Skrive masteroppgave (1): Valg av emne, vinkling og problemstilling

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Om å skrive masteroppgave i forvaltningsinformatikk
Advertisements

Hvordan skrive en vitenskapelig artikkel?
Krav til rettslig grunnlag for behandling av personopplysninger
Prof. Dag Wiese Schartum, AFIN (program- og emneansvarlig)
Hva mer enn e-valg? – Om forholdet til e-demokrati og e-forvaltning Dag Wiese Schartum.
Å overleve oppgaveskriving: Litteraturgjennomgang
Elektronisk forvaltning og jus Dag Wiese Schartum, AFIN.
Ad. oppsummering av FINF4001
Dag Wiese Schartum, AFIN
Introduksjon til DRI1001: Digital forvaltning Prof. Dag Wiese Schartum, AFIN (program- og emneansvarlig)
Sikring av personopplysninger i offentlig forvaltning Prof. Dag Wiese Schartum, AFIN.
Om å disponere masteroppgaver i forvaltningsinformatikk
Dokumentasjon av rettslige beslutningssystemer Dag Wiese Schartum, AFIN.
Om å disponere masteroppgaver
Forvaltningspolitikk og IKT-politikk; to sider av samme sak? Dag Wiese Schartum, AFIN.
Introduksjon til FINF 4001: Systemutvikling, organisasjonsutvikling og regelverksutvikling Dag Wiese Schartum, AFIN.
Skrive masteroppgave: Valg av emne, vinkling og problemstilling
Skrive masteroppgave (1): idéskisse og problemstilling
Gruppearbeid til bolk I for emnet Digital forvaltning (DRI 1001)
Automatisering og rettslige beslutninger: oversikt og utgangspunkter Dag Wiese Schartum, AFIN.
Eksempler på Rettskildestudier (“annen rettskildeforskning”) Dag Wiese Schartum, AFIN.
IKT-arkitektur og styringsmodeller: mellom politikk og jus Dag Wiese Schartum, AFIN.
Introduksjon til DRI1001: Digital forvaltning Prof. Dag Wiese Schartum, AFIN (program- og emneansvarlig)
Rettslig orientert forskning innen forvaltningsinformatikken - forskningsspørsmål og -metoder Dag Wiese Schartum, AFIN.
Dokumentasjon av rettslige beslutningssystemer Dag Wiese Schartum, AFIN.
Masterskolen 2015: Introduksjon
Rettskildestudier Dag Wiese Schartum, AFIN. Annen rettskildeforskning Empirisk orientert forskning på rettskildene Klart relevante innen forvaltningsinformatikk.
Bruk av IKT i ulike beslutningsprosesser og arbeidsoppgaver i offentlig sektor (I) -Spesielt om elektronisk saksbehandling Hovedpunkter til Dag Wiese Schartums.
Introduksjon til DRI 1001: Digital forvaltning Prof. Dag Wiese Schartum, AFIN.
Systemutvikling som rettslig beslutningsprosess Dag Wiese Schartum, AFIN.
Beslutningssystemer: Gjennomsiktighet, offentlig innsyn og legalitetskontroll Dag Wiese Schartum.
Oppgaveskolen -V07_1 Innledning Arild Jansen, AFIN Oppgaveskolen 2007 Introduksjon Organisering av seminaret [Gjeste]forelesninger – hva er behovene ?
Masterskolen 2012 : Introduksjon Opplegget for Masterskolen –Opplegget, timeplan med mer Elementene i en masteroppgave –Teori, metode og empiri (data)
Oppgaveskolen -V06_1 Innledning Arild Jansen, AFIN Oppgaveskolen 2006 Introduksjon Organisering av seminaret [Gjeste]forelesninger Leseliste – litteratur.
Introduksjon til bachelorprogrammet Demokrati og rettigheter i informasjonssamfunnet og emnet DRI1001: Digital forvaltning Prof. Dag Wiese Schartum, AFIN.
Om personopplysningslovens betydning for forvaltningens beslutningssystemer og nettsider Dag Wiese Schartum, Avdeling for forvaltningsinformatikk, AFIN.
Krav til sikring av personopplysninger Prof. Dag Wiese Schartum, AFIN.
Prof. Dag Wiese Schartum, AFIN (program- og emneansvarlig)
Dag Wiese Schartum, AFIN
Hovedpunkter til Dag Wiese Schartums forelesning den 22. oktober 2003
Gruppearbeid til bolk I for emnet Digital forvaltning (DRI 1001)
Ad. oppsummering av FINF4001
Dokumentasjon av rettslige beslutningssystemer
Dag Wiese Schartum, AFIN
Dag Wiese Schartum, AFIN
Krav til rettslig grunnlag for behandling av personopplysninger
Rettskildestudier (“annen rettskildeforskning”)
Dag Wiese Schartum, AFIN
Dag Wiese Schartum, AFIN
Oppgaveskolen 2005 Introduksjon
Beslutningssystemer: Gjennomsiktighet, offentlig innsyn og legalitetskontroll Dag Wiese Schartum.
Prof. Dag Wiese Schartum, AFIN (program- og emneansvarlig)
Introduksjon til DRI 1001: Digital forvaltning
Gruppearbeid til bolk I for emnet Digital forvaltning (DRI 1001)
Gruppearbeid til bolk I for emnet Digital forvaltning (DRI 1001)
Introduksjon til DRI 1001: Digital forvaltning
Introduksjon til DRI 1001: Digital forvaltning
Om å disponere masteroppgaver
Litt om å skrive forvaltningsinformatikk
Om det rettskildemessige grunnlaget for transformering
Masterskolen 2013 : Introduksjon
Krav til rettslig grunnlag for behandling av personopplysninger
Rettskildestudier («annen rettskildeforskning»)
Om det rettskildemessige grunnlaget for transformering
Dag Wiese Schartum, AFIN
Skrive 30 poengs masteroppgave i forvaltningsinformatikk
Rettskildestudier («annen rettskildeforskning»)
Litt om å skrive forvaltningsinformatikk
Dag Wiese Schartum, AFIN
Undersøkelsesopplegg og anvendelse av metode
Utskrift av presentasjonen:

