Telenor Climate Change Programme

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Klimagassregnskap for utbyggingsprosjekter. Klimaproblemet: Vekst i velferd og vekst i utslipp?
Advertisements

Globalt utdanningsmarked – en vrang nordisk floke å løse? Nordisk Ministerråds temakonferanse Om fleksibel læring Island september 2004 Lars Skjold.
KLIMANETTVERK HORDALAND 18.sept 2012
Styrearbeid i Norwegian
Hva kan vi bidra med ? Geir Lundkvist, Adm.direktør Scandic Norge.
Jan Helge Luth Praktisk bruk av IKT i undervisningen
Teknologi for et bedre samfunn 1 Uninett konferansen 2013: "Fra skyen og rett i lomma" Trondheim onsdag Sesjon: "Samordnet kommunikasjon"
Bedrifters samfunnsansvar Norge - sinke eller foregangsland NIF – Faggruppe for etikk og lederskap 10. november, 2003 Eli Bleie Munkelien & Ingebjørg Gravlien.
EUs klima- og energipolitikk frem til 2030 Elin Lerum Boasson, seniorforsker, CICERO Hvilke rolle kan Europaparlamentet komme til å spille? Foredrag for.
CIP – Competitiveness and Innovation Programme KS 10. september 2009 Marthe Haugland.
The Torvald Klaveness Group
Fra strategi til prosjekt – og prosjekt til innovasjon
WHY WE’RE STRENGTHENING ROTARY. OBJECTIVES  Clarify what Rotary stands for, how it’s different and why people should care  Elevate awareness and understanding.
Eksempel 4: Smart transport
Biogasskonferanse for Østfold. Sarpsborg, 23. mai 2013 Hvordan styrke Biogass-satsingen i Østfold Odd Jarle Skjelhaugen, Senterdirektør.
Hvorfor er kompetase viktig frem mot 2020
Regions of Knowledge Samarbeid mellom regionale forskningsdrevne klynger Sverre Sogge.
Bruk av klimabegreper i markedsføring
Klimabegreper i markedsføring Om klimanøytralitet Arendal som eksempel FN’s klimanøytrale nettverk – CN-Net Forbrukerombudet 24.
Miljøsatsningen i Ahlsell Norge Ambisjon og prioritering.
DIGITALE Hvorfra kom Big Data?
KUNNE InterPrax Internationalization in Praxis Bærende ide: Kunnskpapsdeling og utvikling innen nettverket av internasjonale aktørerer er helt avgjørende.
Trender og verden rundt oss - Tanker fra bla Educause 2014 Kristian Rikvold-Jess.
Grønn vekst Adm. dir. Idar Kreutzer, Finans Norge
HVORDAN KAN OFFENTLIGE INNKJØP VÆRE EN DRIVKRAFT FOR ET BÆREKRAFTIG NÆRINGSLIV OG SAMFUNN? ? Difi frokostseminar 17. desember 2014 Idar Kreutzer, adm.dir.
ET DYNAMISK NÆRINGSLIV I EN VERDEN I FORANDRING Næringslivets dag i Drammen Adm.direktør Idar Kreutzer, FNO.
4. mars 20161Forfatternavn A perspective on Water and Energy- seen from Norway Haakon Thaulow Senior Advisor Norwegian Institute for Water Research, NIVA.
Cambi AS Skysstasjon 11A Pb 78 N-1371 Asker Norway Tel: Fax: Cambi presentasjon Bioenergi.
