PROJECT.
Selskap og Produkter Kontor i Stockholm, Oslo og København
The Peer-to-Peer Architecture Av Ingunn Lund og Anja Lønningen.
Eziz Annagurban Veiledere: Sven-Olai Høyland Carsten Helgesen
.NET og Progress Samspill og styrker, GUI og forretningslogikk.
Online distribusjon – erfaringer fra Norge
SIP meldingstjener. Tendo Tech sitt system First to Know (FTK) – Samle inn måledata – Sende data til brukeren sin mobiltelefon. IM- meldinger – Jabber,
1 GeoPortal – Rammeverk Introduksjon. 2 Teknisk rammeverk - Interoperabilitet Interoperabilitet evne til å kommunisere, kjøre programmer, eller overføre.
M2M utstyrsovervåkning System for fjernstyring og fjernovervåking av utstyr fra IM-basert mobilklient. System for fjernstyring og fjernovervåking av utstyr.
Trådløs kulturby Andy Pham Damir Nedic Amund Letrud Ruben Vijayaroopan Sivarajah Espen Olsen.
J2ME- og Web-basert Instant Messaging System. Oppgavebeskrivelse Selvstendig system J2ME- og Web-basert Internasjonalisering.
X10 webservices/IM -> mobilklient. Oppdragsgiver:
Forstudie Nå situasjonen: dagens situasjon med ulemper og fordeler
Peer-To-Peer Cooperative Multiplayer Gaming On Mobile Devices.
VirusLab Utvikling av en profesjonell applikasjon.
Oppgavestiller: Stein Meisingseth ved Aitel. OPPGAVE: Sette opp og konfigurere en testlab med Live Communications Server Sette opp og konfigurere en testlab.
Minimal Shared Workspaces for mobile devices SIF 8094P2, gruppe p12 Magnus Solbjørg Bård Skogsholm.
Konstruksjon og Testing Torsdag 30. september 2004 Av Even Aasland Harald Ueland.
Kommunikasjon i fjernundervisningssystem Oppdragsgiver: Geografisk institutt, NTNU Kontaktpersoner: Geir Vatne og Ragnvald Larsen SVT-fakultetet 7491 Dragvoll.
COTS Software Evaluation and Integration Issues Håkon Solberg Karl Morten Dahl.
Community Walls An infrastructure for community walls Christopher P. Glæserud Torstein Hoem.
JADE-LEAP AmbieSense er et EU støttet forskningsprosjekt. I dette prosjektet prøver man å integrere nye typer teknologi for bruk på mobile enheter I den.
PLC – Power Line Communication Gruppemedlemmer:..: Torgeir Brekke :....: Øyvind Andersson :....: Pål B. Sørensen :....: Morten Godtlibsen :..
Mobilitet Frank-Stener Andersen Business Development Manager
LOPOT Lokasjonsbasert ProfilOppdateringsTjeneste.
Trafikantens mobile sanntidssystem Presentasjon INF5261.
1 Innsida 2.0 – Sandkassa NTNUs IT-konferanse Rica Hell 21. til 22. oktober 2010 Per Hovde Prosjektleder Innsida 2.0.
Knut Yrvin Joomla-konferansen Drammen
BLIKKBOKS.
Battery analysis application for electric cars
IT-arkitektur – leveransemodell
Eldre og moderne teknologi
| Microsoft Norge.
Utskrift av presentasjonen:

P11 – PRESENCE MANAGMENT IN TELECOM

P11 – Presence managment in telecom Prosjektet er blitt gjort av: Sondre Husby Rostad Pål Eilertsen Prosjektet er en del av et prosjekt hos Telenor F&U på Tyholt. Og vi har vært to av fire studenter. De to andre er: Magnus Kinn Solbjørg Bård Skogsholm

Oppgaven Distribuert samarbeids plattform Basert på åpne standarder og protokoller Fleksibel arkitektur Modulært grensesnitt Undersøkelse av state of the art Starte implementasjon av en prototyp

Problemområder Funksjonelle Shared workspace Communication Presence Tekniske Interoperability Extensibility Mobility

Krav til systemet Basert på åpne protokoller og standarder. Skal være utvidbart. Funksjonelle krav Lage prosjektområder Legge brukere til området Kommunisere innad i området Se presence type online/offline om brukerne i området. Gjøre alt dette tilgjengelig for klienter.

Arkitektur

Teknologivalg Java Community Server Jabber Fungere som mellomvare, og med IM/PM funksjonalitet XML En del av Jabber og brukes som kommunikasjonsprotokoll

Jabber Er en IM/PM plattform med utmerkede egenskaper for 3. parts utvikling. Det er et open source prosjekt og server arkitekturen er komponentbasert. Kommunikasjon mellom komponentene er en XML basert protokoll XMPP. Fungere som en wrapper rundt meldingene som sendes i vårt system og fungere derfor som mellomvare. I tillegg benytter vi oss av IM/PM funksjonaliteten som er innbygget. Dette er ala MSN og ICQ

Community Server Receiver Transmitter Client Communty Component Interface Community Component CommunityDB middlewar e

Resultat Ferdig arkitektur Arkitekturløsningen vil bli benyttet i videre arbeid både av oss og av andre samarbeidspartnere i Eurescom. Start på en prototype av plattformen Foreløpig med noe begrenset funksjonalitet. Et godt grunnlag for videre arbeid.