Skrive masteroppgave (1): Valg av emne, vinkling og problemstilling Dag Wiese Schartum, AFIN

Valg av emne Jf ”emne” i konkret forstand: ”grovt tildannet stykke til å lage noe av” Valg av emne kan med fordel skje med utgangspunkt i emnebanken http://www.jus.uio.no/iri/studier/oppgave/index.html, men dere er ikke bundet av å finne emne her Valg av emne kan/bør/vil styres av én av de følgende begrunnelsene Egne interesser Forhåndskunnskaper Muligheter for å samarbeide med andre Vitetrang og nysgjerrighet Yrkesrettethet Samfunnsmessig betydning Valg av emne skal skje innen 1. februar Situasjonen er ofte at det står mellom flere gode valg, og valget er derfor ikke så dramatisk

Valg av “aktørvinkling” Næringsliv Bruker/part Offentlig forvaltning Frivillig organisasjon Forvaltnings- organ Tjeneste- leverandør

Mer om vinklingen av forvaltningsinformatiske emner Aktørvinkling Emnet vil ofte direkte gjelde offentlig sektor, men trenger ikke ha forvaltningen som ståsted (jf figuren foran) Faglig vinkling Oppgaver i forvaltningsinformatikk er bundet til anvendelse av fler- eller tverrfaglig forskningsmetode som involverer jus, samfunnsvitenskap og informatikk Kan derfor velge vinklinger som gir ulik vekt på de forskjellige faglige aspektene Teoretisk/praktisk vinkling Typisk å både ha teoretisk og praktisk sikte (evaluere teori i lys av funn; hvordan bør ting gjøres?) Mange har fokus på styringsidealer mv, ofte med et rettighetsperspektiv

Problemstilling I Faglig innhold Problemstillingene kan være samfunnsvitenskapelige, rettslige og informatiske og/eller de kan kombinere ulike faglige aspekter Problemstillingene kan omfatte beskrivelse av en empiri og vurderinger av denne empirien, for eksempel i lys av en teori Eksempel 1: ” Dokumentasjon av rettslig innhold i Lånekassens informasjonssystem” (jf rettssikkerhetsteori) Kan Lånekassens informasjonssystem sies å være tilstrekkelig dokumentert? Hva anses som systemdokumentasjon i LK og hvilke interne retningslinjer gjelder? Hvordan er arbeid med dokumentasjon organisert (oppgaver, ansvar)? I hvilken grad er rettslig innhold dokumentert og sammenholdt med grunnlaget i lov og forskrift? Eksempel 2: ” Brukermedvirkning i offentlig IKT-prosjekter” (jf SU-teori) Gir brukermedvirkning hos X de ansatte virkelig innflytelse? Hvilke rett for ansatte til brukermedvirkning eksisterer etter lov og avtale? I hvilken grad kan arbeidet i prosjekt Y sies å legge til rette for medvirkning? Mener ansatterepresentanter i prosjekt Y at de faktisk har hatt innflytelse? Mener ledelsesrepresentanter i prosjekt Y at ansatte faktisk har hatt innflytelse?

Problemstilling II Problemstruktur Problemavgrensing Problemformidling Problemstillingen kan gjerne formuleres på to nivåer, f.eks med en/to hovedproblemstillinger med tilhørende underproblemstillinger Problemstillingen kan formuleres i to omganger, på ulike nivå, for eksempel slik at du har én problemstilling helt innledningsvis og en presisert problemstilling som resultat av gjennomgangen av relevant teori mv Det kan være aktuelt å illustrere problemstrukturen Problemavgrensing Velg positiv problemavgrensning og negativ avgrensning kun når det er nødvendig (det er så mye du ikke skal skrive om!). Problemformidling ”Oversikt over fremstillingen” i innledningskapittelet kan med fordel skrives som en problemoversikt der poenget er å formidle hvorledes de ulike delene av problemstillingen blir behandlet i oppgaven Det kan være lurt å minne om problemstillingen under veis i fremstillingen

Problemstilling III Betydning Prosessen Problemstillingen er ”regissøren” og skal gjennomlyse/prege hele oppgaven Bare det som kan begrunnes ut i fra problemstillingen skal behandles i oppgaven Prosessen Ved påbegynnelse av arbeidet med oppgaven er problemstillingen foreløpig, og du kan forvente at du kan/bør/må foreta justeringer etter hvert som du lærer av å gjennomføre undersøkelsene. Problemstillingen vil ofte bli sluttført til slutt! Det er ”god skikk” å drøfte/redegjøre noe for hvorledes en problemstilling har utviklet seg under veis i arbeidet.

Litt om å nærme seg problemstilling via en idéskisse Er én av flere mulige måter å undersøke emne og problemstillinger på Mulige innholdselementer i og retningslinjer for arbeid med idéskisse Skriv skissen i saksprosa Legg vekt på å forklare hvorfor du synes idéen til oppgave er viktig Legg vekt på å angi det du forventer blir hovedinnholdet i oppgaven Legg vekt på de sentrale resonnementene Formulere gjerne foreløpige antakelser om funn/konklusjoner (som senere må bekreftes/avkreftes) Skriv uten å ta mye hensyn til om faktiske og teoretiske antakelser mv holder mål