Regional medfinansiering Greta Johansen 21. oktober 2014 Skulpturlandskap Nordland – Meløy Foto: Aina Sprauten.
# Mobilitet Morten Torp Avis Budget Group Norway Sales & Marketing Director Ruters strategi­dokument M2016 tar steget fra kollektiv­trafikkstrategi til.
Fornybar energi-utbygging - hjelper det klimaet? Professor Ånund Killingtveit CEDREN/NTNU SRN-seminar: Natur, klima og energi Håndtverkeren, Oslo 29. april.
Turisme og næringsliv – en verdiskapende symbiose Daniel Skjeldam Kommersiell direktør.
Går digitaliseringen av offentlig sektor raskt nok? - fordeler ved å ligge langt framme i utviklingen av en moderne og brukervennlig offentlig sektor Paul.
Mot et utslippsfritt kraftsystem: hvilke implikasjoner for nettet? Runa Haug Khoury Seniorrådgiver Energi og Industri Nasjonalt Kraftsystemmøte 31.august.
1 Forbruk og utslipp: Kina og oss Edgar G. Hertwich NTNU, Program for industriell økologi.
Det matematisk-naturvitenskapelige fakultet Havet som blå resept, kilde til sunne og næringsrike proteiner Dag Rune Olsen dekan.
FNs bærekraftsmål: Næringslivets muligheter og ansvar
Bærekraftige produktvalg
Find Fraud B4 it Finds You!
Innspill fra FNI Arild Moe SAMPET-seminar Voksenåsen, 23 januar 2007.
Fra innovasjonsstrategiens ordbok
GNP per Capita in 1971 Index USA = 100
Nasjonal Innovasjonscamp 2017
Kina den nye klimakjempen?
Hvordan lærer vi på bransjenivå? Hva gjør Norsk olje og gass?
Torodd Jensen Norwegian Water Resources and Energy Directorate (NVE)
GMV Zero – Verdens første rene batterielektrisk røkterbåt
Hvilke muligheter finnes i andre deler av 6RP?
CAMPAIGNING From vision to action.
«En selvstendig og nyskapende kommunesektor»
The world acquires: 2010: PointCarbon (2000) acquired by Thomson Reuters for NOK 1100 million. 2008: FAST (1997) acquired by Microsoft for NOK 6600 million.
Kristin Færøvik, styreleder Norsk olje og gass
Pioner på utvikling av bærekraftige løsninger
Program – Nye aktører og forretningsmodeller i petroleum og el
Smart Sarpsborg Smart City Sarpsborg Digitalisering Innovasjonsprogram.
Welcome to an ALLIN (ALLEMED) workshop!
Hvorfor har byggnæringen et press på seg?
Nordsjøprogrammet Status for norske deltakere mars 2017
. Riktig palme gir 134% karbonfangst på Colombiansk gresslette
Hvordan klimaet virker Hva skjer, hvorfor, og hva vi kan gjøre
Nasjonal Innovasjonscamp 2017
Klima Så enkelt at bare en fysiker kan forstå det…
Klima Så enkelt at bare en fysiker kan forstå det…
Status for klimakunnskapen 2015 Hvilke endringer observerer vi
Klimastatus 2015 Hva skjer med klimaet. Hvorfor
Statsbygg/Scandiaconsult AS
Samfunnsutfordringer globalt og lokalt
Site visit 22. sept 2013.
Dag Wiese Schartum, AFIN
Oslo Teknopol IKS Knut Halvorsen Manager
Utskrift av presentasjonen:

Telenor Climate Change Programme

Min agenda Telenors klimaprogram Det begynte med flyttingen til Fornebu Hvordan IKT kan bidra til å redusere CO2-utslipp

Noen nøkkeltall Telenor Omsetning:100 Milliarder NOK Antall ansatte: ( i Norge ) Antall mobilabonnement: 164 Millioner ; i 12 land Verdens sjuende største mobiloperatør, Den 4. største mobiloperatør i Asia

Telenor’s GDP equivalent grows faster than world forecast, and Telenor’s emissions grow 10 times faster than the world forecast… ** Defined by UN IPPC World CO 2 forecast Telenor CO 2 emissions (if no action taken) Sustainable world CO 2 emissions** CO 2 growth Indexed to 2007

Organisering av Telenors klimaprogram Konsern ledelsen Telenor Climate Change Programme Internal Emissions Business Opportunity Employee Engagement Renewable Energy Reporting Mobile Management Board Climate Champions

The Telenor climate goal… By 2016, Telenor will reduce the CO2 emission intensity of its global operations by 40% compared with 2007 levels.* * Measured as CO2 per Value Added (EBITDA + labour costs)

Telenors forecasted carbon emissions triple from 2008 to 2016 with business as usual… 500 CO 2 k tons/year Forecast Green electricity Internal cuts Renewable energy

…we will cut emissions across key company processes… Networks Operations Transport Distribution -Base stations-Handset Recycling -Virtual Work -Buildings -Servers and PCs

Norge er et spesielt land 15% 70% 8% 9% 83%

2.800 tonn Et talleksempel på CO2 utslipp 400 GWh 7 g/kWh ByggITNett Strøm X CO2 Totalt Transport Fly 88 mill. km Bil 30 mill. km tonn X 170g/km Olje

Tiltakspakke ansatte Informasjon og kompetanseheving: –E-læring –Nyhetsbrev klima –Div. arrangement og presentasjoner med fokus på klima Reise til og fra jobb: –ECO-kurs bilkjøring –Rammeavtale EL-biler, –utvidet parkeringstilbud for EL-biler og parkeringsprioritet –Utbedring av garderobefasiliteter Bruk av fly: –Redusere behov for flyreiser med 30% ved innføring av WoW –Kjøp av doble klimakvoter ved flyreiser Miljøfond: –Sponsing av gode klimainitiativ på avdelingsnivå

Reisen til Fornebu Endringsledelse med bygg og IKT som virkemidler, …….. men med menneskene i fokus

Telenor Arena Mennesker Teknologi Omgivelser Kjernevirksomhet og kjerneprosesser: Kunnskapsdeling Informasjonsdeling Inspirasjon og innovasjon Samhandling Arbeid er en tilstand ikke sted

IKT IKT-industrien vil spille en nøkkelrolle i overgangen til lavkarbonsamfunnet Industrisamfunnet Informasjons- samfunnet Lavkarbon- samfunnet

SMART2020 SMART2020 er rapport tatt frem av The Climate Group på vegne av GeSI. (Se smart2020.org) The Climate Group er en uavhengig ”not-for-profit” organisasjon som arbeider internasjonalt med myndigheter og næringsliv for å fremme løsninger relatert til klimatrusselen og akselerere en ”low carbon economy” GeSi (Global e-Sustainability Initiativ) er et internasjonalt samarbeid mellom ICT-bedrifter og industri sammenslutninger som har fokus på å ta frem og markedsføre teknologier og best praksis for økonomisk, miljømessig og sosial bærekraftig vekst og produktivitet

Vi har en stor utfordring sammen GtCO2 BAU 30 GtCO2 FNs ambisjon 40 GtCO2 Dagens nivå GtCO2e Vi må redusere med minimum 22 GtCO2

Vi har en stor utfordring sammen GtCO2 BAU 30 GtCO2 FNs ambisjon 40 GtCO2 Dagens nivå 7,8 GtCO2 Muliggjort ved IKT 14,1 GtCo2 Andre tiltak GtCO2e

Vår tids utfordring Gigatonn CO 2 7 % årlig 2020 FNs anbefaling IKT= 0, Business as usual 52 IKT= 1,4 Minimumskutt 22 7,8 muliggjort av IKT GeSI: Smart 2020

Grid efficiency Collaboration De-materialization Industrial automation Smart buildings Logistics processes IKT-bransjen vil være en del av løsningen

Heller en å fornye serverparkene burde fokus være å understøtte nye arbeidsformer De-materialization Unified Communication Mail, WEB, MSN, Virtual meetings, Telecomuting, Videocoferencing, e-musikk, e-bøker, e-aviser, e-faktura, e-selvangivelse, e-xxx1, e-xxx2 Collaboration

Grønn IT handler om å fokusere på omlegging av verdikjeder og arbeidsprosesser. Hva bør Grønn IT bety for det offentlige

We are part of the solution